שלמה ארצי אילת עיניים עצומות (צילום: שרון רביבו)
תתארו לכם. שלמה ארצי | צילום: שרון רביבו

גלעד שליט שב מהשבי אחרי חמש שנים וארבעה חודשים. הרבה שירים טובים יצאו בזמן הזה לאויר העולם. גלעד סיפר ששמע רדיו בשבי, אבל לא בטוח שהוא היה מכוון לתחנות מקומיות ישראליות. לרגל שובו, וכדי להקל עליו את השלמת הפערים המוזיקלית, הנה 30 שירים שיצאו בזמן שביו וכדאי לו להכיר.

שלמה ארצי – "תתארו לכם"
השיר היפה ביותר מאלבומו האחרון של שלמה ארצי "שפויים", שיצא ב-2007. בקרוב הוא יוציא אלבום חדש.
ציטוט נבחר: "תתארו לכם קצת אושר, כי הוא כל כך כל כך נדיר כאן... תתארו לכם עולם יפה, פחות עצוב ממה שהוא ככה, ואנחנו שם הולכים, עם שמש בכיסים"

רונה קינן – "אתה מתעורר"
השיר המצליח ביותר מאלבום המופת "שירים ליואל" שהוציאה רונה קינן בשנת 2009, אלבום שהוקדש לדמות המבוססת באופן מסוים על דמותו של אביה, עמוס קינן, שהלך לעולמו באותה השנה ועל הסופר האהוב עליה יואל הופמן.
ציטוט נבחר: "אל תהפוך להאיש העצוב מהשיר, תן לי סיבה להאמין שהעצב יש לו סוף".

שולי רנד – "אייכה"
השיר לקוח מהאלבום "נקודה טובה" של שולי רנד שיצא באפריל 2008. הוא שיר תפילה שבין אדם לבורא עולם, וכאשר קולו של רנד השואל "אייכה?" נשבר נשברו איתו עוד עשרות אלפי לבבות שרכשו את האלבום ושאלו עצמם שאלות חשובות בזכותו.
ציטוט נבחר: " חנון ורחום הן לפניך גלוי, כאן יהודי שעל חוט השערה הוא תלוי / נלחם בעצבות בייאוש המכרסם כתולעת, השמחה נסתלקה ממני וגם הדעת".

הפרויקט של עידן רייכל – "הביתה הלוך חזור"
עידן רייכל וחברי הפרויקט נסעו למסע שורשים באתיופיה. השיר "הביתה הלוך חזור" נוצר כשיר הנושא של הסרט שתיעד את מסעם. הוא יצא בספטמבר 2007 בפיה של כברה קסאיי, שנולדה בסודאן בעת שמשפחתה עלתה ארצה מאתיופיה, בה ביקרה לראשונה במסע.
ציטוט נבחר: "עכשיו נוסעים הביתה הלוך חזור, עכשיו עוצרים בדרך, עכשיו אפשר לבחור, לשאול על סוף, על התחלה, על שיהיה ושהיה"

אייל גולן - "הוזה אותך מולי"
שיר הנושא מהאלבום שהוציא אייל גולן בשנת 2008 והזניק אותו ממעמד של כוכב לכיוון המגה-סטאר. את השיר, שלפני שלוש שנים כמעט כל ישראלי הכיר בעל פה, חיבר יוסי בן דוד לפי לחן יווני של קירוקוס פפדופולוס. אי אפשר להבין את הגל הים תיכוני הגדול של השנים האחרונות ללא השיר הזה, שהיווה נקודת מפנה בקריירה של גולן ובכלל.
ציטוט נבחר: " מה אני עשיתי, מה כבר / העולם מחדיר בי פחד / ואני כבר לא אני, כי את כבר לא איתי".

אמיר דדון – "אור גדול"
"אור גדול" יצא באפריל 2010 כסינגל השני מתוך אלבום הבכורה של דדון, שהיה אחת מתגליות השנה במוזיקה הישראלית בשנה שעברה. רבים התחברו לשיר המיוח הזה, לעוצמה ולרגש הטמונים בו.
ציטוט נבחר: "אור גדול מאיר הכל, ויותר כבר לא צריך לשאול, אני בא ללמוד ממה שטוב ולחיות / להתחיל הכל מהתחלה, כמו לנשום בפעם הראשונה".

ריטה הופעה עם כנסיית השכל 1 (צילום: עודד קרני)
הידיים הקפוצות יתארכו. ריטה | צילום: עודד קרני

ריטה – "מחכה"
השיר הכי יפה מהאלבום "רמזים" של ריטה שיצא ביונואר 2008. עידן רייכל הלחין אותו למילים שכתבה ריטה עצמה. השיר זכה להצלחה עצומה ונחשב לאהוב ביותר עד היום.
ציטוט נבחר: " יום אחד זה יקרה  בלי שנרגיש, משהו ישתנה / משהו יגע בנו, משהו ירגע בנו, ולא יהיה ממה לחשוש"

אברהם טל – "אדם צובר זכרונות"
השיר שפתח את האלבום המרובע "עבודה עברית 2", שיצא לרגל שנת ה-60 למדינה ב-2008. אברהם טל כיסה נפלא את שירה של דורית ראובני, והביצוע שלו הפך למעין המנון, שפתח את המופע החד פעמי שהועלה עם מבחר משירי הפרויקט.
ציטוט נבחר: " אדם צובר זכרונות כמו נמלים, בחדשי הקיץ. בחדשי הקיץ כמו חגב, בעת הקיץ - ויש שאדם שר".

משה פרץ – "שתיים בלילה"
השיר הזה, שיצא ביוני 2009, ממקסם את הקסם הפופי של משה פרץ, שמיטיב לשלב שירי אהבה רומנטיים עם נגיעות של פופ מחו"ל, מעט מוזיקה מזרחית והרבה רגש. שיר שהפך לאחד מסמלי המהפכה שעשתה המוזיקה הים תיכונית.
ציטוט נבחר: "שתיים בלילה אני יושב לי, וחושב איך עבר עוד שבוע / אני יושב ומסתכל בי, בתמונה שמזכירה לי את העבר".

אפרת גוש – "לראות את האור"
השיר הכי יפה בקריירה של אפרת גוש יצא ב-3 ביוני 2007 כסינגל, מתוך האלבום השני שלה "הסליחה ואני", שראה אור באוגוסט 2008. ביופיו של השיר מתחרה רק יופיו של הקליפ.
ציטוט נבחר: "ולרגע יכולתי לנגוע, בקצה הכאב האפור, ורציתי לעלות גבוה, לראות את האור".

אביתר בנאי – "עד מחר"
2009 היתה השנה של אביתר בנאי, מהאמנים המרגשים בארץ, שהוציא את האלבום "לילה כיום יאיר". השיר המרגש ביותר בו היה "עד מחר", שיר עידוד לאם שרוצה לחבוק תינוק אשר טרם נולד.
ציטוט נבחר: " עד מחר / עוד מעט / ילד רץ אליך / מחבק אותך"

מירי מסיקה ואריק ברמן – "ערב חג"
בספטמבר 2008, ערב ראש השנה, ובסיומה של שנת שיא בקריירה, הוציאה מירי מסיקה יחד עם אריק ברמן את השיר "ערב חג", שהוקדש, בין היתר לגלעד שליט.
ציטוט נבחר: "הכל הגיעו עד לפה, וסובבים את השולחן, ואם אתה רוצה לבוא, אז יש לך כסא מוכן".

ישי לוי – "האחת שלי"
הקאמבק הגדול של ישי לוי הוכתר השנה סופית בהצלחה עם האלבום "האחת שלי", ששיר הנושא מתוכו יצא עוד בשנה שעברה. זהו אחד משירי האהבה היפים שיצאו בארץ בשנים האחרונות, מתאים לאהבות ישנות וחדשות.
ציטוט נבחר: " האחת שלי / שתי עיניי מבקשות / שתהיי איתי / הידיים רוצות / עוד חיבוק אחד / להרגיש קצת / את מביאה אותי / להיות חזק"

מוש בן ארי – "משא ומתן"
בחודש אוגוסט 2006 הוציא מוש בן ארי את השיר "משא ומתן", שיר הנושא מאלבומו השלישי, שהגיע שנה לאחר מכן למעמד אלבום זהב. כמו שירים גדולים נוספים גם את השיר ניתן היה לפרש בכמה כיוונים.
ציטוט נבחר: "כי לפעמים במשא ומתן מורידים אותנו נמוך / וזה קורה ביני לבינה / והנשמה קוראת רק לצאת ולעוף כשבינינו משהו נקרע".

שרית חדד – "מאחלת לך"
השנה הוציאה שרית חדד את אלבומה ה-20. השיר הבולט מתוכו היה "מאחלת לך", שיר אופטימי ומלא תקווה, שכמעט כל אחד יכול למצוא בו משהו שהוא יכול להתחבר אליו.
ציטוט נבחר: " אני מאחלת לך שתהיה מאושר / בכל דרך שתבחר / שהשמיים יחייכו אליך / כמו שחייכו אליי / אני מברכת אותך באור גדול / שלא תחווה בעיה או מכשול / מאחלת לך דרך קלה / שתמצא מנוחה ונחלה"

עידן עמדי – "כאב של לוחמים"
השנה היה במוזיקה הישראלית סוג של קונצנזוס, שקראו לו עידן עמדי, פיינליסט העונה השמינית של "כוכב נולד". עמדי הוציא אלבום בכורה שמתוכו כיכב בגדול השיר "כאב של לוחמים", שנחשף עוד באודישנים לתוכנית ובהמשך יצא כסינגל, והשאר היסטוריה.
ציטוט נבחר: " את לא מבינה כבר למה, אני מזמן כבר לא אני, תמונות רצות מאותו לילה, דמעות, כאב של לוחמים".

הדג נחש – "שיר נחמה"
ב-2010 הוציאה להקת הדג נחש את אלבומה השישי. אחד השירים המובילים בו הוא שיר המחאה "שיר נחמה", בו התארח הגיטריסט יהודה קיסר. הדג נחש נבחרו באותה שנה ל"להקת השנה" והשיר (כמו גם שירים אחרים של הלהקה) כיכב במחאה החברתית של הקיץ האחרון.
ציטוט נבחר: "סובבוני בשקלים, הלעיטוני בכזבים, ואני כשה תמים, עודני מאמין, עוד פעם".

יהודה פוליקר – "יום עצמאות"
יהודה פוליקר שבר שתיקה ב-2010 והוציא אלבום חדש בשם אהבה על תנאי. אחד השירים היפים בו היה "יום עצמאות", עם מילים שיכולות להתפרש לכמה כיוונים.
ציטוט נבחר: "תסתכל, כוכבים כבר דוהים והשמש עולה / השלם השבור לעולם איננו שבע / השבור השלם מתבונן עכשיו בהתחלה"

מרגלית צנעני – "עץ ירוק מפלסטיק"
לפני שהפכה ל"פרשת מרגול" מרגלית צנעני היתה (ועודנה) זמרת גדולה. ב-2009 היא הוציאה את האלבום "דווקא היום". השיר הכי יפה בו היה "עץ ירוק מפלסטיק", שכתב מנהלה האישי אסף אטדגי. בקליפ שיחק לצדה השחקן עמוס לביא שהלך במפתיע לעולמו.
ציטוט נבחר: "וכתבת לי שיר כמו שאתה כותב, אתה ערום ועזוב וחלש ו...כתבת מילים כי שנים לא אמרת, את מה שחשבת על עצמך ועלי".

בלקן ביט בוקס – "Hermetico"
האלבום "Nu Med" של בלקן ביט בוקס משנת 2007 כבר נחשב לקלאסיקת גרוב מקומית ובינלאומית. השיר הבולט מתוכו הוא "Hermetico", כנראה להיט הגרוב הגדול ביותר שיצא מישראל אי פעם
ציטוט נבחר: "pick up your clapping hands and pay attention / from the middle east to the open nations  / we're coming straight to your ears no complications / az yalla yalla come on give me some of oh !"

גלי עטרי וסגיב כהן – "מהמרחקים"
בספטמבר 2008 הוציאה גלי עטרי את אלבומה "בין האש ובין המים". אחד השירים הבולטים בו היה "מהמרחקים", שיצר סגיב כהן. השיר המרגש, שהוקדש לזכרה של אחותה שוש עטרי ז"ל, הפך ללהיט גדול ולמושמע ביותר באותה שנה.
ציטוט נבחר: " את היופי שלך, את הקסם שבך, לא תוכלי לחלוק עם כולם, הסתכלי מסביבך תאהבי את עצמך, ושמרי את נפשך לעולם".

ברי סחרוף – "זמן של מספרים"
ברי סחרוף הוציא השנה את האלבום "אתה נמצא כאן". השיר הבולט מתוכו הוא השיר המתריס "זמן של מספרים", שניתן לפרשו כיוצא נגד השיטה החברתית-כלכלית, תרבות הרייטינג והמצב התרבותי.
ציטוט נבחר: " אז כמה זה פשוט לשבת עם אחים / ליד שולחן ארוך ביחד / לא אני לא יכול לנדוד יותר"

אברהם טל – "מחוזקים לעולם"
כבר שנה וחצי שהשיר הזה של אברהם טל לא עוזב, לא מרפה. עדיין מושמע, עדיין אהוב, עדיין לוחץ חזק על הבלוטות של כמעט כל ישראלי באשר הוא
ציטוט נבחר: "הזמנים לא קלים, נעלם בין הצללים, מתעורר בבהלה, ונמלט מהשכחה"

Infected Mushroom - "Becoming Insane

הלהיט הגדול ביותר של אינפקטד מאשרום (לפחות בישראל) הוא " "Becoming Insaneמהאלבום "Vicious Delicious" שיצא במרץ 2007 ודורג באותה שנה במצעדי הרדיו בארץ והפך לפריט חובה בכל מסיבה.
ציטוט נבחר: "Wake me up before I change again / Remind me the story that I wont get insane / Tell me why its always the same / Explain me the reason why Im so much in pain"

אייל גולן – "מי שמאמין לא מפחד"
המנון האצטדיונים האמוני-ברסלבי של אייל גולן מאלבומו "דרך לחיים" שיצא ב-2010 הפך לשיר כל-ישראלי – בכדורגל, בהפגנות הצדק החברתי וכמובן במטה המאבק לשחרור גלעד שליט.
ציטוט נבחר: "בין אפלה לקרן אור, את הנתיב אנחנו רק צריכים לבחור / וזה ידוע החיים הם מתנה, הכל צפוי והרשות נתונה... העם הזה הוא משפחה, אחד ועוד אחד זה סוד ההצלחה, עם ישראל לא יוותר, תמיד על המפה אנחנו נשאר".

הלועזיים

Amy Winehouse - Back To Black
אמי ויינהאוס פרצה לעולמנו כמה חודשים אחרי החטיפה של גלעד שליט, זהרה בגדול ומתה עוד לפני שגלעד הספירק להשתחרר. מדהים כמה היא הצליחה לעשות ולהיגמר בזמן הזה.

אין תמונה
תכיר, זו ליידי גאגא, היא מחליפה תחפושת אחת ליום בערך

Lady Gaga - Paparazzi
ליידי גאגא צצה והפכה ללהיט היסטרי באוגוסט 2008 עם Poker Face אבל השיר שהכי הצליח בישראל היה  Paparazzi – מעניין למה. בהקשר של גאגא חובה לדגום גם את "Bad Romance".

Rihanna - Umbrella (Orange Version) ft. JAY-Z
הלהיט הגדול של 2007, יצא במרץ אותה שנה והפך לשיר הלועזי מהמצליחים בישראל אי פעם. לא היתה מסיבה בלעדיו, לא כל שכן ההופעה של ריהאנה בישראל בשנה שעברה.

Viva la Vida – Coldplay
קולדפליי המשיכו לשלוט בעולם המוזיקה כלהקה המצליחה ביותר. זה היה הלהיט הגדול שלהם בתקופה הזאת שיצא ב-2008. השבוע בדיוק יצא להם אלבום חדש.


I Gotta Feeling –  The Black Eyed Peas
הלהיט הגדול של 2009 היה ללא ספק I Gotta Feeling של הבלק אייד פיז, שיצא ביוני אותה שנה. עדיין רוקדים אותו במסיבות, אגב.

>> ג'ולייטה שרה לגלעד שליט: "הנה הוא בא"

>> אריק איינשטיין שר לגלעד שליט: "עכשיו כשאתה כאן"

>> מזמורים לגלעד: השירים שנאבקו למען שחרורו