ראלי אופניים במנרה
"זה המקום הכי טוב בארץ לסוג הרכיבה הזה. קק"ל באה עם דחפור והרסה את המסלול". דאונהיל במנרה

ענף הדאונהיל בארץ בסערה: בעקבות סגירת מסלול רכיבת האופניים הוותיק בצוק מנרה הרוכבים טוענים שבקק"ל מתנכלים להם, ושלמרות שמדובר בספורט בינלאומי מוכר ההתייחסות אליהם מזלזלת ולא ראויה. מנגד, בקק"ל טוענים: הרוכבים מסכנים אחרים ולא יעלה על הדעת שנתיר סיכון חיי אדם ופגיעה בערכי נוף. דאונהיל, אגב, למי שלא מכיר, הוא רכיבה אקסטרימית במורד הגבעה. רוכבי הדאון היל מגיעים לעתים למהירויות של 60-70 קילומטרים לשעה, כאשר בארץ יש לכל הפחות מאות מכורים לדבר.

"זה המקום הכי טוב בארץ לרכיבה – והרסו לנו אותו"

בקבוצת פייסבוק שפתחו הרוכבים אחרי סגירת המסלול, בה (נכון לכתיבת שורות אלו) חברים יותר מ-2,250 חברים, הם כותבים: "המסלול הוותיק אשר קיים מתחילת שנות האלפיים, נחסם באופן חד צדדי על ידי קק"ל, שהציבה גם שלטים האוסרים כניסה למבקרים". אמיר כספי, אחד ממובילי הענף בארץ, מסביר את חשיבות המסלול: "מנרה נחשב המֵכה שלנו, שאליה עולים לרגל. זה המקום הכי טוב בארץ לסוג הרכיבה הזה. קק"ל באה עם דחפור והרסה את המסלול. זה אותו מסלול שאישרו לא פעם לעשות עליו תחרויות בעבר". גם חברת רד בול עשתה בעבר מספר תחרויות במסלול הנ"ל, לטובתם של רוכבי הדאונהיל.

"בעיקרון המסלול היחיד המאושר בארץ כיום נמצא ביער בית קשת", אומר אביתר ששון, רוכב ותיק שמספר על תחושות הרוכבים אחרי ההריסה במנרה ושבירת רמפות עץ שהיו קיימות באופן לא ממוסד ביער משגב. "החברה מערימה קשיים להתפתחות הענף. מצד אחד הורסים רמפות ומסלולים ומצד שני לא נותנים לרוכבים אפשרות חלופית אמיתית וחוקית שבה יוכלו לרכב". כספי, שגם מפיק חלק ניכר מהתחרויות ומוכר בקרב, מרחיב . "הבעיה בגדול היא שיש פה ענף חוקי עם הכרה של איגוד האופניים הבינלאומי", הוא אומר. "שקק"ל החליטו שהם לא מכירים בו. יש פארקים מלאים לרוכבים כאלה בעולם. מדובר בגוף אטום שפוגע בענף שלנו שנותן מסגרת נהדרת לכמה מאות ילדים שמוצאים בו מפלט".

"בירושלים אנו עושים בקרוב תחרות, עם עיריית ירושלים, וזה לא מפריע להם אלא להיפך. בעירייה שם מברכים אותנו על כך", הוא מוסיף. "זאת בסך הכול תחרות אופניים. כשאתה שואל אותם למה לא לעזור ועוד למנוע את זה אז הם אומרים שזה הורס את הטבע. זה לא הורס את הטבע. הם גם אומרים שרוכבי דאונהיל תובעים אותם יותר כי הם נפצעים. הרוכבים האלה רוכבים ממוגן. בואו תוכיחו שמדובר ברוכבי דאונהיל ולא ברוכבים רגילים שתובעים. הם לא רוצים לשמוע. אנו לא באים לריב איתם, אנו רוצים לקבוע פגישה ולדבר. חצי מהרוכבים הם ילדים שנפגעים מזה, במקום להיות ברחובות הם רוכבים ביער".

קק"ל: "דואגים לביטחון המטיילים"

מאבירם בלזר, יועץ התקשורת של קק"ל, נמסר בתגובה: "קק"ל חסמה את השביל במנרה על מנת למנוע את הריסתו על ידי שימוש לא נכון, ואף מסוכן. השביל, המיועד להולכי רגל בלבד, נסגר זמנית, עד שיסתיים שיקומו. קק"ל, כגורם המוביל היום במדינת ישראל בנושא פיתוח ובניית מאות ואלפי קילומטרים של שבילי אופניים והליכה, מבקשת בראש ובראשונה לדאוג לביטחון המטיילים".

עוד הוסיף על הרוכבים עצמם: "לא יעלה על הדעת שקק"ל תתיר סיכון חיי אדם ופגיעה בערכי נוף, רק כדי שלרוכבים שהחוק לא לנגד עיניהם, יהיה מקום לרכוב בו. המסלול ביער הרי נפתלי פותח כמסלול הולכי רגל ומיועד להם. לצערנו, רוכבי הדאונהיל אימצו אותו לשימושם בניגוד לחוק וללא רשות, ללא תאום עם הרשויות, וחמור מכך תוך כדי סיכון עצמי וסיכון חיים ממשי של המטיילים בשביל. קק"ל כגוף שנושא הכשרת שבילי האופניים הפך בשנים האחרונות לאחת מהפעילויות החשובות שלה תשמח לסייע גם בידי קבוצת הרוכבים הזו ולכוון אותה למקומות בהם השבילים הם לרוכבי אופניים ולא למטיילים ברגל".

>> מסלולי רכיבת האופניים המסוכנים ביותר בארץ