אין תמונה
"מי שהבשילה זו אני". יעל דקלבאום

"כשאני מדברת על בשלות, אני מתכוונת לעצמי כאדם וכאמן. האלבום יוצא עכשיו לא בגלל שהשירים בשלים לגמרי. ברור שתמיד, במבט לאחור, יהיו דברים שהייתי משנה. מי שהבשילה זו אני. עכשיו אני מוכנה להוציא אלבום", אומרת הזמרת-יוצרת יעל דקלבאום בעקבות סינגל הביכורים המשובח שלה, "Hundred percent light", המבשר את השקתו הצפויה בתחילת מרץ של אלבומה "Ground zero". השיר, שהופיע בגרסה בעברית באלבום של "הבנות נחמה" תחת השם "מאה אחוז אור", מבוצע על ידי דקלבאום כפי שנכתב במקור, באנגלית.

-היה ברור לך מראש שתכתבי ותשירי רק באנגלית?
"כן. יש לי שירים בעברית, אני אוהבת לשיר בעברית ובטוח שיבוא יום ואקליט אלבום בעברית, אבל אנגלית היא שפה שבאה לי באותה מידה של טבעיות. אני חצי קנדית, אין לי כמעט מבטא, ויש לי שאיפות להגיע עם המוזיקה שלי לחו"ל שאני כבר מקדמת אותן. הופעתי המון בחו"ל עם 'הבנות נחמה' וזו הייתה חוויה מדהימה. בארץ התקרה נמוכה ומהר מאד ממצים הכול. לא משנה איפה ההופעה, בלילה חוזרים הביתה. אני רוצה להתנסות בנדודים עם הלהקה, להגיע בכל ערב לעיר אחרת ולהישאר שם, לצבור כברת דרך עם כל אלבום".

דקלבאום, שליש מההרכב המצליח "הבנות נחמה" ומי שהתגלתה כאשר שלמה ארצי קטף אותה היישר מהשירות הצבאי למעמד זמרת ליווי קבועה בהופעותיו, כתבה והלחינה את עשרת שירי האלבום. על ההפקה המוזיקלית מנצח יונתן לוי, בסיסט להקת איזבו, ומי שהפיק מוזיקלית גם את האלבום רב-המכר של "הבנות נחמה" ואת אלבום הסולו של חברת ההרכב דנה עדיני.

יעל דקלבאום: "שלמה ארצי לא שמע את השירים"

"אני גיליתי אותו ראשונה", ממהרת דקלבאום לתבוע זכויות יוצרים, "יונתן ואני חברים מגיל 15. גדלנו יחד בירושלים. הייתי איתו לפני איזבו, לפני דנה ולפני 'הבנות נחמה'. היה לי ברור שהוא יהיה המפיק, למרות שבתחילת התהליך לא היה לו כמעט ניסיון ועבדנו בתנאי מחתרת. הקלטנו בבתים שלנו, את התופים הוספנו אצל ניר מנצור ביפו (מתופף איזבו, ט.פ), כל ההשקעה באה מהכיס הפרטי. לא רצינו מעורבות של חברת תקליטים, מפיק חיצוני או מנהל אישי. מהמקום הזה רק הרווחנו מהזמן הרב שעבר, כי השירים התחילו להתגבש עוד בתקופה בה הופעתי עם שלמה ארצי. יונתן למד המון תוך כדי ההופעות וההקלטות עם איזבו ואמנים אחרים איתם עבד, וכל הידע התנקז להפקה שלי".

J-שלמה ארצי זכה לשמוע את השירים שלך? אולי גם לייעץ?
"לא. האמת היא שאף פעם לא הגעתי איתו לקרבה כזו שהרגשתי נכון לבוא אליו עם השירים שלי. חוץ מזה, האלבום כפי שהוא נשמע עכשיו שונה לגמרי מהשירים איתם התחלתי. למעשה רק שיר אחד בשם 'Alice', שכתבתי בגיל 17, נשאר. באופן טבעי, מאז גיל 20 עברו עלי המון שינויים אישיים שבאו לידי ביטוי גם ביצירה שלי".

-את נזהרת לא לדבר על עושר ופרסום.
"כי זה באמת לא העניין מבחינתי. כלומר, אם יבוא גם הכסף הגדול אמצא דברים שימושיים לעשות איתו, אבל לא בגלל זה אני עושה מוזיקה. אף פעם לא חשבתי ככה. להיפך, אני רואה מה קורה למוזיקאים המגיעים רחוק מדי בקטע של הפרסום ואלו אף פעם לא דברים טובים".

"יהיה משעשע להופיע באירוויזיון"

-בחרת לקרוא לאלבום "Ground zero". הפצה בארצות הברית, עם שם כזה, עשויה להיות בעיה.
"אני מקווה שזה לא יקרה. הביטוי הזה היה קיים בשפה האנגלית הרבה לפני אירועי ה 11 בספטמבר (Ground zero הפך כינוי סלנג למגרש בדרום מנהטן עליו עמדו בעבר מגדלי התאומים, ט.פ), והמשמעות המקורית שלו היא 'המקום ממנו התחיל הכול'. עבורי, זו הכותרת הכי מתאימה. אני אשאר בשלי, ואתן מספיק קרדיט לאנשים שיבינו למה אני מתכוונת".

-את, קרולינה אברץ ודנה עדיני עסוקות בפרויקטים עצמאיים. יהיה בכלל המשך למיזם "הבנות נחמה"?
"אין לי ספק בזה. אנחנו חברות, אנחנו מופיעות, אנחנו נפגשות בחדרי חדרים לכתוב שירים חדשים. אף אחת מאיתנו לא תתחייב על זמן, אבל ברור שיהיה עוד אלבום".

-את מודעת לעובדה שבחרו את "הבנות נחמה" כאופציה מספר שתיים לאירוויזיון? אם אחינועם ניני ומירה עוואד יפרשו אתן תוזעקו לדגל.
"זו הפעם הראשונה שאני שומעת על זה. בכנות? זה יהיה מאד משעשע".

יעל דקלבאום תקיים הופעת השקה חגיגית לדיסק "Ground zero" ב 4 במרס במועדון לבונטין 7 בתל אביב.