אין תמונה
עוד פעם תקעו אותי עם הרכב החלופי. המוסך הזה זה מכה

כולנו היינו שמחים לחשבון בנק מרופד קצת יותר, אבל חכמים מאתנו כבר הגיעו מזמן למסקנה: "מרבה נכסים מרבה דאגות". ברגע שיש לך הרבה כסף ומעמד חברתי מסוים, אתה מחוייב לגינונים מסוימים. זה לא בהכרח רע אם הם כוללים וילה בהרצליה פיתוח, רכב במיליון שקלים ויאכטה עם טבח – אבל אתם חייבים להודות שהתחזוק של הפוזה נשמע די מעייף. יצאנו לברר מה הם הקשיים של עשירי מדינת ישראל. המסקנה? אם תשאלו אותנו, עדיף דירת סטודנטים וסוזוקי אמינה.

מגורים: 9-25 מיליון שקלים

לארי גרינבלו, מנהל רימקס הרצליה פיתוח, משתף אותנו בעלויות הקשורות לבתים של אחד האזורים היקרים בארץ, הרצליה פיתוח. "בן אדם שקונה חצי דונם בצד המזרחי של הרצליה ישלם 5 מיליון שקלים", הוא פותח עם העשירים הצנועים יחסית. "אתה בונה בית, וזה עולה עוד 4 מיליון. בן אדם שנכנס לבית חדש זה 9 מיליון אם כך". אם אתה מבקש לרכוש בית חדש ולא לבנות בעצמך, זה יעלה לך קצת יותר, אבל בקטנה. עוד מיליון או שניים. בצד המערבי של העיר נמצאים העשירים "הכבדים יותר". אותו נכס ומגרש קטן יותר עשויים להגיע ל-15.5 מיליון שקלים. קרוב לים יעלה יותר מכפול, וכשמדברים על מול הים, השמיים הם הגבול. "זה יכול להגיע גם ל-25 מיליון דולרים", גרינבלו אומר.

מה בית כזה כולל?
"הבנייה עצמה תהיה מפוארת כמובן, מהחומרים הטובים ביותר. יהיה לך מרתף שיכלול חדר קולנוע, אולי חדר עם סוויטה לאופר ועוד ספייס פתוח לטניס שולחן. בקומת כניסה יהיו הסלון והמטבח עם יציאה לבריכה". אנחנו יודעים שאתם מתים לדעת באיזה סוג של בריכה מדובר, אז שאלנו את גרינבלו. "בריכה מודרנית גולשת. המים גולשים לתוך פילטרים בגובה של הרצפה. זה יותר נקי ופשוט ככה". בריכה גולשת, ברור. מה עוד יחכה לנו בבית החדש? "בקומה השנייה יהיו לך ארבעה חדרי שינה. רוב הזמן לכל אחד יהיו האמבטיה והשירותים שלו. יכולה להיות עוד עליית גג. הכול מחובר במעלית מלמטה עד למעלה. זה בית טיפוסי", גרינבלו מסכם. כמה עולה לתחזק את זה, אנחנו שואלים. "לא זול", הוא עונה בקצרה.

גלגלים: מיליון שקלים בממוצע

אלמוג ויטל (50) מluxury cars מספר לנו על שוק המיני והסופר מיני החל מסוזוקי אלטו ועד לסיאט איביזה החדשה. מכוניות שעם שלוש הלוואות בבנק ושתיים בשוק האפור גם אנחנו נוכל לקנות. אחרי שהוא מסיים אתנו הוא עובר לדבר על מכוניות יקרות מעט יותר. "יש עשירים ויש עשירים מאוד, אם אתה מבין למה אני מתכוון", הוא מסביר. "רוב העשירים בארץ אוהבים מאוד מרצדס, זאת המכונית המובילה היום בשוק. ב.מ.וו קצת פחות. כשאנחנו מדברים על חבר'ה עשירים השמות הבולטים הם: מזראטי, פרארי ופורשה".

העשירים הוותיקים, הוא אומר, לא מחליפים את המרצדס. "כל שנתיים שלוש מייבאים מרצדס ברמות של 600 אלף שקלים". הדור החדש של העשירים נוסע על רכבים אחרים, למשל: מזראטי לבנה שעולה 1.6 מיליון שקלים. יש עוד כמה חבר'ה מהרצליה פיתוח שנוסעים על רכבים מאוד יוקרתיים". אז מה מחכה לנו בפנים? ויטל מסביר על פונקציות שקיימות ברוב הרכבים: "בכל רכב סטנדרטי יש 12 רמקולים של החברות הכי מובילות בתחום הסאונד. יש טלוויזיה, אינטרנט,  אפשרות לצפות בסרט, פקס, מקום ל-115 דיסקים עם דיסק און קי ומחשב מובנה. לרכב יש מערכת שמאפשרת לנהג לראות בלילה כמו בראיית יום, מערכת שמאזנת את הפנסים בעלייה, אם סטית מהכביש הוא בולם את עצמו ומתאזן. במרצדס אתה יכול לתת לאוטו ניווט והוא נוסע כמעט לבד. כשיש לך פנצ'ר אתה יכול לנסוע עם שלושה גלגלים. האוטו מתאזן. אם לקחת סיבוב מסוכן, לגלגלים האחוריים יש מרווח של 5 ס"מ הם מאזנים אותך על הכביש שלא תתחלק או תתהפך".

מה לגבי צריכת דלק?
"זה זניח. זה לא אוטו ירוק, המכוניות האלה לא תורמות לרוב לסביבה".

כמה עולה ביטוח?
"בערך 15,000-20,000 לשנה. אם הרכב הוא "גניב" אז אתה משלם הרבה יותר מזה. יש מכוניות שגונבים אותן בשטחים. את המרצדס קשה לפרוץ בגלל מערכות הנעילה והבטיחות המתקדמות שלב. אנשים שנוסעים על המכוניות האלו לא משתמשים ב-10 אחוז מרמת הטכנולוגיה של האוטו. זה הכל בשביל השואו".

"רכבים כאלה נועדו לאנשים עשירים ומבוססים", מסביר ויטל. "בארץ המכונית הפכו לסוג של כרטיס ביקור. כל מי שמתעשר ורוצה שיבטחו בו מבחינה כלכלית, בעיקר יזמים וקבלנים, משדרג מיד את הרכב. כשאני מבקר חברים באנגליה, אני רואה שהעשירים לא עושים עניין מיוחד מבחירת הרכב שלהם".

סוויטה על המים: ממאות אלפים עד מאות מיליונים

יאכטה עולה בלהבות (צילום: dailymail.co.uk)
אם אני עובר מעל לחסקה הזה מה אתה נותן לי? | צילום: dailymail.co.uk

אז ווילה רכשת, וגם על מרצדס כבר הסתדרת, עכשיו הגיע הזמן לעבור ליאכטה. אורי אידן (37), מחברת סטרים בהרצליה פיתוח ובאילת, מספק לנו את ההסבר לחלק הזה בכתבה. "אפשר לקנות סירה ממחירים של 150 אלף שקלים ויאכטות עד 150 מיליון דולרים", הוא פותח.

יש אנשים בארץ שקונים בסכומים כאלה של הרף הגבוה?
"יש כמה אנשים עשירים בארץ. אבל זאת הפריסה הכי גדולה שיש".

"סירה פתוחה באורך של 5 וחצי מטרים מתחילה מ-150 אלף שקלים. יאכטה של 150 מיליון דולרים היא יאכטה של 80-90-100 מטר עם כל הפאר שאפשר להעלות על הדעת".

בוא נלך על מיליונר צנוע, כמה הוא משלם על יאכטה?
"יש מיליונרים צנועים מאוד ש"מסתפקים" במאה אלף יורו, ויש גם את הצנועים פחות עם הוצאות של 3-5 מיליון יורו".

ומה יש ביאכטה כזאת?
"4-5 קאבינות זוגיות עם שירותים ומקלחת. הכול ברמת פאר שעולה על המלונות המפוארים ביותר. ישנם 2-3 סיפונים עם מערכות בידור משוכללות. 5 עד 10 אנשי צוות אחראים בדרך כלל על תפעול הסירה וגם על השירות והאירוח של הבעלים ואורחיו. יש צעצועים כמו סירות מנוע, אופנועי ים וכל הדברים האלה, יש מטבח מפואר ומתקדם ושף צמוד".

כמה עולה לתחזק?
"כלל אצבע לספינות הגדולות יותר הוא בין 7-10 אחוז מערך הסירה לשנה על: ביטוח, עגינה, תשלום לצוות".

כמה בארץ יכולים להרשות לעצמם?
"יש כמה וכמה".

ולאדם הממוצע, אפשרי?
"יד שנייה ניתן לקנות ב-80 אלף דולר. זה לא תחום של מיליונרים בלבד. יש בערך 3,500 כלי שיט שמשמשים לצרכי פנאי, אפילו 50 אחוז מהם לא שייכים למיליונרים. אנשים רגילים לגמרי".

כמה באמת עולה להשכיר?
"השכרה של יאכטה מפוארת במקומות הנחשבים בים התיכון כמו דרום צרפת או איי יוון, עם צוות ופינוקים יתחילו מ-50 אלף יורו לשבוע. צריך להוסיף הוצאות של דלק ואוכל". בקטנה.

חופשות: מאות אלפי שקלים

אחרי שבניתם וילה ונסעתם עם המרצדס לעשות סיבוב בדיקה ליאכטות, הגיע הזמן לנוח קצת. מנהלת תחום הקרוזים של אשת טורס, ברברה וינר, מסבירה לנו על הנופש היקר בעולם, שכולל חבילת שיט מסביב לעולם במחיר של עד חצי מיליון דולר לאדם באניית הפאר Seabourn Quest.

אם בניתם על הופעה של ליאור נרקיס, צפויה לכם אכזבה. מצד שני, לא רק ליאור יתקשה להרשות לעצמו מקום על הספינה היוקרתית. מחיר השיט עשוי להגיע לסכום של עד 555,000 דולרים לאדם, כולל מיסים, טיסות ובתי מלון.  אורכו של השיט 116 ימים. לכל המעוניינים, ההפלגה הבאה מתוכננת לצאת ב -6.1.2013, מהרו, נותרו מקומות אחרונים (אנחנו לא צוחקים).

יאכטה שטה (צילום: jupiter images)
שיט, שוב פספסנו את ההפלגה | צילום: jupiter images
מדובר באנייה חדשה ומפוארת ש"יצאה לאור" בשנת 2011. משקלה כ-32,000 טון, ניתן למצוא בה 11 קומות, ופועלים בה 330 אנשי צוות על קיבולת מקסימלית של 450 נוסעים. כל חדריה מגיעים עם נוף לים ומאובזרים בכל טוב. ניתן, אגב, להשיג חבילות "זולות" יותר גם ב-125,200 דולר לאדם, 102,000 דולר לאדם ואפילו 50,000 דולר לאדם. אבל במחיר הזה קחו בחשבון שאם הספינה טובעת סטייל טיטאניק, אתם נשארים בלי סירות הצלה.

בספינה פועלות חמש מסעדות גורמה, בתי קפה, ו-4 ברים. חוץ מזה יש גם ספריה, תיאטרון, מכון ספא מפואר, 2 בריכות, בריכה טיפוליות, אזורים פרטיים מסביב לבריכה, חדר כושר, מועדון מיני גולף, קזינו, שדרת חנויות, חדר ישיבות, שירותי כביסה ואפילו בית חולים.

חסכתם מספיק כדי להרשות לעצמכם את החיים הטובים? צאו לדרך. המפתחות כבר במרצדס. אנחנו עשינו חישוב זריז וגילינו שעם ניהול כלכלי נכון גם לנו תהיה יאכטה פרטית בעוד משהו כמו 125 שנים.

>> העשירים הכי מופרעים בעולם