לפני עשור נסע אורן איתן, אחד האנשים הבולטים בתעשיית המוזיקה המקומית ומנהל אולפני הקלטות נחשבים, לארצות הברית. הביקור ההוא הותיר בו רושם עמוק, ובמובנים מסוימים שינה את חייו. "הלכתי למכור שירים שכתבתי לריהאנה ובריטני ספירס", הוא מספר. "אמרו לי שיש כנסים ופסטיבלים בהם מסתובבים אנשי חברות תקליטים וזאת הדרך להגיע אליהם. קיבלתי שם חוויה - לא רק התערוכה וכיתות האמן אלא גם הופעות. חזרתי לארץ ואמרתי לאשתי שזה מה שאני רוצה לעשות כאן, בואי נתחיל לתכנן".

השנים חלפו, ואיתן ואשתו לא שכחו את הרעיון אבל הניחו אותו בצד לעת עתה. לפני חמישה חודשים, אחרי קרב של למעלה משנתיים, איתן איבד את אשתו למלחמת הסרטן. השבר הגדול הזה הוביל אותו חזרה לרעיון ההוא: "הרגשתי שאני צריך לעשות משהו גדול שיוציא אותי מהאבל. הרעיון הזה, שהיה של שנינו, הרגיש לי כדבר נכון כדי להנציח אותה. רציתי לקחת משהו גדול שיעסיק אותי, והרעיון הזה יצא לפועל וזה נותן לי הרבה כוח. זה נותן לי דרך להתמודד עם כל הטרגדיה שהשאירה אותי עם שלושה ילדים קטנים".

נדב רביד (צילום: אורי סוכרי)
נדב רביד, מנהל גלגלצ. יבוא לתת תשובות | צילום: אורי סוכרי

וכך, בעבודה קשה, נולד "O Music", ירד המוזיקה הגדול בישראל. היריד יתקיים מהבוקר עד הערב במשך שלושה ימים, בין ה-12-14 ליולי, בגני התערוכה תל אביב. במשך היום, האירוע פונה בעיקר לקהל המקצועי מעולם המוזיקה שיגיע לספוג ידע ולקבל כלים מהאנשים המובילים בתחום. בערב הקהל הרחב מוזמן להופעות של השמות הכי גדולים במוזיקה הישראלית כרגע, למשל - אייל גולן, סאבלימינל, עברי לידר ומוקי, דודו אהרון, אברהם טל ועוד.

אז מה בדיוק הולך להיות שם?

"מדובר באירוע מאוד גדול ומורכב שמשלב בתוכו כמה דברים. בבוקר יהיו תערוכות, כיתות אמן וסדנאות שיגיעו אליהם מוזיקאים, בתי ספר למוזיקה ולסאונד, המון מפיקים, כותבים, תמלילנים, מלחינים, וכל מי שנוגע בכל התעשייה של המוזיקה יבוא לקבל ולתת שם סדנאות וכיתות אמן כדי לקדם את מי שרוצה להתפתח בתוך התחום. יהיו, למשל נדב רביד מנהל גלגלצ ויוסי גיספן התמלילן ואלון גל הקואצ'ר ויוריק בן דוד שהוא מנכ"ל אקו"ם. המטרה היא להעניק הרבה תוכן וידע שהרגשתי שחסר בתעשייה הזו הרבה שנים. החלטתי להרים משהו שיתן תשובות לכל שואלי השאלות".

ובערב?

"בשביל לעטוף את כל החוויה הזאת גם פתחנו במות פתוחות לאמנים צעירים ויוצרים שיהיו פתוחות כל היום וזה יהיה סוג של פרזנטציה עבורם, הם יוכלו להציג את החומרים שלהם בפני התעשייה והקהל. בערב הבאתי מספר אמנים להופעות ענק על הדשא בחוץ בגני התערוכה שיתן לכל הקהל הרחב את הפיניש לכל יום. זה הבונוס".

יוסי גיספן באולפן מאמאלנד (תמונת AVI: mako)
יוסי גיספן, איך כותבים להיט? | תמונת AVI: mako

כמישהו שנמצא בתחום הרבה שנים, מה דעתך על תעשיית המוזיקה הישראלית כרגע?

"התעשייה במצב קשה. זו תעשייה עניה שצריכה לקבל עושר תוכני קודם כל. יש המון יוצרים מוכשרים בטירוף שאין להם מקום כי המדינה קטנה מדי. כל כך קשה לפרוץ במקום כזה קטן ולהישאר למעלה. אתה יכול להיות אינסנט, אבל אחרי שאתה פורץ ונשאר למעלה אתה כולך רועד שלא תיפול חזרה. אני רוצה לעשות את היריד כל שנה, לבוא ולקבץ את כל האנשים ולהפוך את זה למין רוטינה כדי שיהיה מקום אמיתי וחשוב לתעשייה. זו לא עוד הופעה, זה לא עוד ביתן כזה או אחר - זה לקחת ולעשות את כל הדבר הזה תחת קורת גג אחת כמו באירופה וכמו בארה"ב. זה יתן כוח לתרבות, למוזיקאים שכל הזמן מחפשים את עצמם - בין אם זה הכותב שירים הכי קטן שיש שלא יודע איך להתחיל, לבין אלו שהם כבר בתעשייה ורוצים להתערבב עם החברות תקליטים והיחצנים".

מה מניע אותך?

"סימנתי וי על כל דבר בתעשייה ועשיתי הרבה דברים גם בלוס אנג'לס וזה הדבר שחסר לי. זה החלום שלי, להרים את התעשייה הזאת, שנתחיל להתנהג כמו אירופאים וכמו אמריקאים. שיהיה כבוד לתעשייה של המוזיקה, כי זה הפסקול של החיים. בסיפור האישי שלי, אני מוצא את עצמי בורח לפסנתר בבית כדי להתמודד עם האבל והטרגדיה שעברתי. כמו שאני בורח למקומות האלה, ואני חזק, אני מאמין שהרבה מאוד אנשים מתחברים לרגש שלהם בשביל להתקדם בחיים דרך המוזיקה".

נועה קירל (צילום: צ'ינו פפראצי)
גם תהיה שם. נועה קירל | צילום: צ'ינו פפראצי

אז זה יותר מרעיון עסקי?

"זה משהו שהוא כל כך גדול ממני. אני לא מגיע ממקום של להרוויח. זו האג'נדה שלי, האמת שלי יוצא פה. במיוחד כשאשתי מרחפת מעליי ורואה את כל הדבר הזה. אני רוצה לעשות טוב, לתת במה לכל הסגנונות האפשריים, לאמנים קטנים ועד גדולים.. אני מקווה שזה יגרום לי לאושר. אני עובר עם הילדים באיילון ואנחנו רואים את השלטים של היריד ואני מספר להם שאמא שלהם הייתה קורעת אותי אם היא הייתה יודעת ששילמתי כל כך הרבה על שלט באיילון. אנחנו מגיעים ממקום של רגש משפחתי ולשמור עליהם".