גלעד שליט מתוך הקלטת (צילום: חדשות 2)
מזמורים. גלעד שליט | צילום: חדשות 2

גלעד שליט הפך בחמש ורבע השנים האחרונות לקונצנזוס לאומי, כולם רצו בהחזרתו, ורבים אף נאבקו לשם כך. וכמו שקורה כמעט בכל סוגיה לאומית בישראל, וכמעט בכל מאבק, גם נכתבו, הולחנו ונוצרו שירים מיוחדים שנועדו למנוע מגלעד להישכח, לנטוע תקווה שיחזור ולעודד את משפחתו ואת התומכים במאבקם.

כמה ממיטב האמנים בארץ התגייסו למען מטרות אלו, ומשך התקופה הארוכה הוציאו עוד ועוד שירים. לצדם גם אמנים פחות מוכרים, חלקם חובבים, הצטרפו למאמץ, חלקם אף מתוך מטה המאבק עצמו. ריבוי השירים של זמרים חובבים מעיד עד כמה חדר הנושא של גלעד שליט חזק לתוך עצמותיה של החברה הישראלית ועל עומקו של ים הרגשות שעורר שביו.

אייל גולן, בהשראת ספר תהילים

השיר הבולט והיחסית חדש הוא "מזמור לגלעד" של אייל גולן, שיצא בפברואר 2011, שיר תפילה שנכתב על ידי יוסי גיספן בהשראת ספר תהילים והולחן על ידי אייל גולן עצמו: "מזמור לגלעד, ה' רועי לא אפחד / שפתיי לוחשות הנני / רחוק מאבי, מאימי, אליך אקרא מקימי / מבור אסורים השיבני / חיים אשאל אל תחרש, ענני אבי אף כי אלחש // ענני, מעיר מצור אקרא / ענני מן הדממה / אני האיש החפץ חיים / מהר להושיעני // למנצח שיר, מזמור לגלעד / לך גורלי עושה שמיים / שמעתי קולות רחוקים אומרים להשיב חירותי / מילים חצובות על מים / גם איש שלומי היה לי זר, בטחתי בך, אותך לא אחסר // ענני, מעיר מצור אקרא / ענני מן הדממה / אני האיש החפץ חיים / מהר להושיעני".

אביב גפן - "הילד של כולנו"

אביב גפן, אחד האמנים שתרמו רבות למאבק להשבת גלעד שליט, הוציא ביולי 2008 את השיר "הילד של כולנו", לקראת עצרת מחאה שהתקיימה באותו הזמן. "הסיפור הזה הורס הרבה אנשים, כולם מרגישים שהוא הילד שלנו, מרגישים שהוא הילד של כולנו, ושהפקרנו אותו", אמר אז אביב גפן, והוסיף: "תפקידו של אזרח ושל אמן הוא לתרום במה שהוא יכול, ואני מגיע מעולם שבו אני מאמין ששירים כן משנים דברים".

"תקוותינו הן כמו מפרש מתוח, וכל סימן ממך זה כמו משב של רוח, ודמותך החרישית לובשת שקט, כמו הרגעים שהמוסיקה נגמרת // אתה תשוב, אתה תשוב, אתה הרי הילד של כולנו, אתה תשוב, אתה תשוב, לבך פועם בלי הפסקה בלב שלנו // סדקים של אור בחשיכה הם תפילותינו, ימים של חופש ושמחה באים עלינו, ולא נשקוט עד שנראה את זיו פניך, אנחנו כאן לבד, אתה הרי יודע // אתה תשוב... // מאחורי סכסוך ישן יושב לו ילד, בין הסכמים לא חתומים הוא מבקש ש...נזכור שיש לו גם פנים וחלומות, הוא רק פרפר, פרפר של מלחמות // אתה תשוב..."

דנה ברגר ואיתי פרל - "הנה באתי הביתה"

"הנה באתי הביתה" היה שיר הנושא באלבום המשותף של דנה ברגר ואיתי פרל שראה אור במאי 2010. אחרי יציאתו לרדיו הוא גם נבחר להיות שיר הנושא של הסדרה "חטופים". "במיקסים של השיר קיווינו שכאשר גלעד שליט יחזור זה יהיה השיר שלו", אמרה אז ברגר. "זה לא קרה עדיין אבל זה יקרה בטוח. ועובדה שקצת מזה כן קרה - שהשיר הלך לסדרה על חטופים שחזרו, יש פה משהו קצת מיסטי".

"אל המכולת הקטנה, אל הדירה הישנה, אל המפתח הגנוב, אל איש אחד שלא ישוב / אל הסודות המתוקים, אל הסיבות למעשים, אל הדמעות שעוד יורדות, אל המבוכה והחידות / אל הברושים אל הכבישים, אל צבע שמן על בדים / אל שיטוטים בלי מטרה, אל זוג עיניים במראה / אל הזדמנות שלא ניתנה, אל החמלה והטינה / אל פתקאות באבנים, אל פתח צר אל אלוהים // הנה באתי הביתה...// אל הקרבה והקרבות, אל הדלתות הנטרקות, אל השמחה המאופקת / אל שאלות ללא תשובות, מה שיכול היה לקרות, אל הכביסה המלוכלכת / מן האמת העצומה שוב נפקחות עיני, אל משהו בי שלא נשטף במים / אל מנגינה של צחוק ושל כאב, שאולי לא שמתי לב, היא מתנגנת בי עדיין // הנה באתי הביתה...// אל המסגרת הקרועה, אל הספק באהבה, אל רגע של שפיות חדה, אל השלום, אל השלווה / אל השלם שבשבור, אל הצריך והאמור, אל מה שלא יכול להיות, אל הברכה שבחיבור / אל גן העדן העצוב, אל בית הכלא האהוב, אל הטייס האוטומטי / אל ערימה של הבטחות שנשכחו עם השנים, אל האולי והכמעטים שהם כל מי שאני // הנה באתי הביתה...// מחור קטן של תריס שבור אפשר לראות
הרים גדולים שנשפכים אל הכינרת, את הרחוב המתפתל אל סף הדלת השואל, אל התחלה שלא נגמרת".

מירי מסיקה ואריק ברמן - "ערב חג"


ערב זה הוא ערב חג, וכל הרחובות בעיר ריקים, לגמרי עכשיו, חשבנו שתרצה לדעת / קטעים מתוך שירת החג
בוקעים דרך חלונות הבתים, כל חדר בם מואר, חשבנו שתרצה לדעת // הכל הגיעו עד לפה, וסובבים את השולחן, ואם אתה רוצה לבוא, אז יש לך כסא מוכן // ברכות ברכות לכבוד החג, יש מתנות לכל הילדים, יש גם אחת לך, חשבנו שתרצה לקחת // לכבוד ארוחת החג, התבשילים הכי מיוחדים, שאתה אוהב, חשבנו שתרצה לדעת // הכל הגיעו עד לפה... (מילים ולחן: אריק ברמן)

אדיר גץ - "הילד של כולם"

הזמר והיוצר אדיר גץ, יוצא התוכנית "כוכב נולד", כתב והלחין את השיר "הילד של כולם", שיצא בדצמבר 2009.

"אתה הילד של כולם, העם זועק לך שתחזור, הדמעות כבר יבשו המילים נחלשו מאיתן // אתה לבד אבל כולם איתך אתה איתן מחכה לסימן, אתה אי שם אבל עמוק בלב וזה כואב אל תדאג אחי זה קרב // אני יודע כמו כולם זה רק עניין של זמן אני מבטיח, אל שובך אני זועק אל הרגע בו סוף סוף תשוב הביתה // אתה לבד אבל כולם איתך...// מהחברים נפרדת מהשירים הלכת, את האמא הדומעת שזועקת לשובך / על חלומות ויתרת מההורים הסתרת את הסיכוי שיש לך לחזור / אתה אי שם אבל עמוק בלב וזה כואב אל תדאג אחי זה קרב, אל תדאג גלעד זה קרב".

שלומי שבת - "בוא הביתה, בוא גלעד"

שלומי שבת רעננה (צילום: שרית - פריים טיים)
בוא הביתה גלעד. שלומי שבת | צילום: שרית - פריים טיים

ב-4 ביולי 2010 הגיע המצעד הגדול להשבת גלעד שליט תל אביב. שלומי שבת הוציא אז בתיאום עם מטה המאבק את השיר "בוא הביתה, בוא גלעד", אותו חיברה הסופרת והפזמונאית סמדר שיר והלחין שבת עצמו בשיתוף צביקה פיק.

"עוד זריחה ועוד שקיעה / ויום חדש נולד / מצפייה ומדמעה / נרקם שיר לגלעד / הוא כחול וגם לבן / ובו מגן דויד / כי גלעד, אתה כבר כאן / מאז ולתמיד // בוא הביתה, בוא גלעד / כולנו מחכים לך / בוא היום, עכשיו, מייד / ועם שלם ישמח איתך / בוא הביתה, בוא גלעד / אותך נחזיר היום / עם התקווה שלא תאבד / לשקט ושלום

"כל מסע של עננים / מעל מצפה הילה / מפזר חוטים קטנים / תפילה ומשאלה / אמא כבר ערכה שולחן / ובלבה שלווה / וגם אני על המפתן / עם לחם אהבה // בוא הביתה, בוא גלעד..."

מבחר אמנים - "יום ועוד יום"

שנה וחצי קודם לכן, בינואר 2009, הצטרף שלומי שבת לקבוצה של אמנים שהקליטו את השיר "יום ועוד יום" (שבכמה מקומות נקרא "גלעד"). את המילים כתבה נילי פיטרסון, אשתו של רוני פיטרסון, ובין המשתתפים היו גם לאה שבת שהלחינה, אפרים שמיר, אריק סיני, תמר גלעדי,אמיר פיי גוטמן, דין דין אביב, אביבה אבידן, ארי גורלי ועוד.

"עיניים חומות פקוחות לרווחה, תמונות רודפות לא נותנות מנוחה, עברו שנים לפני שנרגיש, מנער אלמוני הפכת לאיש, בתוך חור שחור במקום לא נודע, חייל פשוט שהופך לאגדה, כותב יושב כואב חושב, גלעד העם זוכר ולא עוזב // כל בוקר קמים חושבים על גלעד, איך אחרי רון שוב לא נמעד, כל בוקר קמים ואתה קם גלעד אל תדאג קולך לא נדם, בתוך חור שחור במקום לא נודע, חייל פשוט שהופך לאגדה, כואב כל כך כואב כואב גלעד נשבר לנו הלב, יום ועוד יום כל הזמן שאבד ואתה שם קרוב ורחוק ולבד, יום ועוד יום כל הזמן שאבד מבקש מחילה וסליחה".

מבחר אמנים - "שובה הביתה"

חודש לאחר מכן, בפברואר 2009, התקבצה קבוצת אמנים נוספת לשיר את "שובה הביתה", שכתב והלחין אסף ניסים. בין האמנים היו גבריאל בטלר, דפנה ארמוני, חיים צינוביץ, ליאור דטאוקר, ליאל קולט, ניקי גולדשטיין ורון שובל.

"עד מתי נמשיך לספור ת'ימים, עד מתי יישק הסתיו לשלכת, בדמעות לוחצות געגועים, עוד שנה עברה וחולפת, ורק אהבה לתקווה שוב נושקת, בני שלי חזור כבר עכשיו, ורק קולך הפך לנחל אכזב // שובה הביתה שובה הביתה, אל חברים אל הים, אל שמש של אהבה, שובה הביתה שוב כבר הביתה, אל השלום, התקווה, אל אמא שמחכה // זכרונות ילדות מתוקים, מסתתרים להם בין דמעותיך, מתוך אפלת הימים, לא תשקוט המדינה בלעדיך, בכפרים חשוכים שלא השכיח הזמן, ודאי שומע אתה קול תפילה, אמא זועקת בלב לשובך // שובה הביתה...// היה חזק הסתכל למרחק, אורות החופש אליך קרבים, עוד מעט עוד מעט, יגמר לו הקרב, ותשוב לימים אחרים
עם המון חברים שלך מחכים // שובה הביתה...".

מבחר אמנים - "אל תדאג גלעד"

קבוצה שלישית של אמנים, שכללה את שימי תבורי, חיים משה, אבי סינוואני, אלירן תבורי ועוד זמרים ים תיכוניים יחד עם להקת "פרחי ירושלים", התקבצה בתחילת אוגוסט 2009 לשיר את "אל תדאג גלעד", אותו יזם, חיבר והלחין צחי בר חן.

"יותר מאלף יום שאמא מחכה לומר שלום, געגועים עולים ומתחזקים מיום ליום, הלב נשבר ומבקש לראות אותך, אולי אתה רחוק אבל אתה נמצא קרוב, בתוך הלב חזק שמקווה לטוב, אתה לא כאן עכשיו אבל קולך נשמע // הצילו לעולם הוא זועק כך לכולם, ומעיננו שוב זולגת לה דמעה // אל תדאג גלעד אתה לא לבד, בליבנו תישאר לעד, אל תדאג גלעד אתה אף פעם לא לבד, בקרוב אתה תשוב בחזרה // בין כל הימים בנפש פנימה את ליבך חשים, המחשבות רצות מצפים ומבקשים, שאלוקים ישמע לכל צעקתך // הצילו לעולם הוא זועק כך לכולם, ומעיננו שוב זולגת לה דמעה // אל תדאג גלעד...// אתה עדיין חי וזה מה שחשוב, גם אבא מבקש רוצה כבר שתשוב, שלא תהיה לבד, אתה לא לבד, כל יום שעובר נהיה קשה יותר, אנחנו מאחור לעולם לא נוותר, שלא תהיה לבד, כי בקרוב אתה תשוב בחזרה"

גלעד שליט מדבר בשיר של בן סנוף

הזמר בן סנוף הוציא בדצמבר 2009 את השיר "ושבו בנים לגבולם". גלעד שליט נשמע בשיר בקולו, בהקלטה המצמררת והכל כך מוכרת: "אני גלעד, בן נועם ואביבה שליט, אח של הדס ויואל, שגר במצפה הילה. אני רוצה למסור דרישת שלום למשפחתי ולומר להם שאני אוהב אותם ומתגעגע אליהם מאוד, ומייחל ליום שאראה אותם שוב".

השיר, שכתב איתי זילברשטיין, הושמע באחת העצרות למען החזרת שליט, וריגש מאוד את אביו של גלעד, נועם שליט ואת הקהל שנכח במקום.

"אדמה אדמתי, ילדייך גדלים, אדמה אדמתי, הם אלייך קוראים // את כל האהבה שיש רק לך מבטיחים, על גבולותייך קדושתך נשמור נשבעים // ושבו בנים לגבולם, השיבי את כל ילדייך, לתת את דמם את נפשם, שומרים בגופם על הבית, ושבו בנים לגבולם, השיבי אלייך בניך, החזירי אותם אל ביתם, לשמור קדושתך גבולותייך // אדמה אדמתי, ילדייך קוראים, אדמה אדמתי, רק בשמך זועקים // לשמור תורתך זו מן זכות בשבילם, מצווה שעוברת דורות בביתם // ושבו בנים לגבולם..."

החברים של גלעד - "עד מתי"

בתחילת מאי השנה, 2011, ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל, התקבצה קבוצת זמרים שכונתה "החברים של גלעד" וכללה את מתן דגן, טל שדאי, לינוי קפח וצופית פרנקל. הארבעה הוציאו את השיר "עד מתי", שכתב והלחין ראובן יוסף.

"מחבקים אנו אותך, עם שלם כאן לצידך, נצעק ולא נשתוק, האם תשמע שם מרחוק // את קולך איש לא שומע, ומי מוחה את הדמעות, ואתה גם לא יודע, בודד שם בלילות // עד מתי... עד מתי, לא נוותר עליך, שמור על עצמך עוד קצת, כי אנחנו עוד נפדך, וביחד בכיכר נצעק - עד מתי// אל תשאל מדוע ועל מה, תמצא קצת נחת בלבך, אלוהים, הכל יודע, גם הוא נמצא איתך // הילד שבך כבר איננו, ועל מה אתה נשען, לא תהיה רק בלבנו - נביא אותך לכאן // עד מתי..."

אביב אלוש - "עדיין כאן"

נועם פנחסוב - "שלום שחזרת לכאן"
הזמר והיוצר נעם פנחסוב כתב בליל הסדר של 2010 את השיר "שלום שחזרת לכאן" עם השורות "עד גיל 24 אתה תחזור... ותביא איתך שלום קטן". הנבואה לא התגשמה, כי גלעד שליט כבר בן 25, אבל נותר שיר יפהפה.

גולן אברהם - "השמש של גלעד"

הזמר גולן אברהם הוציא בפברואר 2010 את "השמש של גלעד", שכתב דוד זיגמן והלחין דני סיוון. השיר פתח עבור אברהם את הדלת לקריירה.

"יום שישי חזר ובא הלילה, געגועיי נובטים בכל פינה רק תגיד לי שאתה בסדר, חלפה שנה ועוד שנה. הבית ריק מהיום שבו עזבת. עץ יפה גדלת רק חזור אלי חזור הביתה // תנו לשמש כאן לזרוח, לפרוח, שמור את החיים בכל הכוח, רק אלוהים יודע מה אתה עובר לבד, תנו לשמש לזרוח לשמש של גלעד // באזיקי חיי נקשרתי כל יום מחדש, הלב שלי יוצא אליך בתפילה, וינה קטנה תישא אליך שיר וגל בחיוך תמים שעל פניך // הבית ריק מהיום שבו עזבת. עץ נישא גדלת בו חזור אלי חזור הביתה // תנו לשמש כאן לזרוח, לפרוח..."

שולי - "איפה הילד"

אביגיל מלאכי - "אמא מבטיחה"

הזמרת אביגיל מלאכי הוציאה ביולי 2009 את השיר "אמא מבטיחה", שהוקדש לאביבה שליט, אמו של גלעד. אביו של גלעד, נועם שליט, אהב את השיר שכתבה חגית עוקבי והלחין אלי אסרף.

"הבן יקיר לי, הבן יקיר לי, חייל שלי. נעלמת כך, השארת תמונה, החיים קרצו לך מכל פינה, אתה מישיר מבט, מתי זה עוד מעט, הזמן עובר כל יום. יש לנו כוח ותקווה וים של אהבה. נשארת מאחור אבל עוד תחזור // אמא מבטיחה, אמא מקיימת, גלעד ארוצה לראות אותך כבר כאן. בלילות לא ישנה, ביום איני נושמת, מאותו היום עצר הזמן // געגועיי לך גוברים מיום ליום, אתה מופיע לי בכל חלום. רואה אותך במהרה, האור בקצה המנהרה ודמעותיי הופכות שירה // יש לנו כוח ותקווה..".

אלדר יחיאל - "כשתחזור"

שי יום טוב - "מחכים"

"עייני לא יכולות לראות את אדישות די! גלעד שליט עדיין חי, בוא נגרום לגלעד שליט לבוא אליי, שיר למעלות אשא עיניי // גלעד גם שאתה שם אתה אף פעם לא לבד, צה"ל עושה הכול להחזיר אותך מיד, כבר שלוש שנים מוחזק בידי החמאס, רוצים אותך חזרה כל המדינה אימא אבא יואל והדס, די! כבר נמאס לחכות, כי משהו במדינה הזאת חייב לקרות, באינטרנט שולחים חותמים על כל העצומות, להחזיר את הילד שאהב והתעניין בספורט, כבר המון זמן שלא ראית את האור, כולנו מחכים ורק רוצים רק שתחזור, אני מחפש אותך מתחת לאש, עד מתי יוני 2006, איך ביום בהיר אחד הכול נהיה אפל, כולם אוהבים מחכים ורוצים אותך בישראל, המשפחה רוצה לעשות איתך את החג, זה הסיפור על הכריש שפגש את גלעד"

יאמאנז סקיי חי ולירי - "כמה זמן"

פרדוקס - "גלעד"

בלק ג'ק - "אני מבטיח", עם סימפול מ"הביתה" של ירדנה ארזי
 

יוסי פלג - "גלעד שליט"

מתן שמר - "גלעד שלי"

נעמי לוי דה מאי - שיר תפילה להחזרת גלעד

אורן פרץ - "גלעד"

אתר פסח - "אתה שם"

שי בן יאיר וגידי עופרי - "קחו אותי מכאן"

אייל בן המוריה - שירו של גלעד

דודי תמיר - "איפה כולם"
 

שיקו חייק - "אחי גלעד שליט"

אוריין יוסף - "כיסופים אליך גלעד"

דניאל בוקובזה - "אמא אני בא"

ברק לידני - "גלעד שליט"

דין אזולאי, איתמר ויזגן וזיו טולדנו - שיר על רב"ט גלעד שליט