כמו הזרם הדמוקרטי איתו פתחנו את סדרת הכתבות, גם החינוך הממלכתי-דתי אינו חף מדעות קדומות. כך, למשל, אומרים על בתי הספר הדתיים שהם מחנכים לערכים ואיכותיים יותר מהחינוך הממלכתי (כלומר החינוך ה"רגיל"), אך גם שהם לא מאפשרים לתלמידים לשאול שאלות מהותיות או לחשוב קצת אחרת - מתוך חשש שיערערו על מערכת האמונות הדתית.

יצאנו לברר איך באמת נראה החינוך הממלכתי-דתי. שוחחנו עם אביגיל אנטמן, מורה בבית ספר ממלכתי ובוגרת החינוך הממלכתי-דתי, ולכן בעלת פרספקטיבה טובה להשוואה בין המערכת הממלכתית למערכת הממלכתית-דתית.

מה ההבדל המשמעותי בין בתי ספר ממלכתיים לבתי ספר ממלכתיים-דתיים?

"תכניות הלימודים שונות מאוד. קודם כל, בבתי ספר דתיים, לצד שיעורי תנ"ך, לומדים שעות רבות של שיעורי קודש, כמו תורה ואמונה. מעבר לזה, תכנית הלימודים בתנ"ך, בספרות ובהיסטוריה שונה מזו שנלמדת בבתי הספר הממלכתיים. בספרות, למשל, בתי הספר הדתיים בוחרים ביצירות ספרותיות שבהן התלמיד הדתי לא ייחשף לתכנים שמאיימים על האמונה, כלומר מיניים או אפיקורסיים. במקום אלה, נבחרות יצירות בעלות זיקה עמוקה לעולם התוכן היהודי, כמו עגנון ושירת ימי הביניים".

כלומר, יש יצירות שמשרד החינוך מצא שהן חשובות להשכלה של התלמידים, אבל נעדרות בחינוך הממלכתי-דתי.

"נכון, יש יצירות ספרותיות שהתלמידים בחינוך הממלכתי-דתי לא יכירו, אבל אני חושבת שתלמידים מפסידים משני הכיוונים. בוגרי החינוך הממלכתי-דתי יוצאים עם השכלה עשירה יותר של טקסטים תנ"כיים ותלמודיים, ועם יכולת טובה מאוד להתמודד עם טקסטים בכלל ועם טקסטים עתיקים בפרט. זה יתרון של החינוך הממלכתי-דתי".

יכול להיות שבתי ספר ממלכתיים-דתיים לא מאפשרים את חירות הדעת?

"באופן כללי זו אכן בעיה בחינוך הממלכתי-דתי, אבל אני לא רוצה להכליל, כי יש בתי ספר שמעודדים שאילת שאלות ולגמרי מאפשרים חופש מחשבתי. אבל הם כנראה לא הרוב".

מה דעתך על כך שאומרים שבתי הספר הממלכתיים-דתיים איכותיים יותר?

"ההכללה הזו מכעיסה אותי - אי אפשר לקבוע כלל. יש בתי ספר ממלכתיים-דתיים שלא מחנכים לערכים, ויש בתי ספר ממלכתיים שמגדלים ילדים מאוד ערכיים. תלוי בבית הספר".

עד כמה זה שכיח שבני נוער חילונים יבחרו ללמוד בתיכונים דתיים?

"זה לא שכיח, אבל יש תופעה אחרת, של בני נוער שנוטשים את אורח החיים הדתי במהלך הלימודים בתיכון. כלומר, הם חוזרים בשאלה אבל נשארים במסגרת הדתית. כשהם בבית הספר הם חובשים כיפה ומתפללים, אבל אחרי הלימודים הם חופשיים".

חינוך דתי (צילום: Shutterstock, מעריב לנוער)
צילום: Shutterstock, מעריב לנוער

בתי הספר מקבלים את זה?

"יש בתי ספר שלא מאפשרים את זה, ואם הם מגלים שתלמיד חי 'חיים כפולים' הם נפרדים ממנו, אבל יש גם בתי ספר טולרנטיים יותר. אני חושבת שרוב בתי הספר הם לא טולרנטיים. ליברליות ודת לא תמיד הולכות יחד".

כשאנחנו שואלים את אנטמן, שלצד היותה מורה היא גם חברה בהנהלת ארגון "נשות הכותל", כיצד הייתה רוצה שייראה החינוך הדתי בישראל - היא לא מדברת על חומר הלימוד, אלא דווקא על השוויון: "הייתי רוצה שהחינוך יהיה שווה כלפי בנים ובנות. קודם כל, שבנות יראו את עצמן שווה מבחינה דתית, ייקחו חלק פעיל בבית הכנסת של בית הספר, יקראו בתורה ועוד. בהמשך, שבנות יהיו בטוחות ביכולות הריאליות שלהן ויבחרו במגמות המדעיות בבית הספר, שכיום יש בהן רוב של בנים. מעבר לזה, הייתי רוצה שבתי הספר יעודדו בנות להיות מנהיגות חברתיות".

ומה חושבים התלמידים?

שלי אומר, בת 18 ממעלה אדומים

כמה תלמידים היו בכיתה שלך?

"היינו כיתה אחת בשכבה, עם 25 תלמידים".

אילו מגמות הרחבת?

"ביולוגיה ותיאטרון".

מה שונה בין בית ספר ממלכתי-דתי לבית ספר ממלכתי?

"בחינוך הדתי יש דגש גדול יותר לערכים; כנציגה במועצת התלמידים והנוער הארצית זה היה בולט מאוד עבורי. מעבר לזה, לצערי יש הבדל משמעותי באפשרויות הבחירה של המגמות. בבית הספר שלי היו רק ארבע מגמות, ובתיכון חילוני בעיר היו לא פחות מ-15. רק בשנה האחרונה בית הספר התחיל להציע מגמות חדשות, אך לא בהכרח דברים מעניינים".

איך נראה בית הספר?

"הוא קטן ומשפחתי, וגם ססגוני ודי ליברלי. אפשר לראות את זה דרך הקירות - הם מקושטים במשפטים של רבנים, בנושאי אקטואליה, בדברים שקשורים לציונות דתית וחילונית, בתמונות של התלמידות מהתנדבויות עבור הקהילה ובעבודות של תלמידות מכל התחומים, החל ממדעים וכלה באמנות".

איך נראו הטיולים השנתיים?

"כיאה לבית ספר דתי, כמעט תמיד היו מדריכות ולא מדריכים. בנוסף, תמיד היה חלק בטיול שבו היינו מתנדבות באזור".

היית מרוצה מבית הספר?

"כן. מאחר ובית הספר קטן יחסית, בסך הכול כ-400 תלמידות, היה יחס אישי לכל אחת, וזה היה ממש בית".

הרגשת שבית הספר מכין אותך לחיים האמיתיים?

"בית הספר הכין אותי לאורח החיים הדתי. לא הייתה הכנה לחיים מעבר לזה, אבל זה לא שונה מבית ספר חילוני. זו בעיה גדולה במערכת החינוך שלנו".

היו גם תלמידות חילוניות בבית הספר?

"כן, אבל הן לא היו שונות, כי אחד הערכים המרכזיים היה להסתכל על כל אדם בפני עצמו ולא על המקום שממנו הגיע. הכללים בבית הספר לא היו נוקשים במיוחד, כך שלבנות החילוניות היה קל מאוד לכבד אותם".

חינוך דתי (צילום: Shutterstock, מעריב לנוער)
צילום: Shutterstock, מעריב לנוער

מה הדבר הכי טוב בבית ספר דתי?

"הערכים".

מה הדבר הכי פחות טוב?

 "מגוננים על אורח החיים הדתי, גם במחיר של השתקת נושאים. למשל, בשנה שעברה היינו צריכים לכתוב עבודה בנושא נישואים בישראל, ורציתי מאוד לכתוב על נישואים חד מיניים. אבל בגלל שהנושא לא מקובל בדת לא אישרו לי את זה".

מה תעשי כשתהיי גדולה?

"אני רוצה להיות מחנכת בישראל, דרך מערכת החינוך או דרך הצבא".

נתנאל בן ציון זאבי, בן 18 ממעלה אדומים

כמה תלמידים היו בכיתה שלך? ובשכבה?

"בכיתה היינו 28 תלמידים, ובשכבה 45".

אילו מגמות הרחבת?

"אלקטרוניקה, מזרחנות והיסטוריה".

מה שונה בין בית ספר ממלכתי-דתי לבית ספר ממלכתי?

"האווירה שונה - יש הווי אחר, בדיחות אחרות. העובדה שאין בנות משפיעה מאוד על ההווי. במובן מסוים זה חיסרון, כי אחר כך קשה יותר להתחבר לבנות".

איך נראו הטיולים השנתיים שלכם?

"הייתה לנו אחוות גברים מיוחדת, אפשר לומר".

היית מרוצה מבית הספר?

"היה לי נחמד, אבל לפעמיים הרגשתי שאין מקום לאנשים עם דעות קצת שונות. בכל אופן, אהבתי מאוד את המורים".

הרגשת שבית הספר מכין אותך לחיים האמיתיים?

 "לא מספיק".

היו גם תלמידים חילונים בבית הספר?

"היו, ויכול להיות שלפעמים הם הרגישו שונים".

מה הדבר הכי טוב בבית ספר דתי?

"לדעתי קל יותר להתרכז בשיעורים כשאין בנות בסביבה".

מה הדבר הכי פחות טוב?

"לא מכינים אותנו מספיק לאנשים מחוץ למסגרת הדתית, אנשים שיש להם דעות שונות לחלוטין משלנו".

מה תעשה כשתהיה גדול?

 "אני מתכנן להיות קצין או לעבוד בחברה טכנולוגית".

עמית חניה, בת 18 וחצי מכרמיאל

כמה תלמידים היו בכיתה שלך? ובשכבה?

"בכיתה היינו עשרים בנות, ובכל שכבה היו שתי כיתות - כיתת בנים וכיתת בנות, כך שסך הכול היינו בסביבות הארבעים".

אילו מגמות הרחבת?

"למדתי חמש יחידות בביולוגיה, המקצוע האהוב עליי, וכן חמש יחידות שכללו גמרא, דינים ותושב"ע".

מה שונה בין בית ספר ממלכתי-דתי לבית ספר ממלכתי?

"יש הרבה שיעורי קודש שאין בבתי ספר חילוניים, וכן חומר הלימוד בתנ"ך, היסטוריה וספרות שונה. מעבר לכך, יש דברים נוספים שמעבירים בבתי ספר דתיים: למשל, ערב בנות ואימהות עם פעילויות כמו הפרשת חלה או הרצאה בנושאי דת. יש תפילה כל בוקר והפרדה בין הבנים והבנות - היו שיעורים שבהם למדנו יחד, אבל תמיד ישבנו בנפרד".

עמית חניה (צילום: צילום פרטי, מעריב לנוער)
עמית חניה | צילום: צילום פרטי, מעריב לנוער

איך נראה בית הספר?

"הוא היה קטן ומשפחתי, ומחולק לאזורים - אזור הכיתות של הבנים נקרא 'ישיבתית' ואזור הכיתות של הבנות נקרא 'אולפנית'. ביניהם נמצא חדר המורים".

איך נראו הטיולים השנתיים שלכם?

"הטיולים השנתיים לא היו שכבתיים - היה שבוע שבו הבנים יצאו לטיול ושבוע שבו הבנות יצאו. מעבר לזה, היה ממש כיף".

הרגשת שבית הספר מכין אותך לחיים האמיתיים?

"היו לנו שיעורים שבהם למדנו על שירות צבאי ולאומי, על העניינים שבינו לבינה ועוד, אז אני מרגישה שרכשתי כלים שיעזרו לי בחיים. ברור שתמיד יש מקום לשיפור".

היו גם תלמידים חילונים בבית הספר?

"כן. בית הספר מקבל גם תלמידים חילונים, וזה תמיד היה ידוע. גם בשעות התפילה בבוקר לא מחייבים אף אחד להתפלל. למרות זאת, יש הרבה מקרים של תלמידים שהתחילו להתפלל בזכות בית הספר".

מה הדבר הכי טוב בבית ספר דתי?

"ללא ספק תחושת המשפחתיות".

מה הדבר הכי פחות טוב?

"בגלל הגודל של בית הספר, אין הרבה מגמות - ניתן להרחיב פיזיקה, מחשבים, ביולוגיה ומוט"ב, שזה כמו ביולוגיה רק ברמה נמוכה יותר".

מה תעשי כשתהיי גדולה?

"אני מקווה שזה יהיה קשור לתחום המדע או הרפואה".