הרבה לפני הופעתם של המטוסים המשוכללים ושדות התעופה המודרניים, הייתה זו הרכבת ששימשה ככלי תחבורה עיקרי להובלת נוסעים ליעדים רחוקים ונידחים. לכבודה נבנו תחנות רכבת מפוארות במבנים ארכיטקטונים מושקעים ומפוארים. חלקם נסגרו ונזנחו במהלך השנים מסיבות שונות ובהן אי התאמתם לרכבות מודרניות ומתקדמות. אבל יופיים של המבנים הנטושים והרוח הנוסטלגית שנשבה בהם, הבטיחו כי זו לא התחנה האחרונה עבורן. לפני כחודשיים נחנך מתחם תחנת הרכבת המחודש בירושלים, וזו הזדמנות מעולה לברך על היוזמה, ולקבץ עוד מספר תחנות רכבת מסביב לעולם ששינו את ייעודן והפכו למתחמי בילוי, תרבות וקניות ואפילו לבקתות נופש ייחודיות. הצטרפו למסע של תחנות בזמן.

europeantrips.orgרכבת, אגם (צילום: europeantrips.org)
נחשבה לתחנת הרכבת החדישה בעולם בתחילת המאה שעברה. מוזיאון ד'אורסה | צילום: europeantrips.org

צרפת: מוזיאון ד'אורסה

אם תבקרו במוזיאון ד'אורסה d'Orsay בפריז ודאי תתרשמו מיצירות אמנות צרפתיות של ציירים מפורסמים כמו קלוד מונה ורנואר. אבל ההיסטוריה הארכיטקטונית של המבנה המרהיב, שהיה בעברו תחנת רכבת, מרשימה לא פחות.

בשנת 1900 נפתחה בפריז תחנת הרכבת החדישה בעולם, מבנה גדול שנבנה בשילוב מתכת וזכוכית. התחנה פעלה במשך כ-40 שנה, עד שהוחלט לסגור אותה לאחר שלא התאימה עוד לרכבות החדישות והמודרניות. המבנה המפואר שימש במשך כמה עשרות שנים לצרכים שונים ומתחלפים כמו בית מיון לדואר בימי מלחמת העולם השנייה. בשנות ה-70 היה המתחם מיועד להריסה ובמקומו תוכנן להיבנות קומפלקס רב שימושי. אך בעקבות התעקשותה של הנהלת המוזיאונים הצרפתית, הוחלט להקים במבנה המיוחד, מוזיאון שיוקדש כולו לאמנות צרפתית מן המחצית השנייה של המאה ה-19 עד לשנים הראשונות של המאה ה-20.

בסוף שנות ה-70 נרתם משרד האדריכלים ACT להתאים את תחנת הרכבת לייעודה החדש. 20 אלף מ"ר של שטחי תצוגה הוקצו לטובת חללי תצוגה של יצירות מפורסמות. המוזיאון נפתח בשנת 1986, כאשר קומת הקרקע מחולקת לשלושה מפלסים המציגים ציורים, פסלים וארכיטקטורה. בקומה השנייה מוצגות יצירות של מיטב הציירים המקומיים. שעון התחנה המקורי עדיין נמצא במקומו על קיר הכניסה ומרמז על עברו של המוזיאון.

wikimediaרכבת, פסל (צילום: wikimedia)
מבנה ארכיטקטיוני מרשים של מתכת וזכוכית. מוזיאון ד'אורסה על תחנת הרכבת העתיקה בפריז | צילום: wikimedia
wikimedia רכבת, מוזיאון (צילום: wikimedia)
מכיל עבודות אמנות צרפתיות מהמאות 19 ו-20 | צילום: wikimedia

שוויץ: בקתת נופש משפחתית

מהפך מרשים במיוחד עברה תחנת רכבת ישנה בגשטאד, בכפר ציורי בדרום שוויץ. האדריכלית אנטוניה ברטארט קיוס, שרכשה השטח עליו הוא עומד, ביקשה להפוך את המבנה בגודל 700 מ"ר לבקתת נופש עבור משפחתה בת שש הנפשות. התחנה, שנבנתה בשנת 1904, מוקפת בשישה אגמים, עמקים נטועים בעצי אשוח וכרי דשא ירוקים. האדריכלית שמרה על המבנה החיצוני של הבניין, כמו גם על פריטים רבים בחלל הפנימי. לוח הבקרה המקורי של התחנה נותר בשלמותו ומתפקד כאלמנט שחוצץ בין המטבח לסלון. טרנספורמטורים ממתכת מפרידים בין המטבח לחדר האוכל. התוספות לבית נעשו תוך שימוש בחומרים מקומיים שמתמזגים עם אופי החלל, בהם: עץ ישן, בטון ומתכת.

www.onekindesign רכבת, עץ (צילום: www.onekindesign)
המבנה החיצוני של הבניין נשמר. תחנת הרכבת בשוויץ שהפכה לבקתת נופש משפחתית | צילום: www.onekindesign
www.onekindesignרכבת, אח (צילום: www.onekindesign)
לוח הבקרה המקורי נשמר | צילום: www.onekindesign
www.onekindesign רכבת, עץ (צילום: www.onekindesign)
טרנספורמטורים ממתכת מפרידים בין המטבח לחדר האוכל | צילום: www.onekindesign
www.onekindesign רכבת, עץ (צילום: www.onekindesign)
מוקפת בשישה אגמים, עמקים מלאים בעצי אשוח | צילום: www.onekindesign

ישראל, תל אביב: מתחם בילוי שוקק

מתחם "התחנה" בתל אביב הפך בשנים האחרונות למתחם בילוי באווירה אותנטית. תחנת הרכבת שפעלה בין השנים 1892 ועד 1948 על קו יפו-ירושלים, נבנתה בידי משה מונטפיורי. מתחם התחנה כולל בין השאר את מבני תחנת הרכבת ההיסטורית, את בית משפחת וילנד הטמפלרית ואת בית החרושת שלה, שייצר מרצפות מצוירות ומוצרי בנייה ממלט. באמצעות החברה העירונית עזרה ובצרון ועיריית תל אביב-יפו לשימור ולפיתוח המתחם, חזרה לחיים התחנה הנטושה והפכה לאיזור בילוי יחיד מסוגו.

עבודות הבנייה והשחזור ערכו כחמש שנים, דגש רב הושם על שימור עיצובם המקורי של המבנים ההיסטוריים ועל אופיה המקורי של התחנה. במתחם הקסום תוכלו כיום ליהנות ממיטב חנויות המעצבים, בתי קפה ומסעדות, הופעות אמנים ושווקים משתנים באווירה אחרת.

רכבת, מתחם התחנה בתחילת המאה ה-20 (צילום: עיריית תל-אביב-יפו)
בין יפו לירושלים. תחנת הרכבת הישנה בתל אביב | צילום: עיריית תל-אביב-יפו
רכבת, מתחם התחנה וילה וילנד (צילום: עיריית תל-אביב-יפו)
דגש על שימור המבנים המקוריים. מתחם התחנה | צילום: עיריית תל-אביב-יפו
רכבת, מתחם התחנה מבנה (צילום: עיריית תל-אביב-יפו)
מתחם בילוי, תרבות וקניות. מתחם התחנה | צילום: עיריית תל-אביב-יפו

ישראל, ירושלים: תחנת תרבות בלב העיר

בספטמבר 1892 הגיעה הרכבת הראשונה כל הדרך מיפו (כיום מתחם התחנה) אל תחנת הרכבת בירושלים. במשך שנים היתה תחנת הרכבת ההיסטורית לפופולארית ושוקקת חיים. מתחם התחנה בעיר כלל בניין בין שתי קומות עם שני אגפים שנבנו בהשראת אלמנטים אירופאים מהמאה ה-19, ממש באופן זהה לאופי התחנה שנבנתה ביפו. לפני כ-15 שנים הופסקה תנועת הרכבות לעיר, והתחנה ננטשה ונזנחה. אולם, לפני כשנתיים השכירה רכבת ישראל את השטח ההיסטורי ליזמים, אבי מורדוך ואסף חמו, שהחיו את המתחם והפכו אותו למרכז בילוי, תרבות וקניות ממש כמו בצידו השני של הקו - ביפו.

לצורך החייאת המתחם נשכרו שירותיהם של משרד האדריכלים, איל זיו, שמתמחה בתחום השיקום, שימור ושיחזור מבנים היסטורים וגם פיקד על פרוייקט מתחם התחנה בתל אביב, יחד עם האדריכל הוותיק, משה שפירא. לפני כחודשיים, נחנכה התחנה הראשונה בליבה התרבותי של ירושלים ומסתמנת כאזור תרבות, בילוי ופנאי, בה מוזמנים המבקרים ליהנות מבתי קפה, ירידים ושווקים, פסטיבלים, שיעורי יוגה ופילאטיס, סיורי אופניים ועוד. 

רכבות, מתחם התחנה ירושלים (צילום: WWW.FIRSTSTATION.CO.IL)
ירדה מהפסים לפני 15 שנים | צילום: WWW.FIRSTSTATION.CO.IL
רכבות, מתחם התחנה ירושלים (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מתחם התחנה בירושלים)
מתחם בילוי, ירידים ויוגה. מתחם התחנה בירושלים | צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של מתחם התחנה בירושלים

ארצות הברית: קומפלקס קניות ובילויים

לפני למעלה ממאה שנה, נהגו התושבים להגיע לתחנת הרכבת בפיטסבורג - Pittsburgh & Lake Erie Railroad, העיר השנייה בגודלה במדינת פנסלבניה, ארצות הברית, כדי לקבל את יקיריהם או סתם כדי לצאת מהעיר. בשנת 1897 היתה התחנה לעורק תנועה מרכזי. אבל אחרי מלחמת העולם השנייה, תנועת המטוסים והמכוניות הפרטיות באמריקה נגסו משמעותית בנוסעי הרכבת וסכנת סגירה ריחפה מעל התחנה. בשנות ה-70 מתחם הרכבת הגדול, המשתרע על פני 40 דונם וכולל מלבד מסוף ענק, גם תחנת משא, מחסן בן שבע קומות וכמה מבנים מסחריים קטנים, היה בסכנה להפוך לבית קברות ענק בלב העיר. אולם לבסוף, בשנת 2002 הוחלט להסב את המבנה העצום לתחנת בילוי ומסחר מרכזית.

תחנת הרכבת שהיתה תחנת מעבר לכ-80 רכבות מידי יום, הפכה למתחם מסחרי שוקק חיים שחוגג את ההיסטוריה המקומית על ידי שימור המבנים המקוריים. חלק מהמתחם הוקצה לטובת מלון בן 100 חדרים, והטרמינל המרכזי בן שבע הקומות, לאיזור מסעדות ומשרדים. הרציף ובנייני המסחר הפכו לאזור קנויות מרהיב.

schiemerentertainment.comרכבת, מסעדה (צילום: schiemerentertainment.com)
עורק תנועה מרכזי בפנסילבניה. מרכז בילוי בתחנה הישנה | צילום: schiemerentertainment.com
travelonthelevel.blogspot.comרכבת, מסעדה גובה (צילום: travelonthelevel.blogspot.com)
המבנים המקוריים נשמרו | צילום: travelonthelevel.blogspot.com

גרמניה: מוזיאון באנהוף לאמנות מודרנית

במבט ראשון קשה להאמין שהמוזיאון לאמנות מודרנית, באנהוף, Hamburger Bahnhof, בברלין שבגרמניה, היה בגלגולו הראשון תחנת רכבת. התחנה, שנחנכה בשנת 1847 היא אחת התחנות הראשונות שנבנו בגרמניה. הבניין הפסיק לשמש כתחנת רכבת לאחר כמה עשרות שנים והמבנה הוסב למוזיאון תחבורה. המבנה, כמו רבים אחרים, ניזוק בצורה משמעותית במהלך מלמת העולם השנייה. ובשנת 1996 הסתיימו עבודות השיפוץ הנרחבות שנמשכו כשש שנים. המבנה הנחרב הוסב למוזיאון לאמנות עכשווית אשר נקרא גם "מוזיאון ההווה". חלל התחנה הפך לחלל תצוגה ייחודי בו מוצגות, בין היתר, יצירות של אנסלם קיפר, רוי ליכטנשטיין, אנדי וורהול, ריצ'רד לונג.

wikimedia.orgרכבת, פעם (צילום: wikimedia)
ניזוק קשות במלחמת העולם השנייה. תחנת הרכבת בברלין | צילום: wikimedia
www.loughrigg.orgרכבת, אור ירוק (צילום: www.loughrigg.org)
אמנות מודרנית בתחנה הישנה בברלין. מוזיאון באנהוף | צילום: www.loughrigg.org
artobserved.comרכבת, איילים (צילום: artobserved.com)
חלל תצוגה ייחודי | צילום: artobserved.com

ברזיל: אולם קונצרטים מפואר

תחנת הרכבת בסאו פאולו ברזיל נבנתה בשנת 1938 עבור שוק הקפה המקומי. המבנה תוכנן על ידי אדריכל מקומי שהושפע מתחנת פנסלבניה בניו יורק (שנהרסה מאז ועל חורבותיה קם בניין המדיסון סקוור גארדן). בזכות האולם הגדול, שדומה במימדיו לאולמות קונצרטים מהמאה ה-19, הוחלט להפוך את התחנה לאולם הקונצרטים של התזמורת הפילהרמונית Sala San Pulo.

בשנת 1999 נחנך האולם המרשים ששופץ במשך שנתיים כדי להתאימו לתפקידו החדש. 22 מרפסות נבנו בקומת הביניים ובקומות הראשונות אשר הוצבו בין עמודים גדולים ותקרה מתכווננת, שנוצרה על ידי חברת Artec האמריקאית. שטח הרצפה כעשרת אלפים מטרים רבועים והתקרה נישאת לגובה 24 מטרים. במקום מתקיימים קונצרטים של מוסיקה קלאסית, אבל לא רק: לפני כשנתיים הופיע באולם המרכזי הזמר אלטון ג'ון.

wikimedia רכבת, אולם (צילום: wikimedia)
התחנה הפכה התחנה לאולם הקונצרטים של התזמורת הפילהרמונית בסאו פאולו, ברזיל | צילום: wikimedia
wikimedia רכבת, פסנתר (צילום: wikimedia)
עמודים גדולים ותקרות מתכווננות | צילום: wikimedia

מה שקורה בתעשייה: מבנים נטושים שהפכו לבתי מגורים מטריפים
נאפולי: תחנת הרכבת היפה בעולם