אנחנו, הישראלים, רגילים לומר על עצמו שאנחנו ממציאים פטנטים ולהתגאות בכל ההמצאות ששחררנו לאוויר העולם ובכמות חברות הסטארט-אפ שצומחות כאן מדי שנה. גושפנקא לכך אפשר למצוא גם מפי לא מעט אנשי מקצוע ומומחים, למשל יו"ר איחוד התעשיות היצירתיות באירופה ומנכ"ל המרכז לתרבות, יזמות וכלכלה של דנמרק, רסמוס צ'ארנינג. "יזמים ישראלים הם שאפתניים", הוא אומר, "הם מצליחים לחשוב על פתרונות נהדרים שרלוונטיים ברמות גלובליות. בשנת 2012 סטארט-אפ ישראלי זכה במקום השלישי באליפות העולם ביזמות יצירתית, ואילו בשנת 2014 הסטארט-אפ Voiceitt קיבל מאיתנו הזמנה מיוחדת להשתתף באירוע".

האירוע שהוא מדבר עליו הוא תחרות ה-Creative Business Cup - אחת מחמש תחרויות היזמות הגדולות בעולם, שבה מתחרים מדי שנה 50 נציגים מכל העולם שנחשבים ליזמים הטובים ביותר בארצם בתעשיות היצירתיות. מי ייצג אותנו שם השנה? טוב ששאלתם. ב-22 ביולי יתקיים במרכז לחדשנות שנקר (ACTׁׂ) גמר התחרות הארצית, ובה ייבחר הפרויקט הזוכה מתוך חמש המצאות שעלו לגמר. כולן הצטיינו בקטגוריות של מקוריות, חדשנות ופוטנציאל שיווקי, ולכולם שאיפה אחת - לזכות בתואר "היזם היצירתי הטוב ביותר בעולם". בואו נראה במה מדובר.

עוד באתר לעיצוב הבית:

הלו, אני נוסע פה: הקסדה החכמה בלינקר (Blinker)

בלינקר היא ערכת איתות ההופכת כל קסדה לחכמה. מדובר במוצר שמתלבש על כל קסדה הקיימת כיום בשוק והופכת אותה לבעלת יכולת התראה, איתות ותאורת בלם אוטומטית. בלינקר מיועדת לשימוש עבור כלל הרוכבים באופניים חשמליים ורגילים, אופנוע, קורקינט, סקייטבורד או גלגיליות.

מאחורי בלינקר עומד רון כהן, תל אביבי בן 32, רב סרן במילואים בחיל האוויר שלמד הנדסת חשמל ואלקטרוניקה בשנקר. בעברו עבד באלביט, וכעת הוא עובד בחטיבת טילים של התעשייה האווירית כמהנדס מערכת ומטיס מל"טים בניסויים. על בלינקר, הוא מספר, חשב כבר במהלך התואר. "אני אישית לא רוכב על אופניים באופן תדיר", הוא מודה, "אבל כמו כל בעל רכב בתל אביב, אני חושש מאוד מהפתעות בכביש - כל אותם רוכבי אופניים ואופנועים שמחליטים לבלום או לבצע פנייה בהפתעה גמורה. הגעתי למסקנה שלא ייתכן שאין להם שום דרך לתקשר עם שאר הרכבים שעל הכביש, ומכאן התחיל להתגלגל הרעיון".

את הרעיון פיתח עם חנן, קולגה שלמד איתו במגמת אופטיקה ותאורה, והוא בעל רקע טכני עשיר, מה שתרם רבות לתהליך בניית המעגל הראשוני שהרכיב את האבטיפוס הראשון. "את ההבנה האמיתית של כמה חשוב בלינקר קיבלתי רק במהלך הצילומים לסרטון הפרויקט", אומר רונן. "רכבתי עם הקסדה ברחובות תל אביב על אופניים שלוויתי מחבר, בעוד שחנן נסע אחרי עם הרכב וצילם. למחרת, כשנסעתי ללא הקסדה כדי להחזיר את האופניים, הבנתי עד כמה אני מרגיש פגיע ואילם על הכביש, חסר כל יכולת לאותת לשאר הרכבים על כוונותי".

בעוד חמש שנים אתה: "מוציא את הדור השלישי של בלינקר לשוק וממשיך לעסוק ביזמות ובניסיונות להפוך רעיון טוב למיזם, וממיזם למוצר של ממש".

פרגן למתחרה: "משמות כל הפרויקטים בלט לי במיוחד המיזם Up-see - ילדים עם בעיות מוטוריות סובלים פעמיים, פעם אחת מהבעיה עצמה ומהקשיים שהיא מערימה, ופעם נוספת מהסביבה שאכזרית ליוצאי דופן. אם אפשר להקל עליהם באיזושהי דרך, אני רואה בכך יעד ראוי".

אין תמונה
בלינקר. לא ייתכן שלא תהיה להם דרך לתקשר

אין תמונה
קסדה חכמה מצילת חיים

לנחות על שתי רגליים: אפ-סי (Up-See) 

Up-See הוא מנשא הליכה המאפשר לילדים עם בעיות מוטוריות קשות לקום וללכת בסיוע אדם מבוגר. מדובר באביזר ייחודי המאפשר תרגול נשיאת משקל עמידה והליכה של ילד הזקוק לסיוע בתפקודים אלו, יחד עם ההורה או מטפל. האפ-סי משמש לתרגול, טיפול משחק ופעילות גופנית, בהתאם ליכולתו של הילד.

מי שפיתחה אותו היא דבי אלנתן, 57, נשואה ואם לשלושה ילדים, שבנה האמצעי בן ה-20, רותם, לוקה בשיתוק מוחין קוודרופילגי ספסטי. ההשראה לאפ-סי הגיעה מהטיפול ברותם והולידה פיתוח מוצרים נוספים שייתנו מענה לצרכיו השונים, ובשלב מאוחר יותר גם לצורכי ילדים נוספים. כיום דבי חתומה כבר על 15 מוצרים שונים לילדים ומבוגרים בעלי קשיים בתפקוד במוטוריקה הגסה.

בעוד חמש שנים את: "עם עסק שמצליח להוציא מספר גדול של מוצרים לשוק הבינלאומי ומעלה את איכות החיים עבור משפחות וילדים עם לקות פיזית".

פרגני למתחרה: "מאוד אהבתי את בלינקר!"

אין תמונה
אפ-סי. מוצר עזר להליכה לילדים עם מוגבלויות
אין תמונה
תרגול נשיאת משקל עמידה והליכה
אין תמונה
מעלה את איכות החיים

The Making of Upsee from The Feel Makers on Vimeo.

קריוס ובקטוס כחיות מחמד: ג'רמו (Germo) 

ג'רמו (Germo) היא מעבדה ביתית ייחודית לילדים המאפשרת גידול חיידקים ובקטריות בסביבה מבוקרת ומלמדת. הילד מקבל לידיו ערכת מעבדה הכוללת צלחת פטרי מעוצבת ובטיחותית לילדים, מקל מדידה לאיסוף חיידקים ומגש להנחת הניסוי ולסקירת התקדמותו לאורך זמן. בעזרת אפליקציה מותאמת מתעדים הילדים את הניסוי וחוקרים רבדים סמויים מן העין.

יונתן אסולין, בן 35 מתל אביב, קיבל את ההשראה מהמעבדה של אביו הביולוג. "חיפשנו דרך להנגיש את חוויית המעבדה", הוא מספר, "ודרך שבה ילדים יוכלו להתנסות בביצוע ניסויים וחשיבה מדעית בעצמם". עם הערכה נבנתה פלטפורמה אינטרנטית הכוללת רשת חברתית ייחודית שבאמצעותה משתפים המדענים את ניסוייהם עם ילדים מרחבי העולם וחולקים השערות משותפות, ממש כמו מדענים אמיתיים.

בעוד חמש שנים אתה: "נשאיר את השאלה הזו פתוחה".

פרגן למתחרה: "כל אחד מהפרויקטים מעביר ערך מוסף מעבר לדבר עצמו, אבל אני חושב שהמוצר של אוטנטיק מצליח בפשטות וביעילות להיות פתרון אלגנטי לבעיה של הצללה ניידת".

אין תמונה
גרמו. מעבדה ביתית לילדים
אין תמונה
מאפשרת גידול חיידקים ובקטריות בסביבה מבוקרת ומלמדת

אין תמונה
כולל רשת חברתית ייחודית לשיתוף בתוצאות

Germo - Cultivating Curiosity from Yonatan Assouline on Vimeo.

הצל שלי ואני: אוטנטיק (Otentik)

אוטנטיק היא חברה ישראלית המייצרת פתרונות הצללה חכמים. החברה פיתחה הצללה המורכבת מבד גמיש ושני מוטות מתקפלים המאפשרים הקמת צילייה בתוך דקות ספורות. מדובר בפתרון קומפקטי, פשוט ונוח, עם הגנה של 50UPF מפני השמש.

אילן אלמליח, 35, בוגר מגמת קולנוע במכללת ספיר ומדריך צניחה חופשית בחוף הבונים, התחיל את הכל מעסק קטן לאוהלים מעוצבים למסיבות בטבע ובחוף הים. "שם נוצר הרצון ליצור ציליה אישית שכל אחד יכול להיות להקים ובקלות", הוא מספר, "בחורף הייתי יורד כל יום לים ומנסה לבנות משהו עם מוטות וחכות, סדינים וציפות קרשים ומקלות. בניתי כמה ציליות שחשבתי שהן מעולות, אבל בדיעבד הן היו איומות. הרעיון למוצר הסופי כפי שהוא קיים היום הגיע במקרה, כשישנתי בים מתחת לאחת הציליות שבניתי. באמצע הלילה הרוח החזקה העיפה את אחת היתדות והפילה את הצילייה עלינו. התעוררתי ואלתרתי שקית ניילון עם חול שקשרתי לפינה המשוחררת. כשהתעוררתי בבוקר הרוח עדיין היתה חזקה, אבל הצילייה עמדה איתנה".

בעוד חמש שנים אתה: "בעבודה על קידום המותג בכל מיני מקומות אחרים בעולם, ובניית מותג לייפסטייל ואופנת ים מיוחדת".

פרגן למתחרה: "באמת שאהבתי את כולם, אבל התחברתי ל-Modli בגלל שהוא קצת מהעולם שלי. אחלה רעיון".

אין תמונה
אוטנטיק. הצילייה כבשה את הארץ
אין תמונה
פתרון אלגנטי לבעיה של הצללה ניידת
אין תמונה
אוטנטיק בחוף פלמחים. הרעיון הגיע במקרה

הלכות צניעות: מודלי (ModLi) 

מודלי הוא אתר האופנה הראשון שמציע בגדים מעוצבים מדתות העולם, ומתמקד בפתרונות אופנה צנועים ועדכניים עבור נשים שאוהבות לבוש ייחודי, מעוצב וצנוע. האתר מאגד מעצבים מהדתות המורמונית, האסלאמית והיהודית, בדגש על אלמנט הצניעות. דרך מודלי נחשפות הנשים למעצבות מכל רחבי הגלובוס, שמעצבות בסגנון אופנתי שיקי וצנוע וחוצות גבולות דתיים ותרבויות.

את האתר, שהושק לפני כחמישה חודשים, הקימה נאוה פריד, בת 25 מירושלים, שמודה כי ההשראה נבעה מצורך אישי לחלוטין: "בתור מישהי שאוהבת לעשות שופינג, גיליתי מחסור עצום בבגדים צנועים. קשה למצוא אותם בחנויות הרגילות, וכשהתעמקתי קצת יותר גיליתי שיש כמוני מיליוני נשים מכל העולם - מורמוניות, נוצריות, מוסלמיות, נשות עסקים ועוד - שצריכות את הסגנון הזה. החלטתי להקים אתר מרקטפלייס כמו etsy שמאגד בתוכו את כל הבוטיקים מכל העולם שמייצרים אופנה מודסט - צנועה".

בעוד חמש שנים את: "במשרדים של ModLi"

פרגני למתחרה: "אפ-סי, המנשא לילדים, הרשים אותי במיוחד".

אין תמונה
מודלי. אופנה לצנועות
אין תמונה
סגנון שיקי וצנוע וחוצה גבולות דתיים ותרבויות

אין תמונה
מאגד מעצבים מהדתות המורמונית, האסלאמית והיהודית

אירוע הגמר יתקיים בנוכחות צ'ארניג, יזם ומנהל התחרות הבינלאומית, שגם יצטרף לצוות השופטים הישראלי ויסייע לבחור את הזוכה במקום הראשון. הפרויקט המנצח ייצג את ישראל בגמר הבינלאומי שיתקיים בקופנהגן בין 19-17 בנובמבר, ושלושת המקומות הראשונים יקבלו פרסים כספיים בשווי 50 אלף דולר, מלגת השתתפות בתוכנית האצה CBC Stay - התוכנית לפיתוח עסקי לסטארט-אפ של דנמרק, והשתלבות בחממת היזמות היצירתית במרכז לתרבות, יזמות וכלכלה של דנמרק (CKO).