הסדרה "שינויים בהרגלי הצריחה" שמגיש יואב קוטנר בערוץ 24, תארח הערב את אהוד בנאי, חיים אוליאל מלהקת "שפתיים", קובי אוז מלהקת "טיפקס", ויורם חזן ורן אלמליח מלהקת "כנסיית השכל", בפרק מיוחד על החזרה לשורשים במוזיקה של שנות ה-90'.

אהוד בנאי מספר על אלבומו השני "קרוב": "רציתי שזה יהיה מאוד קרוב אלי, עם השפעות שלי, שליוסי אלפנט ז"ל לא היה חלק בהן. אבל הרצון שלי היה אחרי 'קרוב', אחרי שעשיתי את הצעד הזה, לחזור באלבום השלישי ל'פליטים'. אבל אז, באלבום השלישי, כבר לא ידעתי עם מי לעבוד, כי יוסי היה אמור להיות המפיק שלו והוא נפטר. הלכתי לכיוון של יהודית רביץ, שהיה הפתעה אפילו לעצמי, שמאוד עבד לי כשעשיתי את האלבום. האלבום השלישי הוא לא אלבום מזרחי".

אהוד בנאי: "הושפעתי מ'צלילי הכרם', מהגיטרה של בן-מוש"

יואב קוטנר: "אני חושב שהרחבת את הגבולות. לא הפסקת להיות רוקר והתחלת להיות חפלונר. אבל 'פלורנטין' הוא שיר שבעצם מהותו הוא יותר עממי, גם במקצב, אפילו בנושא שלו, אתה מדבר על משהו מהשכונות".

אהוד בנאי: "זו מוזיקה שתמיד הית קרובה אלי, מה שאתה קורה 'מוזיקה מהשכונות'. ההשפעה של 'צלילי הכרם' עלי בשנות ה-70' היתה מאוד גדולה. הגיטרה החשמלית של בן-מוש, שאולי הושפע הוא עצמו מאריס סאן, הביאה איזה בשורה. 'בזוכרי ימים ימימה' זה מילות קודש ומקצבים מזרחיים עם גיטרה חשמלית - זה היהמקסים, דלת שפתאום נפתחה".

יואב קוטנר: "בעיני זה לגמרי רוק, כי הו מנגן בגיטרה ולא בבוזוקי".

אהוד בנאי: "נכון, נכון. וזה מאוד השפיע עלי. אני הלכתי באמת יותר בכיוון של גיטרה חשמלית מזרחית, יותר מאשר לקחת בוזוקי או עוד או משהו כזה. זה יותר היה כיוון שלי".

קובי אוז: "הרעיון של טיפקס היה לייצר מוזיקה הישראלית אינטגראלית"

קובי אוז, בן העיר שדרות ומייסד להקת "טיפקס", מספר: "השם 'טיפקס' נבחר כי רצינו למחוק גבולות בין סגנונות. הבסיס להקמת 'טיפקס' היה שיתוף שדרות-שער הנגב. מסביב לשדרות יש קיבוצים, אני התחלתי לנגן עם חבר'ה מאותם קיבוצים, ויצרנו מוזיקה שיכולה להתאים גם לשדרות, אז עיירת-פיתוח וגם לקיבוצים שהיו מסביבה, גם ל'ישראל הראשונה' וגם ל'ישראל השניה'. גל פרמן הבסיסט מקיבוץ נחל-עוז ותמיר ימיני המתופף מקיבוץ רוחמה, התחלנו לנגן בקיבוצים, בלולים, וגם במתנ"ס בשדרות. הרעיון של טיפקס היה לייצר מוזיקה הישראלית אינטגראלית, שיש בה גם מרוקאית, גם אלקטרונית.

יואב קוטנר: איך מעיר כל כך קטנה כמו שדרות יצאו כל כך הרבה מוזיקאים?

חיים אוליאל: "שדרות היתה מיוחדת במוזיקליות שלה. בדרום תל אביב וירושלים לקחו שירים מזרח אירופאיים כמו 'חנהל'ה התבלבלה' ו'סורו מני' וסלסלו אותם, או לקחו שירים יווניים וטורקיים, שרו אותם עם מילים בעברית וככה נוצרה ה'מזרחית'. בשדרות באנו מהאותנטיות, המרוקאיות שלנו, מתוך עצמנו. אחר כך נוצרו השילובים של קובי והכנסייה. אבל נבחן את זה היום - היתה 'מוזיקה של שדרות', וקיימת. שם זה התחיל, ונבט לאט לאט".

קובי אוז: "חיים אוליאל הוא לא המוזיקאי הראשון בשדרות. היו מוזיקאים לפניו, ויש שירים מוכרים בשדרות, ויש שירים שרק בשדרות מכירים".

חיים אוליאל: "גם בירוחם וגם בחצור תמצא מוזיקאים שניגנו בלהקות ויצרו שירים".

יואב קוטנר: "אבל אתם הצלחתם בסופו של דבר".

חיים אוליאל: "לגמרי, לגמרי".

קובי אוז: "שדרות היא לא כל כך רחוקה מתל אביב בסופו של דבר. אני הקלטתי את השירים הראשונים שלי בגיל 14-15 בתל אביב, בחצי חינם. בשדרות הרבה אנשים ניגנו, היו הרבה הזדמוניות. היית מנגן בבית העם, היה בא מישהו מלהקה אחרת ומקשיב לך, וזה כבר היה משנה הכל".

 

יורם חזן: "את המזרחיות באלבום הבכורה שלנו גם 'מינימל קומפקט' עשו"

את הסיפור ממשיכים חברי "כנסיית השכל", רן אלמליח ויורם חזן. "גדלנו במעין 'חממה' שנקראת שדרות ולא ידענו שאנחנו או חיים אוליאל וקובי אוז, לא עושים 'מוזיקה ישראלית'. הדבר הזה, הסולמות שיש באלבום הראשון שלנו, לא ידענו שזה 'מוזיקה מזרחית', זה היה מבחינתנו הדבר הרגיל לעשות".

יואב קוטנר: "למרות שברדיו זה לא היה הדבר שהושמע הרבה, בשנות ה-80'".

רן אלמליח: "זה לא הושמע בכלל. עד שדני סנדרסון לא עשה את הדאחקה הזאת על השיר המזרחי ('מה הדאווין שלך') לא שמעתי שום שיר מזרחי ברדיו".

יורם חזן: "המזרחיות שיש באלבום הבכורה שלנו, היא מזרחיות שגם 'מינימל קומפקט' עשו או ה'קיור' עשו. זה משהו טבעי שבא לנו מתוך הבית. אני עד כיתה י' הלכתי לבית כנסת. בטח משהו מהזמרה והפיוטים האלה נכנס אלי איפשהו. אז מה שעשינו היה סך ההשפעה של כל הדברים האלה".

*שינויים בהרגלי הצריחה" תשודר הערב (שני, 22:45) בערוץ 24 בהגשת יואב קוטנר ובעריכת דרור נחום.