1. אל תלמדו עד הרגע האחרון

למבחנים גדולים, כמו בחינות בגרות למשל, לומדים הרבה זמן. לפני כל משימה דרמטית בחיינו, ממש בדקה ה-90, הגוף נכנס לסטרס ולכן הביצועים שהוא יודע להציע פחות אופטימאליים. מטרתנו היא לאזן את הסטרס, דבר שניתן לעשות בין היתר על ידי היצמדות לשגרה. ולכן, אם תלמדו ערב לפני הבחינה – רק תגבירו את הסטרס. מסיבה זו מומלץ דווקא לעשות בערב לפני הבחינה משהו שמרגיע אתכם ועושה לכם טוב – לכו לסרט, עשו קצת ספורט או צאו עם חברים (לא עד מאוחר!).

2. שנו כמו שצריך

יש לשמור על כמות סבירה של שעות שינה. אל תישנו יותר ממה שהגוף שלכם רגיל ואל תישנו פחות. כמו כן, מומלץ שלא לקום ברגע האחרון אלא לפחות שעתיים לפני הבחינה כדי לתת למוח זמן "להתעורר".

3. אכלו ארוחת בוקר מזינה

מומלץ שארוחת הבוקר תכלול את כל אבות המזון, עם דגש על פחמימות מורכבות (לחם מלא למשל) שיזין את הגוף בטווח של כמה שעות. אל תאכלו יותר מדי גבינות כדי שלא תרגישו את השפעתן במערכת העיכול בזמן הבחינה.

4. ותרו על השוקולד

הימנעו מלהביא שוקולד לבחינה. המוח זקוק לסוכרים ברמה מסוימת כדי לתפקד באופן מיטבי, אבל יש לבחור נשנוש שייתן לו רמה טובה וקבועה של סוכר. שוקולד מעלה מהר את רמת הסוכר, אבל היא גם יורדת מהר. פירות יבשים, לעומת זאת, יעלו את רמת הסוכר יחסית מהר - אך היא תישאר גבוהה לאורך זמן. גם חטיפי בריאות יהיו יעילים.

5. קפה? לא תודה

הימנעו משתיה מוגברת של קפה ביום הבחינה, זאת מאחר וקפה משתן וגורם לאי שקט.

6. הגיעו בזמן – כלומר, לפני הזמן

השתדלו להגיע לבחינה 45 דקות לפני תחילתה כדי להימנע מלחץ מיותר ולוודא מראש את הפרטים הטכניים כמו הכיתה בה אתם נבחנים והיכן השירותים הקרובים. בנוסף מומלץ לנהוג כך בכדי להיכנס ל"מוד" בחינה לפני תחילתה ולאפשר לגוף להירגע.

7. הימנעו משיחות דרמטיות לפני הבחינה

זה לא הזמן להתעמת עם ההורים, החבר או הבסטי. כמו כן, אל תדברו עם החבר'ה על הבחינה לפני שהיא מתחילה. זה בדיוק סוג השיחות שמכניס ללחץ מיותר.

8. אכלו בחוכמה בערב שלפני

זה לא הזמן לנסות מסעדה חדשה או לבדוק את הסיבולת שלכם לחריף.

9. צאו מהרשתות החברתיות

התנועה ברשתות החברתיות מפזרת את המיקוד ומגבירה את האדרנלין. כשעה לפני הבחינה סגרו את הפלאפון ואל תיכנסו לפייסבוק, וואטסאפ, סנאפצ'ט וכדומה.

10. ריטלין

תלמידים רבים מבקשים לשפר ביצועים ומתנסים בריטלין בבגרויות ובעיקר במתמטיקה, מתוך הנחה שבבחינה זו הוא יכול לסייע להם עוד יותר. העובדה שתלמידים נוטלים ריטלין ללא מרשם כבר הפכה למגפה. חשוב להבין – ריטלין משפיע על תפקוד הגוף ועל החשיבה, ומיותר לציין שנטילת ריטלין ללא מרשם ואבחון מהווה עברה על החוק. פשוט נאמר לכם את זה – גם אם יש לכם את האפשרות להשתמש בריטלין, אם אתם לא מנוסים בכך – אל תעשו זאת!

11. הימנעו ממחשבות שליליות

אנחנו לא יכולים לשלוט על התוצאה – רק על הדרך. אם למדתם ועשיתם את המקסימום שלכם – סמכו על עצמכם שיהיה טוב ושחררו את הלחץ.

12. בדקו את הציוד בלילה שלפני

בדקו שהמחשבון תקין, ואף דאגו לאחד ספייר. כמו כן, ודאו שיש לכם את כל כלי הכתיבה להם את זקוקים, גם כאן כולל ספיירים. ואל תשכחו להביא סווטשירט – לפעמים קר בחדר הבחינה.

13. וטיפ למבחן עצמו

רפרפו על המבחן והתחילו עם השאלה הכי קלה, לא להפך. כך הביטחון שלכם יעלה, וגם יישאר לכם יותר זמן לשאלות האחרות.

יוחאי טוויג
יוחאי טוויג | צילום: רועי שפרניק, מעריב לנוער

 

יוחאי טוויג הוא המנהל הפדגוגי של אתר GOOL, המציע הכנה לבחינות ולימוד החומר השוטף באמצעות צפייה ביתית בשעורים מוקלטים