קופת חיסכון בצורת חזיר (צילום: jupiter images)
שלום. כאן החסכונות שלך. בבקשה אל תקנה סנדלים בעשרת אלפים שקל | צילום: jupiter images

אופניים, אחי. זה הדבר הבא. החבר שלך מהעבודה בדיוק חזר מסוף שבוע, עם רגליים שריריות וידיים משופשפות בטירוף מהמריחה שהוא הביא בסינגל ההוא. "אתה לא מבין מה זה, אחי. בוא, בא לרכב פעם".
אתה חייב אופניים. טובות.

קומה שלישית בתל אביב, אין מעלית. איך לעזאזל הם הצליחו להעלות פסנתר לדירה החדשה שלהם, ומתי אריק למד לנגן על פסנתר? הדלת נפתחת, ואין שום פסנתר, רק את המערכת סטריאו החדשה והנוצצת שלהם, שנשמעת יותר טוב מכל דבר ששמעת בחיים שלך.

אתה חייב מערכת. מערכת מעולה.

נשמע מוכר?

למרות שגברים אוהבים להגיד שהם לא בקטע של שופינג, הם כן, רק אחרת. נשים אוהבות לעשות מזה בילוי ("הלכתי לשופינג"), ומתרכזות בעיקר בדברים משעממים (בגדים, אביזרי אופנה, אביזרי מין). גברים עושים מזה פרוייקט. כי אם יש דבר אחד שיותר גרוע מזה שלא יהיה לך אופניים, זה שיהיה לך את האופניים שהם לא הכי טובות שהכסף שלך יכול לקנות. גם אם במחיר שלהם היית יכול לארגן חופשה בניו יורק.

הפריים מתהפך.

אם אתה רוצה ללכת לשירותים, אתה צריך להזיז הצידה את האופניים שמעלות אבק יחד עם הרמקולים המגניבים שאין כמוהם בארץ סאונד פיצוץ שקנית במחיר של רכב משפחתי. היתרון הגדול באופניים הוא שהן סופר קלות, אז קל להזיז אותן ממקום למקום. הרמקולים, לא נעים להודות, נשמעים רק טיפה פחות טוב מהרמקולים שקיבלת עם המחשב. איך הגעת למצב הזה, ויותר חשוב: איך תמנע ממנו?

כך תקנה כמו גבר

שלב ראשון: מודיעין

את עולם מוצרי הצריכה אפשר לחלק, בקווים גסים, לשתי ממלכות: מוצרי מדבקה, ומוצר של חברה אמיתית.

מוצר מדבקה הוא מוצר שמיוצר במפעלים בסין או במקומות נידחים אחרים, על פי מפרט מוגדר מראש, ושעליו ניתן להדביק מדבקה עם כל שם שרק תרצו. השמות פעמים רבות ישמעו דומה למותגים אמיתיים, או לחילופין יהיו שמות של מותגים מהעבר, שכבר מזמן לא מייצרים שום דבר. לדוגמה, APEX, Grunding, Hemilton בתחום האלקטרוניקה. מוצר מדבקה יהיה זול במידה ניכרת ממותגים אמיתיים, וגם אם הנתונים הטכניים שלו יראו טוב על הנייר ("בולם זעזועים אחורים", "הכנה ל-“HD), תגלו שבמציאות מדובר בדרך כלל במוצר נחות, שיתקלקל מהר ויתפקד חרא.

מותגים אמיתיים מיוצרים על ידי חברות אמיתיות, ששמות את השם שלהן על המוצר. זה נכון שגם המוצרים שלהן מיוצרים בסין. אבל במוצרים האלו אתה יכול לצפות לבקרת איכות על אמת.

בחלק מהמקרים פער המחירים הוא זניח. DVD של חברה בדיונית כמו APEX יעלה 100 שקל, ו-DVD הכי משוכלל של פיוניר או טושיבה, חברות אמיתיות לכל דבר, יעלה 300. נכון שבאחוזים זה פי שלוש, אבל על 200 שקל הפרש שווה לך להטריח את עצמך עם DVD שלא קורא צרובים, עושה רעשים מוזרים ומתקלקל כל חצי שנה?

ולכן הצעד הראשון שלך בדרך לקניה האולטימיבית הוא מודיעין ומיפוי. תמצא פורום רלוונטי באינטרנט ותתחיל לקרוא שם. מהר מאוד תוכל להבין מי נגד מי ולמה. כמעט בכל קטגוריית מוצרים בשוק יש מוצרים במאות שקלים, ומוצרים במאות אלפי שקלים. תבין קודם מי גבוה, מי נמוך, מי בינוני, והכי חשוב – מי מדבקה. גבר אמיתי לא קונה מוצרי מדבקה. אולי בתור מתנה. למישהו שאתה לא אוהב.

שלב שני: לנשום עמוק

אין תמונה
סתם בשביל לסבר את העין. ככה נראה שעון ב-18 אלף שקל

השלב השני בלקנות כמו גבר זה לדעת את ההבדל החשוב בין צריך ורוצה. נשים, דרך אגב, הרבה פחות מבולבלות בתחום הזה. הן יודעות ששופינג זה עניין של רוצה. אבל מאחר וגברים איכשהו מרגישים שכל עיסוק שלהם בחיים תורם או גורע באופן ישיר לסיכויי ההישרדות שלהם בג'ונגלים המסוכנים, הם צריכים הכל.
אף אחד לא צריך שעון ב-18 אלף שקל. גם הצוללנים המסוקסים ביותר יכולים לצלול בכיף עם קסיו ב-500 שקל. יותר מזה – אם לי היה שעון ב-18 אלף שקל, גם אם היה כתוב עליו שאפשר לצלול איתו לעומק של אלף מטר, הייתי חושב פעמיים לפני שהייתי נכנס איתו לבריכה של הרדודים. כמעט אף אחד לא צריך אופניים עם שילדת קרבון פייבר ששוקלת פחות מיתושה מקסיקנית עם אנורקסיה. אתה רוצה את השעון. אתה רוצה את האופניים. וזה בסדר. מותר לרצות, רק חשוב לא לבלבל בין המונחים.

הבלבול בין המונחים הוא זה שמוביל, בדרך כלל, לרכישות שמצטערים עליהם אחר כך. על כל אדם שקנה אופניים ב-13 אלף שקל ומיצה כל סנטימטר מכל בולם אחורי, יש 300 שקנו אותם ורכבו עליהם באדיקות בשבילי פארק הירקון לצד אופניים שעלו עשר אחוז ונסעו בדיוק אותו דבר.

שלב שלישי: רכישה בשתי פעימות

אופניים, ילד, נפילה מאופניים, תחבורה (צילום: חדשות)
וככה לא נראים אופניים ב-13 אלף שקל. לשמחתך | צילום: חדשות

אז חיפשת, התייעצת, השוות ומצאת את הדגם המושלם שלך: הוא מיוצר בעבודת יד, יש בו את המילה האחרונה בטכנולוגיה, הוא יחזיק מעמד לנצח וכמובן – הוא יגרום לך להיראות טוב.

מעולה. עכשיו שים את הבחירה שלך בצד. אל תדאג – עוד נחזור אליה. עכשיו, תמצא את המוצר האמיתי (לא מדבקה) השני הכי זול בקטגוריה.

לדוגמה: שלמה רוצה לקנות אופניים. הוא ניגש לפורום אופניים בתפוז, עושה עבודת מודיעין מטורפת, חופר לכולם בשכל, ובסוף מגיע למסקנה שהאופניים המושלמות בשבילו הם אופני שבילים קשוחות של קנונדייל, במחיר צנוע של כ-13.5 אלף שקלים.

מה ששלמה צריך לעשות עכשיו זה לשים את אופני המיליונר בצד ולגלות מה המוצר השני הכי זול (שאינו מוצר מדבקה) בקטגוריה. שלמה עושה את המחקר שלו ומגלה שהוא יכול לקנות אופני Trek 3900 זנב קשיח ב-1,600 שקל. אבל הוא מתבאס, ורוצה להוציא 12 אלף שקל יותר. ׁ(לצורך העניין, שלמה הוא הבחור הזה ש"מסודרים" בעצם מבוססת עליו ויש לו 13 אלף שקל).

עד כאן, הכל בתיאוריה.

השלב הבא הוא השלב הקריטי: שמים בצד את המוצר היקר, וקונים את המוצר הזול. לפחות לזמן מוגבל.
לא, אל תתבעס. אני יודע שרצית את הידיות מטיטניום, אבל קבל בחינם עצה ממישהו ששילם עליה. הרבה. קנה את המוצר הזול, תוך שאתה מבטיח לעצמך שאם אחרי שלושה חודשי שימוש עדיין תרגיש צורך במוצר היקר, תקנה אותו.

נשמע מפגר, לא? אבל הנה ההגיון: אם אתה שייך ל-80 אחוז מהאכלוסייה, שבעצם צריכה באמת רק 20 אחוז מהפיצ'רים, יש סיכוי שאחרי שההתלהבות תעבור לך, תגלה שהאופניים ב-1,500 שקל בעצם ממש טובות לרכיבת סופ"ש שלך לאורך הירקון.

אם אחרי שלושה חודשים אתה מרגיש שהמוצר הזול שקנית מגביל אותך, תמכור אותו, לרוב בהפסד יחסית זעום, ותקנה את מוצר חלומותיך. במקרה הזה, הפסדת כמה מאות שקלים. יותר מזה – יש סיכוי שהמוצר שתקנה עכשיו יהיה הרבה יותר נכון ומתאים לצרכים האמיתיים שלך.

כמה מילים על קידמה

נכון, הטכנולוגיה מתקדמת ללא הרף. היצרנים היו רוצים שנחשוב שכל פיפס נוסף שהם תקעו במוצר שלהם הוא שינוי של שמים וארץ. אחרת למה שאנשים יקנו מוצרים חדשים? חשוב לזכור שבתחומים רבים מאוד, השינויים האלה הם בין קוסמטיים לזניחים, לפחות למשתמש הממוצע. רמקול שתוכנן טוב לפני חמש עשרה שנה ישמע טוב גם היום, לא משנה כמה הצהרות על "פריצת הדרך המדהימה בתכנון אקוסטי" יפוזרו על ידי יחצ"נים לכתבי טכנולוגיה בעולם.

יש מוצרים שבהם הבלאי משפיע מאוד, כמו מכוניות. יש מוצרים – מערכות סטריאו, שעונים, גיטרות, סכינים – שאם שמרו עליהם, הם יתפקדו היום בדיוק כמו שתפקדו לפני עשר, עשרים שנה, אפילו יותר.

גברים אוהבים דברים בתוליים. הם אוהבים להיות שם ראשונים. הם אוהבים לקרוע את... אה... הניילונים. אבל על מוצרים חדשים משלמים הרבה. יכול להיות שעדיף ללכת על מוצרים קלאסיים, שיעשו עבודה לא פחות טובה ולפעמים אפילו טובה יותר. הטופ אוף דה ליין של אתמול הוא עדיין, בהרבה מקרים, טוב יותר מהבינוני של היום.

החוקים

לסיכום, הנה החוקים שצריך לזכור כדי לקנות כמו גב-גבר:
1. לפני קניה טובה מגיע מחקר טוב.
2. גבר לא קונה לעצמו מוצר מדבקה.
3. יש דברים שאתה צריך – ויש דברים שאתה רוצה.
4. תסתכל על הכי טוב – ואז תקנה לעצמך משהו שיספק אותך.
5. אין כזה דבר "עסקה של פעם בחיים".
6. אם העסקה נשמעת טובה מכדי להיות אמיתית, תמיד יהיה קאצ', גם אם תגלה אותו אחרי שנים.
7.פעם אחת בחיים, תקנה מוצר חדש מהניילונים רק כי בא לך.

עוד ב-makoגברים:

שלוש בירות שהחברה שלך בטוח תאהב; האם פוקר הוא הימורים? כתב הפוקר שלנו חושב שלא כל משחק שיש בו מזל הוא משחק מזל; בדקנו מכונת גילוח שעשויה מיהלומים ודיאודורנט ש(לא) עשוי משוקולד; מחקר חדש וחשוב מגלה שג'יימס בונד מעדיף את הנשים שלו ברונטיות, אמריקאיות ועם אקדח ביד; הטרנד החדש בישראל: עיצוב המפשעה (גם לגברים); והפרויקט הנוצץ והחדש של ערוץ הגברים: מי היא הישראלית הכי סקסית בכל הזמנים?