מחבלי הנוח׳בה, ״הכוח המיוחד״ של ארגון הטרור חמאס, עמדו בחזית המתקפה הרצחנית של 7 באוקטובר. כמה עשרות מהמחבלים נתפסו ביום הלחימה של השבת השחורה, ועוד מאות אותרו על ידי לוחמי צה״ל בשטח רצועת עזה והובאו למעצר בישראל. על פי הערכות, נכון להיום כלואים בישראל כ-300 מאנשי הנוח׳בה, שממתינים להחלטה בעניינם. הם מוגדרים ברמת המסוכנות הגבוהה ביותר, ולכן הם מוחזקים בתנאי המעצר קשים. למשל, אין להם שום קשר עם העולם החיצון - גם לא עורכי דין.

אלו התנאים שבהם מוחזקים חלק ממבצעי הטבח של השבת השחורה

  • אזוקים כל הזמן, בתאים חשוכים כמעט לגמרי, עם יציאה אחת ביום מהתא לטובת מקלחת.
  • תפריט הכולל 3 ארוחות ביום עם אוכל מינימלי ובסיסי ביותר.
  • ללא ביקורים של אנשי הצלב האדום
  • מכיוון שהמנגנון המשפטי של העמדתם לדין עדיין לא נקבע, הם לא מורשים להיפגש עם עורכי דין.
  • ברמקולים באגף המיוחד שבו הם מוחזקים - משמיעים במהלך רוב שעות היום שירי ארץ ישראל.
כוח נוחבה של חמאס
כוח נוח׳בה של חמאס. ארכיון
חדירת המחבלים לשדרות ב-7.10 (צילום: מוקד מידע ושירות התושב שדרות, חדשות 12)
מחבלים חודרים לשדרות בשבת השחורה. ארכיון | צילום: מוקד מידע ושירות התושב שדרות, חדשות 12

מחבלי הנוח׳בה מוגדרים לוחמים בלתי חוקיים. כיום, אין כוונה בישראל למהר להגיש נגדם כתבי אישום - מחשש שזה יזיק לחטופים הישראלים שנותרו בשבי חמאס ברצועת עזה. בנוסף, עם הגשת כתבי אישום נגדם, תחזור סוגיית עונש המוות לסדר היום הציבורי.

אחת ההחלטות המשפטיות שיש לקבל בגינם, תהיה באיזה בית משפט צריך להעמידם לדין: מחוזי, צבאי או בכלל בית משפט מיוחד בדומה לכזה שבו נשפט פושע המלחמה הנאצי אדולף אייכמן. ההתלבטות הזאת היא בין השאר פועל יוצא מהעובדה שמדובר בלוחמים לא חוקיים, ומחומרת העבירות שמיוחסות להם.

מחבלים שנשבו ברצועת עזה נלקחים לחקירה
מחבלים שנתפסו ברצועה מובלים לשטח ישראל
כלא קציעות (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
כלא קציעות, ארכיון | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

אתמול (שלישי), התקיים דיון מיוחד וחסוי בוועדת המשנה של ועדת חוקה: ״כיצד לדון את מחבלי הנוח׳בה״. בחודשים האחרונים, הוקם צוות חשיבה מיוחד במשרד המשפטים, על מנת להחליט כיצד על מדינת ישראל להתנהל במישור המשפטי עם מחבלי חמאס שביצעו את מתקפת הטרור והטבח של 7 באוקטובר ונתפסו בידי ישראל. הדיונים מתקיימים בחשאי בשל המשמעויות הרות הגורל של נושאים אלה על אופייה של המדינה.