יהלי סובול בהופעה שחור לבן (צילום: אבי נתן)
"לפני ההופעה אחלק לקהל רשימת שירים ולא אדבר". יהלי סובול | צילום: אבי נתן

אחד המופעים היותר מעניינם של פסטיבל "הלם כרך" עומד להיות מופע ה"מיקס טייפ" של יהלי סובול, שיתקיים בחמישי הקרוב בחצות ב"צוותא 3" תל-אביב. בהופעה יבצע סובול, אחד היוצרים המרתקים בארץ, גרסאות למיטב השירים הלועזיים שהשפיעו עליו ועיצבו את עולמו המוזיקלי. ילוו אותו הפרקשניסט אלעד כהן ועידו אגמון, איתו יחליף סובול בין גיטרה אקוסטית, גיטרה חשמלית, בס וקלידים.

ואם חשבתם ש"מיקס טייפ" הוא רק כותרת, זה המקום של סובול לתקן. הוא עצמו מתייחס למופע ממש כאילו האזנתם לקסטה משנות השמונים שהוא הקליט במיוחד עבורכם. "'מיקס טייפ' זה שם ההופעה ואני ממש מתייחס אליה כאילו אני מקליט את זה למישהו או מישהי, ממש כמו כשהיינו ילדים", אומר סובול. "אני מכין אוסף של שירים של זמרים שאני אוהב, דברים שהשפיעו עלי גם מוזיקלית וגם טקסטואלית, כשהאורך של כל צד בהופעה יהיה שווה. כל צד 22 דקות, שזה אומר 6 שירים. סך הכל 45 דקות הופעה, וזהו".

"Sign of the times" של פרינס עם השפעות ערביות

-איך הגעת לרעיון הזה?
"זה היה רעיון של דרור נחום, עורך הפסטיבל, הוא הציע ובשנייה אמרתי לו 'בסדר'. האמת היא שאני די נהנה מהפורמט. זו פעם ראשונה שאני עושה את זה. לכן לא לקחתי יותר מדי קאברים שבעבר עשיתי בהופעות, אולי אחד או שניים. אלה שירים שלמדתי לנגן בשביל ההופעה, את רובם לא ניגנתי עד היום".

ניק קייב (צילום: יח"צ, חגית סער)
נכנס למיקס טייפ עם "Watching Alice". ניק קייב | צילום: יח"צ, חגית סער

-תן דוגמאות.
"Death of a Disco Dance" של הסמית'ס, "Watching Alice" של ניק קייב, " A New England" של בילי בראג, "Sign of the times" של פרינס בביצוע עם השפעות ערביות, לו ריד, סילבר ג'וד, ג'יזס אנד מרי צ'יין. אני אתן לקהל את רשימת השירים בכניסה. אני לא רוצה לדבר תוך כדי ההופעה, כי זה כמו קסטה".

-למה חשוב לך לא לדבר?
"אם אני עושה 'מיקס טייפ' אז זה הקסם של הפורמט ואני משתדל כמה שיותר לחבר שיר אחד לשני, לא להשאיר רווחים. בקסטות של פעם היינו הרי עושים חיבורים לפי טקסט או נושא או ביט וטמפו, היתה מחשבה מאחורי סדר השירים".

"עשיתי לאשתי מיקס טייפ לחדר הלידה, אבל הסי.די לא קרא צרובים"

-יש מיקס טייפ אחד מפעם שאתה זוכר במיוחד?
"היה אחד שאמא שלי קיבלה. היא עבדה בגרמניה עם תפאורנית בשם מרליס שהכינה לה מיקס טייפ מדהים של בוסה נובות ומוזיקה ברזילאית. זו היתה הפעם הראשונה ששמעתי אנטוניו קרלוס ז'ובים ואסטרו ז'ילברטו. הייתי שומע אותו הרבה בילדות".

-עשית פעם מיקס טייפ לאשתך?
"כן, עשיתי לה מיקס טייפ לחדר לידה וצרבתי אותו על דיסק. בסוף הסי.די. בחדר לידה לא קרא צרובים ונשארנו עם שני דיסקים שהיו מצחיקים כאלה".

-יש סיכוי שזה ייצא בהקלטה או שתופיע עם זה עוד?
"בעיקרון זה חד-פעמי. אם זה יהיה ממש נורא כיף ויבקשו עוד, אולי אולי אופיע עם זה עוד, אבל כרגע זה מתוכנן להיות חד פעמי לפסטיבל הזה".