ילדים משועממים בשיעורים לא רלוונטיים לתקופה שלנו זה רק חלק ממה שהוביל את שירה ברגר בת ה-14 להקים קול צעקה ולנסות להוביל שינוי במערכת החינוך שלנו. 

מדברים הרבה על זה שאנחנו בעידן טכנולוגי מתקדם ומתפתח אך לצד זה ממשיכים ללמד אותנו, דור העתיד, בשיטות לימוד ישנות ולא יעילות.

אם זה באמת מה שיגרום לי להצליח? לשנן חומר על נושאים לא רלוונטיים מספרי לימוד ישנים? להמשיך להיות מתוסכלת בשל לחץ נפשי? לעמוד בעומס עבודות ומבחנים כשאת מירב החומר שוכחים רגע אחרי המבחן? מתי מישהו במערכת החינוך עצר רגע לשאול, האם זה באמת הדבר הנכון עבורנו,בשנת 2019?

 שלוש שנות הלימוד בחטיבה, רגע לפני התיכון ומבחני הבגרויות, יכולים להיות חלון הזדמנויות מצוין עבורנו לפתח את השאיפות המקצועיות ולהעמיק בתחומים שמענייניים אותנו באמת. המקצועות שאנחנו לומדים בחטיבה נקבעים מראש בשבילנו, למה זה לא משתנה?
מדברים הרבה על זה שאנחנו בעידן טכנולוגי מתקדם ומתפתח אך לצד זה ממשיכים ללמד אותנו, דור העתיד, בשיטות לימוד ישנות ולא יעילות. אף פעם לא נעשה איתנו התלמידים שיח בנוגע לדרכים לשיפור- הוא תמיד מעלינו ומבלי לשמוע את הקול שלנו.

משרד החינוך (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
"תנו לנו להצליח",פרוייקט שבמסגרתו תלמידי כיתות ז'-ט' מכל הארץ מתאגדים בכדי להשמיע את קולם | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

  
שיטת הלימוד המרכזית בחטיבה היא בעיקר שינון, כמו תוכים. המורה מכתיב או שולח אותנו ללמוד מהספר. מעבר לכך שזה גורם ללימודים להיות משעממים זה לא מכין אותנו לחיים האמיתיים ולהתנסות בדרכי למידה שונות.
הרי לא יכול להיות ששיטת לימוד אחת מתאימה לכולם. לרבים מחבריי בחטיבה קשה לשבת יום שלם בשקט ללא תזוזה בכיתה, חלק אחר פשוט משועמם או מרגיש שהמורה לא מתייחס אליו, ואלו שמתקשים בהבנת החומר פשוט מתייאשים, מרגישים שלמורים העמוסים אין זמן לפנות אליהם. שיטת הלימוד כיום לא מאפשרת מקום לשום דבר חדש לצמוח ולפתור את הבעיות הללו.
מדוע הלמידה בבית ספר לא נעשית בחלוקה לקבוצות שונות? לדוגמא, כאלה שלא מפסיקים לזוז יתנו להם ללמוד תוך כדי תנועה, בישיבה על כסאות זזים או בעמידה; יש שלומדים טוב בקבוצות וכאלו שמעדיפים ללמוד לבד. יש שלומדים טוב יותר דרך מחקר ויש כאלו שמבינים הכי טוב דרך התנסות חווייתית. לכל אחד יש דרך אחרת שעוזרת לו ללמוד טוב יותר. חלוקת השכבה לקבוצות תשנה את חווית הלמידה. תעזור לתלמידים שקשה להם להבין את החומר טוב יותר ובצורה מעמיקה.

מה בעצמכם מונע מכם להתקבל לעבודה? (צילום: puhhha, shutterstock)
ילדים משועממים בשיעורים לא רלוונטיים לתקופה | צילום: puhhha, shutterstock

 
זה לא רק שיטת הלימוד, גם דרך הלמידה חייבת להשתנות ולהתאים לדור חדש של בני נוער- במקום ללמד מספרים שלא תמיד מעודכנים כדאי להתחיל לעשות שימוש נרחב בעזרים טכנולוגים שיגרמו למעורבות והתלהבות רבה יותר. הרי המטרה שנגיע לבית הספר מתוך תחושת רצון.
כשאהיה גדולה, אני רוצה להיות עורכת דין בפרקליטות המדינה, אני צמאה לקבל שיעורים בתחום הזה, בדגש על אתיקה והבעה בע"פ ובכתב.


בית הספר הוא כמו הבית השני שלנו. המטרה שלנו ושל מערכת החינוך משותפת, לכן החלטנו לפעול למען העתיד שלנו. תלמידות ותלמידים מכל הארץ התאגדו יחד כדי לכתוב מסמך המלצות לשיפור שיטת הלימוד אותו נרצה להגיש לשר החינוך החדש. כל מה שאנחנו מבקשים זה שישמעו אותנו, בני הנוער שרוצים להצליח להפוך את פרק הזמן בחטיבה לתקופה מועילה שתסייע לנו בהמשך חיינו הבוגרים.

שירה ברגר, בת 14 מכיתה ח' מירושלים משתתפת בפרויקט, "תנו לנו להצליח", במסגרתו תלמידי כיתות ז'-ט' מכל הארץ מתאגדים בכדי להשמיע את קולם ולהוביל שינוי בלימודים בחטיבות הביניים. במסגרת הפרויקט התלמידים פועלים לגיבוש מסמך המלצות מיוחד שיוגש לשר/ת החינוך הנכנס/ת