בארץ שטופת שמש כמו שלנו, שבה כולם רק מחפשים איך להימלט מהחום המעיק, קשה לדמיין בתים בלי מזגן או לפחות מאוורר תקרה. אבל תתפלאו לשמוע שגם מקרים כאלה קיימים ושישנם בהחלט חדרי שינה בהם מצב החום בלתי נסבל לא ומקשה מאוד על מנוחה ושינה. הנה כמה דברים שתוכלו לעשות בקלות על מנת לעבור את לילות הקיץ החמים בשלום, חלקם דורשים תכנון מראש וחלקם ניתנים ליישום במהירות.

עוד בערוץ עיצוב הבית: 

1. כיוון מנצח

אם יש באפשרותכם, מקמו את חדר השינה בכיוון צפון או מערב או שילוב מנצח בין השניים, כלומר, צפון מערב. בכיוון צפון, הנחשב מוצל וקריר יחסית, החום מתון ואין בו קרינה ישירה של השמש ועל כן הוא גם יותר חשוך ומתאים לשינה. בכיוון מערב, אין שמש בבוקר ובערב ולאחר השקיעה, ניתן אפילו להרגיש בריזה קלה ומשבי רוח נעימים שתורמים רבות לצינון החדר. חדר שינה הפונה לכיוון צפון-מערב יהיה מוצל ברוב ימי הקיץ.

החום בוטל, כיוון מנצח, עיצוב רינת משיח ל-PARQUETEAM. (צילום: עודד סמדר)
אם זה אפשרי, מקמו את חדר השינה בכיוון צפון או מערב. עיצוב רינת משיח בשיתוף PARQUETEAN | צילום: עודד סמדר

2. אוורור טבעי

המפתח לצינונו של חדר טמון קודם כל באוויר הטבעי שבא מהחוץ. כך, ברגע שהטמפרטורה בחוץ מתחילה לצנוח לעת ערב, שווה לנסות ולפתוח את החלונות ולבדוק האם יש משב רוח כלשהו. מאווררים קטנים שינתבו את האוויר עשויים להועיל מאוד במקרה כזה. שיטה נוספת לגרום לצינון החדר, אך רק בזמן שהחום יבש ונטול לחות, היא לתלות וילונות או בדים דקיקים שנטבלו במים צוננים על גבי החלונות וכך ליצור אוויר קריר יותר באמצעות משב הרוח העובר דרכם.

החום בוטל, אוורור טבעי, עיצוב שירלי דן. (צילום: גלעד רדט)
להרטיב את הוילונות בימים ללא לחות. עיצוב: שירלי דן | צילום: גלעד רדט
אין תמונה
אווררו את החדר בשעות הערב. זארה הום
אין תמונה
מאווררים קטנים שינתבו את האוויר עשויים להועיל. מאוורר של אייס

3. כיבוי אורות

כדי לצמצם פליטת חום, כבו את האור או הימנעו משימוש בתאורה בחדר השינה ככל שתוכלו. גם ככה ימי הקיץ ארוכים ואור טבעי נכנס מהחוץ. במידת האפשר, עשו שימוש בנורות חסכניות באנרגיה שהן גם חסכניות כספית וגם פולטות פחות חום.  

החום בוטל, כיבוי אורות, עמינח. (צילום: שי אדם)
כבו אורות וחסכו באנרגיה. עמינח | צילום: שי אדם
אין תמונה
העדיפו אור טבעי. אלוני

4. סופם של מכשירי החשמל

תתפלאו לשמוע, אבל גם מכשירי החשמל הקטנים יחסית, ובמיוחד הטלוויזיה, המחשב, הטלפון הנייד והמטען שלו, המצויים בחדרי שינה רבים, פולטים לא מעט חום. נסו לכבות אותם ואפילו לנתקם מהשקע לחלוטין. ככה גם תישמרו מפני החום שהם פולטים וגם תייצרו לעצמכם הפוגה של ממש מהמרוץ האלקטרוני שגורם לנו אי שקט מיותר.

החום בוטל, סופם של מכשירי החשמל, סטודיו נתי זיו. (צילום: ניצן הפנר)
גם מכשירי החשמל בחדר פולטים חום. כבו אותם. עיצוב: סטודיו נתי זיו. | צילום: ניצן הפנר

5. מיזוג עצמי

כל מאוורר שולחני יכול להפוך למיני מזגן בשיטת "עשה זאת בעצמך". אם תניחו קערת מי קרח לפני מאוורר שמונח על שולחן צד המיטה, האוויר שיצא ממנו וירפרף על פניה בדרך אליכם יהפוך לקריר הרבה יותר.

6. קרירות בחומר ובצבע

ראשית, כדאי להרחיק רהיטים עשויים דמוי עור, ניילון, חומרים פלסטיים, ויניל וכדומה וכן בדים כבדים וחמים כמו צמר, פרוות מלאכותיות, לבד וקטיפה שיוצרים מגע לא נעים ואף זיעה. הרגשה קלילה, נעימה וצוננת יותר תוכלו להשיג באמצעות שימוש בחומרי גמר חלקים ונעימים העשויים למשל קרמיקה, פורצלן, שיש, זכוכית, מתכות ומראות. אל זה תוכלו להוסיף חומרי גמר, רהיטים ואביזרי נוי בכל מנעד הגוונים שבין לבן לאפור כהה ואילו שבין לבן לכחול כהה. גוונים אפורים וכחולים, הנחשבים קרים, יתרמו להרגשה נעימה בלילות מעיקים.  

החום בוטל, בחרו בחומרים טבעיים, תומיק. (צילום: בועז לביא )
גוונים אפורים וכחולים, הנחשבים קרים, יתרמו להרגשה נעימה בלילות מעיקים. תומיק | צילום: בועז לביא

7. מצעים מחומרים טבעיים

בחדר השינה כדאי גם להימנע ככל האפשר ממצעים העשויים חומרים סינתטיים, מהסיבה הפשוטה שהם לא מאפשרים לעור לנשום כמו שצריך ועל כן מעלים את חום הגוף. לכן כדאי תמיד להשתמש במצעים עשויים כותנה או פשתן שימתנו את חום הגוף וינטרלו זיעה.

אין תמונה
העדיפו שימוש במתכות מאשר טקסטיל מחמם. איקאה

8. שובו של הבקבוק

זוכרים את בקבוק הגומי של פעם, שבו נהגו להכניס מים רותחים ולהצפין מתחת לפוך בימי החורף הקרים? ובכן, ממש אותו בקבוק יכול לשמש אתכם בימי הקיץ הלוהטים. מה יותר קל מלמלא את הבקבוק במים, להקפיא אותו ואז להניח בין הסדינים כמה רגעים לפני שאתם נכנסים למיטה? אותו דבר ניתן לעשות גם באמצעות בקבוק שתייה רגיל, שאותו ניתן לעטוף בציפית או בכל בד דקיק וקליל אחר. טריק נוסף הוא להכניס גרגירי חיטה או אורז לשקיק בד, להקפיא ולהניח מתחת לצוואר לפני השינה.

9. טיפות המים

למרות החום הכבד, ישראלים רבים עדיין מעדיפים להתרחץ במים חמים עד רותחים. במידה וחדר השינה מתמזג עם חדר הרחצה או אף נמצא בסמוך אליו, הימנעו ממקלחות חמות סמוך למועד השינה. אלו יגרמו לאדים חמים וללחות הגבוהה להתגנב אל החדר ויקשו את השהייה בו. יש גם מי שימליצו למלא את הכיור או גיגית קטנה במי קרח, לטבול בהם מדי פעם מגבת קטנה ולהניח על המצח במטרה להוריד את חום הגוף.

החום בוטל, מצעים טבעיים, רונית ים.  (צילום: אודי דגן)
העדיפו מצעים טבעיים. עיצוב רונית ים | צילום: אודי דגן
החום בוטל, טיפות המים, עיצוב מיכל האן לפרקטים. (צילום: עמית גושר)
אל תתקלחו במים רותחים לפני השינה. עיצוב: מיכל האן | צילום: עמית גושר
  

10. מרפסת מוצלת

אם לחדר השינה שלכם צמודה מרפסת עירונית או פינת ישיבה חיצונית במקרה של בית פרטי, כדאי מאוד לוודא שהן מוצלות באמצעות צלון, מסך צמחייה, פרגולה וכדומה. אלו לא רק יחסמו את השמש הישירה אלא גם ייצרו מסך של פרטיות ביניכם לבין העולם החיצון. במקרה של שימוש בצמחייה, במבוק הוא אופציה מצוינת מכיוון שהוא גדל מהר וקל מאוד לתחזוק.

אין תמונה
גם צמחייה יכולה לעזור. הביטאט
החום בוטל, מרפסת מוצלת, אדריכל נתי זיו.  (צילום: ניצן הפנר)
אם בחדר השינה יש יציאה למרפסת, דאגו לצל. אדריכל נתי זיו. | צילום: ניצן הפנר

ואפשר גם לחלום על סיביר...    

>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק