הופעות אמנים בעצרות המחאה החברתית הפכו בשבועות האחרונים לשגרה של ערבי מוצאי שבת. האמנים מתגייסים להופיע בחינם, מבלי לעשות חשבון, הקהל מתחבר לשירים ודרכם למסרים החברתיים והמחאתיים ובכך תורמים האמנים את חלקם למאמץ הכללי.

רגע לפני שהיא עולה לבמה של עצרת המחאה בבאר שבע, אומרת הערב הזמרת ואשת הטלוויזיה מרגלית צנעני (מרגול) ל-mako: "אני הולכת להופיע בעצרת המחאה בבאר שבע ויהיה לי כיף חיים. אני כרגע בדרכי להופעה, אני ניהנת, אני שמחה להופיע, זה תענוג, זה דבר גדול, יותר גדול מכולם. לאף אחד אין מונופול על המחאה הזאתי, כל העם מוחה כאיש אחד, זה נוגע לכולנו".

מרגול: "פתאום גלעד שליט נשכח"

-ואת תומכת כעת במחאה?
"אני מביעה את תמיכתי באמצעות קולי וכשרוני. אני מופיעה, זה מה שאני יודעת לעשות ולתרום. אשיר את 'עוד יהיה לי' ואת 'עץ ירוק מפלסטיק', שני שירים שאני מאוד אוהבת ואשיר אותם מכל הנשמה והלב, אגב שניהם באותו סולם, סי במול".

-שניהם בלוז, אחד רית'ם נ' בלוז קצבי ואחד בלוז כבד ואיטי.
"נכון, יופי, עלית עלי. שני השירים מאותו מחוז, כנראה הם מתאימים למנעד הקולי שלי, שמה זה יושב".

-ואיך תקדישי את "עוד יהיה לי" כמו שאת תמיד עושה?
"(מסלסלת) 'קיץ 2011, שמור לי אלוהיינו שבשמיים על כל המוחים והמוחות, המפגינים והמפגינות, ועל כל עם ישראל'. שמע, אני לא רוצה להיות דביקה, אבל בתור אמא הייתי רוצה לשיר גם 'ותחזיר לנו את גלעד שליט', אבל זה נשמע לי כבר קצת דביק ואני לא רוצה להישמע מתחנפת, זה נורא מביך אותי, אבל תכל'ס פתאום הילד הזה נשכח ואני רוצה להזכיר אותו".

איה כורם: "זרקו את אנשי דימונה לנגב, עכשיו הם צועקים"

אין תמונה
"גם אני גדלתי בחור עם מובטלים". איה כורם

לא רחוק ממרגול, הזמרת והיוצרת איה כורם בדרכה לעצרת המחאה בדימונה וחשה "תחושות מרוממות נפש. אני עומדת לשיר כנראה את 'שיר אהבה פשוט' ואת 'אין לי ארץ אחרת' ואת 'רונה אומרת'. אני מגיעה עם גיטריסט וגם אהוד בנאי יופיע עם גיטריסט, כי אין שם הגברה להרכב מלא".

-איזה סוג של מחאה את מצפה לפגוש בדימונה?
"בפעמים שהייתי שם מצאתי מקום לא פשוט עם אנשים ששלחו אותם לגור באמצע המדבר כדי ליישב את השממה ולא דאגו להם לשום דבר מעבר, ואני מניחה שעכשיו זה הזמן שלהם לצעוק את זה, כי עד עכשיו לא ממש הקשיבו".

-איך את מתחברת לזה?
"גם אני גדלתי ב'חור', בנצרת-עילית, שלא היה פחות רחוק מציוויליזציה והיו הרבה מובטלים שישבו בבית. אנשים עם מקצוע ותואר, ברמה גבוהה, ישבו בבית ועבדו בעבודות שהם לא אהבו. המשפחה שגרה לידינו בנצרת עילית חזרו לארגנטינה כי הם חשבו שיהיה להם טוב בארץ והיה להם רע, וזה שבר את הלב. דימונה ונצרת-עילית הן מקומות שהמדינה קולטת אליהן עליה בכמויות פסיכיות ולא חושבים מה יעשו איתם. זה משרת אינטרס לאומי אבל משאירים את האנשים בלי כלום, זה דומה בשני המקומות".

חמי רודנר: "הממשלה רועדת והעשירים מתחילים לפחד על הביצים שלהם"

חמי רודנר, איפה הילד, הופעה (צילום: נעם וינד)
"זה רגע היסטורי שחיכיתי לו 20 שנה". חמי רודנר | צילום: נעם וינד

היוצר והזמר חמי רודנר מופיע הערב בעצרת המחאה בחיפה: "המחאה הזו היא דבר שאני מחכה לו כבר 20 שנה והוא פתאום קורה ואני מתלהב ונרגש. חשוב לי מאוד להיות חלק ממנו, כי הוא נוגע בדיוק בעצב של הדברים הכי חשובים לי והכי חורים לי בפינה שלנו, בחברה שלנו. מהשבוע הראשון הייתי ברוטשילד ומאז נודד בין מאהלים בלי פרסום והצהרות. נרתמתי לזה בכל מעודי. הייתי בעצרת מודיעין, הופעתי במאהלים בפלורנטין ונורדאו, הופעתי בעצרת בתל אביב והערב אני בחיפה. אני מקווה לנסוע לעוד מאהלים בלי קשר לעצרות".

-יש כוחות חזקים שפועלים נגד המחאה הזו, חושב שיש לה סיכוי?
"בטח שיש סיכוי. השינוי התודעתי שהתרחש כאן בתודעה שלנו כעם זה העניין הכי חשוב, מעבר לדרישות. חלק מהדרישות יענו וחלק לא, זה משא ומתן וזה בסדר. אבל אחרי שנים שניסו לפלג אותנו פתאום התעוררנו ונהיינו עם בצורה הכי אינסטינקטיבית ולא אלימה והכי יפה שיכולה להיות".

"אני לא רוצה לרכוב על גל המחאה, רק לתרום לה"

-הדור הזה יכול לעשות את מה שלא עשו לפניו?
"עובדה שכן. הממשלה רועדת והעשירים מתחילים לפחד על הביצים שלהם".

-מגייסים את האמנים בחינם כאילו הם חייבים משהו למישהו.
"אני ממש לא חושב על קריירה ואינטרסים, כי זה רגע היסטורי מלהיב ומדבק והמון אמנים, בעלי המצפון והרגישים, בכלל לא חושבים על קריירה כרגע, אלא רק על איך לתרום עוד. לא נכון כרגע לעשות שיקולים קרים. אני לא רוצה לרכוב על גל המחאה ולהשתתף למשל בשיר שנכתב עכשיו לכבודה, כי השירים הם פסקול מקביל ולא בלוג. זו שעה היסטורית והרבה רוקרים חיכו לה הרבה זמן, כי יש הרבה דברים שאנחנו בעדם או נגדם שכבר קיימים בשירים שלנו מלפני שנים. אגב, מי שלא רוצה להשתתף  - יכול גם להגיד שזה לא מתאים לו".

שרית חדד לא תופיע באילת

שרית חדד זאפה 11 (צילום: ענבל מור)
לא מופיעה הערב בעצרת. שרית חדד | צילום: ענבל מור

ומי שגם הערב לא תופיע בעצרת מחאה, למרות שעל כך דובר בימים האחרונים, היא הזמרת שרית חדד, שיועדה להופיע בעצרת המחאה באילת. אולם חדד, שמופיע הערב באילת בהופעה אחרת שנקבעה מראש, לא צפויה גם הערב לעלות על במת העצרת.

מנהלה של שרית חדד אבי גואטה אמר הערב ל-mako: "רצינו מאוד להופיע הערב בעצרת באילת כי זה כאילו התיישב לנו 'בול', אבל לצערי ההופעה המוזמנת של שרית נקבעה לשעה 22:00 והיא לא תספיק להגיע לעצרת. אנחנו מתואמים מול דורון מדלי, שמרכז כרגע את רשימת האמנים לעצרת ב-3 בספטמבר, ויש סיכוי גדול שנופיע שם".

שרית חדד היתה אמורה להיות אחת התשובות של הזמר הים תיכוני לכאלה שטענו שהמחאה שייכת "רק לאמנים אשכנזים" ורבים תלו תקווה בכך שתופיע הערב באילת, מה שכאמור לא צפוי לקרות הערב.

>> רמי פורטיס: "כל הכבוד לדור הזה, שעשה את מה שהדור שלי לא הצליח"