הבדיחה הגדולה על אנשים שמשתמשים במוצרי אפל היא שהם חלק מכת, לפעמים אפילו בלי שהם מודעים לזה. הכת מכתיבה להם אילו מוצרים לקנות, איך להשתמש בהם, ומה הם יכולים או לא יכולים לעשות איתם. ואם ככה, אז החנויות המסחריות של אפל ברחבי העולם הם מרכזי ההמרה של הכת הזו - הכל שם לבן ונקי, כולם מתלבשים דומה, המבנה נראה אותו הדבר מבפנים ובסופו של דבר לוקחים מכם כסף עבור הצטרפות. אבל בין שאתם מחובבי אפל שלא יכולים לחכות עד השקת הסלולרי החדש ב-7 בספטמבר, או שאתם דווקא משונאיה המושבעים, אי אפשר להכחיש שעיצוב מדוקדק הוא החלק המהותי ביותר במה שמושך לקוחות למוצרים שלה, וכפועל יוצא לחנויות שלה.

חנויות אפל כפי שהן נראות היום הן קונספט יחסית חדש בעולם: החנות המסחרית הראשונה נפתחה לפני 15 שנה בלבד, וכיום יש כבר יותר מ-400 חנויות ב-19 מדינות ברחבי העולם (לא, איידיגיטל בישראל לא נחשבת). הן בדרך כלל ממלאות שלוש פונקציות: מכירות מוצרי אפל כמובן, תמיכה טכנית ומעבדות שירות (ה-Genius Bar), ומקום שבו מתקיימות סדנאות הדרכה ציבוריות לשימוש במוצרי החברה. מדובר בהצלחה מסחרית אדירה – יותר מ-100 מיליון אנשים מבקרים בחנויות אפל ברחבי העולם במהלך רבעון ממוצע, ומדובר בחנות שמייצרת יותר רווח לפי מ"ר מכל חנות אמריקאית אחרת. כאמור, העיצוב המוקפד של חנויות אפל הוא חלק עיקרי ממה שמושך אליהן לקוחות, ומדובר בפרי דמיונו ומחשבתו של ראש מחלקת העיצוב של החברה, ג'וני אייב הבריטי, שעובד עבור אפל מאז שנת 1992. אייב אחראי לעיצוב של כל מוצר אפל מרכזי בשנים האחרונות, כמו גם על הלוק של החנויות שלה. אגב, רשמית קוראים לו סר ג'וני אייב, כי הוא כל כך מוכשר שכבר קיבל תואר אצילות רשמי מהמלכה.

מדרגות זכוכית (צילום: apple)
מדרגות זכוכית | צילום: apple

כניסה לקופסה יוקרתית

במרבית החנויות תמצאו חזית שקופה עשויה זכוכית, מדפי עץ מסביב שעליהם מוצרים, שולחנות עץ במרכז עם עוד מוצרים, דלפקי מכירה מאחור וספסלים ושולחנות עבור התמיכה הטכנית. התאורה בהירה מאוד, התקרה גבוהה, והתחושה היא של כניסה לקופסה יוקרתית ואלגנטית. כל מי שהיה אי פעם באחת כזו ודאי הבחין שהזכוכית משחקת תפקיד מרכזי בחנויות אפל - החל מהזגוגיות הענקיות והדלתות בכניסה לחנות, דרך הקונסטרוקציות המורכבות בחנויות ספציפיות ועד גרמי מדרגות ארוכים ומרחפים שעשויים כולם מזכוכית אטומה עם מעקים מפלדת אל חלד.

אלא שלאחרונה הכריזה אפל על שדרוג העיצוב הפנימי של החנויות, שמתואר כ"תמצית החזון העיצובי של ג'וני אייב". לצורך כך שכרה אפל את שירותיו של משרד הארכיטקטים המפורסם Foster and Partners של האדריכל נורמן פוסטר, שאחראי לגורדי השחקים היותר מפורסמים בלונדון. נוסף לכך שכרה אפל את מנכ"לית רשת ברוברי לשעבר, אנג'לה אהרנדס, בתור מנהלת חטיבת הקמעונאות, והאסופה הבריטית הזו רקחה קונספט שלם של פיצ'רים שלפיו יעוצבו מחדש כל חנויות אפל בעולם (בהנחה שהמסים שהיא נדרשת לשלם עכשיו לאיחוד האירופי לא יקלקלו את התוכניות).

עיצוב (צילום: patentlyapple)
צילום: patentlyapple

בגדול, אפל רוצה שתחשבו על החנויות שלה כעל "כיכר העיר" – מקום שבו ניתן להתאסף, לשוחח עם אנשים אחרים, להחכים, להתרשם, ליהנות, להשתתף בפעילויות ותוך כדי כך לחוות את המוצרים של אפל ולרכוש אותם בדרך החוצה. לכן, כל חנות מעתה תכיל שישה אזורים מובחנים. הראשון שבהם הוא אזור המכירות, או "השדרה" (Avenue), שאמור לדמות רחוב עם שלל חנויות ראווה שבו מוצגים מוצרי אפל השונים לצד מסכי וידאו מצד אחד, ומהצד השני שולחנות שמציעים התנסות מעשית בהם. "חורשת הגאונים" (Genius Grove) הוא האזור הטכני המשודרג, שבמקום בר רועש והמוני, מכיל כעת עצים ושולחנות מעץ טבעי. "הפורום" (The Forum) הוא האזור הקהילתי של החנות, שבו ניתן לשבת על ארגזי עץ, להקשיב להרצאות ולצפות במסך ענק באורך 10 מטרים ובאיכותK 6, שיארח ערבי משחקים, הקרנות של קליפים, סדנאות אמנים, פעילויות לילדים וכו'. "חדר הישיבות" הוא מקום שנועד לפגישות והדרכות עסקיות עבור בעלי מקצוע ועובדי החברה. "מאחורי הקלעים" הוא אזור המחסן ומלאי המוצרים. ואילו "הכיכר" (The Plaza) הוא אזור ציבורי פתוח בסמוך לחנות (אם הלוקיישן מאפשר), שבו יהיה ווייפיי חינם למשך 24 שעות, ומדי פעם ייערכו שם קונצרטים והופעות לקהל הרחב. לצורך כך, אגב, השמיטה אפל את המילה "חנות" מהשם הרשמי של החנויות שלה, ומעתה הן פשוט נקראות "אפל השדרה החמישית" או "אפל אמסטרדם", במטרה לייצר תחושה שמתרחשים שם הרבה דברים חוץ ממכירת מוצרים.

the avenue (צילום: apple)
the avenue - השדרה | צילום: apple
the avenue (צילום: apple)
אזור המכירות המדמה רחוב עם שלל חנויות ראווה | צילום: apple
the avenue (צילום: apple)
כולל שולחנות שמציעים התנסות מעשית | צילום: apple

אבל מה שהופך את מרבית חנויות אפל ברחבי העולם למבנים ארכיטקטוניים מיוחדים הוא לא עיצוב הפנים אלא דווקא עיצוב החוץ. אפל מקפידה למקם את החנויות שלה בתוך בניינים היסטוריים, משוחזרים ובעלי חשיבות – ובמקרים מסוימים אפילו מייצרת כמה משל עצמה. הנה כמה מהיפים ביותר בעולם.

עוד בערוץ עיצוב הבית: 

שנחאי, סין

חנות אפל במחוז פודונג בשנחאי היא אחת היפות והמיוחדות ביותר, והיא מכילה צילינדר ענקי מזכוכית שקוע בתוך כיכר ענקית, ומדרגות שמובילות אל תוך החנות, שכולה מתחת לפני הקרקע. הזכוכית עצמה מעוקלת בקפידה כדי להשיג את המבנה הייחודי שלה, ולצורך כך הוציאה אפל פטנט מיוחד.

שנחאי (צילום: apple)
שנחאי. צילינדר ענקי מזכוכית שקוע בתוך כיכר ענקית | צילום: apple
שנחאי 2 (צילום: apple)
צילום: apple

איסטנבול, טורקיה

עוד חנות ששקועה בתוך כיכר, הפעם בצורת ריבוע, היא החנות במרכז זורלו באיסטנבול, שמלמעלה אמורה להיראות כמו מחשב מקבוק. התקרה עצמה עשויה מפלסטיק מחוזק וקירות זכוכית בגובה שלושה מטרים ובאורך עשרה מטרים, והיא מוחזקת באמצעות סיליקון. גם כאן מדרגות זכוכית מובילות מתחת לפני הקרקע אל הכניסה, ואור טבעי שוטף את כל החנות כולה.

איסנטבול (צילום: apple)
איסטנבול. הפעם בצורת ריבוע | צילום: apple
איסטנבול 2 (צילום: apple)
צילום: apple

פריז, צרפת

בלב כיכר האופרה, במבנה שהיה פעם בנק בשנות ה-20, פתחה אפל חנות שוויתרה על ענייני הזכוכית לטובת עץ כדי לשמר את המאפיינים של הבניין המקורי, החל בעמודי השיש, דרך רצפת אריחי הקרמיקה, ועד שש הנברשות התלויות מן התקרה.

פריז (צילום: apple)
פריז. מבנה שהיה בנק בשנות ה-20 | צילום: apple
פריז 2 (צילום: apple)
צילום: apple
פריז 3 (צילום: apple)
צילום: apple

המבורג, גרמניה

זו הייתה החנות השביעית שנפתחה בעולם, בתוך מבנה עתיק שהיה שייך פעם לתכשיטן הכי מפורסם של העיר.

המבורג (צילום: apple)
המבורג. מבנה עתיק שהיה שייך לתכשיטן מפורסם | צילום: apple
המבורג 2 (צילום: apple)
צילום: apple

הונג קונג, הרפובליקה העממית של סין

החנות במרכז הקניות IFC שבלב העיר היא למעשה מעין גשר שקוף ומואר שתלוי מעל הרחוב ומחבר בין שני גורדי שחקים ענקיים בעיר.

הונג קונג (צילום: apple)
הונג קונג. מעין גשר שקוף ומואר | צילום: apple

השדרה החמישית בניו יורק, ארה"ב

זו ככל הנראה החנות המפורסמת ביותר של החברה, שממוקמת בלב מנהטן בסמוך לסנטרל פארק, ונחשבת לאחד ממוקדי התיירים הגדולים בעיר. גם כאן יש מבנה זכוכית ענקי, הפעם בצורת קובייה ובגודל של כעשרה מ"ר, אשר מהווה כמעין שלט ענק לחנות עצמה שממוקמת מתחת לפני הקרקע.

השדרה החמישית (צילום: apple)
השדרה החמישית. החנות המפורסמת ביותר | צילום: apple

קובנט גרדן בלונדון, אנגליה

החנות ממוקמת בלב אזור קובנט גרדן בעיר בתוך בניין שהיה מלון במאה ה-19. אפל השקיעה כאן מילוני דולרים כדי לשחזר את הלבנים המקוריות של המבנה והקשתות בכניסה.

לונדון (צילום: apple)
לונדון. שחזרו את הלבנים המקוריות והקשתות | צילום: apple
לונדון 2 (צילום: apple)
צילום: apple
לונדון 3 (צילום: apple)
צילום: apple
לונדון 4 (צילום: apple)
צילום: apple

בריזביין, אוסטרליה

המבנה הזה היה מפקדה בזמן מלחמת העולם השנייה,  ולאחר מכן חנות ספרים למשך זמן קצר. אפל שיפצה ושחזרה את המבנה המקורי לפני שפתחה בו חנות לפני כשנתיים.

אוסטרליה (צילום: apple)
אוסטרליה. מפקדה בזמן מלחמת העולם השנייה | צילום: apple
אוסטרליה 2 (צילום: apple)
צילום: apple

האנגזו, סין

עוד קוביית זכוכית בגובה של 15 מטרים, אבל הפעם המדרגות המרחפות מובילות כלפי מעלה והעיצוב מתוחכם יותר, בין השאר בזכות תריסים שנשלטים באופן מכאני המציעים הצללה כשצריך, והסתרה מוחלטת בתקרה כשלא צריך. הקומה השנייה כולה מופרדת מהקירות ונראית מרחפת אף היא, ואילו התקרה עשויה מפאנלי תאורה שגם סופגים סאונד.

האנגזו (צילום: apple)
האנגזו. הקומה השנייה כולה מופרדת מהקירות | צילום: apple

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

יוניון סקוור בסן פרנסיסקו, ארה"ב

זו חנות הדגל החדשה של אפל בטריטוריה הביתית שלה (ליד עמק הסיליקון), שעוצבה מחדש לפי הקונספט המשודרג. היא מכילה דלת החלקה מזכוכית בגובה של 12 מטרים מקדימה, כיכר ענקית מאחורה ו-100 אחוז של אנרגיה מתחדשת, כולל פאנלים מיוחדים בגג שמסוגלים להפיק אנרגיה סולרית לחנות עצמה.

סן פרנסיסקו (צילום: apple)
סן פרנסיסקו. עוצבה מחדש לפי הקונספט המשודרג | צילום: apple

מרכז המסחר העולמי בניו יורק, ארה"ב

חנות טרייה טרייה מהניילונים שנחנכה במהלך חודש אוגוסט בתוך מבנה האוקולוס החדש שהוקם בסמוך להריסות מגדלי התאומים במנהטן. אפל לא התלהבה בהתחלה מהעיצוב שלו, שכולל בין השאר רשת של עמודים פנימיים שמשבשים את המראה של חלונות הראווה השקופים שהיא כל כך אוהבת, אבל העדיפה להבליג כדי לשמור על הזכות להקים חנות במבנה הדרמטי והמשמעותי.

מגדלי התאומים (צילום: טוויטר)
מרכז המסחר העולמי בניו יורק. טרייה מהניילונים | צילום: טוויטר
מגדלי התאומים 2 (צילום: apple)
צילום: apple