"נכנסתי לאולפן ושרתי בפניהם מבלי שהחלפנו מילה לפני כן. הם לא ידעו מי אני וקצת חששתי מהתגובה שלהם. פחדתי להסתכל להם בעיניים". בשונה מפעמים אחרות שבהן ביצעה סגן שיר עזר שירים שכתבה והלחינה, הפעם התחושה הייתה שונה. במסגרת פרויקט משותף של גל"צ וערוץ 24, שיר שמשרתת בצה"ל כקצינת חינוך בחטיבת הנח"ל, הלחינה טקסט שנכתב על ידי סרן עמרי טל ז"ל שנהרג מירי מרגמה במהלך מבצע "צוק איתן". במפגש מרגש, היא ביצעה את השיר בפעם הראשונה בפני הוריו של עמרי בצילומים למשדר מיוחד שישודר בערוץ 24 בערב יום הזיכרון ובגל"צ במהלכו.

"גדלתי בבאר טוביה ושם גם למדתי בתיכון. אני מתעסקת במוזיקה כבר המון שנים ומאז שקנו לי גיטרה בכיתה ח' התחלתי גם להלחין. חשבתי להתגייס ללהקה צבאית אבל זה לא קרה וכחיילת שירתתי כמש"קית חינוך בגבול לבנון בגדוד 603 של חיל ההנדסה. במהלך מבצע "צוק איתן" הייתי יחד עם הגדוד בשטחי כינוס בסמוך לרצועת עזה", מספרת שיר וממשיכה, "מש"קיות חינוך בזמן מלחמה או מבצע מסייעות גם לשלישות ורוב הזמן עזרתי בהכנה של הכוחות לכניסה למבצע- לוודא שלכולם יש דיסקיות, לאסוף מכל החיילים את המכתבים שהשאירו למשפחות. בדיוק כך אני זוכרת את הלילה האחרון שלי בגדוד לפני שיצאתי לקצונה, בהכנה של הכוחות לכניסה קרקעית לרצועה".

עמרי טל ז"ל
סרן עמרי טל ז"ל


במהלך המבצע, סרן עמרי טל ז"ל נהרג מירי מרגמה כשהוא בן 22 בלבד. עמרי הותיר אחריו הורים (אסתי ויורם), אח בכור (רותם) וכמה שירים שכתב בעיקר למגירה. שירו "בחזרה לקצה של הזמן" הגיע לידיה של שיר שחשה כלפיו חיבור עצום והעניקה לו לראשונה לחן.

"שמעתי על הפרויקט בגל"צ והרגשתי שזה משהו שאני אשמח לעשות. חבר קרוב שלי, גיא בוילנד ז"ל נהרג במבצע 'צוק איתן' וחבר אחר נשאר עם משקעים שבכל פעם ששיתף אותי בהם הקושי שלו נגע לי. כשקראתי את הטקסט שעמרי כתב הצלחתי בפעם הראשונה להבין את הכאב של החברים שלי. המילים שלו נגעו בי. למרות שביקשו מאיתנו לבחור כמה אופציות לטקסטים שנרצה להלחין היה לי ברור שבסוף אני אלחין את הטקסט של עמרי. הייתי לי תחושת בטן". 

>> כל השירים מפרויקט "אלה האחים שלי" לשנת 2016

מהרגע שנבחרה להלחין את מילותיו של עמרי, שיר מספרת שהצלילים נולדו בטבעיות. "כשהעזתי לקרוא על עמרי גיליתי בחור מיוחד מאוד שאהבת הארץ בשבילו הייתה ערך עליון. אבא שלי היה סקפטי לגבי זה שאצליח להלחין את הטקסט למשהו שנשמע טוב אבל אני האמנתי שבגלל שיש לי חיבור מאוד חזק למילים, זה יצליח ובאמת מצאתי את עצמי תוך 20 דקות עם לחן ראשוני". למילים שהותיר אחריו עמרי, מצאה שיר פרשנות משלה. "עמרי כתב באיזהשהי רגישות שקשה להאמין שבן אדם כל כך צעיר הצליח לבטא כך רגשות. הוא כתב על חברות חזקה בין אחים. הטקסט שכתב אומר את זה בבירור". 

מתוך השיר "בחזרה לקצה של הזמן"- מילים: סרן עמרי טל ז"ל, לחן: סגן שיר עזר

כשתרגיש שהעולם מתרסק סביב רגלייך

רוץ היישר לזרועותי חסר נשימה
אני לא אשפוט אותך
הלב היקר שלך שבור ומצולק
הנח את האקדחים שאתה כל כך חלש מלהפעיל
שום דבר לא יכול להזיק לך כאן
איכשהו עשית את זה
ואני לא אשאל
כי לא תוכל ללכת שוב

עמרי טל ז"ל (צילום: באדיבות המשפחה)
עמרי טל ז"ל | צילום: באדיבות המשפחה

את המשפחה של עמרי, שיר פגשה בפעם הראשונה בצילומי המשדר המיוחד "אלה האחים שלי" שישודר בגל"צ ובערוץ 24. "עבור המשפחה של עמרי ז"ל הפצע הוא מאוד טרי. כששרתי בפניהם הרגשתי שזה כל כך אישי. לא ידעתי איך אני אוכל להגיש להם את הטקסט של עמרי, מי אני שאעשה את זה? אלו המילים שלו. מילים של אדם שכבר איננו והן כל כך בעלות ערך ומשמעות", מספרת שיר. "אני רק יכולה לשער על מה הוא כתב אבל המסרים הם כאלה שהרבה מאוד אנשים יכולים להתחבר אליהם ובעיני זו זכות גדולה לאפשר לטקסט הזה להמשיך לחיות גם כשהוא לא נמצא".

"אלה האחים שלי" ישודר בבערוץ 24 בערב יום הזיכרון ב-18:00 ובגלי צה"ל ביום הזיכרון ב-14:00. מגיש: ירון וילנסקי