"אז אנחנו נוסעים במשמר האזרחי, ופתאום אני רואה זוג של רגליים מבצבץ מתוך סובארו. כנראה מישהו מנסה לגנוב רדיו או משהו כזה. אז אנחנו יורדים מהניידת, מתקשרים למשטרה, וצועקים לו שיצא מהרכב. עכשיו, אנחנו אפילו לא מכוונים עליו את הקרבין, שום דבר, והבחור, איזה ילד בן 16, לא בורח לשום מקום. אני שואל אותו בערבית למה הוא לא בורח. הוא אומר 'מה יעשו לי? אני אשב בלילה במגרש הרוסים ובבוקר אני חופשי'. לפני כמה ימים גם ניסו לגנוב לי את המאזדה, אני שואל אותו אם הוא יודע משהו על זה. 'אני? מה פתאום. אני גונב רק סובארו'".

מכונית עזובה בחשכה (צילום: jaap-willem, GettyImages IL)
קורבן מחכה לפורץ | צילום: jaap-willem, GettyImages IL
ככה מספר לי שמעון, שעובד בבית מלאכה באיזור התעשיה תלפיות בירושלים. אני יושב איתו ועם כל האחרים שעובדים במקום לארוחת צהריים, עם הרבה חומוס ופיתות, והם מספרים לי על התרבות שמאחורי גניבת המכוניות.

מי גונב?

"כמעט כל הגנבים באים מהגדה", אומר לי יצחק, בעל המקום, "וכמעט כל מה שגונבים חוזר בסוף איכשהו לישראל. או שלוקחים כופר על האוטו, או שמוכרים חלקים למוסכים או לאנשי מקצוע אחרים שצריכים אותם. והרבה מהגנבים האלה לא מהמרים. בעלי מוסכים מתקשרים ומזמינים חלפים. פה מישהו צריך גיר של מאזדה, מישהו אחר צריך ראש מנוע, ובסוף ההזמנות מצטברות והגנבים מתחילים לחפש אוטו אחד כדי למלא את כל הדרישות. אף אחד לא יודה בזה, אבל אפשר לשים לב – כשמכונאי מתקשר למישהו ושואל אם יש לו חלק והספק אומר לו שלא, אבל מחר יהיה לו, מה נראה לך שזה? זה יופיע מהאוויר? לא, הוא מתקשר למישהו, מישהו גונב אוטו, יש חלפים מחר בבוקר".


"הרבה מהגנבים באמת לא מפחדים מכלום", אומר לי שמעון. "כבר אמרתי לך על ההוא עם הסובארו, אבל זה לא רק זה. פעם ניסו לגנוב לי את האוטו, המשטרה מתקשרת באמצע הלילה ואומרים לי שמצאו את האוטו במורד הרחוב. מה מסתבר? הגנבים נתקעו בקיר כשהם ברחו ממשמר הגבול שהיה באיזור, ואז החליטו לברוח ברגל. בדרך הם קפצו איזה קיר של ארבע מטר והמשיכו לרוץ, בלי לפחד, בלי לעצור".

איך גונבים?

"במכוניות הישנות זה די ברור. אלה בעיקר נערים בני 16-17 שמישהו לימד אותם איך מתניעים סובארו בלי מפתח, מסתובבים, מוצאים, גונבים", מסביר לי עידן, מהנדס המכונות שעובד במפעל. "אבל ברור שהם לא גונבים רק מכוניות ישנות. במכוניות החדשות יש הרבה הגנה, המפתח מקודד, יש מחשב שלפעמים מוסתר בלוח השעונים שבודק אותו, בלי זה האוטו לא מתניע. אז הם פשוט מביאים איתם מחשב עם סוויץ' משלו ומפתח משלו, מפרקים את המחשב הקיים, מרכיבים את החדש, מתניעים ונוסעים. יצרני המכוניות כל הזמן משפרים את הטכנולוגיה, והגנבים כל הזמן מוצאים דרך לעקוף אותה."

מה גונבים?

חלון מכונית מנופץ (צילום: RonBailey, GettyImages IL)
השאירו את הרדיו אבל לקחו לי את הג'וינטים מהתא כפפות | צילום: RonBailey, GettyImages IL
"שתבין", אומר עידן, "בדרך כלל הם מתמקצעים. אין להם מחשב לכל רכב שקיים בשוק, ולא כל רכב מתניעים אותו דבר. מהדגמים הישנים בדרך כלל גונבים סובארו, הכי פשוט, הכי ותיק, הכי מבוקש בשטחים. הדגמים החדשים, תלוי במה הם מתמחים, איזה מחשבים כבר יש להם. גונבים הרבה סקודה אוקטביה, אבל באמת שזה לא מוגבל, מה שיש ביקוש הם גונבים".

מה הם עושים עם המכוניות שהם גונבים?

יצחק אומר שזה משתנה ממצב למצב. "אם זה מכונית ישנה, בדרך כלל עדיף להם לבקש כופר מאשר למכור בשביל חלפים. במכוניות חדשות זה תלוי במצב השוק. נניח, אנחנו מכירים מישהו שגנבו לו סאאב עם גג נפתח. אין מה למכור חלפים לזה, אז ביקשו כופר, כי זאת מכונית מיוחדת והם יודעים שהוא ישלם. הכל תלוי אם הם גונבים לפי הזמנה או לא, אם יש ביקוש".

מה זה כל העניין הזה עם הכופר?

שמעון נזכר בחבר טוב שלו, גדי, שגנבו לו רכב חדש מהניילונים וביקשו כופר. "היו לו מסמכים חשובים בתוך הטנדר הזה והוא החליט שצריך לשלם. עכשיו, אמרו לו ללכת לאיזה חור בשטחים ליד הר חברון. בדרך הצבא תפס אותו וניסה לסובב אותו חזרה, והוא היה צריך לעקוף אותם. בסוף הוא הצליח להגיע אליהם והוא נותן להם את הכסף. עכשיו מה, הם מחליטים שזה לא מספיק ודורשים עוד. הוא לחוץ כבר, ובסוף נותן להם מה שהם מבקשים".

מה הסיכוי שתקבל את המכונית בחזרה בחתיכה אחת?

שמעון ממשיך: "גדי מקבל את האוטו בסוף, אבל הוא מגלה שעקרו הכל מבפנים. פשוט לקחו את הרדיו, גנבו את כל המסמכים, בקושי קיבל את המכונית בחתיכה אחת. אחר כך התקשרו אליו וביקשו כופר נפרד על השאר".

פריצה למכונית (צילום: lkemilai, GettyImages IL)
הלכה הפחחות | צילום: lkemilai, GettyImages IL
"הבחור הזה שגנבו לו את הסאאב", אומר עידן, "אחרי שקנה אותה בכל כך הרבה כסף, ושילם כופר, בסוף הוא היה צריך להשקיע חודשיים בתיקונים. קודם כל גנבו את המכונית עם גרר, וזה דפק את הגיר לחלוטין, ובכלל קילפו את המכונית מבפנים לחלוטין. יש גם מקרים שהם אפילו גונבים את הכיסאות".

מה הסיכוי שהמשטרה תעזור לך?

"תראה, כשגונבים מכונית לשטחים אין הרבה מה לעשות. המשטרה לא יכולה ללכת לשם והצבא עסוק בדברים אחרים. אבל אתגר, היחידה למניעת גניבות רכב, מנסה לעשות מה שאפשר. נניח, פעם היו מסמנים במספר סידורי רק את המנוע. עכשיו מתחילים לסמן גם דלתות, כל מיני דברים, כדי שזה לא יופיע. אבל גם זה לא תמיד עובד. נניח, הרבה פעמים גונבים מכונית, מחליפים לה מספר עם מכונית שנפסלה מהכביש ומוכרים. המשטרה שמה לב לזה רק אחרי הרבה זמן, ולא יעזור שום דבר. זה לא קל".

ומה אתה יכול לעשות כדי לעזור לעצמך?

יצחק נזכר בסיפור עם סוף טוב. "אנחנו מכירים איזה אחד, צבי, מתנחל רציני, שגנבו לו את המכונית וביקשו כופר. אבל הוא, מה לעשות, לא פראייר. הלך, קשר איזה שרשרת מסביב לגוף שלו ויצא לפגוש את הגנבים. הוא מגיע לשם, רואה איזו בחורה שבאה לדבר איתו. שואל אותה, "תגידי, איפה האוטו?" והיא אומרת שכשהוא יעביר את הכסף היא תקרא לגנבים. הוא מתעצבן, תופס אותה, ואז הגנבים מגיעים מהר מאוד. בשלב הזה הוא שולף את השרשרת ומתחיל לדפוק להם מכות. קורע אותם. בסוף לקח את האוטו והלך הביתה". אני שואל את יצחק אם הוא יכול להשיג לי את הצבי הזה. "נראה לך? אבא שלו אפילו לא שמע ממנו כבר שנה. הוא מבוצר באיזה התנחלות, בלי טלפונים, ואף אחד לא יודע איפה הוא".

בקיצור?

רוב הגנבים שתפגוש יהיו צעירים; אם הם רוצים את המכונית שלך לא תעזור לך אזעקה, אימובילייזר, או כל דבר כזה; אם יש לך סובארו או אוקטביה אז נדפקת; אם הם לקחו את האוטו לשטחים, המשטרה והצבא לא יעזרו לך, אבל הם בהחלט עלולים להפריע; ואם יש לך ביצים כמו למתנחל שמחכה להילחם במי שיפנה אותו, אז יש סיכוי שתראה שוב את המכונית שלך בחתיכה אחת (אבל לא ברור בכמה חתיכות ימצאו אותך).