אסף אמדורסקי, אחד האמנים המוערכים והאיכותיים בארץ, יגיע הערב (רביעי) לתוכנית מיוחדת בערוץ 24, לרגל 15 שנה לאלבומו פורץ הדרך "מנועים שקטים", שנחשב לאבן דרך במוזיקה הישראלית, ושאליו חזר השנה במופע עם עיבודים חדשים.

אמדורסקי יתארח ברצועה השבועית "מדברים מוזיקה" שמגיש לירון תאני ועורך דרור נחום, יספר כיצד נוצר האלבום הנחשב ההוא וישיר ביצועיים אקוסטיים מיוחדים באולפן לכמה משיריו. בשניים מהם ניתן לצפות כאן: "כוכב", ו"רוך וקושי", שלא היו הלהיטים המובילים של האלבום, אבל התקבעו גם הם בקלאסיקה הפרטית של אמדורסקי ומשודרים עד היום ברדיו הישראלי.

"היה בי משהו באותה תקופה שמאוד רצה להיות לא סנטימנטלי", אומר אמדורסקי ללירון תאני, ששואל אותו על העדכניות של "מנועים שקטים" ביחס לתקופה בה יצא. "רציתי להישמע עם התשוקה הרגעית שלי, הידע העכשווי שלי ושכן יהיה משהו שיבטא סאונד חדש שיראה שמתקיים חיפוש אמיתי ואין הנחות של רגע. אפשר לעשות את זה כמו שעשו פעם, אבל באלבום הזה חיפשתי להגיד משהו דרך טקסטורה, בנייה של ערוצים, מבנה, טקסטים".

תאני: וגם אסתטיקה. האלבום מאוד אסתטי.
אמדורסקי: "אני מאמין שגם בטקסטים יש אסתטיקה. הם מחפשים צורה חדשה להיבנות. כי הנושאים הם אותם נושאים בסופו של דבר".

אמדורסקי: "כשהייתי צעיר דאנס נחשב למוזיקה זולה ולא אינטליגנטית"

"זה אלבום שלא יכולתי להקליט אותו מיד אחרי 'תערובת אסקוט'", אומר אמדורסקי, ומתכוון ללהקת הרוק בה היה חבר בתחילת הקריירה שלו, יחד עם ירמי קפלן ועמיר "ג'נגו" רוסיאנו. "הקימו פה מועדונים, היתה פה קצת יותר פתיחות לדאנס מיוזיק, זה כבר לא היה רק של פרחים".

"דאנס מיוזיק הרי תמיד היה קיים, אבל זה היה מין הדבר הזה, שכאשר אני הייתי צעיר, היה מזוהה עם רשת ג', או מוזיקה שחורה, זה היה נחשב ממש זול, מוזיקה לא אינטליגנטית, שלא אמורה להיות משמעותית. אתה לא יכול לשים את זה ליד קט סטיבנס, או קרול קינג אפילו, וזה ממש היה בושות לשמוע את זה".

"באמת בשנות ה-90' חל מהפך מבחינתי כצרכן תרבותי, שראית איך העולם הזה של מוזיקת ריקודים פרופר, הופכת להיות לגיטימית ומקבלת מקום של התייחסות תרבותית שלמה. אנשים הפסיקו לפחד מזה"

"וזה אולי באמת חלחל גם לתרבות. אלה דברים שקצת היו מוקצים, והפכו להיות צמודים לישראליות, לבון טון שבו אתה גם יכול לשיר טקסטים כבדים, עדיין לקבל מוזיקה אלקטרונית יחד עם זה, וזה לא ייראה בהכרח גס".

*אסף אמדורסקי יופיע עם "מנועים שקטים" במוצאי שבת הקרובה (19.10) באמפי שוני בבנימינה, ויארח על הבמה את ברי סחרוף. ב-31.10 יעלה את המופע במועדון "בארבי" בתל אביב, ויארח את אביתר בנאי.