הדרך משדה התעופה ההולנדי סכיפהול לרוטרדם עוברת בנוף מינימליסטי של שדות ירוקים, שבשבות ענקיות ותחנות רוח מסורתיות ישנות. כבישים מהירים אינסופיים מובילים לאזור מרוחק בעיר הנמל השנייה בגודלה במדינה, שבו גם על גגות המבנים מטפס דשא ירקרק כחלק מאג'נדה אקולוגית. אחד המבנים הוא מפעל הבִּקבוק והמשרדים של חברת Kinfill, מותג הולנדי צעיר לטיפוח הבית, שעשה עלייהו לארץ בימים אלה.

>> לכל הכתבות בערוץ living 

 >> הכריות שלכם מצהיבות? תעשו את זה אחת לחודש

>> ב-1,700 שקלים: אתי שדרגה פלאים פינת כביסה צפופה

 

לפני שלוש שנים, כשהעולם היה עסוק במירוק משטחים וידיים בשל מגיפה עולמית, קרם המותג עור וגידים והביא איתו קונספט מהפכני משהו - חומרי ניקוי העשויים מרכיבים ידידותיים לסביבה, בקבוקים המיועדים למילוי חוזר, ניחוחות מתמציות ארומטיות ומראה מעוצב ומלוטש. בארץ משיק המותג סדרת מוצרי ניקיון לבית עם רכיבים ידידותיים לסביבה, שמגיעה במכלי התזה עשויים זכוכית איטלקית, מעוצבים לשימוש בלתי מוגבל ובתחתיתם פס צבע במבחר גוונים מצומצם. תמציות בבקבוקונים של 10 מ"ל נמהלות במי ברז ביתיים אל תוך מכלי הזכוכית ופאף – כמו מדען במעבדה - הם מוכנים לשימוש. הרכיבים בטוחים בקרב נשים בהריון וילדים והם ללא חומרים מזיקים. את ארבעת הריחות העדינים של התמציות רוקח הפרפומר הראשי של המותג מניחוחות עציים, פרחוניים, פירותיים והדריים, ופעמיים בשנה אף יוצאת מהדורת ריחות מוגבלת בנוסף.

 

Kinfill קינפיל הולנד - 8 (צילום: יחצ חול)
צילום: יחצ חול
Kinfill קינפיל הולנד - 3 (צילום: יחצ חול)
צילום: יחצ חול
Kinfill קינפיל הולנד, ג - 5 (צילום: יחצ חול)
מוהלים את התמצית במי ברז ביתיים | צילום: יחצ חול

הצרכנים יכולים לבחור ריח אחד שילווה את כל מוצרי הניקיון ברי הקיימא שלהם בבית: ערכת ניקוי רב תכליתית לניקוי משטחים משולחנות עץ ועד שיש; ערכת ניקוי למראות, חלונות וזכוכית; ערכת ניקוי לכל סוגי הרצפות; ערכת ניקוי לאמבטיה ואריחים מקרמיקה ופורצלן ועד נירוסטה ואפילו פיברגלס; ערכת ניקוי למטבח, המיועדת לניקוי נתזי שומן ולכלוך עקשני; ערכה לשטיפת כלים, המסייעת בהסרת לכלוך ושומן ושומרת על הכלים נקיים ומבריקים – כל ערכה נמכרת ב-149 שקלים. בנוסף, תמציות ניקוי למילוי חוזר של מגוון המוצרים נמכרות ב-59 שקלים וערכה לשטיפת כלים ב-69 שקלים. מארז אקולוגי Full House של ארבעה מכלי תרסיס מזכוכית 500 מ"ל + 4 תמציות ניקיון 10 מ"ל בניחוחות שונים יעלה 369 שקלים.

 

Kinfill קינפיל הולנד - 7 (צילום: יחצ חול)
מארז אקולוגי Full House | צילום: יחצ חול
Kinfill קינפיל הולנד - 6 (צילום: יחצ חול)
צילום: יחצ חול

"כלל חומרי הניקוי בעולם מכילים 90 אחוז מים ורק השאר הוא חומר ניקוי, בעוד אצלנו תמצית מרוכזת מספיקה לשנה שלמה", אומרת צ'אטי ארטס, מנהלת הסושיאל מדיה של החברה. "גם השינוע מכלה משאבים רבים, בעוד ב- Kinfill הוא מצומצם יותר, משום שאת המים לתמצית הניקוי מוסיפים מברז המים בבית, ללא צורך בשינוע של משאיות מזהמות". התמצית מיועדת לבקבוק הזכוכית הרב פעמי, שתורם כמובן לצמצום השימוש בפלסטיק. המוצרים עוצבו מראש עם אמירת לייף סטייל ברורה, כך שיוצגו מעל המשטח ולא מתחתיו מתוך המחשבה "Show off your cleaning products". בחברה מביטים למציאות בעיניים ומודעים לכך שבשלב זה הניחוחות הם אלה שמושכים את הקהל יותר מאשר הדאגה לסביבה, אבל מסתכלים קדימה: מבחינתם הם בדרך הנכונה. "אם נעשה מוצר חיובי יותר, נעשה טוב יותר לעולם וכך נילחם בהתחממות הגלובלית וניצור מקום נקי ושמח יותר על הכדור".

 

Kinfill קינפיל הולנד, ג - 4 (צילום: יחצ חול)
צילום: יחצ חול

חלק מתרבות שמקדשת מחזור וערכים אקולוגיים

הנחיתה ברוטרדם תוכננה לחגיגות "יום המלך" ההולנדי, שבעת המודרנית משקף גם הוא תפיסה אקולוגית: ביום זה רוב ההולנדים לובשים או מניפים כתום (תרגום שמה של משפחת המלוכה) ויוצאים לרחובות לציין את יום הולדתו של מלכם, וילם-אלכסנדר, כשהם מצוידים במיטב פריטים מבתיהם – חפצים ישנים, צעצועים, כלים, ריהוט קל, ספרים, תמונות ועוד – אותם הם מציעים למכירה בכל פינת רחוב פנויה. על פי המסורת, כל העסקאות ביום זה פטורות ממס כמחווה של המלוכה לנתינים, ולכן רבים מהם מנצלים זאת לטובת ניקוי מאגרים פרטיים.

גם ביקור באמסטרדם השכנה נשא ערכים אקולוגיים. תעלותיה של העיר, שנחפרו לפני כמה מאות שנים כדי לנקז את מי האגמים ולאזן את פני המים של העיר הנמוכה מגובה הים, אינן מצטיינות בניקיון רב. במקום שיט בסירת תיירים מקורה עם גג זכוכית לאור ירח ונרות, יצאה המשלחת הישראלית למסע ניקוי התעלות בחסות חברה מקומית ומקיימת בשם Plastic Whale, שכלל שלייה של זבל מכל הסוגים שמצא דרכו למים באמצעות שתי סירות זבל - החל משקיות ניילון ובקבוקי פלסטיק, דרך פחיות בירה סגורות שנפלו למים בחגיגות יום המלך ויש האומרים עד טבעות אירוסין וחלקי אופניים ומכוניות.

 

קינפיל הולנד, ג, שוק פשפשים ברוטרדם ביום המלך (צילום: לימור קלר)
שוק הפשפשים ברוטרדם ביום המלך | צילום: לימור קלר
קינפיל הולנד, ג, איסוף אשפה בתעלות אמסטרדם (צילום: שני הרמן)
איסוף אשפה בתעלות אמסטרדם | צילום: שני הרמן

Kinfill נוחתת בארץ ביוזמתה של חברת DNO, המייבאת מותגים עצמאיים בעלי אג'נדה חברתית וסביבתית, ללא ניסויים בבע"ח, עם רכיבים איכותיים ובקרת איכות גבוהה. "פרופיל המשתמש שלנו הוא אנשים שאכפת להם מהסביבה ומאמינים באורח חיים של ניקיון סביבתי, אבל גם אנשים שאוהבים עיצוב ומוקסמים מהריח", מסבירה מנכ"לית DNO דנה זילברשטיין, בשיחה בחלל המשרדים, שגם הוא בעיצוב נקי עד מאוד, ומינימום צבעוניות. את מוצרי הטיפוח ניתן למצוא בפלטפורמת e-Commerce שבבעלות החברה, Oh!Glow, וברשת טולמנ'ס. בהמשך מתכוונים ב-DNO להחדיר את המותג גם למסעדות, מלונות בוטיק, חברות מטבחים יוקרתיות ועסקי מזון בתחום האוכל האורגני ולהוסיף לארסנל חומרי כביסה, נרות ותוספים אחרים לבית, למשל מנקה למזרן יוגה.

בחו"ל משתפים פעולה עם המותג האמנים ההולנדים סבינה מרסל שעיצבה לבקבוקים מגש אבן ורוד או מריקה ואן הסבן שיצרה מגש פורצלן מעוגל לסבון ה"דונאטס" העגול של המותג. המעצבת נינה דייוויס יצרה צעיף מבד בר קיימא בצבעי אדמה במהדורה מיוחדת ליום האם, שיכול לשמש כמטפחת ראש ואביזר תיק. שיתוף פעולה נוסף התקיים עם האמנית היפנית טומומי וואאֶזה שעיצבה לבקבוקים תווית פרחים בצבעי פסטל. בארץ האמנית שרה קורי תעצב בהמשך למותג קולקציית בקבוקים במהדורה מוגבלת.

 

קינפיל הולנד, ג, עיצוב על ידי טומומי וואאזה (צילום: יחצ חול)
עיצוב על ידי טומומי וואאזה | צילום: יחצ חול
קינפיל הולנד, ג, עיצוב בקבוק של טומומי וואאזה (צילום: יחצ חול)
עיצוב בקבוק של טומומי וואאזה | צילום: יחצ חול

בין אם תהיה זו האקולוגיה שתוביל את המותג ובין אם המראה או הריח, בחברה מאמינים שנסללה הדרך לשנות את שגרת הניקיון ולחולל שינוי באמצעות שמירה על הסביבה והפחתה בשימוש בפלסטיק. כוונות מבורכות שאפשר לחתום עליהן כבר עכשיו.

*הכותבת הייתה אורחת המותג בחו"ל