הסופרטנקר בפעולה באסון
גדול, הסופר טאנקר הזה. אבל הוא לא לבד | צילום: חדשות 2

השבוע נחשפנו לג'מבו סופר טאנקר, המטוס שהגיע מהדוד העשיר באמריקה (שהכריח אותנו לשלם) וכיבה את השריפה הנוראית שגבתה 42 קורבנות בנפש, חירבה את אחד מאוצרות הטבע של ישראל והזיקה לרכוש רב. מדינה שלמה בהתה בשידור החי בזמן שמטוס הכיבוי הגדול בעולם עשה דרכו מנתב"ג להרי הכרמל וחשה הקלה כש-80 אלף הליטרים נשפכו מבטנו בלחיצת כפתור.

יש משהו במפלצות האלה, בבריונים הענקיים האלה שסוגרים עניין ברגע. אז בדיוק לשם שימור התחושה, קבלו כמה מהדברים הגדולים, המהירים והחזקים ביותר בעולם.

הספינה הארוכה בעולם

נוק נוויס סופר טאנקר
עכשיו, זה גדול. ה"נוק נוויס סופר טאנקר" | צילום: ויקיפדיה

הספינה הארוכה ביותר שאי פעם נבנתה היא ה"נוק נוויס סופר טאנקר". היא נולדה במעגנות חברת סומיטומו היפנית ושטה בימי חייה תחת לא מעט שמות ובעלים. הנוויס משייטת בימים מאז 1979 והיא אפילו שבה לפעול אחרי שהוטבעה. היא שקעה למעמקים במהלך מלחמת אירן-עירק, נקנתה, הוצפה, שופצה והושקה מחדש.

כדי לקבל מושג אמיתי לגבי המפלצת הימית הזו, שאורכה מעל 457 מטרים, דמיינו אותה עומדת ליד בניין האמפייר סטייט בניו-יורק ומתנשאת מעליו. משקלה, בעומס מלא, עומד על 657,019 טונות, ולדברי הקפטן היא מסוגלת לנוע במהירות של 16 קשר (29 קמ"ש).

כלי העבודה הגדול בעולם

באגר 288
שיט, שכחתי את המברג שלי בצד השני של הבאגר. הולך להביא אותו, נתראה עוד שעה | צילום: ויקיפדיה

הבאגר 288 הוא כלי הרכב היבשתי הגדול ביותר בעולם הנוסע על זחל. הוא נבנה על ידי חברת קרופ הגרמנית בשנת 1978 כדי לכרות פחם בקצב מסחרר במכרות הגרמניים. הבאגר הוא מחפר גלגל-יעים וייעודו העיקרי הוא כרייה בשכבות. בנוסף הוא משמש גם לחפירת תעלות, כריית מנהרות, יצירת ערוצי מים, חציבה בהרים ועוד.

מהתחלת הפעלתו בשנת 1978 עד לתחילת שנת 2001, הבאגר חשף לחלוטין את שכבות הפחם במכרה גדול בגרמניה ולמעשה סיים את עבודתו שם. במהלך שלושה שבועות הוא ערך מסע של 22 קילומטרים ליעד הבא שלו - מכרה גרצוויילר - במהלך שעלה 15 מיליון מארק ודרש צוות של 70 בני אדם.

הבאגר הושלם אחרי תכנון של חמש שנים שלאחריהן הושקעו עוד חמש שנים בייצורו והרכבתו. הוא פועל בעזרת ספק כוח חשמלי חיצוני עם הספק של 16 מיליון וואט. הוא נע על גבי 12 זחלים ברוחב של 3.8 מטרים כל אחד, מה שיוצר לחץ שטח של 17.1 ניוטון לסמ"ר, וכך הוא מסוגל לנוע על גבי חצץ, אדמה ואפילו דשא מבלי להשאיר בורות ענקיים. אורכו 240 מטרים, רוחבו 46 מטרים, גובהו 96 מטרים ומשקלו עומד על 13,500 טונות ומהירותו 10 מטרים לדקה.

החפירה עצמה מתבצעת באמצעות גלגל יעים, המכיל 18 יעים ומסוגל לחפור 240,000 מטרים מעוקבים של אדמה ביום (שווה למגרש כדורגל בעומק של 30 מטרים).

הרכב הגדול בעולם

Crawler-Transporter
לא עובר את ה-3 קמ"ש, אבל יא חביבי, איזה גודל. רכב הסעת המעבורת של נאס"א | צילום: ויקיפדיה

רכב הסעת המעבורות של נאס"א הוא הרכב הגדול בעולם שנוסע לבד. מהירותו קצת יותר מ-3 קמ"ש (בדומה לבאגר) ונאס"א עושה שימוש בשניים כאלה להעברת מעבורות החלל מההאנגרים לכני השיגור.

אורכו של הרכב 40 מטרים, רוחבו 35 מטרים וגובהו משתנה, בהתאם לצורך, בין שישה מטרים לשמונה מטרים. כל מתקן הסעה כזה שוקל 2,721 טונות ומחירו 14 מיליון דולר. יש לו שמונה זחלים, שניים בכל פינה, וכל צד יכול להתרומם עצמאית. ברכב מותקנות מערכת לייזר ומערכת ייצוב אוטומטית המשאירות אותו יציב במהלך הטיפוס על השיפוע לכן השיגור.

רכב הסעת המעבורות נוסע בזכות שני מנועי דיזל המפיקים 2,750 כוחות סוס וכל אחד מתפקודיו השונים מונע על ידי מנועים חזקים נפרדים נוספים. בבטנו מכיל הרכב 19,000 ליטרים של דלק והוא שורף 350 ליטרים לקילומטר. שולטים עליו שני בני אדם הממוקמים בשתי קבינות - אחת בכל צד - והוא נע במהירות מקסימלית של 1.6 קמ"ש כשהוא נושא מעבורת ו-3.2 קמ"ש כשהוא ריק. מעניין לדעת שבמרכז החלל קנדי משתמשים באותם רכבי ענק מאז שנת 1965, שנסעו במהלך חייהם בסביבות ה-4,000 קילומטרים.

המטוס הגדול בעולם

אנטונוב An-225
שמעתי שבישראל מתלהבים מהסופר טאנקר. תגובתי הרשמית: "פחחחחחחחח" | צילום: ויקיפדיה

אנטונוב An-225 הוא מטוס תובלה אסטרטגי שנולד באתרי הניסוי של חברת אנטונוב האוקראינית, בימיה היפים של ברית המועצות. הוא המטוס הגדול ביותר שנבנה אי פעם וייעודו היה הובלת מעבורת החלל הסובייטית בוראן.

לאנטונוב שישה מנועים, מתפעלים אותו צוות של שישה בני אדם, אורכו 84 מטרים, מוטת כנפיו 88.4 מטרים, מהירות השיוט שלו עומדת על 750 קמ"ש, מהירותו המרבית 850 קמ"ש. והוא מסוגל לטוס למרחק של 14,000 קילומטרים ריק ו-4,000 קילומטרים מלא בציוד.

בשנת 1988 נבנו שני מטוסים מדגם זה ולאחר מכן ייצורו נפסק. הוא כל כך גדול שכל ניסוי הטיס הראשון של האחים רייט, חלוצי התעופה, יכול להתבצע בתוכו. מה זה אומר? זה אומר שהוא גורם למעבורות חלל הנישאות על גבו להיראות כמו ציפור על גבו של היפופוטם.

כיום הוא סוחב בבטנו מטענים כבדים כמו מנועי קטרים, גנרטורים תעשייתיים במשקל 150 טונות וטורבינות רוח באורך 40 מטרים.

האופנוע המהיר והחזק בעולם

דודג' טומהוק
מגיע מתל אביב לאילת בחצי שעה. הדודג' טומהוק | צילום: ויקיפדיה

הדודג' טומהוק, אופנוע קונספט שנבנה על ידי חברת דודג' האמריקנית, הוא מפלצת שרירים מצופה כרום. הוא הוצג לראשונה בתערוכת הרכב הבינלאומית שנערכה בדטרויט, ארצות הברית, בשנת 2003, ומאז נמכרו בערך תשעה פריטים, שיוצרו ביד, מהדגם הזה.

הוא מתפאר בעיצוב עתידני ושרירי ולמעשה מדובר במכונית פתוחה עם ארבעה גלגלים - שניים צמודים מקדימה ושניים צמודים מאחורה. מכירו של כל אופנוע מלאכת יד כזה עומד על סכום של 555,000 דולרים.

את המפלצת הזו מניע מנוע של מכונית הספורט, דודג' וייפר - אחת המכוניות המהירות בעולם, והוא מסוגל להגיע למהירות מקסימלית של 640 קמ"ש. עם מנוע עשרה צילינדרים, מקורר נוזל, בנפח 8,277 סמ"ק הוא מייצר 500 כוחות סוס ב-5,600 סל"ד, מתדלק בנזין 93 אוקטן נטול עופרת בטנק דלק של 12 ליטרים ושוקל 680 קילוגרמים.

מתקן החלל הגדול בעולם

תחנת החלל הבינלאומית
מסביב לעולם ב-90 דקות. תחנת החלל הבינלאומית | צילום: ויקיפדיה

תחנת החלל הבינלאומית היא מיזם משותף של חמש סוכנויות חלל שונות: נאס"א, סוכנות החלל הרוסית, הסוכנות היפנית לחקר החלל, סוכנות החלל הקנדית וסוכנות החלל האירופית. התחנה חגה במסלול נמוך סביב כדור הארץ בגובה של בערך 400 קילומטרים ומשלימה סיבוב אחד סביב כדור הארץ כל 91 דקות במהירות ממוצעת של 27,743.8 קמ"ש. היא מאוכלסת על ידי שישה אסטרונאוטים וכוללת שמונה מקטעים גליליים גדולים המכונים רכיבים. כל רכיב כזה שוגר מכדור הארץ בנפרד, וחובר לתחנה בחלל.

עם השלמת התחנה, השנה, יספקו שמונה מערכים של קולטי שמש אנרגיה חשמלית בהספק של למעלה מ-100 קילוואט. התחנה מורכבות על שלד מתכת באורך 109 מטרים ומאז שיגור היחידה הראשונה בסוף שנת 1998, הקיפה התחנה את כדור הארץ עשרות אלפי פעמים.

בשלמותה, נפח תחנת החלל יגיע לגודל הפנימי של שני מטוסי בואינג 747 - יותר מ-13 אלף מ"ק. היא מתוכננת לשרוד לפחות 15 שנה, ועוד הרבה שנים נוספות, אם תתוחזק כראוי.

המכונית המהירה בעולם

SSC Ultimate Aero
אין ציוד בטיחות, אבל זה כל כך לא הקטע פה. SSC Ultimate Aero | צילום: ויקיפדיה

SSC Ultimate Aero היא מכונית ספורט אמריקנית קיצונית המסוגלת להגיע למהירות שיא של 412 קמ"ש. לדברי מתכנן המכונית, "רציתי אוטו שלא רק ניתן להאיץ ולהאט עם דוושת גז, אלא אפשר גם לנווט בעזרת הדוושה".

המכונית אינה מצוידת בציוד בטיחות כמו ABS מאחר והפילוסופיה מאחוריה היא לבנות מכונית לנהגים - הנהג במרכז והוא שולט בכל בעזרת כישוריו. מן קטע מאצ'ואיסטי שכזה.

משקלה 1.292 טון, גובהה 1.09 מטר, רוחבה 2.08 מטרים ונפח המנוע שלה 6.35 ליטרים. שני אנשים יכולים לשבת בתוכה בזמן שהיא קורעת את הכביש, או את מסלול המירוצים והיא יכולה להיות שלך אם תסכים להיפרד מ-650,000 דולרים (2,360,150 שקלים).

האיש המהיר בעולם

ממשיך לטוס. יוסיין בולט
אם הוא היה רץ, הוא בטח היה מספיק לכבות את השריפה. יוסיין בולט | צילום: רויטרס

יוסיין בולט בן ה-24 הוא ללא ספק האיש המהיר בעולם והאיש המהיר ביותר בהיסטוריה המתועדת. האצן הג'מייקני הוא אלוף העולם, האלוף האולימפי ושיאן העולם הנוכחי בריצת 100 מטר (9.72 שניות), בריצת 200 מטר (19.3 שניות) ובריצת שליחים 100X4 (37.1 שניות).

באולימפיאדת בייג'ינג 2008 הוא שבר את שלושת שיאי העולם הללו והפך לאצן הראשון בהיסטוריה ששובר את שיא העולם בכל אחד משלושת המקצועות באולימפיאדה אחת.

אורן דותן הוא העורך הראשי של אתר HIX.

>> לא רק בכרמל: שבע השריפות הגדולות והקטלניות בהיסטוריה