תשכחו מפתרונות לשימוש יעיל ונוח במכונת הכביסה, כבר היום אפשר פשוט להשתמש בבגדים שצריך לכבס רק לעתים נדירות. כך, למשל, במותג Pangaia, שהושק בשנה שעברה וכבר יש לו לקוחות כמו ג'סטין ביבר וג'יידן סמית, מייצרים חולצת טי מכותנה אורגנית וסיבי אצות בתוספת שמן אתרי מנטה – חומר בעל תכונות אנטי בקטריאליות כך שבזכותו החולצה נשארת רעננה לאורך זמן רב יותר. להערכת החברה, כל חולצה, שמחירה 85 דולר (305 שקל), תורמת לחיסכון של 3,000 ליטר מים. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by PANGAIA (@thepangaia) on

  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by PANGAIA (@thepangaia) on

 עוד בערוץ עיצוב הבית: 

>> לכל הכתבות בערוץ living 

>> דירת הגג המהממת של רונית יודקביץ' בצהלה 

>> נס ציונה: הווילה הכי מהממת שראינו לאחרונה

דוגמאות נוספות לחברות שמנסות לשכנע אותנו לכבס פחות הן הסטארט אפ Unbound Merino שבו מפתחים בגדים שאפשר לכבס רק אחרי שבועות ארוכים של שימוש (למשל חולצת טי ב-65 דולר, 233 שקל), וחברת Wool & Prince, שטוענת שאת הבגדים שהיא מייצרת (למשל שמלה ב-128 דולר, 459 שקל) אפשר ללבוש במשך 100 ימים בלי לכבס. שתי החברות האלה משתמשות בצמר, מכיוון שזהו חומר "נושם" המאפשר לזיעה להתנדף. בזכות התכונה הזאת הצמר גם יכול לסייע בוויסות החום: כשחם, התאדות הזיעה גורמת לתחושת התקררות, ואילו כשקר הצמר יוצר שכבת בידוד שלוכדת את חום הגוף. 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Unbound Merino (@unboundmerino) on

  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Unbound Merino (@unboundmerino) on

  

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Unbound Merino (@unboundmerino) on

חברות אלו משקיעות זמן ומשאבים בצמצום הצורך בכביסה בגלל המחיר הסביבתי הכבד של ניקוי הבגדים, מוסבר באתר fastcompany.com. כביסה גורמת ל-17 אחוז מצריכת המים הביתית בארצות הברית, וכביסה גורמת לרבע מהזיהום שנוצר בגלל פריטי לבוש. עם זאת, להערכת חברת AEG המייצרת מכונות הכביסה, 90 אחוז מהבגדים שעוברים כביסה לא באמת מלוכלכים מספיק. אחת הסיבות לכך היא שיצרניות סבון הכביסה שכנעו את הצרכנים שהם צריכים לכבס את בגדיהם לעתים קרובות, אפילו אחרי כל שימוש. "חשוב להבין מה גורם לבגדים להתלכלך", אומר מק בישופ מחברת Wool & Prince. "זיעה כשלעצמה היא נקייה. רק כשהיא נספגת בבגד היא מתחילה למשוך חיידקים ולהדיף ריח רע". 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Wool&Prince (@woolandprince) on

 >> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק  

 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by Jancee Dunn (@janceedunn) on

למעשה, הצרכנים כל כך משוכנעים בצורך בכביסות תכופות ששלוש החברות מעדיפות להציג בפרסומיהן נימוקים כמו נוחות (בעיקר במהלך נסיעות) ומינימליזם, ולא את תדירות הכביסות. "אנחנו חוששים שנרתיע לקוחות בכך שנגרום להם להרגיש שאנחנו רומזים שהם יהיו פחות היגייניים", אומר בישופ. "אנחנו יוצאים כאן נגד שנים של התניה חברתית". בכל החברות מאמינים שהדרך הטובה ביותר לשכנע את הלקוחות היא ההתנסות הטובה עם הפריטים. "כשלקוחות קונים את הבגדים, זה כבר חצי ניצחון", אומר בישופ. "פתאום הם מבינים שהם לא כיבסו את הבגדים כבר שבועיים והם עדיין רעננים".

הפיתוחים החדשים בכל זאת תורמים למאמץ לגרום לצרכנים להבין את המשמעות הסביבתית של הכביסה. דוגמה נוספת לכך הוא קמפיין שערכו ב-2017 הארגון Fashion Revolution ויצרנית מכונות הכביסה AEG שבו נוספה התווית "אל תכבסו יותר מדי" לפריטים שונים.

איך לצמצם את הנזקים הסביבתיים של הכביסה?

במקום נוזל כביסה קנוי השתמשו בחומרים טבעיים או במותגים מקומיים העשויים מחומרים טבעיים בלבד, כמו הצרפתים. כדי להכין סבון כביסה ללא חומרים מזיקים, קחו סבון מוצק מחומרים טבעיים (כזה שמבוסס על שמן זית, למשל), גרדו אותו בפומפייה, שפכו לקערה והוסיפו אבקת סודה לשתייה וחומץ מזוקק עם מעט תמצית שמנים. ערבבו לעיסה ומלאו בה מגש קרח. תנו לעיסה להתייבש למשך לילה. הוציאו את הקוביות שנוצרו ושמרו בצנצנת. הוסיפו קוביית סבון לכל מכונת כביסה. במקום מרכך כביסה הוסיפו למכונה כוס חומץ וחצי כוס אבקת סודה לשתייה.