פול מקרטני בהופעה 8 (צילום: שוקה כהן)
חוגגים לו 70. פול מקרטני | צילום: שוקה כהן

פול מקרטני היה לא מזמן בן 70, והערב (חמישי, 12 ביולי) יערך במועדון בארבי בתל אביב מופע מחווה למיטב שיריו. את המופע תוביל להקת ה"מג'יקל מיסטרי טור", שכבר כעשור שנים מתמחה בגרסאות כיסוי לשירי הביטלס.

חברי הלהקה יארחו על הבמה כמה וכמה זמרים מובילים שיבצעו קאברים לשירים הגדולים שיצר מקרטני-

חמי רודנר ישיר את Live & Let Die ו-Let me roll it, מוקי את Helter Skelter ו-Day Tripper, דניאל סלומון את Blackbird ו-Yesterday, דנה ברגר את Eleanor Rigby ו-Let It Be, ועידן אלתרמן את The Long & Winding Road ו-Band On The Run.

אין תמונה
המג'יקל מיסטרי טור

לרגל המופע בחרו חברי להקת ה"מג'יקל מיסטרי טור" בראשות הסולן אורון קוריצ'ונר את עשרת השירים הגדולים של מקרטני מתקופת הביטלס:

All My Loving

השיר מתוך האלבום "With The Beatles" הוא אחד השירים היפים של מקרטני, שאותו הוא מבצע עד היום בהופעותיו. זו הפעם הראשונה שמקרטני כתב קודם את המילים ולאחר מכן את הלחן. זהו השיר שפתח את הופעתם הראשונה והבלתי נשכחת של הביטלס בתכניתו של אד סאליבן ב-9 בפברואר 1964 שעת סיבוב ההופעות בארה"ב. סולו הגיטרה של האריסון באמצע השיר (שהושפע מצ'אט אטקינס אליל ילדותו) הפך לסולו "קלאסי" ששדרג את השיר. אחד הסולואים ששיקו פלדמן הכי נהנה לבצע בהופעותשל המג'יקל מיסטרי טור.



Drive My Car

פול מקרטני ניגן בס ופסנתר בשיר אשר פתח את האלבום "Rubber Soul". לנון ומקרטני שרו ביחד את השיר.
מקרטני ולהקתו ניגנו את השיר במחצית משחק הסופרבול בשנת 2005.

 

Eleanor Rigby

השיר לקח חלק גם באלבום "Revolver" וגם בסרט "צוללת צהובה". הוא זיכה את פול מקרטני בפרס ה"גראמי" עבור ביצוע שיר הפופ הטוב ביותר בשנת 1966. פול שר בהקלטת השיר כאשר הוא מלווה בתזמורת כלי מיתר בלבד, שכללה: ארבעה כינורות, שתי ויולות ושני צ'לואים. על עיבוד תפקידי התזמורת היה אמון מפיקם המוזיקלי של הביטלס, ג'ורג' מרטין. השיר הולחן על ידי מקרטני אך במילות השיר עזרו גם שאר חברי הביטלס. בראיונות מאוחרים יותר שנתנו ג'ון ופול היו כמה גרסאות סותרות בינהם לגבי תרומת כל אחד למילות השיר. אבא מקנזי מהשיר היה במקור אבא מקרטני, אבל פול שינה את השם מאחר שלא רצה להלחיץ את אביו.


Sgt. Pepper lonely heart club band

אלבום המופת "Sgt. Pepper Lonely Heart Club Band", שנחשב לאלבום הקונספט הראשון בהסטוריה, היה כולו רעיון של פול מקרטני. לאחר הקלטת השיר עלה במוחו של מקרטני הרעיון של להפוך את האלבום כאלבומם של להקה בשם "מועדון הלבבות הבודדים של סרג'נט פפר". השיר חוזר ומופיע בגרסה נוספת בסיום האלבום לפני שירו של לנון A DAY IN THE LIFE. הפקת האלבום, שנחשבה מהפכנית, ארכה 129 ימים וכ-700 שעות הקלטה. לשם השוואה, הקלטת אלבומם הראשון של הביטלס PLEASE PLEASE ME ארכה כ-10 שעות. שלושה ימים לאחר צאת האלבום, פתח ג'ימי הנדריקס את הופעתו עם גירסה משלו לשיר. מקרטני והאריסון שהיו בהופעה מאוד התפעלו מיכולתו של הנדריקס ללמוד את השיר בזמן כה קצר.


Getting Better

הרעיון לשיר עלה לפול בשעה שטייל עם כלבתו מרתה (מהשיר Martha my dear). ג'ורג' האריסון מנגן בשיר על כלי הודי שנקרא טמבורה וצלילי המיתר בסיום השיר מגיעים מהמפיק המוזיקלי, ג'ורג' מרטין, אשר מכה על המיתרים שבתוך הפסנתר. הביטלס הפסיקו להופיע כשהשיר יצא והשיר הגיע אל הבמה רק במהלך סיבוב הופעותיו של מקרטני בשנת 2002 בסיבוב BACK IN THE US.

 

Back In The U.S.S.R

מתוך האלבום הלבן הכפול "The Beatles (האלבום הלבן)". השיר נכתב בהשראת שירי הביץ' בויז כאשר נערות קליפורניה הפכו לנערות מוסקבה וכלל הרמוניות קוליות המאפיינות את שיריהם. תקופת הקלטת "האלבום הלבן" אופיינה במתיחות שהייתה בין חברי הביטלס, שאף גרמה לרינגו לעזוב את הלהקה לתקופה קצרה. פול מקרטני ניגן תופים בהקלטת השיר במקומו של רינגו. אלטון ג'ון (79') ובילי ג'ואל (87') ביצעו כל אחד את השיר בעת הופעתם ברוסיה וזכו לתגובות נלהבות מהקהל.

 

Blackbird

פול מקרטני כתב את השיר על זכויות האדם וכנגד הגזענות כאשר "בלקבירד" מסמל למעשה את האדם השחור בשיר. חברי הלהקה, מלבד מקרטני שמנגן באקוסטית ושר (ומוסיף תיפוף קל על רגלו), לא לקחו חלק בהקלטת השיר. מאוחר יותר הוסיפו לשיר גם הקלטת ציפורים. דייב גרוהל מהפו פייטרז אמר כי לדעתו זהו שירו הגדול ביותר של פול מקרטני.

 

Hey Jude

הסינגל הראשון שיצא על ידי חברת אפל, לייבל התקליטים שהיה בבעלות חברי הביטלס. הסינגל הגיע בסוף שנת 1968 למקום הראשון ב-12 מדינות ומכר בסוף שנה זו יותר מ-5 מליון עותקים. השיר היה אמור להיות צידו השני של הסניגל כאשר השיר Revolution היה אמור להיות צידו הראשון. לבסוף הוחלט ש- HEY JUDE יהיה בצידו הראשון של הסינגל. מקרטני כתב את השיר במקור כ- "HEY JULES" על מנת לנחם את בנו של ג'ון, גו'ליאן לנון בן ה-5, בעקבות גירושי הוריו. השיר שאורך 7:11 דקות היה שירם הארוך ביותר של הביטלס ונחשב לסינגל הארוך ביותר שיצא עד לאותו המועד. קיימת גרסה האומרת כי אם מקשיבים היטב לשיר, ניתן לשמוע בדקה ה- 2:55 את לנון אומר ברקע כי טעה באקורד: "Got The Wrong Chord".

 

Get Back

השיר בוצע על גג בניין אפל במופע הפרידה של הביטלס, וביצוע זה מסיים את הסרט LET IT BE. בניגוד למקובל, גרסת הסינגל ארוכה מגרסת האלבום. GET BACK היה אמור להיות במקור גם שם האלבום, כאשר הכוונה הייתה שהביטלס יחזרו בחזרה אל שורשיהם המוזיקליים ויקליטו מול קהל חי. לנון טען מאוחר יותר שהשיר הוא שכתוב של שירם של הביטלס משנת 1968, Lady Madonna. רשימת האומנים שביצעו גרסה משלהם לשיר כוללת בין השאר גם את: אלטון ג'ון, הבי ג'יז, אל גרין, בילי פרסטון, קני רוג'רס ואייק וטינה טרנר.


Golden Slumbers, Carry That Weight, The End

השיר, המורכב ממחרוזת של שלושה שירים, מסיים את "ABBEY ROAD", האלבום האחרון שהביטלס הקליטו. בסוף האלבום הוסיפו הביטלס הקלטה קצרה של שירו של פול- HER MAJESTY. השיר נולד בשעה שפול מקרטני ניגן בפסנתרה של אחותו החורגת. בספר התווים שעל הפסנתר היה שיר בשם GOLDEN SLUMBERS ומכיוון שלא ידע לקרוא תווים הוא המציא מנגינה משלו למילים של השיר. על פי אחת הגרסאות לנון, שהיה לאחר תאונת דרכים, לא ניגן בהקלטת השיר. ג'ורג' האריסון ניגן על הבס ופול מקרטני על הפסנתר. רינגו מנגן ב- THE END את סולו התופים היחיד שניגן בהקלטות הביטלס. רינגו שנא לבצע סולואים על התופים והביטלס נאלצו להשקיע מאמצים ושכנועים רבים על מנת שהסולו יוקלט.

>> אהוד בנאי יוציא אלבום חידושים למיטב שיריו - "באופק אחר"