בצורת (צילום: Tobias Helbig, Istock)
בתמונה: דרום תל אביב | צילום: Tobias Helbig, Istock

כולם אומרים לך שכדור הארץ מתחמם בגללנו ושבקרוב נמות. אז זהו, שיש מי שאומר שזה דווקא לא בגללנו. וזאת גם לא הפעם הראשונה שזה קורה. המישהו הזה הוא ניר שביב, פרופסור לפיזיקה מהאוניברסיטה העברית. שביב לקח את כל נושא התחממות הגלובלית ללב, חקר אותו לעומק, והגיע לכמה מסקנות שהרבה מדענים אחרים לא כל-כך אוהבים לשמוע (את חלק ממה שיש לו לומר אפשר לראות בסרט "תרמית ההתחממות הגלובלית הגדולה" של ערוץ 4 הבריטי).

הנה השורה העליונה. זה נכון שיותר חם היום מאשר לפני עשרים שנה. אבל שביב אומר שאפשר להירגע עם ההיסטריה: אנחנו בכלל לא אשמים.

מה זה אומר, בכמה מילים

נושא ההתחממות הגלובלית הוא אחד הנושאים החמים ביותר מסביב לשולחנות מדעני הגיאופיזיקה בעשרים שנה האחרונות. המדענים הזהירו כבר לפני חמישים שנה שמשהו רע קורה, אבל העולם התחיל לשים לב לאזהרות רק בשני העשורים האחרונים. מאותו רגע המפלגות הירוקות התחילו להרים ראש וכל נושא "תפסיקו לשרוף דלק, הפחמן גומר לנו על הכדור" נכנס לתודעה.

קצת עובדות: במהלך מאה השנים האחרונות הטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ נמצאת בעלייה מתמדת. ה-IPCC (הפאנל הבין ממשלתי לשינוי אקלים של האו"ם) כבר הצהיר לפחות בדו"ח אחד שההתחממות של מערכת האקלים אינה מוטלת בספק, ושעד 2100 כדור הארץ יחווה התחממות של כמעט שש מעלות בממוצע. עוד אומרים החבר'ה בפנל הרציני הזה, שהגורם העיקרי לעלייה בטמפרטורה הוא העלייה בכמות של פחמן דו חמצני ושל גזי חממה נוספים באטמוספרה – ופה נכנסת האנושות לתמונה.

מה יכול לגרום לעלייה של פחמן דו חמצני וחבריו גזי החממה האחרים? פעילות אנושית אינטנסיבית: לאמור, הדלק שאנחנו שורפים, הדשן בו אנחנו משתמשים, הגזים שנפלטים מנפיחות כבשים (אמיתי!). המדענים יכולים להוכיח איך באזורים גיאוגרפים בהם היתה פעילות מוגברת שכזאת, ריכוז גזי החממה היה גבוה יותר. מה שאומר, מבחינתם, דבר אחד פשוט: בני האדם (נו טוב, וכבשים) הם הגורם המרכזי להתחממות הגלובלית. ובמילים אחרות: אנחנו מביאים על עצמנו את אובדננו.

אובדננו, אגב, לפחות לפי התחזיות הקודרות ביותר, יתגשם בדמות אסונות שרואים בדרך כלל בסרטים: שיטפונות ענק כתוצאה מעליית פני הים, בצורות, גלי חום, הוריקנים, הכחדות ביולוגיות ועוד תופעות קטלניות שכאלה. אל גור עשה על זה יופי של פרויקט, והוא ישמח לספר לך בהרחבה על קץ העולם. הי, הוא אפילו קיבל על זה פרס נובל.

ועכשיו: החלק שחיכית לו. זה שאומר שכל מה שכתוב למעלה לא נכון

שמש (צילום: John Foxx, GettyImages IL)
בתמונה: יו, אנחנו מעשנים סמים גרועים | צילום: John Foxx, GettyImages IL

בשלב הזה של הדיון נכנס פרופסור ניר שביב לתמונה ומכריז שבמאה העשרים אכן היתה התחממות, אבל אין שום הוכחה שזה קרה בגלל בני אדם. "יש הרבה אי ודאויות", הוא אומר. "זה לא נכון סתם ככה להאשים את בני האדם בהתחממות שהיתה, או בכך שתהיה התחממות גדולה במאה העשרים ואחת. למעשה, מסתבר שבקושי יודעים מה התרומה של בני האדם למאזן האנרגיה. בשנות ה-70 הפחידו אותנו שאנחנו מכניסים אבק לאטמוספרה וכתוצאה מקררים את כדור הארץ והולכים להיכנס לעידן קרח. היום מאשימים אותנו שאנחנו אחראים על החימום".

שביב טוען שאין בנמצא הוכחה ישירה שהתחממות נגרמת מפחמן דו חמצני ולא ממשהו אחר. ובעוד הסיבה היחידה שאפשר להאשים את בני האדם היא כי אין שום הסבר אחר – במציאות יש הסבר אחר שמתאים הרבה יותר: השמש.

אז רגע, ההתחממות הגלובלית

השמש, מסתבר, משנה את מצב הפעילות שלה כל הזמן: מדובר במונחים פיזיקלים שלרובנו לא אומרים כלום: שדה מגנטי, מספר כתמי השמש, הרוח של השמש (כן, השמש עושה רוח), כאלה. התוצאה הברורה היא זאת: לפעמים השמש חמה יותר ולפעמים היא חמה פחות. שביב: "במאה העשרים מצב הפעילות של השמש השתנה – ויחד איתו השתנתה הטמפרטורה על כדור הארץ. פעילות השמש היתה בעלייה מ-1910 עד 1950, ואז שוב פעם מ-1970 עד שנת 2000. אלה הן בדיוק התקופות שבהן הטמפרטורה על כדור הארץ עלתה גם היא".

אין תמונה
בתמונה: ההשקה של ערכת ההרחבה לוורלד אוף וורקראפט

באותה נשימה ששביב מאשים את השמש, הוא מזכה את בני האדם: "שים לב שרוב התרומה של בני האדם לגבי גזי חממה היא רק בחצי האחרון של המאה העשרים; העלייה בחצי הראשון היא אותו דבר. היית מצפה שאם ההתחממות נגרמת רק מגזי חממה, העלייה בטמפרטורה תאיץ יחד עם התרומה שלנו – אבל זה לא מה שקורה".

שביב נותן עוד הוכחות שמחזקות את הטענה שלו, הוכחות שהולכות מאות שנים אחורה. במשך רוב המאה השבע עשרה, למשל, השמש היתה בפעילות מאוד נמוכה – לא נצפו כמעט כתמי שמש. באותו זמן היה קר. היה כל-כך קר שהתקופה קיבלה את הכינוי "עידן הקרח הקטן". בימי הביניים, לעומת זאת, היה חם: כל-כך חם שבגרינלד התיישבו ויקינגים ובאנגליה גידלו גפנים – שזה משהו שאי אפשר לעשות עד עכשיו. ונחש מה? בימי הביניים פעילות השמש היתה גדולה כמו בחמישים השנים האחרונות.

הי, כדור הארץ פחות רגיש ממה שנדמה לכם

פרופסור שביב טוען שכל התרחישים הקודרים שנעשו על ידי כלכלנים שעובדים בשביל האו"ם – לא מספיק טובים כדי שנוכל להסתמך עליהם. "האו"ם אומר שעד שנת 2100 כמות הפחמן הדו חמצני באטמוספרה תוכפל פי שתיים, זאת לפי מודלים שמתבססים על התפתחות מדינות כמו סין, אפריקה וכיוצא בזה. אנחנו יודעים שהכפלת פחמן דו חמצני משפיעה על הטמפרטורה בכדור הארץ, אבל בגלל שיש יותר מידי גורמים משפיעים, קשה לדעת כמה גדול השינוי. זה יכול להיות חמש מעלות, אבל זה יכול להיות גם מעלה אחת".

שביב טוען שהמדענים של האו"ם מתעלמים מהרגישות של כדור הארץ – העוצמה שבה הוא מגיב לגזי החממה – ולכן התחזית יכולה להיות הרבה יותר אופטימית ממה שנדמה להם. "כשאתה עושה השוואות היסטוריות, אתה מגלה שהרגישות של כדור הארץ נמוכה, וכנראה שההכפלה של 2CO תעלה את הטמפרטורה בלא יותר ממעלה-מעלה וחצי. המפחידים למיניהם מתעלמים מצד אחד מהעובדתיות של השינוי בפעילות השמש, ומצד שני מסתמכים על מודלים ממוחשבים שמתעלמים מהרגישות של כדור הארץ."

בשורה התחתונה: הסירו דאגה מלבכם. או שלא

יש סיכוי טוב שהמצב הוא לא כזה אומלל כמו שאל גור וידידיו מהאו"ם גורמים לנו להאמין. אם מקשיבים להיסטריה הכללית, קל להחליט שהכול נורא ואיום, ולהרגיש שאתה בן אדם קצת פחות טוב בכל פעם שהאגזוז שלך מפריח עננת עשן לאוויר.

מצד שני, יכול להיות שכדאי לך פשוט לחיות את החיים שלך ולהפסיק להתרגש ממה שכולם אומרים, רק בגלל שכולם אומרים את זה. תלוי למי תבחר להקשיב.