אין תמונה
ענק מלודי. ברט בכרך

פול מקרטני, סטיבי וונדר, אלטון ג'ון ופול סיימון כבר היו כאן. מבין שלל האמנים הזרים שביקרו בישראל, ומבין שלל מעלותיהם של הארבעה, הנ"ל הם גם מגדולי המלחינים של המוזיקה הפופולרית. בשבוע הבא יגיע אלינו, להופעה אחת באמפי שוני בבנימינה, ענק מלודי שהישגיו לא נופלים משלהם, וששיריו השפיעו עליהם ועיצבו אותם. ברט באכארך אמנם אינו זמר, מבצע, פרפורמר וכוכב בולט ומוכר תקליטים כמו מקרטני, סיימון, וונדר וג'ון, אבל הוא אחראי לעשרות רבות של שירים שהוציאו למוזיקת הפופ בכלל וללהיטי פופ בפרט את המוניטין הכי מוצדק וראוי שלהם.

קמצוץ תזכורת ליצירות המופת שלו, שאתם מכירים כל חייכם גם אם שמו לא אומר לכם מאום: "I say a little prayer" ששרה אל הנצח ארית'ה פרנקלין, "The look of love" בביצוע האולטימטיבי של דאסטי ספרינגפילד, ומעל כולם "Walk on by", שבאכארך גם תזמר והפיק לדיון ווריק.



היום באכארך כלל לא בטוח אם היה מצליח לשחזר את הישגיו לו החל דרכו בתעשיית המוזיקה הנוכחית. באכארך: "אני לא יודע אם הייתי נכנס לעסקי המוזיקה היום. זו כמובן שאלה היפותטית, אבל באמת כואב לי כשאני חושב על אמנים חדשים היום, על הקושי להגיע לחוזי הקלטות, והקושי של שירים טובים להיחשף".

מעבר לפילוס הקריירות הפרטיות, באכארך דואג לעתיד אמנות הכתיבה בפופ: "אני לחלוטין מסכים שככל שיכולות המניפולציות בהפקה ובהקלטה עולות, כך מידרדרת רמת ההלחנה. ואני בר מזל שגדלתי בתקופה שבה לשירים טובים היו בכלל ביקוש ותוחלת חיים. "כואב לי היום על אמנים שאיש אינו מתעניין בכישורי הכתיבה שלהם. וכואב לי גם על זמרים ותיקים ואדירים, כמו גלדיס נייט, שעבדתי איתה בעבר, ושהיום לא רק שאין שום חברת תקליטים שרוצה בה, היא גם בקושי משיגה לעצמה הופעות. היום, ללהיט יש מזל אם הוא בכלל שורד חודש עד חודש וחצי, ותחנות הרדיו ממוסחרות ומנוונות לחלוטין".

-יש אמנים צעירים שהיית סקרן לעבוד איתם?
"אלישה קיז".

-באמת? היא תופיע בישראל יומיים אחריך, ביום העצמאות שלכם.
"אני חושב שהיא כישרון עצום ויוצא דופן והייתי שמח לעבוד איתה, אפילו לכתוב יחד".

באכארך אמנם מעיד על עצמו, בשעת הערב המאוחרת שבה אנחנו מנהלים שיחת טלפון בסוף השבוע שעבר, שהוא כבר מחכה לישון אחרי שפתח את מסע ההופעות הנוכחי שלו בסקנדינביה עם ארבע הופעות בחמישה ימים. אבל האמן בן ה-85 עדיין חד, נמרץ ולחלוטין סקרן. "חזרתי לכתוב עם אלביס קוסטלו, לראשונה מאז האלבום הקודם שהוצאנו לפני 15 שנה. הוא כעת בסיבוב הופעות משלו ולצערי דרכינו אינן מצטלבות, אבל אנחנו מחליפים חומרים כל הזמן, וכנראה ששישה שירים לפחות ייצאו עוד כמה חודשים. זה תענוג לכתוב שירים חדשים גם כשאני בסיבוב הופעות".

באכארך הוציא לאור לפני כחודשיים את האוטוביוגרפיה שלו, שנושאת את שם אחד מלהיטיו הגדולים ביותר: Anyone Who Had a Heart: My Life and Music. האם ההתנסות הזו עזרה לו לפנות את המגירות לקראת 85 השנים הבאות? באכארך מודה כי הוא בעיקר הופתע מגודל המשימה: "לא שיערתי שהעבודה תהיה כה תובענית, אבל שמחתי על ההזדמנות לספר בכנות את סיפור חיי, בלי להסתיר כלום, כולל העובדות סביב התאבדותה של ביתי, שעדיין מאד כואבת לי". ניקי באכארך, ביתו מנישואיו השניים לאנג'י דיקינסון, התאבדה לפני שש שנים בגיל 40. היא סבלה מתסמונת אספרגר, והייתה בדיכאון.

"מרלן דיטריך שרה בגרמנית והקהל הישראלי האזין בשקט"

היום באכארך נשוי ברביעית לג'יין האנסן שממנה יש לו שני ילדים. וממרומי גילו, ועם כל שלל הישגיו והפרויקטים העכשוויים שלו, כשבאכארך מביט לאחור, הוא גם זוכר רגע אחד של קסם שחווה על הבמה בפעם הקודמת שבה הופיע בישראל: "זה קרה לפני המון שנים. הגעתי כמנהל המוזיקלי של מרלן דיטריך להופעות שלה אצלכם. האמרגן הישראלי שלנו, גיורא גודיק, פגש אותנו בשדה התעופה והבהיר לה מיד שלא כדאי שתשיר כאן בגרמנית. דיטריך מראש נחתה מאד טעונה, כי הגענו לישראל הישר מגרמניה, ושם מאוד לא אהדו אותה אחרי המלחמה. תפסו אותה כמי שעברה לצידם של האמריקאים. אבל הקהל אצלכם מאוד אהב אותה. והיא הייתה מאד נבונה, והחליטה בכל זאת לשיר שיר אחד בגרמנית בהופעה הזו. אני זוכר עד היום איזה רגע טעון וחזק זה היה על הבמה, ואת השקט שהיה בקהל". נקווה שיהיו לו ולנו רגעים חזקים שכאלו לנצור גם בהופעתו הקרובה באמפי שוני.

אלי לפיד מראיין את ברט בכרך ב"כל ההתחלות"

ברט בכרך גדל בבית שאמו ניגנה פסנתר משמיעה ודחפה אותו לנגינה. בתחילה הוא שנא זאת בגלל הצורך באימון רב אך הפריצה החלה כשהחל להיפתח למוסיקת הג'אז והקלאסי.

שותפו העיקרי לכתיבת השירים היה התמלילן האל דיוויד. בסוף שנות ה50 ובתחילת ה60 הם כתבו שירים במשרד שב"בניין בריל" בניו יורק, שהיה מעין בית חרושת לכתיבת שירים על ידי כותבים רבים, כמו ליבר וסטולר. עד לפריצה שהייתה "הסיפור של חיי" בפי מרטי רובינס ו"רגעי קסם" בפי פרי קומו הייתה תקופה קשה של כתיבת שירים רעים, אומר ברט.

הסבתי את תשומת ליבו של ברט לכך ששני השירים האלה מאופיינים בשריקה. ברט הופתע לשמוע זאת כי מעולם לא שם לב לכך, ונזכר שפרי קומו לקח שיעור בשריקה לפני שהקליט את "magic moments".



ברט בכרך מתגאה בכך שהביטלס הקליטו שיר שלו, את "Baby It's You", אותו הוא עצמו ביצע עם אדל. אולם בכרך לא הושפע מ"הפלישה" המוזיקלית של להקות בריטיות לארה"ב ונשאר בכתיבתו ובסגנונו.

בשנות ה-70 יצאו בעברית שני תקליטים שכל השירים בהם מפרי עטו של ברט בכרך, בביצוע כרמלה קורן ועדנה גורן. כמו כן הקליטה ריקי גל לפני מספר שנים ביצוע עברי בשם "לב" לשיר" what the world needs now לאירוע וריאטי בליווי מקהלת ילדים. השמעתי לברט את הביצוע הזה, הוא מאוד אהב ושיבח את הרעיון לשלב מקהלת ילדים בפזמון השיר.

הפתעתי את ברט עם מספר ביצועים שהוא לא שמע, אוליביה ניוטון ג'ון עם "anyone who had a heart", חוליו איגלסיאס עם "טיפות הגשם" והסטרנגלרז עם "walk on by". הפניתי את תשומת לבו לכך שברברה סטרייסנד תופיע בישראל כשבועיים לפניו, ותגובתו הייתה שאנו בני מזל, שנוכל לזכות ולראות אותה בהופעה.

ברט בכרך שר עם ברברה סטרייסנד את "close to you"

ברט בכרך כתב שירים רבים, וכ-70 מהם נכנסו ל-40 הראשונים במצעד האמריקני. הוא זכה יחד עם האל דיוויד ב"פרס גרשווין", פרס יוקרתי של הנשיא ובית הלבן שרק פול מקרטני, סטיבי וונדר ופול סיימון זכו בו. אחד הלהיטים הכי אהובים עליו הוא "that's what friends are for" שהוקלט באמצע שנות ה-80' על ידי דיון ווריק, גלאדיס נייט, סטיבי וונדר ואלטון ג'ון למען גיוס כספים למחקר המלחמה במחלת האיידס. השיר זכה להצלחה רבה ונבחר לשיר השנה.

לא רבים יודעים אבל הביצוע המקורי שייך לרוד סטיוארט שהקליט את השיר שלו שנים לפני כן לפסקול הסרט "night shift".

*ברט בכרך יופיע ב-2 ביולי 2013 באמפי שוני. "כל ההתחלות" עם  אלי לפיד, תשודר בשבת 29 ביוני בשעה 6:00 בבוקר ברשת ב'.