אין תמונה
רמי קלינשטיין: "אין לי זכות לפחד. אני פה רק כמה שעות, התושבים ככה כבר כמה שנים"

רמי קלינשטיין התגייס בהתנדבות להופעות למען תושבי הדרום במסגרת גיוס האמנים של מפעל הפיס. קלינשטיין מופיע היום בנתיב העשרה, כרמייה ויד מרדכי - יישובי חוף אשקלון ו"עוטף עזה". בזמן ההופעה שלו במקלט במושב נתיב העשרה נשמעו מעל היישוב 5-6 "בומים" - פיצוצים של טילי קסאם, פצצות מרגמות והפגזות של צה"ל ברצועה. בהופעה שלו בקיבוץ כרמיה ביקש הקהל לשמוע את השיר "רוחות מלחמה", וקלינשטיין שלא תכנן לבצע אותו, נענה לבקשת התושבים ושר "רוחות מלחמה איפה התקווה / עוברות שנים ללא תשובה"

"שלומי טוב ואני מחזיק מעמד", אומר קלינשטיין בכניסה לקיבוץ כרמיה, התחנה הבאה שלו בדרום. "הסיבוב הזה הוא רק לטעום מה שהתושבים מרגישים כאן כבר 12 שנה. הם חיים בתוך הדבר הזה וזו רק טעימה. אני מחזיק מעמד השאלה איך הילדים והמבוגרים האלה, איך הם מחזיקים מעמד".

רמי קלינשטיין שר "רוחות מלחמה" בקיבוץ כרמייה

-איך היה ב"נתיב העשרה"?
"היתה הופעה מרגשת מיוחדת בתוך מקלט מול כ-50 מאנשי היישוב. שרתי להם שירים כמו 'עוד לא תמו כל ]לאייך', 'צעיר לנצח' ו'קרוב אל ליבך' ופתאום שורות מתוך השירים האלה קיבלו משמות אחרת לגמרי.למשל השורה 'שיהיה ביתך יציב מול רוחות השינויים' או 'ארצנו הקטנטונת, ארצנו היפה, מולדת בלי כותונות, מולדת יחפה' - פתאום הטקסטים האלה מקבלים גוון ומשמעות אחרת לחלוטין. הם אף פעם לא היו כל כך משמעותיים כמו שאני שר את זה כאן בשטח האש הזה".

-אתה מפחד?
"לא. אני לא מרשה לעצמי ולא יכול להרשות לעצמי לפחד. אני מגיע לפה לכמה שעות והם חיים ככה כבר כמה שנים. יהיה מצדי אידיוטי ואבסורדי שארגיש פחד כשהם חיים ככה 24 שעות ביממה ובתקופה האחרונה בהפגזה בלתי פוסקת. בזמן ההופעה נשמעו מעלינו כמה 'בומים' וזה ממש הזוי. אני מנסה להבין איך הם חיים ככה כל הזמן".

אין תמונה
"אתה מרגיש שאתה באמת מביע הערכה לאנשים שמחזיקים את הקו ". רמי קלינשטיין בהופעה בכרמיה

-קיבלו אותך יפה?
"בוודאי. הם אנשים מאוד חמים, ושמחים שבאים מהצפון להזדהות איתם ולעזור, לתת יד, לתת מהלב. הם שרו איתי והתרגשו. היתה הופעה מדהימה מבחינת השתתפות ושירה רמה. הצלחנו בשירה חזקה להחריש את הבומים שהיו מעלינו".

-וכשאתה שר להם מה אתה מרגיש בפנים?
"שזאת לא הופעה רגילה. אתה מרגיש שאתה באמת מביע הערכה לאנשים שמחזיקים את הקו ומוכיחים שהארץ הזאת שלנו בזכות. הכי קל לקום ולעבור מפה, לאנשים יש אופציות אחרות והם כאן עם כל מה שקורהץ כשאני שר להם 'ארצנו הקטנטונת יש לזה עומק יוצא מגדר הרגיל".

-בא לך לצעוק צעקה ולהגיד "די כבר"?
"אמרתי בטלוויזיה אלף פעם כבר 'די כבר'. בתמונה הגדולה ההפגזות חייבות להיפסק. חייבת להימצא הדרך להגיע לחיים נורמליים. לא הגיוני שילדים חיים ככה. לי יש ילדים ואני מצפה בעוד כחודשיים לבן. לא הגיוני שבמרחק 25 דקות מאיפה שאני גר חייים. ככה לא הגיוני שבמאה ה 21 נהיה תחת מתקפה כזו. פשוט לא הגיוני".

>> גם ליאור נרקיס, גלעד שגב ואתי ביטון מופיעים היום בדרום