פרויקט "אלה האחים שלי", המשותף  לגלי צה"ל וערוץ 24 מתקיים השנה בפעם החמישית בהשתתפות חיילים וקצינים שמלחינים ומבצעים טקסטים שנכתבו על ידי נופלים. במשדר מיוחד בהגשת ירון וילנסקי, שישודר הערב ב-18:00 בערוץ 24 יושמעו השירים שנוצרו במהלך הפרויקט. לקראת המשדר, שיתפה סגן שקד בכר, ממשתתפי הפרויקט, בתהליך הלחנת שירו של אריה בדש ז"ל שנפל במלחמת יום הכיפורים.

"ראיתי פרסומת לפרויקט וזה היה נראה לי מאוד מרגש ומשמעותי אז נרשמתי ויצא שהתקבלתי. המוזיקה היא חלק מאוד גדול מהחיים שלי, אני מנגנת כותבת ומלחינה ומאוד אוהבת לשיר והפרויקט הזה הביא איתו שילוב של השירות הצבאי שלי והמוזיקה", מספרת בכר שמשרתת כקצינת תיאום בבה"ד 1.

בין עשרות טקסטים, התבקשו החיילים והקצינים המשתתפים בפרויקט לבחור את מילות השיר אותן ילחינו. "דפדפתי בהם ומשהו בעין נתפס לי על השיר של אריה. משהו במילים היה נראה לי מאוד עמוק והחלטתי להלחין אותו. ככל שהתעמקתי במילים, באמת ראיתי את העומק שלהם ואת מה שהוא מתאר שם. קיבלתי את השיר הלחנתי אותו ואז החומרים עברו למעבד המוזיקלי, סהר טויטו. במקביל למפגשי העבודה עם סהר, עבדתי על השיר גם עם המורה שלי לפיתוח קול, ענבל פז".

אריה בדש ז"ל (צילום: אור בן זריהן)
סמל אריה בדש ז"ל אחרי השחרור מצה"ל | צילום: אור בן זריהן

סמל אריה בדש ז"ל, שאת מילות השיר שכתב הלחינה בכר, נולד ב-1949 בזכרון יעקב ושם גדל עד גיל 9, אז עברה המשפחה לגור בקריית ענבים. משפחתו וחבריו מספרים עליו שלמרות שסלד ממלחמות, אריה ידע שעל מנת להגן על מדינתו, עליו להתגייס לצבא. בשירותו הסדיר שימש כטען קשר בטנק. עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים, על אף שהיה משוחרר מצה"ל, התנדב אריה לצאת לקרב ובאופן טראגי נהרג ביום השלישי למלחמה, ונחשב כנעדר במשך חודשיים. במהלך צילומי המשדר המיוחד, פגשה בכר את בני משפחתו של אריה.

_OBJ

"בהתחלה צילמנו רק את הביצוע של השיר, ולקראת סוף היום נפגשנו עם המשפחה ושרנו בפניהם בפעם הראשונה. זה היה מעמד מאוד מרגש ומאוד עוצמתי. עקב המפגש הזה נוצר קשר מאוד מיוחד ביני לבין האחיינית של אריה, קרן בדש ואני הולכת לשיר בטקס בקיבוץ שבו אריה גדל, קריית ענבים ביום הזיכרון".

"דרך המילים של אריה, הצלחתי מאוד להתחבר להמון דברים שלא חוויתי. הוא ממש תיאר שם דברים שנורא קל לדמיין אותם, למרות שהם מזעזעים. למשל בקטע מהשיר הוא מתאר ידיים מושטות של מי שאינו בחיים, כשלכל יד ואצבע - יש סיפור. הוא מתאר תמונת מלחמה לא פשוטה והוא גרם לי להצליח להזדהות ולהתחבר. אני מאוד שמחה וגאה שזכיתי להשתתף בפרויקט הזה", סיכמה בכר.

"אלה האחים שלי" - משדר מיוחד בשיתוף ערוץ 24 וגל"צ. ישודר הערב ב-18:00 בערוץ 24, וביום הזיכרון (רביעי) בגל"צ ב-14:00 ובקשת 12 ב-14:30