ביום שלישי הקרוב ייפתח במרכז הירידים בתל אביב המתחם "מעצבים טכנולוגיה", שאצרו יחד ליאור ימין וליאור חרמוני, הבעלים והמנהלת של גלריה SAGA המתמחה בעיצוב מקומי ישראלי. במתחם יוצגו 19 עיצובים ופיתוחים ייחודיים של 18 מעצבים ישראלים במסגרת "טכנולוגיה 2017", תערוכה בינלאומית לחידושים והישגי טכנולוגיות בתעשייה.

"אני חושב שתערוכה כזו מתבקשת מאליה", אומר ליאור ימין, מאוצרי התערוכה. "מארגני תערוכת הטכנולוגיה, משרד הכלכלה והתעשייה והסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, שתומכים במתחם, הבינו גם את הקשר הקיים בין טכנולוגיה ועיצוב וגם את החשיבות שבהצגת הדברים בפני הקהל המקצועי והקהל הרחב. העיצובים הייחודיים והמרתקים, שבהם כאלה שמקורם בעיצוב מוצר, בעיצוב טקסטיל ועיצוב קרמי, עושים שימוש בטכנולוגיה קיימת אך מותחים את גבולותיה לאופקים חדשים. באמצעותם, ניסינו בעצם לבדוק איך ניתן לייצר חדשנות דווקא בפריטים הנמצאים כמעט בכל בית ואיך ניתן לאתגר ולעורר את הדמיון והמחשבה ולרתום את הטכנולוגיה ליצירת עיצוב מקורי, מעניין ומפתיע".

אין תמונה
הכיסאות של מאור אהרון
פריט מנצח 03, סטודיו דיטיילס, ג, מסכות של צחי נבו, צילום urbanmas (צילום: Urban Masquerade)
מסכות בעיצוב צחי נבו | צילום: Urban Masquerade
שטיח של תמר ניקס (צילום: אלעד גונן, עיצוב פנים מיכל מטלון)
שטיח של תמר ניקס | צילום: אלעד גונן, עיצוב פנים מיכל מטלון

תיקים של תמר ניקס (צילום: אלעד גונן)
תיקים של תמר ניקס | צילום: אלעד גונן

עוד בערוץ עיצוב הבית: 

אם מסתכלים אל העבר, הרי שמי שנחשב לנפח, צורף או נגר מוכשר היה מי שידע לא רק לייצר מוצרים מדויקים אלא גם לשכפל אותם. שלביה השונים של המהפכה התעשייתית כללו את אמנות השכפול עד שהיום ייצור סדרתי או המוני נחשב לדבר של מה בכך. כתגובה לכך, נראה שמעצבים דווקא מחפשים לנצל את מה שיש לתעשייה להציע אבל בו בזמן הם רוצים להקנות למוצרים קסם כאילו היו יחידים במינם.

"בתערוכה אנחנו רוצים להראות איך המעצבים חוקרים תחומי ייצור קיימים וטכנולוגיות משוכללות וזמינות כמו חיתוך לייזר, כרסום עץ והדפסת תלת ממד ורותמים אותם לצורכיהם. הטכנולוגיה מאפשרת למעצבים את כל היתרונות והחסרונות שבייצור תעשייתי וסדרתי. אם חוסר דיוק הנובע ממכונה נחשב חיסרון מכיוון שהמטרה שפס ייצור יצא מושלם, הרי שהמעצבים דווקא חיים עם זה בשלום ודווקא שם הם מחפשים לנסוק עם חוסר השלמות לגבהים חדשים. לזה הם מוסיפים מיני מניפולציות ושיבושים במכונה שמאפשרים להם ליצור מוצרים בפס ייצור תעשייתי אבל גם, בו בזמן, להקנות לאותם מוצרים ייחודיות שלא הייתה בהם קודם", מסביר ימין.

ימין מביא כדוגמה את סטודיו Cozy, שניצל את הטכנולוגיה של כרסום עץ, אבל במניפולציה שעשה לקובץ המחשב הצליח ליצור מהעץ גופי תאורה וקערות בצורות אורגניות מפתיעות וחסרות הגדרה. דוגמה נוספת הם השרפרפים של מאור אהרון, שמנצל יתרונות פיזיקליים של חומרי גלם עם טכנולוגיות בסיסיות ומוכרות מתחום הפלסטיקה כדי ליצור אינספור שרפרפים דומים בצורה אך באופן רנדומלי שונים מעט זה מזה באופי, בצבע וכדומה.   

"בתערוכה הבאנו גם כמה דוגמאות למוצרים שמיוצרים בצורה סדרתית אבל מצליחים לבלוט מעצם המחשבה המקורית שהושקעה בהם", אומר ימין, "כך למשל, המסכות של צחי נבו עשויות בטכנולוגיה מאוד זמינה של חיתוך אינספור חלקים זהים בלייזר. עם זאת, דווקא מתוך החלקים הזהים הוא הצליח ליצור אינספור ואריאציות של מסיכות שונות ומשונות. דוגמה נוספת לניצול נכון של חומר וטכנולוגיה הם המוצרים של תמר ניקס, שבחרה בבד הלבד כשהוא חתוך בטכניקת דו ממד, ובאמצעות מניפולציה של חיבור הוא הופך מאלמנט שטוח למוצר תלת ממדי כמו קערות וסלים לעיתונים".

כריות של מיקה בר (צילום: מיכאל טופיול)
כריות של מיקה בר | צילום: מיכאל טופיול
גופי תאורה של רונית סופרין (צילום: יחצ)
גופי תאורה של רונית סופרין | צילום: יחצ
מנורות פוקוס של סטודיו קוזי (צילום: יחסי ציבור)
מנורות פוקוס של סטודיו קוזי | צילום: יחסי ציבור
קערה של סטודיו קוזי (צילום: יחצ)
קערה של סטודיו קוזי | צילום: יחצ
כדים של טל בטיט (צילום: יחסי ציבור)
כדים של טל בטיט | צילום: יחסי ציבור

ללכת עם ולהרגיש בלי (צילום: יחסי ציבור)
קולקציה של בר דהאן גנץ | צילום: יחסי ציבור

מגמה נוספת המוצגת היא שמעצבים צעירים נוטים לא רק ליהנות מהיתרונות של מכונות אלא גם לבנות אותן בעצמם. לא מדובר במכונות מתקדמות של מיטב המהנדסים אלא דווקא במכונות פרימיטיביות יחסית שלמרות היותן דיגיטליות הן מייצרות תוצרים בלתי אחידים, אורגניים ומלאי אופי. "בהקשר זה ניתן יהיה לראות למשל את כלי הקרמיקה של עפרי ליפשיץ, שבחנה את השאלה אם ניתן להאניש מכונה, ואת יצירותיה של אליענה שכנוביץ', שעוסקת בקעקועים על יריעות עור ולמעשה בנתה מכונה המתרגמת רגשות לאובייקטים ויזואליים", אומר ימין.

"האתגר המתמיד של מעצבים הוא ליצור מוצרים עם ערך מוסף ולא מוכר. סט של כלי אוכל יש לכל אחד בארון, אבל כיוון המחשבה הוא איך ליצור סט כלים שיהיה מיוחד וייחודי רק לי. דוגמה לכך היא הפרויקט של עדן סעדון, שניצלה את כישוריה הידניים ובאמצעות עט תלת ממד, המצמצם את המכונה לכלי זמין וקטן, יצרה שמלות חד פעמיות, שאמנם כרגע הן עדיין בגדר קונספט אבל אולי זהו כיוון לאופנת העילית של העתיד", מסביר ימין.

אוצרי התערוכה מקווים שהמוצגים יפתיעו מעצם כך שהם מותחים את גבולות הטכנולוגיה המוכרת. "השתדלנו להנגיש את המוצגים לקהל על ידי כך שהקפדנו להמחיש את אופן ייצור המוצר, אם באמצעות המכונות המקוריות ששימשו את המעצבים או באמצעות סרטים המלווים את תהליך התכנון והייצור. אם נצליח באמצעות התערוכה לגרום לשילובם של מעצבים תעשייתיים בשוק העבודה של העולם הטכנולוגי, הרי שעשינו את שלנו", מסכמים השניים.

derby sportive (צילום: יחסי ציבור)
נעליים של בר קשת | צילום: יחסי ציבור
עבודה של אליענה שכנוביץ (צילום: יחסי ציבור)
עבודה של אליענה שכנוביץ | צילום: יחסי ציבור
עבודה של שחר היזמי (צילום: יחסי ציבור)
עבודה של שחר היזמי | צילום: יחסי ציבור
עבודה של עדן סעדון (צילום: יחסי ציבור)
עבודה של עדן סעדון | צילום: יחסי ציבור
עבודה של הילה מור (צילום: יחסי ציבור)
עבודה של הילה מור | צילום: יחסי ציבור
 
עבודה של תמר לוי (צילום: יחסי ציבור)
עבודה של תמר לוי | צילום: יחסי ציבור
עבודה של תמר-לוי (צילום: יחסי ציבור)
עבודה של תמר לוי | צילום: יחסי ציבור

_OBJ

"מעצבים טכנולוגיה", במסגרת "טכנולוגיה 2017", מרכז הירידים תל אביב, עד 2.11            

>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק