(בת 15) מעריב לנוער שלום. אני מאוד מקפידה על היגיינה, ובזמן האחרון יש לי בעיה ממש מעצבנת שאף פעם לא קרתה לי בעבר – יש לי ריח ממש מגעיל של זיעה מבית השחי אפילו שאני שמה דאודורנט בכל בוקר! זה ממש מביך כבר ואני לא יודעת מה לעשות. בבקשה תעזרו לי!

בית השחי הוא חלל סגור יחסית, ולכן השילוב של זיעה וחום הגוף יוצר קרקע נוחה להתרבות החיידקים אשר גורמים לריח הרע.

הטיפול בבעיה מתחלק לשלושה חלקים: אוורור בית השחי (בגדים רפויים, בד "נושם" או סופג זיעה), הפחתת עומס החיידקים ע"י שמירה על היגיינה והקפדה על ייבוש בית השחי לאחר הרחצה, ושימוש בסבון אנטי בקטריאלי ובדאודורנטים המפחיתים את הפרשת הזיעה.

ואם כבר דנו בריח ובחיידקים שבבית השחי, עוד עצה קטנה וחשובה – בנות רבות מגלחות את שיער בתי השחי (וגם באזורים אחרים בגוף) ולעיתים מגיעות לקבל סיוע רפואי עקב היווצרות זיהומים ומורסות (אבצסים) בבתי השחי. על מנת להימנע מחתכים וזיהומים כאלו יש להשתמש בג'ל גילוח ולא רק להרטיב את האזור עם מים וסבון לפני הגילוח. כמובן שיש להשתמש בסכין גילוח איכותי ולהחליף אותו לעיתים קרובות.

ד"ר מיקי שטיין, מומחה ברפואת ילדים של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה 

(בת 16 וחצי) שלום, יש לי שאלה – אני מרגישה שאני חייבת להיות ממש ערנית עכשיו כשאני מתכוננת למתכונות ולבגרויות. כל החברות שלי שותות קפה, אבל אני ממש שונאת את זה! יש אולי עוד מאכלים או שתייה שיכולים לעזור להתרכז ולהיות ערניים?

משקאות ומזונות המכילים קפאין וסוכרים כגון קפה הם אמנם בעלי השפעה מעוררת בטווח המידי, אך לא כזו שיכולה לעזור לריכוז ארוך טווח ולשיפור הישגים. להפך - בגיל ההתבגרות הם לא מומלצים בכמויות גדולות ועלולים להוביל לכאבי ראש, לעצבנות ולפגיעה בספיגת הסידן בעצם.

על מנת לשפר את הריכוז מומלץ לשמור על סדר יום תקין, לצמצם שעות מסך, להקפיד על 8-11 שעות שינה רצופות, לאכול מגוון של מזונות בדגש על מזונות עשירים בוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים כגון ירקות ופירות טריים, דגנים מלאים וקטניות, וכדאי לשלב גם מזונות מהחי כגון ביצים, דגים, עוף והודו כמקור לברזל ו- B12. בנוסף, מחקרים הראו שפעילות גופנית יומיומית של כ-60 דקות ביום הובילה לשיפור התפקוד המוחי בילדים ומתבגרים, מעבר לשיפור במדדים בריאותיים נוספים.

דקלה אופיר בירמן, דיאטנית במרפאת מתבגרים של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה