להקת wire (צילום: Marylene Mey)
מופע חובה. Wire | צילום: Marylene Mey

להקת הפוסט פאנק הבריטית האגדית "Wire" תנחת בישראל ב-2 בנובמבר להופעה אחת במועדון בארבי בתל אביב. "Wire" הוקמה ב-1976 על-ידי קולין ניומן (גיטרה, שירה), גראהם לואיס (בס, שירה), ברוס גילברט (גיטרה) ורוברט גריי (תופים), שהכירו בבית ספר לאמנות בלונדון. כבר בראשית דרכה לקחה "Wire" חלק חשוב בסצנת המוזיקה התוססת של לונדון. אלבומם הראשון "Pink Flag" נחשב עד היום לאחד מהאלבומים המשפיעים ביותר ברוק הבריטי, עם צליל מינימליסטי וקר, מבני שירים לא שגרתיים ונושאי כתיבה מופשטים.

השפיעו על הפיקסיז וסוניק יות'

"Wire" השפיעו בשלושת אלבומיהם הראשונים על להקות כמו סוניק יות', הפיקסיז, בלר, מיי בלאדי ולנטיין ו-R.E.M. הם שילבו היטב בין מוזיקה נסיונית לפופ ותרמו לא מעט לעיצוב צליל האלטרנטיב העכשווי. בשנים האחרונות חזרה הלהקה לפעילו במתכונת מלאה וזוכה לעדנה מחודשת. אלבומם האחרון "Change Becomes Us" זכה לשבחים בעיתונות המוסיקה הבינלאומית.

ל-"Wire" גם קשר ישראלי ונגיעה בתולדות הרוק הישראלי. הסולן קולין ניומן הפיק בשנות ה-80' אלבומים רבים ביניהם גם את "RAGING SOULS", אלבומה הנחשב ביותר של להקת "מינימל קומפקט". כך הכיר ניומן את הבסיסטית מלכה שפיגל והם נישאו בשנת 86'. בשנות ה-90' הקימו ניומן ושפיגל יחד את הלייבל SWIM, וב-2004 הקימו יחד עם מקס פרנקן (מתופף "מינימל") את ההרכב GITHEAD, שאף הופיע בארץ מספר פעמים בעבר. ניומן ושפיגל אף שיתפו פעולה באלבומי הסולו זה של זה, כולל ב"ראש בלטה" של שפיגל מ-93'.

לרגל הגעתה של "Wire" לישראל בוחרים ברי סחרוף, מלכה שפיגל, ערן צור ואמנים נוספים שירים שלהם, שאהובים עליהם במיוחד.

ברי סחרוף הופעה 1 (צילום: עודד קרני)
הושפע. ברי סחרוף | צילום: עודד קרני

ברי סחרוף: "Wire יחד עם 'מגזין' היו מלהקות הניו ווייב שהכי אהבתי, ולא סתם 'מינימל' בחרה בקולין ניומן כמפיק לאלבום 'רייג'ינג סולז'. השיר 'the 15th' שלהם מייצג את כל הטוב שבלהקה הזו.

 

מלכה שפיגל: "קשה מאוד לבחור רק שיר אחד של Wire. בחרתי ב-'Practice Makes Perfect' מהאלבום 'Chairs Missing'. הלואי ויכולתי לבחור את כל האלבום. זה היה האלבום הראשון של Wire שיצא לי להכיר, אז הוא מאוד חשוב בשבילי. יש בו את כל האלמנטים של שיר טוב של Wire: חד, קליט, עוצמתי, מורכב ופשוט בו-זמנית ולגמרי מקורי.

 

ערן צור, מחווה לשמוליק קראוס (צילום: ענבל צח)
תרגם. ערן צור | צילום: ענבל צח

ערן צור: "בחרתי בשיר ' i should have known better', השיר שפותח את האלבום הענק '154'. אני זוכר את עצמי מנגן שעות עם השיר הזה, וגם מנסה לתרגמו. גרהם לואיס שר בטון מאיים: 'להתעלם מהאזהרה שלי - זאת תהיה טעות מצידך, השפיטה חמורה, ואין חנינה, הייתי חייב לדעת...כדי שלא להפוך למטרה, ואם כבר מטרה - אז לפחות בתנועה, את רועדת ואני לוחש : סליחה, מה הבעיה שלך? כן, אני מבין. הייתי צריך לדעת...".

הם היו השפעה אדירה עלי אז. בטקסטים וגם באווירה האפלולית ששורה על האלבום הזה. זו זכות להיות נוכח בהופעה של הלהקה האדירה הזו - דארק אייטיז במיטבו.

 

גיל לוז ואורי פרוסט מלהקת "Mambas": "אנחנו בוחרים ב-'Three Girl Rhumba'. השיר הוא דוגמא מצויינת ליכולת של wire (בין השאר) לכתוב שירים קצרצרים (01:22) שיהיו בעלי מבנה מושלם מבחינת כתיבה וביצוע, מורכבים מנגינה מינימליסטית ופשוטה, ולמרות זאת יצליחו לשמור על תחכום.

ב-2006, במסגרת קמפיין לחיסכון במים ובאנרגיה באוסטרליה, נבחר השיר לרשימה של שירים קצרצרים אותם ניתן יהיה לשיר במקלחות קצרות במיוחד, כדי לחסוך מים".

 

ספי אפרתי: "אני רואה עצמי מעריץ אדוק של Wire, הלהקה האדישה הכי מרגשת. הלהקה הזועמת הכי רכה, עם היוצרים המהפכנים הכי צנועים; עם שירים שתמיד נשמעים גם מאולתרים, אבל גם מעוצבים עד הפרט הקטן ביותר. להקה שכל האזנה לה משאירה אחריה המון שאלות. למשל, אם הם כל כך אוהבים לעשות המון רעש - אז איך זה שהמוזיקה שלהם כל כך נעימה ומלודית? או: קולין ניומן, הקול הכי קטיפתי שאי פעם היה להרכב פאנק, תמיד הוגה את המלים בצורה הבהירה ביותר, אבל מה לעזאזל הן אומרות?

בשנים האחרונות הם הוציאו כמה מהאלבומים הכי טובים שלהם לטעמי, אז יצא שהשיר הזה, 'One Of Us', הוא השיר הכי מנוגן באייפון שלי.


יובל הרינג, "ועדת חריגים": "גדלתי על להקות כמו Wire וסוניק יות', שהראו לי שגיטרה זה יותר מתפקידים וסולואים, אלא כלי שאפשר להפיק ממנו צלילים ואיכויות הרבה יותר מופשטות, ולפיכך רגשות הרבה יותר עמוקים. השיר שאני בחרתי הוא 'Two People In A Room', כי זה שיר שתמיד היה מוביל אותי לסשן הד-באנגינג עם עצמי בחדר כשהייתי בתיכון. שיר עוצמתי.

 

זואי פולנסקי (Reo, Bela Tar): "בחרתי את 'Ex Lion Tamer', השיר הרביעי מ-'Pink Flag', שעל שמו נקראו שתי להקות - הראשונה הייתה להקת קאברים שנגנה את 'Pink Flag' אחד לאחד לפני הופעות של wire באיזור 87'. השניה הייתה הלהקה שלי עם אסף תג׳ר וחגי פרשטמן מלפני 8 שנים.

 

*ערב המחווה ל-"Wire" יתקיים באוזן-בר בתל אביב ב-26.10 בהשתתפות ערן צור, ועדת חריגים, ממבס, לילה, אסף תג'ר (קטמין), אנטיביוטיקה, ועוד.