אין ספק שרושם ראשוני מעיצוב חלון הראווה הוא שגורם לנו פעמים רבות, להיכנס או לדלג על חנות כזו או אחרת. השבוע הציגה רשת הביגוד האמריקנית וחובבת השערוריות "אמריקן אפרל", קו בובות חלון ראווה פרובוקטיבי במיוחד: בובות רזות וחטובות שהולבשו בפריטי הלבשה תחתונה סקסית ושקופה, שחשפה שיער ערווה עשיר ופטמות ורדרדות. לדברי הרשת, הצעד החושפני נועד לעורר שיח ציבורי באשר לדימוי הרווח של יופי וסקסיות. התגובות היו מעורבות ונעו בין סלידה ותיעוב, לתמיכה ברעיון האמיץ.

בכל הקשור לקמפיינים מסחריים שיגרמו לעוברים ושבים לעצור, להיכנס או לחשוב, אמריקן אפרל ממש לא לבד. חברות קטנות וגדולות לצד מעצבים ועמותות חברתיות עשו זאת לפניהם - גם הם השתמשו לא פעם בבובות הראווה כחלק מהקמפיין. חלקם ביקשו לעורר מודעות, אחרים כדי ליצור פרובוקציה מתוכננת ומתוזמנת היטב. הנה כמה דוגמאות מוצלחות.

בובות, אמריקן אפרל צילום mediaite (צילום: mediaite)
צעד חושפני שנועד לעורר שיח ציבורי. הבובות החדשות של אמריקן אפרל | צילום: mediaite

מיסטר פרזידנט: ברק אובמה מציג

ברק אובמה הוא אמנם נשיא שנוי במחלוקת בכל הנוגע לפועלו ולהשגיו, אך בכל הנוגע לדמות מעוררת הערצה, מעמדו שריר ותקף. עד כדי כך מעריצים האמריקאים את נשיאם, שהם יצרו בובה בצלמו שתשדרג בקלות כל חלון ראווה. הבובה, "Mr. President Obama" שמה, עוצבה מכף רגל ועד אניץ השיער האחרון לפי מידותיו של הנשיא - החל מצבע העיניים ועד להבעת הפנים. "בובת הראווה תמשוך באופן מיידי את תשומת לב העוברים והשבים לחנותכם", נכתב במפרט, והמחיר עומד כיום על 160 דולר (להזמנות: mannequinmode).

בובות, ברק אובמה, צילום mannequinmode (צילום: mannequinmode)
בובות, ברק אובמה, צילום mannequinmode | צילום: mannequinmode

מתעוררות לחיים: בובה יפנית אנדרואידית

כל מי שביקר בארץ השמש העולה יודע שיפנים חובבים רובוטים, גאדג'טים ובובות. המהנדס Hiroshi Ishiguro שעומד בראש מחלקת הרובוטיקה באוניברסיטת אוסקה, מצא דרך ביזארית במיוחד לשלב בין אהבותיו ויצר בובת חלון ראווה רובוטית, אך אנושית למראה, שמצליחה להפחיד כמעט כל עובר ושב. הבובה האנושית המוצבת בחלון הראווה של בית הכלבו Takashimaya שבטוקיו, לא רק ממצמצת, מזיזה את עיניה ואת פיה, אלא יכולה להביע לא פחות מ-65 הבעות פנים שונות. כדאי להציץ בווידיאו הזה בשביל לעמוד על אנושיותה הוויזואלית של המכונה.

בובות, רובוטים יפן (צילום: Darrell Nelson)
לא רק ממצמצת. בובות רובוט, Takashimaya | צילום: Darrell Nelson

בובות, רובוטים קולאז' יפן (צילום: Darrell Nelson)
תתעורר לחיים. בובות רובוט, Takashimaya | צילום: Darrell Nelson

חיים בבועה: קולקציה לבנה ודרמטית

בית האופנה היפני הוותיק "Comme des Garçons" ידוע בעיצוביו היחודיים ובקולקציות מעוררות העניין. בסתיו 2012, כחלק מחגיגות חשיפת הקולקציה "White Drama", בחרו קברניטי החברה להוציא את בובות הראווה ממקומן המסורתי ולהציבן בתוך בועות גדולות ושקופות. בתוך כל בועה שכזו שוכנו שלוש עד שש בובות, כל אחת מהן לבושה בשמלה לבנה ונראית כיצירת אמנות לכל דבר. המיצג המקורי שהוצג בשבוע האופנה של פריס זכה לשבחים ולביקורות נלהבות וזכור עד היום כאחד ממיצגי האמנות הבולטים של שבוע האופנה.

בובות, בבלון צילום  pierre anyoine (צילום: pierre anyoine)
אחד ממיצגי האמנות הבולטים של שבוע האופנה. Comme des Garçons | צילום: pierre anyoine
בובות, פאות exhibitionצילום pierre anyoine (צילום: pierre anyoine)
החיים בבועה. Comme des Garçons | צילום: pierre anyoine

בובות, בלבן צילום 2  pierre anyoine (צילום: pierre anyoine)
שמלות כיצירות אמנות. Comme des Garçons | צילום: pierre anyoine

הבובה כמראה: בובות בכל המידות

חברת יצרני הבובות "Alvanon" מאמינה שלכל אדם מגיע ייצוג הולם, לא משנה מה מידת מכנסיו. בהתאם לאמונה זו, כמה מדגמי הבובות הבולטים והמדוברים ביותר הם של גברים שהיקף מכנסיהם גדול במיוחד ומשתווה למידה XXXL. על אף שכל אחת מהבובות המיוצרות בחברה מבוססת על מידת ומבנה גוף אמיתיים, מעט מאוד מבתי הכלבו והאופנה מוכנים להציג את הבובות הגדולות בחלון הראווה.

"ישנה מנטליות מושרשת בקרב הקניינים שבגדים במידות קטנות נראים מושכים הרבה יותר", מוחה אד גריבין, נשיא החברה. "הם מאמינים שהמשיכה האסתטית מופרת כאשר מוצגות בחלון הראווה מידות גדולות. זה לא המצב, במיוחד בתקופה בה מידות גדולות במיוחד נצרכות על ידי יותר ויותר אמריקאים". בבית הכלבו השוודי Åhléns אף הגדילו לעשות והציגו שתי בובות ראווה במידה 10-12, כשלגופן הלבשה תחתונה סקסית ומחמיאה.

בובות, מידות גדולות צילום  KELLY COZZONE (צילום: KELLY COZZONE)
לכל אדם מגיע ייצוג הולם. בובות של חברת "Alvanon" | צילום: KELLY COZZONE

בובות בממדים אמיתייםצילום  Rebecka Silvekroon (צילום: Rebecka Silvekroon)
הלבשה תחתונה סקסית ומחמיאה במידה גדולה. Åhléns | צילום: Rebecka Silvekroon

מודל קצת אחר: בובות עם נכויות

עמותת "Pro Infirmis" עבור אנשים בעלי צרכים מיוחדים, יצרו סדרת בובות ראווה שהוכנו על פי מודל של אנשים אמיתיים בעלי נכות פיזית. הפרויקט היצירתי "because who is perfect?" שמו, נועד לעורר מודעות ולפתוח את המחשבה בנוגע למושג "יופי", הנתפס על ידי החברה בעיקר כרעיון חברתי מוסכם ופחות כמושג רחב המתייחס לסוגי יופי אינדבידואלים ומגוונים. שניים מאלו ששימשו מודל ליצירת בובות חלון הראווה הם זוכת תחרות היופי לנכים Jasmine Rechsteiner הסובלת מעיוות בעמוד השדרה, והשחקן Erwin Aljukić הסובל ממחלת עצמות. הבובות שנוצרו בדמותם וחיקו את מבנה הגוף המדויק, הוצגו בחלון הראווה של כמה חנויות בולטות בציריך וזכו לוויראליות פייסבוקית עצומה.

בובות, נכים
על פי מודלים של אנשים אמיתיים. בובות של עמותת "Pro Infirmis"
בובות, עקמת
מודעות למושג יופי. זוכת תחרות היופי לנכים Jasmine Rechsteiner
בובות, נמוך קומה צילום Alain Gsponer 3 (צילום: Alain Gsponer)
חיקו את מבנה הגוף המדויק | צילום: Alain Gsponer

בובות, קטוע רגל צילום Alain Gsponer 2 (צילום: Alain Gsponer)
הוצגו בחנויות בציריך, שוויץ | צילום: Alain Gsponer

לעומק התודעה: צילומי רנטגן על תקן בובות חלון ראווה

את קולקציית החורף-סתיו בחר מעצב הנעליים כריסטיאן לובוטין להציג בצורה מקורית במיוחד. בחנותו הלונדונית הוא הציב שלוש בובות חלון ראווה חטובות ומצודדות. את הטורסו מסתיר צילום רנטגן מוגדל וממוסגר בכחול עז, החושף שלד של גוף אנושי עתיר אקססוריז ותכשיטים. את הרגליים לעומת זאת, המהוות את לב לבו של העניין, מפארות הנעליים מבית היוצר של המעצב. מעל הבובות מוצבת מנורה פלש אימתנית שנלקחה מבית החולים ובחזית היצירה מוצבת מראה מגדילה המאפשרת לעוברים ולשבים לבחון מקרוב את ממצאי הצילומים.

בובות, שלדים חלון צילום  retail design blog 2 (צילום: retail design blog 2)
להציג את הנעליים בצורה מקורית. כריסטיאן לובוטין | צילום: retail design blog 2

בובות, שלדים exhibitionצילום pierre anyoine (צילום: pierre anyoine)
חושף שלד של גוף אנושי עתיר אקססוריז ותכשיטים. כריסטיאן לובוטין | צילום: pierre anyoine

הצצה לחלונות הראווה היפים בעולם 
חנויות הקונספט הכי משוגעות