יוסי אזולאי פרומו (צילום: שרון רביבו)
"לקח לי זמן למצוא שיר, בסוף הוא נכתב לפני כשבועיים". יוסי אזולאי | צילום: שרון רביבו

הזמר יוסי אזולאי, יוצא העונה הנוכחית של תוכנית הריאליטי והבישול "מאסטר שף", מוציא את השיר החדש "בזכותך", כסינגל ראשון ממה שעתיד להיות אלבומו הבא. מדובר בבלדה רומנטית שאת מילותיה חיבר אזולאי יחד עם עינת הולנדר, ושזכתה ללחן ועיבוד של רביב בן מנחם. "חיפשתי במשך שנתיים וחצי שיר חדש ושמעתי מאות שירים", אומר אזולאי, "בסופו של דבר אני מוציא כסינגל שיר שנכתב לפני שבוע וחצי בשש וחצי דקות ועל זה נאמר שכאשר משהו צריך להתקיים הוא מתקיים".

"זאת בלדת אהבה מקסימה ואני בא מבלדות", מוסיף אזולאי, "הנפש שלי תמיד חוזרת לשם. אני בטוח שעם הדמות שאנשים גיבשו לעצמם בראש כשראו אותי עכשיו ב'מאסטר שף', יחד עם המוזיקה מהעבר וההווה ייסגר פה מעגל מקסים, כי אני מחובר לרגש, אני אדם של רגש ואני שם את זה לפני המון דברים בחיים ומשלם מחיר לפעמים. לרגש את עצמי זו לא בושה ואני הולך בעקבות הלב. בעיני זו הדרך היחידה לרגש גם אחרים".

-הרבה זמן לא הוצאת שיר מקורי.
"נכון. האלבום השני שלי יצא ב-2005. ב-2007 הוצאתי את האלבום 'תפילות' הראשון וב-2009 את 'תפילות' השני, שמכרו יחד 70 אלף עותקים חוקיים, בזמן שהצלחה של אלבום היום נמדדת בחמשת אלפים עותקים. בדרך גם היה לי דואט עם שלומי שבת ועוד כל מיני שירים פה ושם (למשל השיר "מקנא", א.נ.), אבל סינגל ראשון מאלבום חדש מקורי באמת לא היה הרבה זמן".

-למה?
"חיפשתי הרבה זמן שיר ראוי, כי הפרויקטים של התפילות הציבו רף גבוה והייתי מופתע מהמקום שזה הציב אותי בו. הופעתי המון באירועים בלי פרסום, באמת המון. מצאתי נישה שהיא שלי ומאוד נוחה וכיפית לי. לא היתה לי סיבה לרוץ אחרי השמעות ברדיו או ביקורות או כתבות, כי כשיש מקום עגול שאתה שייך אליו פתאום אתה לא מרגיש צורך לחפש משהו אחר. היתה השלמה בוגרת עם המקום שאני נמצא בו. הפסקתי לשאול אם משמיעים אותי יותר או פחות או אוהבים".

"מצאתי נוסחה שמרגשת אותי ואת הקהל. מה אמן צריך יותר מזה?"

אין תמונה
"אני בתקופה מאוד אינטנסיבית של לא להיות בבית ואשתי והבן שלי שילמו את המחיר". יוסי אזולאי

-לא היה אכפת לך?
"היתה לי אינדיקציה מלאה מהקהל שלא צריך צינורות מעבר לדיבור הישיר בינינו וזה מקסים. אני מקבל ממנו מינונים מדויקים לגבי כמה אני מרגש יותר או פחות או אילו דגשים לשים. הייתי רגיש לצורך של הקהל ומצאתי נוסחה שמרגשת אותי ואותם. מה אמן צריך יותר מזה? אני גם מגיע מבית מאוד מסורי אז סגרתי מעגל עם התפילות. הופעתי במקומות שלא חשבתי שאגיע אליהם כמו קהילות יהודיות במקסיקו, ששמה מופעים הכי גדולים כמו שלומי שבת ויהורם גאון ושלמה ארצי. התפילות מדברות בשפה יהודית בינלאומית".

-ועכשיו?
"עכשיו יש געגועים לחומר מקורי משלי והנה זה קורה משהו, שיהיה שלי. שמעתי בין 300 ל-400 סקיצות, יש לי כמה שהקלטתי אחד אחד לא במכה. אני לא ממהר אלא מחפש לשים אצבע על הדופק. אני רוצה להוציא באיזי ובדרך שלי את הדבר הנכון. הדינאמיקה שלי היא להיות קשוב ל'שטח' ולפי זה לעבוד".

"עכשיו מצאו בי עוד רובד מיוחד וראוי שהאדיר את התדמית שלי"

"במקביל אני בתקופה מאוד אינטנסיבית של לא להיות בבית ואשתי והבן שלי שילמו את המחיר. יש לי הופעות עד 2 בלילה, הולך לישון שעתיים וקם לצילומים למאסטר שף שנמשכים עד הערב, זה ריטואל שמוחק לך ימים שלמים. וצריך למצוא סינגל ומפיק ויש הרכב ילדים שאני מפיק ואח שלי מתחתן ואני בעל ואבא. זה נשמע הזוי התמרון בין התחומים, שמביא אותי לסופת הוריקן ששאבה ממני הכל".

-אתה מוציא סינגל, לא חושש שיתבלבלו בין יוסי הזמר ליוסי הבשלן?
"מאוד שימח אותי שבמאסטר שף מתחת לשם שלנו היה כתוב המקצוע - זמר, טייס, רופאה. תמיד נשארתי זמר ותמיד אמרתי שאני חוזר למוזיקה ואין לי כוונות לפתוח מסעדה. אני יונק מהמוזיקה ומאכיל ברגשות האלה את הקהל. אני לא חושב שיהיה בלבול והפידבקים מהאנשים מדהימים. עכשיו מצאו בי עוד רובד מיוחד וראוי שהאדיר את התדמית שלי וזו המתנה הכי גדולה שאני יכול להביא מהעונה הזו. יש לי עכשיו מעגל רחב יותר של אישיות שאנשים מעריכים אותו. גילו אותי כמו שאני לטוב ולרע, ואין יותר מדי רע. אני לא מפלצת שיצאה רע דרך המסך. אני מודה שממש גדלתי, התדמית שלי בעיני עצמי גדלה עם התדמית בעיני הקהל. כי בן אדם לא רואה את עצמו מבחוץ. ב'מאסטר שף' ראיתי את עצמי מהצד שלכם ואני שמח על זה. זה סוג של מראה שמאוד עושה טוב".

-אז איך היה במאסטר שף?
"מבחינתי להגיע לנבחרת ולא לעוף ראשון זה היה החלום. רציתי רק לקבל תחושה של רלונטיות מהשופטים שאני מחזיק מהם המון בתחום. רציתי רק לקבל אסמכתא לפוטנציאל שלי. לא חשבתי שאגיע לרמות של פרגון כאלה ועוד להפתיע אותם. לא חשבתי שאני מסוגל או ראוי לזה. ההצלחה שלי בתוכנית באה לי בהפתעה גמורה. הם לא הקלו איתי ראש, דווקא בגלל הספקולציה שאולי באתי כדי לקבל זמן מסך. אלה דברים שאני יכול להבין, אבל אף פעם לא ניזונתי מזמן מסך. מצד שני כן בער בי כשראיתי את העונה הראשונה. לא יכולת להישאר אדיש ורציתי להבין כמה אני ראוי או לא".

"כל הזמן עלתה השאלה אם אני בא לקדם את עצמי. לקח לי זמן לשכנע אותם שהגעתי לבשל"

"מבחינתי זה היה להתגבר על שיקולים ברומו של עולם כמו איך יקבלו אותי, לשים את עצמי מול שופטים במעמד שבו אני מנחית את עצמי לעיני כולם, לקבל ביקורות ולחטוף חזק. כזמר, אני לא מאמין שעשיתי את זה. איזה אומץ היה לי לעשות את זה. זה היה נראה לי ריסקי לחלוטין. בארץ אוהבים אמנים כמו שהם ולא את אלה שמחפשים חיים חדשים וכיוונים חדשים. היה חשש של מה יגידו ואיך זה יתפרש.

"הלכתי עם הלבטים שלי והקשו איתי מאוד, לא הקלו עלי בגלל שאני בא מהתחום של הבידור. כל הזמן עלתה השאלה אם אני בא לקדם את עצמי. לקח לי זמן לשכנע אותם שהגעתי לבשל. לא שמתי דגש על השירה וגם כשביקשו שאשיר לא שרתי. הייתי בטירוף של פדנטיות ופרפקציוניסטיות מול נבחרת שהציבה רף מאוד גבוה. קלטתי שמה אתה עושה בבית צריך לעלות מדרגה למשחק של הגדולים. יצאתי בסוף שבוע לפני הגמר ולא דמיינתי שאשאר עד אז. ולקבל כאלה פידבקים זה להפליג מעבר לכל דמיון".

"הייתי צריך לדפוק על דלת של אנשים ולבשל אצלם בבית. כאמן אני רגיל שזה הפוך"

-כבר הצלחת להכין ביצת פברז'ה?
"אני עוד עם כוויותבידיים. זו היתה המשימה הכי קשה בעונה, לא נטו יכולות בישול אלא גם לא מעט מזל ופרקטיקה וכושר טכני, ואני עם יד טובה שכנראה קצת לא עמידה בחום. היה שם חומר שבוער וכלים חמים. אחרי ניסיון או שניים אתה מאבד תחושה לחלוטין ביד. מצד שני לעולם לא הייתי זוכה לעשות את זה בבית. באמת העונה הזו הציבה אתגרים מדהימים גם כאדם ובשלן וכדמות ציבורית. למשל לדפוק על דלת של אנשים ולבשל אצלם בבית. כאמן אני רגיל שזה הפוך, שבאים אלי. כאן הייתי צריך לדפוק לאנשים על הדלת ולבקש שיכניסו אותי אליהם הביתה. זה כמו להתחפש לדמות אחרת ולהיות לכמה ימים בנעליים של מישהו אחר, חויה מדהימה".

-מה היה יותר קשה, "מאסטר שף" או הקדם אירוויזיון ב-2005?
"אוי אל תזכיר לי את הקדם אירוויזיון. הגעתי למקום שני אחרי שירי מימון, אבל הייתי חולה ולא עם היכולות המלאות שלי. הייתי מאושפז בבית חולים עד יום התחרות ובאתי לשיר בלי קול. המקום השני הזה הוא בגדר נס. אז כנראה החלטתי שאני מוציא אלבום תפילות".