יפה ירקוני (צילום: הילה רוטברג )
יפה ירקוני ז"ל | צילום: הילה רוטברג

יפה ירקוני, כלת פרס ישראל ואחת הזמרות הגדולות בתולדות הזמר העברי, זמרת אהובה שגידלה דורות של מאזיני ואוהבי מוזיקה, נפטרה היום לאחר התמודדות עם מחלת האלצהיימר, התמודדות שנמשכה כעשור שנים.

כבר לפני שנתיים חשפה בתה, אורית שוחט, שירקוני אינה מזהה את סובביה, כבר אינה זוכרת שהיא זמרת ונזקקת למטפלת פיליפינית צמודה. היא כבר לא יודעת לשיר וכשמשמיעים לה שיר היא כבר לא שומעת, אבל נשאר לה חוש קצב טוב מאוד והיא מתופפת כל הזמן על השולחן, לא יותר מזה.

"אמא שלי די פרשה מהחיים בשנים האחרונות בגלל האלצהיימר", אמרה שוחט. "היא מתקשרת, אבל היא לא מזהה אותנו ולא אף אחד אחר. כולם יודעים מה אלצהיימר, אבל אולי בגלל שזו יפה ירקוני אז... ואולי בגלל שזו אמא שלי... היא היתה כמו נערה עד שהיא חלתה. תמיד אמרתי שאמא שלי יותר צעירה ממני. היום היא כבר לא נשמעת. היא לא זוכרת שהיא היתה זמרת והיא גם לא יודעת לשיר".

הזמרת הלאומית

ירקוני היתה ידועה כ"זמרת המלחמות" בזכות שירים כמו "באב אל וואד" ו"האמיני יום יבוא", כזמרת מובילה בתחום השירים הסלוניים בזכות להיטי טנגו כמו "אל נא תאמר לי שלום" ושיר המדורות "הפינג'ן", וכזמרת אהובה גם בתחום שירי הילדים בזכות שירים כמו "עגלה עם סוסה" , "אחותי הקטנה" , "אן דן דינו", "הדובון יומבו" ו"פו פו פו".

שירה הראשון של ירקוני, "עיניים ירוקות", הוקלט ב- 1948, כאשר הייתה עדיין חיילת, והיה (כנראה) להיט הפופ הישראלי הראשון. בעקבותיו הקליטה ירקוני מאות שירים ועשרות אלבומים, שיריה ליוו את המדינה לאורך כל שנותיה - שירי מלחמות, שירי פופ ופולקלור ישראליים שהכו לקלאסיקות של הזמר העברי. כמו כן הרבתה יפה ירקוני להופיע בחו"ל ולייצג את ישראל מול העולם ויהודי התפוצות.

משך שנים ארוכות עודדה התקשורת מאבק סמוי וגלוי בין ירקוני לבין שושנה דמארי ז"ל על התארים "הזמרת הלאומית" ו"זמרת המלחמות". בסוף שנות ה-80' השתיים השלימו ואף שרו יחד. עם מותה של דמארי ב-2006 חלקה לה ירקוני כבוד ושיבחה אותה.

בשנת 1998, שנת היובל למדינה, זכתה יפה ירקוני  בפרס ישראל לזמר עברי על הישגיה כזמרת, ובין היתר על אומץ ליבה להגיע אל החיילים ולשיר להם בחזית.

ב-2002, בזמן מבצע "חומת מגן" בתקופת האינתיפאדה השנייה, התראיינה ירקוני לגלי צה"ל ואמרה דברים בגנות השליטה על הפלסטינים בשטחים, שהתפרשו כהשוואה בין מעשי צה"ל לבין מעשי הנאצים בשואה. התבטאות זו עוררה סערה גדולה ובקרב חוגי הימין תבעו להחרים את ירקוני ואת שיריה.

הראיון האחרון

אחד הראיונות האחרונים שנתנה יפה ירקוני היה לאלי לפיד מ"קול ישראל". בראיון סיפרה ירקוני כי למרות מה שהיה מקובל לחשוב משך שנים היא ושושנה דמארי לא היו מסוכסכות אחת עם השנייה, ואף היו חברות. ירקוני דיברה על יחסיה המורכבים עם דמארי והשתיים אף הקליטו דואט בשם "כשהיינו ילדים".

שני שירים שנכתבו במיוחד לירקוני ועליהם סיפרה הם השיר "היא", שנכתב על ידי שלמה ארצי והשיר "רוקדת", שנכתב על ידי נעמי שמר. ירקוני גם הקליטה שירים של צביקה פיק כמו "המנהיג" ושרה איתו את הדואט "ערב סתיו יפה".

דואטים מפורסמים נוספים של יפה ירוקני הם הדואט עם אריק איינשטיין ל"ליל סתיו", השיר איתו זכו כל אחד לחוד בפסטיבל הזמר תשכ"ו, "השניים", ששרה יחד עם בני אמדורסקי, "אנו ניפגש" ם ישראל יצחקי,  וכן דואטים עם אלי מגן, יזהר כהן, מנחם זילברמן , מאיר סוויסה, קורין אלאל, שייקה אופיר וגם כאמור שושנה דמארי. עם להקת הקצב ה"אריות" שרה ירקוני רוקנ'רול בשנת 72' בשיר "תנו לי כוכב".

כמו כן עברה ירקוני ניתוח האף בארצות הברית לפני שנים רבות, בתקופה בה ניתוחים פלסטיים היו אירוע נדיר.

>> אריק איינשטיין על יפה ירקוני: "כולנו גדלנו עליה, היא הייתה סמל לדור שלם"