הראפר שיין (Shyne) היה ראפר ניו יורקי מצליח, בן חסותו של פאף דדי וחבר של ג'יי זי. ב-1999 השתתף שיין באירוע ירי בניו יורק כאשר פתח באש במועדון לילה, בו בילה עם פאף דדי ועם חברתו באותה תקופה, ג'ניפר לופז. אחרי 9 שנים בכלא החליט שיין לחזור בצשובה והפך לחרדי. הוא עלה לארץ והתיישב בשכונת מאה שערים החרדית בירושלים, אחרי ששינה את שמו ל"משה לוי".

כעת עושה שיין קאמבק מוזיקלי בעזרתו של נפתלי כלפה, יהודי ממוצע אמריקני שהפך למיליונר בגיל צעיר וכיום מגשים את חלומו הגדול להיות זמר. המפגש בין שניהם יצר את השיר והקליפ "Bridges", שמחבר בין הרוקנ'רול החסידי של כלפה להיפ הופ ולראש של שיין. על סולו הגיטרה המנצח אחרי יוסי פיאמנטה המיתולוגי מ"הברנשים של פיאמנטה", שעוד ניגן עם אריק איינשטיין. התוצאה היא שיר שכולו אמונה וקליפ אנימציה תלת מימדית בו צועדת דמותו של שיין על גשר מתחילת העולם ועוברת בכל ציוני הדרך הבולטים של העם היהודי - יציאת מצריים, קריעת ים סוף, המדבר ועמוד האש, חורבן בית המקדש ובנייתו, השואה ועוד. המסר הוא שהאמונה של עם ישראל מנצחת לאורך כל הדורות. זהו למעשה סינגל שלישי מתוך הפרוייקט של כלפה, שמארח אמנים כמו גד אלבז ושלמה כ"ץ.

נפתלי כלפה: "התבססתי על 'כל העולם כולו גשר צר מאוד'"

"זה היה הרעיון של נפתלי החבר שלי", אומר שיין. "אנחנו בזמנים מורכבים בחיים שלנו וזו היתה מתנה בשבילי כשהוא קרא לי. המוזיקה היא הבריחה מהדברים הרעים. אני כבר לא עושה אלבומים היום והוא שכנע אותי להגיע ולהקליט. שתינו יין ועשינו את זה. אני לא אוהב לעשות דברים על המקום, אבל הוא אמר לי בוא תעשה את זה איתי. אמרתי נהיה באולפן כל הלילה ולא נגיע לתוצאות - אבל עשינו את זה בעשר דקות". "שיין מדהים בטקסט כל המילים הטובות בטקסט שלו", מדגיש נפתלי כלפה".

אין תמונה
"זה שיר על הגורל של עם ישראל שתמיד יוצא מצרה". שיין ונפתלי כלפה

נפתלי, איך נולד השיר הזה?
"ישבתי עם אשתי שהיא במקור מקולומביה והיא אמרה לי שאולי עשינו טעות שעלינו לארץ, כי אנחנו מבוגרים ואם קורה משהו זה עלינו, ומה עם הילדים? אולי שמנו אותם במקום של סכנה. היתה לי גיטרה ביד והתחלתי לג'מג'ם 'כל העולם כולו גשר צר מאוד והעיקר לא לפחד. לקחתי תרגום של השיר המפורסם לתוך השיר שלי באנגלית עם שיין. אשתי פחדה על הילדים ומזה יצא בהשיר. כולם מדברים על מלחמה ואני באמת לא מפחד. בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו, ניסו תמיד והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם".

-אתה איש עסקים, מאיפה החיבור שלך למוזיקה?
"תמיד אהבתי מוזיקה והתחברתי לזה מאוד. דקה של שיר מרגשת אותי יותר מהכל. מוזיקה נכנסת למקום שדיבור לא מגיע. כשהיתה לי אפשרות התחלתי ללמוד דרך חברים מהמקצוע. התחלתי להלחין לשיר. לאונרד כהן, שלא פגשתי אותו בחיים שלי, הוא בן דוד שלי משני דורות אחורה, יש לנו אותו דם באיזשהו מקום. הכישרון בא מאמא שמנגנת בכלים ויש לה קול מצויין".

שיין: "הסיפור הזה הוא שלי, אני עם ישראל"

-שיין איך התחברת לעם היהודי?
"אני עם ישראל. זה הסיפור שלי, אני חלק מהסיפור הזה. התחלתי לקרוא תורה בגיל 13. בגיל 15 ירו בי, אבל סיפורי משה ודוד החזיקו אותי באמונה. בכלא למדתי אצל רבנים. השיר והוידיאו זה הסיפור שלי לכן אני כל כך מלא תשוקה אליו. אמא שלי יהודיה מגרמניה, אבא שלי הוא יהודי מצאצאי גירוש ספרד, סבתא שלי אתיופית, ככה נהייתי חלק מהסיפור. השם שלי לוי. אני לוי מזמר כמו בבית המקדש. אחרי שעשיתי כמה מיליוני דולרים ממיליוני אלבומים שמכרתי הבנתי שהשם הוא מלך וצדיק. אלוהים הוא המלך - זה מה שהבנתי. כסף, כוח ותהילה זה ראייה לכמה שאתה חלש מול אלוהים שהוא הבעלים של העולם הזה באמת".

אין תמונה
נזכרים בתקרית הירי במועדון ב-99'. שיין עם פאף דדי בטקס פרסי האופנה

-אתה חלק מהמסע של העם הזה?
"לחלוטין. אתיופים הלכו ברגל ומתו במדבר כדי להגיע לישראל וגם תימנים הלכו ברגל. המסע הוא לא רק של אירופה. זה אנשים מכל העולם. אבותיי עברו מספרד לברזיל, לג'מייקה ולברלין. ואמא שלי מגרמניה למרכז אמריקה. זה מסע בכל העולם, מסע בלתי נגמר, מסע של האנושות לצאת מהעבדות ולהגיע לחופש. עבדות לכסף ולחמדנות ולסקס ולכל מה שמקדשים היום. המסע שלנו נמשך עד היום".

"מי שמפלה ביהדות על רקע גזעני הוא משוגע"

-מה דעתך על הגזענות ביהדות, שמפלים לרעה שחורי עור?
שיין: "אנשים אלה לא מייצגים יהדות, הם משוגעים. מבחינתי אין גזענות ביהדות. יהדות זה כל 12 השבטים. זה לא רק יהודה ויוסף ובנימין, אלא מגוון רחב של אנשים. אין מקום בעולם היהודי לגזענות, לאפלייה. כל מי שדתי ומפלה שחורים או מזרחים בתוך היהדות - פוגע בעצמו ובדת. המורה שלי הוא איש חסידי מחסידות בעלז והוא הונגרי והוא התייחס אלי כאילו אני הבן שלו. הגזענים קיימים, אבל הם לא מייצגים את הרוב. תמיד יהיו אנשים רעים ומטורפים. רוב היהודים לא מתנהגים. ככה".

-איזו מוזיקה אתה אוהב כיום?
"אני שומע לד זפלין, לאונד כהן, הביטלס, בוב דילן, בוב מארלי, מרווין גיי, ג'יימס בראון, גיל סקוט הרון. אני מוזיקאי ששומע הכל, כולל היפ הופ".

-והקשר שלך למוזיקה חסידית?
"אני שומע את כל סוגי המוזיקה. אני שומע דברים בראש. אני הולך לאולפן, מקשיב לביט וחוזר עם המלודיה והקצב והמילים על כל ביט בעולם. אני מוזיקאי הומניטרי, עושה מוזיקה טובה, אגרסיבית בעלת תשוקה. אני בן אדם שעושה מוזיקה לנפש האדם ומדבר לכל הנפשות. אדם הראשון היה הנפשות של כל העולם וככה גם אני. אני רוצה לחזור לזמן שכולנו יחד מחוברים להשם. אני עושה מוזיקה גם לישמעאלים ולכולם. אפילו אדם עשה מוזיקה, ב'שירת אדם'. מוזיקה זה חלק מלהיות בן אדם. ככה דרך העולם, הציפורים שרות על הבוקר, כל העולם מורכב מקצב ומלודיה. אני מוזיקאי, לא ראפר או רוקר".

אין תמונה
"פגשתי את קנייה ווסט וג'יי זי בצרפת. אם המוזיקה טובה לא אכפת להם מי אני"

-מה החברים שלך אומרים על התהליך שעברת?
"הייתי לא מזמן בדרום צרפת ונפגשתי עם ג'יי זי וקנייה ווסט. יש לי שיר חדש שקנייה הפיק. לא אכפת להם מי אני כל עוד המוזיקה שלי טובה. ג'יי זי שר על הבת שלו שתהיה אישה טובה. הוא יותר קדוש ממני הוא נשוי עם ילדה. אני בן 33 ואני רווק. לפי הדת היהודית אדם לא יכול ללמד תורה בלי להתחתן. אז ג'יי זי יותר קדוש ממני כי יש לו את ביונסה. הדת הבינלאומית היא כבוד, כנות ואינטגריטי, זה מה שמחבר את כל בני האדם בכל העולם. זה מה שיחבר את האנשים בכל העולם וייצור גשרים בין כל בני האדם בעולם ואז לא יהיו מלחמות - כשכולם יהיו מנומסים וטובים אחד לשני. כולנו יכולים להסכים על כבוד. ג'יי זי ואני דיברנו שעה. דיברנו על האמת, על אשתו והבת היפה שלו, ועל פוליטיקה על סבל של אנשים, מה שחשוב לאנשים. אלוהים רוצה שנעשה את העבודה, להיות טובים אחד לשני".

-ומה ג'יי זי אמר?
"דיברנו על כבוד בין בני אדם, זו היתה שיחה בין בני אדם. זה מה שאנשים אינטלקטואלים מדברים אחד עם השני. העבודה שלי זה להביא אור לאומות העולם. שכולם ירצו לעשות טוב אחד לשני".

"באתי מהג'ונגל של ברוקלין, מהגיהנום של הוליווד"

-אנחנו בין ראש השנה ליום כיפור.
"אמרתי לנפתלי שחשוב ליהודים לאמץ את אחיהם. חשוב לראות את הפנים של אפריקה. לראות את הדברים הרעים גם. השיר והקליפ הזה הוא הצהרה לכולם של איך להתחבר, איך להעיף מאיתנו את הדברים הרעים. אני רוצה להראות לעולם שאנחנו אומה גדולה, מכל מיני מקומות וצבעים. אני באתי מהג'ונגל של ברוקלין, מהגיהנום של הוליווד, עשיתי תשובה, גודלתי על ידי אחים ואחיות בישראל. בעזרת אלוהים אפשר להשיג הכל ואני הדוגמה והשיר הזה והקליפ זה עדות שלכולנו יש אתגרים בעולם. שרדנו את הכל, תמיד יצאנו מזה. אנחנו חוגגים 64 שנים בישראל והמשיח יבוא ועד אז השיר הזה יהווה השראה לכל היהודים בעולם, שרוצים לאהוב ולכבדץ אנחנו רואים אחד את השני, אחים. עברנו את השואה יחד".

נפתלי: "מתחילים שנה חדשה. הרבה מדברים על איראן ומלחמה במזרח התיכון. המסר של השיר והוידיאו זה שהיינו שם כבר בעבר, הרבה ניסו להשמיד אותנו בעבר ותמיד מצאנו דרך לצאת, גם בשואה. לא משנה אם זה מצרים או השואה או הרומאים או האיראנים - אנחנו הולכים יחד לשנה החדשה במחשבה שנצליח תמיד להתגבר על חברינו".
שיין: "למדתי מבוב מארלי שהחיים שלך לא שווים כלום אם אתה חי למען עצמך. אם אתה חי למען עזרה לאחרים - החיים שלך שווים אותם. אנחנו מול איראן, חמאס, חיזבאללה, שמנסים להרוג אותנו. אנחנו צריכים לשרוד. אלוהים יעזור לנו לנצח אותם גם הפעם. אולי אתה לא הכי חרדי, אבל חייבים למצוא דרך לעזור לחלשים ולהגיד להם אל תפחדו להיות יהודים טובים כי זה הדבר הכי טב שאלוהים נתן לעולם הזה".