יוני בלוך, עטיפת סינגל (צילום: רונן ללנה)
"אני בלחץ. יום לפני וביום ההופעה אני לא מדבר כל כך". יוני בלוך | צילום: רונן ללנה

בתחילת הראיון עם יוני בלוך מתקשר אליו האח הקטן, דניאל בלוך, הישר מהצבא. לפני כמה שבועות התגייס האח ללהקה צבאית כמתופף, אחרי שכבר הספיק לנגן באלבום האחרון של אחיו הגדול ואף להשתתף לצדו בקליפ גיבורי-העל שהוציא בקיץ לשיר "לא קל, לא פשוט".

בלוך הגדול מקווה שבלוך הקטן לא יחמיץ את הופעתו בפסטיבל תל אביב הקרוב, מופע צהרים (29.10) עם תזמורת ביג-בנד בת 15 נגנים על הבמה הלא גדולה של מועדון הזאפה בתל אביב, בהרכב שיכלול חמישיית כלי קשת עם מאיה בלזיצמן בצ'לו ובתפקיד זמרת הליווי של הלהקה, חמישה נשפנים כולל קלרינט והרכב הרוק הרגיל של בלוך.

-יוני, איך תסתדרו 15 איש על הבמה של הזאפה?
"קיבלתי אי מייל עם עיצוב במה שהחצוצרנים יישבו אחד לשני על הכתפיים. אני מקווה שזה בדיחה כי תמיד יש מקום, יהיה בסדר", אומר בלוך. "אני מת על מאסה, על המון אנשים על במה, כמו במקהלה שעשייתי בזמנו. אוהב שיש הרבה, ואז מעט. מבחינת המוזיקה המופע הזה הוא כמו התזמורת של בני גודמן בשנות ה-30'. פגשתי ילד מוכשר בן 19 בשם גיא מינטוס, שהוא עשה את כל התזמורים. זה יהיה סווינג וג'אז ישן משולב עם הדיסטורשנים והלהקה שלי, דו-שיח בין הדברים. יש התנגשות בין זה שהוא ג'אזיסט צעיר לבין הגוון הרוקיסטי של הלהקה.

"הלחץ שלפני ההופעה מתפרק בה באנרגיות חיוביות"

"העניין בפסטיבל הזה ובפסטיבל הפסנתר שזה זמן בשנה שמותר לעשות מה שאתה רוצה ויש הזדמנות להשקיע במשהו מיוחד שנותן השראה להמשך. במיוחד כשאפשר להתפרע, זה יוצא מאוד מגניב מהבחינה הזו. יש לי שירים שמובילים למקום הזה של הג'אז ופה הולכים עם זה עד הסוף ויש שירים רועשים שמנגנים אותם ההפך. כל העניין הוא לרענן את השירים, לעשות משהו אחר, שיהיה מעניין לקהל, ולי וללהקה. מאז ומתמיד אני רוצה שבכל הופעה שלי יהיה משהו שלא היה לפני, שתמיד יהיה משהו מפתיע, ופה ממש כל ההופעה אחרת.

-תנגנו שירים חדשים?
"יהיו שירים חדשים, כן. זה יהיה שילוב בין שירים מכל האלבומים וחדשים וכאלה שלעולם לא יופיעו בשום אלבום, יש שירי הופעה כאלה שלא קשורים. יש מלא מלא חזרות לפני וזה כיף כי אני מקבל רעיונות לגבי השירים חדשים שהייתי בטוח איך הם הולכים להישמע ופתאום הם נשמעים לי אחרת".

-התרגשות?
"אני מתרגש תמיד לפני דברים כאלה, ומאוד לחוץ. אני נורא בלחץ לפני כל הופעה ויש המון תיאומים ודברים להכין. הלחץ מתפרק בהופעה לדבר טוב וככל שאני לחוץ יותר הלחץ מיתרגם לאנרגיות טובות. הלחץ בא לידי ביטוי בכך שיום לפני וביום ההופעה אני לא מדבר כל כך. ובהופעה מהסוג הזה הכל נגמר, האנרגיות הפיזיות והנפשיות, אתה מקדיש את עצמך. וזה לא משתנה אני בלחץ עצום לפני כל הופעה באותה מידה פחות או יותר".

"ההפרדה בין המוזיקה לסטארט אפ חשובה לי"

אין תמונה
"אני כותב מילים זה כשאני במצב קיצוני, רק אז יוצא לי". יוני בלוך

-חושב כבר על האלבום הבא?
"כן. הוא כבר 60 אחוז גמור. אני בכל מיני פרויקטים והייתי הרבה בחו"ל בחודשים האחרונים אז זה קצת עוצר אותי אבל בקרוב אתרכז רק בזה ואז אסיים. יש כאלה שאומרים שיש לי סגנון מובהק אבל לדעתי שלושת האלבומים הקודמים לא היו דומים. מה שדומה זה שאני מלחין ושר. בטוח שזה שונה כי השנים עוברות ואני משתנה, אבל בגדול זה אני. אני אוהב רב-גוניות, אוהב ליצור מוזיקה לאחרים, ולא רק לעצמי ובאלבומים שלי זה אישי אני עושה רק מה שאני רוצה".

-על מה כתבת?
"זה מאוד אישי. אני כותב כדי שלא אצטרך לענות לשאלה הזו. אני כותב מילים זה כשאני במצב קיצוני, רק אז יוצא לי. אני מתחיל המקום שבו אני מביע את עצמי".

כשיוני בלוך מדבר על נסיעות תכופות לחו"ל הוא מתכוון בעיקר לסטארט אפ הקליפ-מיקסר שפיתח ושזכה בפרס. הפטנט של בלוך מאפשר לצופה להשפיע על המתרחש בקליפ בו הוא צופה ולהחליט לגבי המשך העלילה, סגנון המוזיקה, הנגן שיבצע סולו ועוד. ההתחלה, כזכור, היתה בשיר האודישנים "רציתי לשיר" של העונה השביעית של "כוכב נולד".

"זה הולך ממש טוב אבל אני רוצה לעשות הפרדה", אומר בלוך. "ההפרדה הזו בין הסטארט אפ לבין המוזיקה חשובה לי כלפי פנים, כדי שאתרכז במוזיקה ואעשה רק אותה, וגם היא חשובה כלפי חוץ. כשזה משתלב יחד זה מגניב, אבל צריך להפריד".

"לא עשיתי את הפרסומת כדי להישאר בתודעה של הקהל"

-אתה נהנה מזה כמו שאתה נהנה ממוזיקה?
"זה משהו אחר. דרך זה נפגשתי עם מנהל אמ.טי.וי ויו"ר וורנר בראד'ר ועם עוד מנהלים גדולים. זה נחמד. זה קשור למוזיקה ופותח לי אפשרויות שבשום צורה אחרת לא הייתי מגיע אליהן, אז זה די מחובר אצלי. אבל חשוב לי להפריד גם כלפי פנים וגם כלפי חוץ".

-ולאחרונה חזרת למסך בפרסומת לביטוח. זה שומר אותך בתודעה של הקהל.
"הוצע לי ואמרתי שאני רוצה לראות את התסריט, שמצא חן בעיני. זה לא מעמיק, אבל נהניתי מזה, זה נחמד. לא כל כך מעסיק אותי שימור בתודעה. אני מופיע בעקביות ובאים להופעות קהל שאני מעניין אותו ונמצא בקשר איתי. גם הוצאתי סינגל לפני כמה חודשים. אני סבבה. לא עשיתי את הפרסומת כדי להישאר בתודעה, יכול להיות שזה פועל יוצא של זה".