קשישה בת 85 מאשדוד נפלה קורבן להונאה בסכום של 100 אלף שקל, על ידי אישה שהתחזתה לחוקרת במשטרת ישראל.

המקרה התרחש לפני כחודש, אז התקשרה הנוכלת ל-ד' והציגה את עצמה כשוטרת. היא הסבירה לה שאשתו של בנה רוצה לפתוח חשבון בבנק הפועלים, אך ד' השיבה שבנה בכלל מתגורר בקנדה. בשלב זה הנוכלת שינתה את תוכניתה, וטענה בפני הקשישה כי הועברו לחשבון הבנק שלה כספים מחו"ל והמשטרה חוקרת זאת.  

לטענת ד', בשלב זה הצטרף לשיחה גבר שאפילו שלח לה תמונה שלו בוואטסאפ עם מדי שוטר כדי להוכיח לה את דבריו. "הם אמרו שהועברו לי כספים מחו"ל לחשבון שלי בניגוד לחוק ועליי להחזיר את הכסף אחרת אני אסתבך ויעצרו אותי", הסבירה ד' למקורביה, "נבהלתי מאוד במיוחד כשחשבתי שמדובר בשוטרים".

המתחזים ביקשו מ-ד' למשוך כספים מהכספומט ולהעביר לנהג מונית שחיכה לה מחוץ לסניף הבנק. במשך שלושה ימים הקשישה ביצעה 24 משיכות של כסף מסניף הבנק והעבירה להם בסך הכל כ-100 אלף שקל.

בניסיון נוסף של הקשישה למשוך כסף מחשבונה איתר הבנק את הפעילות החריגה, ופנה לבנה שמתגורר בקנדה. לאחר הפנייה הבן טס לישראל והגיש בשם אמו תלונה ביחידת ההונאה של משטרת מרחב לכיש בצירוף מסמכים המתארים את המשיכה.

במקביל, פנה הבן לבנק בבקשה להחזיר לאימו את הכסף אך נתקל בסירוב בטענה שהיא פעלה על דעת עצמה ומשכה כספים מבלי לברר את זהות המבקשים. הקשישה ובנה פנו לעו"ד טל רבי, ששיגר מכתב לבנק על מנת לקבל הסברים כיצד לא עלו על ההונאה בזמן ומנעו אותה.  

בלשכת פניות הציבור של הבנק השיבו כי בזכות פעילות הבנק נמנע עוקץ נוסף, והסבירו כי הם אינם יכולים להחזיר לקשישה את הכסף בגלל שהיא ביצעה את פעולות המשיכה על דעת עצמה מבלי להתייעץ עם עובדי הבנק.

גורם בבנק ציין, כי הבנק נמצא בקשר רציף עם רשויות האכיפה במטרה לזהות ולמנוע ניסיונות הונאה. והוסיף כי "במקרה המדובר הלקוחה נפלה לצערנו קורבן להונאה שנפוצה בכל המערכת הבנקאית".

כך לא תיפלו קורבן לעוקץ מסוג זה:

  1. אין להעביר את שם המשתמש לחשבון או קוד אימות שנשלח מהבנק לאף גורם - גם אם הוא מציג עצמו כעובד בנק, חברת אשראי או שוטר.

  2. במידה וקיבלתם אישור שיחה משוטר, נציג הבנק או כל גורם אחר המבקש מכם להעביר כספים או למסור לנציג מטעמו - מדובר בהונאה ואין לשתף פעולה. אין למסור את כרטיס האשראי או כל פרט שלכם לשום גורם בשום מצב.

  3. במידה וקיבלתם שיחה מעוררת חשד מהבנק, תפנו באופן יזום למוקד בכדי לוודא שאכן הגיעה פנייה מהבנק ולא מגורם אחר. במידה וסניפי הבנק סגורים ולא תפסתם שום נציג במוקד הפניות פנו למשטרה או למוקד 100.