ניפגש ב-17:00 בבריכה?

אם עוד לא החלטתם מה תרצו להיות כשתהיו גדולים, יש מצב גדול שנוכל לעזור לכם להחליט – כבר שנים שגוגל נחשבת לאחת החברות שהכי כדאי לעבוד בהן, כי חוץ מהמשכורות המדהימות שעובדיה מרוויחים, הם גם נהנים מתנאים חלומיים, שגורמים לעבודה המורכבת שהם מבצעים להיראות קלה וכיפית. חברת גוגל מקיימת תרבות ארגונית לא-פורמלית. מה זה אומר? מנהליה השכילו להבין את מה שהרבה עסקים אחרים עוד לא הפנימו, וזה החשיבות שבמתן חופש (מסוים) לעובדים שלהם. גוגל מעודדת את עובדיה להקדיש 20 אחוז משעות העבודה בחברה לטובת פרויקטים אישיים שלהם. המדיניות הזאת, שעשויה להישמע תמוהה ולא כלכלית לחברה, התבררה כאחת ההחלטות הנבונות והמשתלמות ביותר עבורה – שכן היא גורמת לעובדים להיות יצירתיים יותר, בטוחים בעצמם ומלאי מוטיבציה ותחושת מחויבות כלפי מקום העבודה. מעבר לכך, עובדי גוגל נהנים מתנאים מעוררי קנאה נוספים הכוללים, בין היתר, מגוון ארוחות חינמיות ואיכותיות, ימי גיבוש ומתחם משחקים (כמו אולם באולינג!) ועוד. יאללה, תתחילו לעבוד על קורות החיים שלכם מעכשיו. 

גוגל, קלללל

אתם חייבים להודות שלא קל להכניס מילים וביטויים חדשים ללקסיקון של כל שפה בעולם, אבל ההשפעה העצומה של גוגל לא הותירה לעולם ברירה אלא לקבל מושגים ופעלים חדשים, שנובעים באופן ישיר מהשימוש במנוע החיפוש שלה. "לגגל"/"מגגל"/תגגל"/"גיגול" הפכו כבר מזמן להטיות שגורות בפיהם של אנשים בישראל – אך לא רק (גם באנגלית, למשל, נהוג להשתמש בביטוי "Google it"). זה אולי נשמע מובן מאליו לחלק מכם, אבל תחשבו איזו השפעה אדירה יש לגוגל, שאנשים המירו את כל דרכי החיפוש האפשריות לדרך אחת בלבד. "גוגל" הפכה לסוג של מילה נרדפת ל"חיפוש", ורק לשם ההמחשה תחשבו איזה מוזר זה היה אם היינו אומרים "בינג'וג" מלשון "בינג'", למשל. ואם כבר אנחנו מדברים על מילים חדשות, נספר לכם ששני אנשים בשם ג'ון בטל ואלכס סלקאבאר הגו את המונח "גוגליזציה" – שהוא שילוב של המילים "גוגל" ו"גלובליזציה", שנועד להמחיש עד כמה גוגל היא חלק בלתי נפרד ממדינות רבות מסביב לעולם ועד כמה היא הגורם המקשר והמשותף ביניהן.

גוגל, את מכירה אותנו כל כך טוב!

גוגל היא כבר מזמן לא רק מנוע חיפוש, אלא מעצמה שכוללת בתוכה עשרות חברות מצליחות, ובשנת 2015 יזמה שינוי ארגוני דרמטי ואיגדה את כל החברות תחת חברת החזקות שנקראת "אלפאבית". ידעתם, למשל, שיוטיוב שייכת לגוגל? ולא רק היא, אלא עוד חברות ואפליקציות שבטוח שמעתן עליהן כמו "וויז", למשל. מערכת ההפעלה של אנדרואיד, שהיא מערכת ההפעלה הפופולרית ביותר בטלפונים חכמים שייכת גם היא לגוגל - וזה ממש על קצה המזלג. נראה שגוגל חולשת כמעט על כל תחום בחיים שלנו, והאמת היא שהמחשבה הזו קצת מלחיצה - כמות המידע שהיא צוברת על כל אחד מאתנו היא חסרת תקדים בהיקפה, והיא לא מהססת להשתמש במידע הזה כדי להגדיל את רווחיה באמצעות פרסומות שמותאמות אישית לכל אחד מהגולשים על פי היסטורית החיפוש שלהם, המיקום שלהם ועוד. קריפי!

 על טעויות משלמים

בדיוק כמו פייסבוק, גם גוגל התחילה בתור פרויקט של סטודנטים גאונים ושאפתנים במיוחד. לארי פייג' וסרגיי ברין היו סטודנטים למדעי המחשב באוניברסיטת סטנפורד היוקרתית, ובמסגרת עבודת הדוקטורט שלהם פיתחו "רובוט חיפוש" שמטרתו הייתה לחפש מידע ברשת. לאחר מכן, פייג' וברין פיתחו את ה-"PageRank", אלגוריתם שבאמצעותו הצליחו לנתח את המידע שהגיע מרובוט החיפוש ולסדר את האתרים על פי סדר חשיבותם. עד כאן הכול טוב ויפה, אבל אז צמד הבחורים הבינו שהם בבעיה. השם "PageRank" אינו קליט במיוחד, והשניים עשו סיעור מוחות עד שהגיעו לשם שמצא חן בעינהם – "גוגול". המילה "גוגול" היא לא סתם חיבור אקראי של אותיות, אלא מספר מתמטי שמתאר את הסיפרה 1 עם 100 אפסים אחריה. השם הזה היה משמעותי מאוד עבור פייג' וברין, שכן הוא סימל את החזון שלהם לספק כמה שיותר מידע לכמה שיותר אנשים. אז למה לא קוראים לגוגל – "גוגול"? הכול בגלל טעות הקלדה של שון אנדרסון, אחד העובדים במשרד – הוא הקליד google במקום googol ומאז הכול היסטוריה. פייר, למרות שגוגול זה שם חמוד, גוגל חמוד יותר!

צוחק מי שצוחק אחרון

כשלארי פייג' וסרגיי ברין רק הקימו את גוגל ובנו את האלגוריתם "PageRank", שעליו מבוסס החיפוש במנוע, הם לא תיארו לעצמם עד כמה הפיתוח שלהם יהיה היסטורי. באותה תקופה, מנוע החיפוש המתקדם ביותר היה "אלטה ויסטה" והצעד הבא של הסטודנטים המוכשרים היה לנסות למכור את האלגוריתם שפיתחו לחברה המובילה ביותר בתחום באותה התקופה. לשמחתם של פייג' וברין ולצערם של בעלי "אלטה ויסטה" – החברה לא האמינה מספיק באלגוריתם של השניים ולכן גם לא רכשה אותו תמורת מיליון הדולר שהצמד דרש. לא הרבה זמן מאוחר יותר, הגיע משקיע בשם אנדי בכלשהיים, שהבין את הפוטנציאל העצום שגלום בגוגל. בתחילת הדרך הוא השקיע 100 אלף דולר בחברה, והסכום (הנמוך יחסית במושגים של היי-טק) אפשר לשניים להמשיך ולעבוד ולהפוך את גוגל למעצמה ששווי השוק שלה עומד היום על יותר מ-649 מיליארד דולר. טירוף.

חפשו אותנו בגוגל

אמנם המילים שאנחנו חיפשנו הכי הרבה בגוגל השנה הן "שון", "מנדס", "קרול" ו"סביליה", אבל אנחנו גם מודעים לכך שלא כולם כמונו, אז קבלו את עשרת החיפושים הכי פופולריים בישראל לשנת 2017 – אמיר פרישר גוטמן במקום הראשון, ואחריו בסדר יורד stats royale, עשר אצבעות, טודו בום, זהב (סטטיק ובן אל, כבוד!), שלומית מלכה, דה וויס, מאיר בנאי, הישרדות ולוסי דובינצ'יק. ברשימת השמות המגוגלים ביותר בעולם אפשר למצוא את גל גדות שלנו, שהתמקמה במקום השישי והמכובד, ואם תהיתם איזו שאלת "איך" הגיעה לראש רשימת השאלות, הרשו לנו לבשר לכם שמדובר בשאלה הקיומית "איך להכין סליים?". אנחנו מודים שהופתענו. רק כדי להמחיש לכם עד כמה העולם השתנה בשנים האחרונות ובאיזו מהירות זה קרה, קבלו כמה ממילות החיפוש הפופולריות של שנת 2011: דודו אהרון, דרדסים (?!), אייפון 5, בר רפאלי, החברים של נאור, שביתה, כוכב נולד 9 ו... ובכן... יובל המבולבל.