בנובמבר האחרון נפתח בכיכר מגן דוד בתל אביב מלון הבוטיק פולי האוס. המלון שוכן במבנה באוהאוס משנות ה-30 של המאה הקודמת, שכונה "בית פולישוק" ועל עיצובו המחודש בסגנון נועז ועתידני הופקד מעצב העל קארים ראשיד, בשיתוף האדריכלית ניצה סמוק, שמשרדה מתמחה בשימור בניינים היסטוריים. עבודותיו של ראשיד, שנולד במצרים לאם אנגליה ולאב מצרי וגדל בקנדה, מאופיינות בצבעוניות עזה ובקווים מעוגלים ואת הרוח הזאת הביא גם למלון התל אביבי. פגשנו את ראשיד בניו יורק לשיחה על תהליך העבודה על המלון ועל ישראל בכלל.

על עבודת השילוב בין הבניין ההיסטורי של בית פולישוק לביון העיצוב והסטייל המודרני הוא מספר: "הבניין הוא שילוב מושלם בין באוהאוס לבין העידן הדיגיטלי, מבחינת שילוב של יצירה ופונקציונליות, יצירה ואמנות, דיגיטלי ואורגני, פשטות וקישוטים, העיר הלבנה והאהבה שלי לצבעים מודגשים.

"קיבלתי כל כך הרבה השראה ממבנה הבאוהאוס, אהבתי את הצורה המכנית והאסתטית, שילוב הטכנולוגיה כבסיס העבודה שלי, ניצול טכנולוגיה, לראות עד כמה רחוק מכונות יכולות ללכת. הבאוהאוס השפיע עליי ברעיון שטכנולוגיה זו הזדמנות למקוריות ושטכנולוגיה מניעה לבנייה ולעיצוב של סביבה שלמה".

מלון פולי האוס (צילום: אסף פינצ'וק)
מלון פולי האוס בתל אביב. על גג העיר | צילום: אסף פינצ'וק

מלון פולי האוס (צילום: אסף פינצ'וק)
בריכת אינפיניטי משקיפה על תל אביב. ישן וחדש מתמזגים | צילום: אסף פינצ'וק

עוד בערוץ עיצוב הבית: 

 להפוך את העולם לטוב יותר

"בספר שכתבתי, 'Design Your Self' (עצב את עצמך) תיארתי בהרחבה את הפילוסופיה שלי, אבל אני חושב שהמון מהמחשבות שלי הפכו לחלק ממני כשהייתי ילד, מאחר שלא הבנתי למה העולם צריך להיות כפי שהוא. תמיד חשבתי שכולנו יכולים לעצב את החיים שלנו ואת הגורל שלנו, להפוך את העולם לטוב יותר. אנחנו כולנו המעצבים והאדריכלים של עצמנו, אנחנו חיים בעידן של חופש וביטוי עצמי דמוקרטי. הודות לעידן הדיגיטלי ששובר את החומות ואת מחסום הגיל אנחנו יכולים לבטא את האינדיבידואליות שלנו.

"בתחילת הקריירה שלי חשבתי שתואר האבירות הטוב ביותר הוא להיות חלק מקולקציה קבועה במוזיאון. היום אני מבין שהרבה יותר גדול מכך הוא לצעוד לתוך בית ולראות פריטים שאני עיצבתי. כולם, באופן קולקטיבי, רוצים עיצוב טוב! המושג של אמנות גבוהה בעיצוב תמיד נראה לי כבדיחה. העברתי את כל הקריירה שלי בניסיון לא ליפול למלכודת הזו. בהתחלה, החברות שהתעניינו בי היו חברות קטנות. הם גבו יותר כסף כך שיוכלו לשלם על הכלים והמוצרים שנעשו ביד. התחלתי לחשוב 'למה חברות גדולות יותר אינן מעוניינות בעיצוב?' למזלי, דברים השתנו מאוד מאז. חברות היום מבינות שעיצוב הוא מה שהופך אותן למיוחדות ושונות. זה קריטי ונדרש.

"ובכל זאת, אין לי העדפה ואני לא רוצה לבחור בין עיצוב בניינים לעיצוב מוצרים יומיומיים. אני רואה את העתיד של העולם האסתטי חוצה את כל הדיספלינות: עיצוב, אמנות, אופנה, אוכל ומוסיקה. אלו מתחברים יחד כדי להאריך את הקיום שלנו ולהביא הנאה טובה יותר לחיים החומריים והרגשיים שלנו".

מלון פולי האוס (צילום: יעל אנגלהרט)
סגנון נועז ועתידני | צילום: יעל אנגלהרט
מלון פולי האוס (צילום: אסף פינצ'וק)
צילום: אסף פינצ'וק
מלון פולי האוס (צילום: אסף פינצ'וק)
צילום: אסף פינצ'וק

מלון פולי האוס, ג (צילום: יעל אנגלהרט)
צילום: יעל אנגלהרט

מבנה לשימור מציב אתגרים

כבר בתחילת 2012 תוכנן המלון במשך כמה חודשים. אחר כך נערכו שינויים באדריכלות בהתאם למצב בשטח, מצב המבנה, חוקי השטח ועוד, ובסך הכל עברו ארבע שנים עד תום הפרויקט. "היו לנו כמה אתגרים, מכיוון שהמבנה בעצמו הוא מבנה לשימור גם בכמה חלקים בעיצוב הפנים, לא רק בחוץ. גם היום, בדיעבד, אני לגמרי מרוצה מהתוצאה הסופית.

"לא הייתי משנה דבר בעיצוב, אבל אם הייתי יכול הייתי מוסיף יותר חלקים טכנולוגיים בתוך החלל. למשל, לא צריך מפתח לחדר יותר. במקום, אתה יכול לפתוח את הדלת עם הטלפון או סוג של טבעת או צמיד או מכשיר כלשהו שיתקבל בצ'ק אין. זה לא יפתח רק את החדר, אלא יתפעל גם את המעלית, ידליק אורות ומזגן בלי מתגים מכוערים על הקירות, יציג הודעות 'לא להפריע' וכדומה".

מלון פולי האוס, ג (צילום: יעל אנגלהרט)
גרם המדרגות. שופץ קלות בלבד | צילום: יעל אנגלהרט
מלון פולי האוס, ג (צילום: יעל אנגלהרט)
צילום: יעל אנגלהרט
מלון פולי האוס, ג (צילום: יעל אנגלהרט)
צילום: יעל אנגלהרט
מלון פולי האוס (צילום: אסף פינצ'וק)
צילום: אסף פינצ'וק

מלון פולי האוס (צילום: אסף פינצ'וק)
צילום: אסף פינצ'וק

"לעצב חוויות, לא אביזרים פיזיים"

"יש יותר מקום לביטוי עצמי בעיצוב מלון לעומת בית דירות. בבית דירות בעל כל דירה יוצר את עיצוב הפנים שלו ואני מעצב רק את הרצפות, את השירותים והמטבח, מסדרונות ואזורים ציבוריים. במלון אני מעצב את כל המבנה הפיזי, את הזיכרון הציבורי, אני יכול לקחת סיכון, יותר צבעים, יותר חוויות מעניינות ולא רגילות".

הפרויקט הנוכחי של ראשיד הוא שיפוץ מלון במקסיקו. "מה שהכי ריגש אותי בעבודה הזו הוא שיש לי נושא מעניין", הוא מתאר את הדבר הבא. "המלון עצמו ומותג המלונות 'ORIGINAL HOTELS' מאפשרים חופש מיני וזה בפני עצמו לא קיים במקום אחר. ההשראה שלי הייתה הגוף האנושי והאינטראקציה בין אנשים, והמוטו הוא לחבר בין אנשים. אני חושב שמה שחשוב בעיצוב הוא לעצב חוויות, לא אביזרים פיזיים. המצבור של מגוון מרחבים, חומרים, רהיטים, צבעים – כל זה ייצור חוויה שתישאר בזיכרון".

קארים ראשיד, ג (צילום: BANDO E&C co,. Ltd)
קארים ראשיד. "כולנו יכולים לעצב את החיים שלנו ואת הגורל שלנו" | צילום: BANDO E&C co,. Ltd
קארים ראשיד, כיסאות, KenzoDigital (צילום: Stanislas Liban)
כיסאות בעיצוב ראשיד. קווים נקיים ומעוגלים | צילום: Stanislas Liban
קארים ראשיד, ג, KenzoDigital (צילום: Stanislas Liban)
עיצובים של ראשיד. צבעונית עזה כמאפיין | צילום: Stanislas Liban
קארים ראשיד סטודיו (צילום: courtesy of Stanislas Liban)
קארים ראשיד, הסטודיו | צילום: courtesy of Stanislas Liban

_OBJ

ישראלים מפרגנים, אבל גם ביקורתיים

"אני אוהב את ישראל, תיירתי בכולה", הוא מחייך, "כמה פעמים כדי להרצות, ולפני כמה שנים הוזמנתי כדי ג'יי וניגנתי עבור 3,000 אנשים בתל אביב. אני חושב שתל אביב היא בירת המסיבות של העולם. הפעם האחרונה שהייתי בתל אביב הייתה כדי לבחון את הפתיחה של מלון פוליהאוס ולהרצות במוזיאון חולון, שבו עיצבתי אייקון שנקרא 'כוח' ('strength'). ישראל היא מדינה כל כך קטנה אך כל כך חזקה שמפזרת אמנות ותרבות בכל העולם וחזקה בתור מדינה שסביבה מדינות רבות המצויות במלחמה. אני מצפה בקוצר רוח לחזור כבר בחודשים חמים יותר, לרבוץ על גג המלון ליד הבריכה ולראות את כל תל אביב בטירוף במשך 24 שעות.

"האנרגיה, האינטלקטואליות והתשוקה של הישראלים, והעובדה שהם מאוד מתעניינים בתרבות ובעיצוב מודרני גרמו לי להתאהב במדינה ובאנשים. נדמה לי שיש להם תשוקה גדולה יותר לאמנות מתרבויות אחרות שבהן נתקלתי. ישראלים מעריכים את העבודה והרעיונות שלי, ובאותו הזמן בוחנים פרטים, דבר שאני מודה עליו מאוד".

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?