makoland

מזל טוב לכדור הארץ: בימים הקרובים נהפוך ל-7 מיליארד

דוח מיוחד של האו"ם קובע שבימים הקרובים ייוולד, כנראה באסיה, התינוק שיהיה האדם ה-7 מיליארד על פני הארץ. המספר העגול לא מעודד: לתינוק ה-7 מיליארד יש סיכוי טוב לסבול ממחסור במזון , ברפואה, בדיור ובאנרגיה

עמית ולדמן | חדשות | פורסם 16/10/11 17:07 

הולכים וגדלים: אוכלוסיית העולם תגיע בימים הקרובים ל-7 מיליארד אנשים, כך על פי מטה האו"ם. מאז הספירה האחרונה, לפני 12 שנה, אז מנו המומחים 6 מיליארדים, הוספנו לעצמנו עוד מיליארד איש. על פי קצב הגידול הנוכחי על פני הכדור, ב-2025 יהיו כאן 8 מיליארד איש ועד סוף המאה, אוכלוסיית העולם תוסיף לעצמה ספרה ותגיע ל-10 מיליארד בני אדם.

באו"ם מעריכים שרוב הסיכויים שהתינוק ה-7 מיליארד (או, כמוהו, השמונה או העשרה מיליארד) יהיה תינוק ממוצא אסייתי, שם צמיחת האוכלוסיה היא המהירה בעולם.

ילדים זה שמחה? לא בטוח. מומחים טוענים שקצב הצמיחה באוכלוסייה, ששילש את עצמו מאז 1940, מציב כמה אתגרים לא פשוטים לאזרחי העולם ולאנושות כולה. יש יותר פיות להאכיל, יותר בתים, יותר שירותים רפואיים להעניק ועוד ועוד בעיות שכל אחת מהן עשויה להוביל למאבקים, אלימות וחוסר יציבות. במדינות המפותחות המספר התייצב והצמיחה מאוזנת, אם היא בכלל קיימת ובעולם המתפתח - במדינות העולם השלישי - קצב הצמיחה מסחרר.

לילד ה-7 מיליארד יש סיכוי טוב לחלות או לרעוב, אך גם סיכוי טוב לעבור את גיל 5

צפו בכתבה המלאה זה לא עומד להיות פשוט | צילום: רויטרס

מתוך 2.3 מיליארד האנשים שיתווספו לאוכלוסיית העולם עד 2050, יותר ממיליארד יחיו באפריקה ו-630 מיליון יחיו בתת היבשת ההודית. כבר היום, ועדות מיוחדות של האו"ם מנסות לייסד ומתקשות להוציא לפועל תכניות להאכלת אותם מיליארדים ולאפשר להמונים גישה למים ולאנרגיה.

הבעיה לא רק בנולדים העתידיים. גם האוכלוסייה המבוגרת מדאיגה את המומחים באומות המאוחדות; אנשים חיים היום הרבה יותר זמן, ביפן לדוגמה במהלך 20 השנים האחרונות האוכלוסייה הלא יצרנית של אנשים בני 65 ומעלה הכפילה את עצמה. מערכות הבריאות מתקשות כבר עכשיו לעמוד בדרישה והגופים הכלכליים שמשלמים את הפנסיות, מוכרחים לערוך רפורמות כדי לא לקרוס.

בדוח שייצא מהאו"ם בימים הקרובים, קורא אחד הפרקים הראשיים לשינוי הגישה האנושית לסביבה: "אם לא נאזן את האוכלוסייה בהתנדבות, אנו עומדים בפני סכנה של קיצוץ באוכלוסיה על ידי הרס ומחסור אמיתי באוצרות הטבע".

למי שמחפש אופטימיות בדו"ח - זה לא פשוט, אבל אחד מהחוקרים, הד"ר נואלן הייזר, אומר שלילד ה-7 מיליארד יהיה סיכוי טוב יותר לעבור את גיל חמש מהסיכויים שהיו לו לפני עשור. הפרופסור דיוויד בלום מהמחלקה לכלכלה ודמוגרפיה של אוניברסיטת הרווארד הסביר שגם המדינות המפותחות ירגישו את השינויים: "מרכז הכבידה הדמוגרפי משתנה לאזורים לא מפותחים. כבר עכשיו יש בעיה באספקת המזון, מים, דיור ואנרגיה לאוכלוסייה שהולכת וצומחת, יש לזה כמובן השפעה והשלכות על ליציבות הכלכלית, להתפשטות מחלות ובעיות של אלימות ומלחמות בעולם כולו".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק 

ותקבלו את כל הסיפורים ישירות לפייסבוק שלכם
תגובות

הוסף תגובה

 
שם
נושא
תוכן
 
ביטול  |  
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן