כמי שמגיע מעולם המוזיקה ונושא גנים סלוניקאים, יוסי עזר יודע לזהות היטב הרמוניה טובה כשהוא נתקל בה. עזר, מוזיקאי ומפיק מוזיקלי, בעברו בסיסט בלהקת "פורטרט", וכיום מבעלי מותג הריהוט היוקרתי "פנטהאוז רהיטים", חבר לאדריכל נסטור סנדבנק לפרויקט אישי במיוחד – תכנון ועיצוב ביתו שבהרצליה. "נסטור הוא אח", אומר יוסי, "וזה לגמרי בא לידי ביטוי בתהליך שהיה אינטואיטיבי, מהיר מאוד וזורם". השניים הכירו לפני כ-15 שנה, כשעבדו יחד על ביתה של רונית יודקביץ, ומאז הפכו לחברי נפש ושיתפו פעולה בפרויקטים נוספים. תוך שנה וקצת, שקדמו לה "שבע דקות תכנון", כפי שמתחייב עזר, העמידו את הבית המיוחד - ממגרש מיותם ועד לרמת המגבת בשירותי האורחים.

אז לא ברור מי כאן בתפקיד אפרודיטה ומי בתפקיד ארס - הוריה של הרמוניה במיתולוגיה היוונית - אבל ההרמוניה בין עבודת האדריכלות לעיצוב הפנים, ובין הנפשות הפועלות שהיו מעורבות בפרויקט – בהחלט הייתה שחקנית מרכזית בסיפור. כשעזר מספר על תהליך התכנון והביצוע הוא מרבה להשתמש בשם התואר המפתיע "קל", על כל הטיותיו, וזוקף הרבה מכך לעובדה שבעלי המקצוע שאיתם עבד הם משפחה וחברים שכבר שנים רבות מלווים אותו בפרויקטים שהוא עושה.

בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-__קווים_עגולים_ורכים_במעקות_המרפסת_המקיפה
קווים עגולים ורכים במעקות המרפסת המקיפה | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-_מפרשים_מלמעלה,_פרוסות_בזלת_ענקיות_מלמטה
מפרשים מלמעלה, פרוסות בזלת ענקיות מלמטה | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה__-תחושה_של_חופש.
הקונספט: תחושה של חופש | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-_דרישת_שלום_גם_מסיציליה.
דרישת שלום גם מסיציליה | צילום: איתי סיקולסקי

עוד בערוץ עיצוב הבית:

הקונספט: חופשה מתמשכת

אל הבית בהרצליה ב' עבר עזר מהיישוב קדימה, לאחר שמצא מגרש ששטחו 280 מ"ר. הבית בנוי משלוש קומות, שטח כל אחת מהן 80 מ"ר. הפרוגרמה התבססה על מושג החופש. עזר ביקש לעצמו ולמשפחתו בית "זרוק במידה" ו"לא מחייב" שיעניק תחושה של חופשה מתמשכת. סנדבנק, מצדו, התבקש לתרגם את החזון לבית המתאים למשפחה עם שלושה ילדים. "הגאונות של נסטור היא היכולת שלו להבין את השטח ולתרגם אותו, במהירות שקשה להסביר, ל-layout שנותן פתרונות מדהימים, מנצל כל מ"ר וממקם את החללים בצורה מושלמת", אומר עזר.

בקומה העליונה סוויטת הורים ושלושה חדרי ילדים, בקומת הכניסה – סלון בהיר ואוורירי, בגוונים טיפוסיים של כחול ולבן, וממנו יציאה אל מרפסת ששטחה 80 מ"ר. המרפסת הפורחת מקורה בפרגולת מפרש (כיאה לסביבת החופים), במרכזה שולחן איטלקי, העשוי אבן לבה ומעוטר בלימונים הסיציליאניים הטיפוסיים. ריהוט החוץ, כמו מרבית הריהוט בבית, הגיע מספקים שאיתם עזר עובד – מספרד, מאינדונזיה ומתאילנד. במטבח המודרני שולבה דלת אסם כבדה ששוברת את הלבן הנקי ומוסיפה חום וטאצ' מחוספס. במקור היא הייתה פלטת שולחן שעשתה את דרכה אל המטבח הביתי היישר ממחסני החברה. בדומה לכך, מיטת ברזל מקולקצייה קודמת הוסבה למתלה כלים התלוי מעל האי ומציג לראווה כלי אמייל – כחולים, כמובן.

בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה__-קיר_הבזלת_הוא_הציר_המרכזי_של_הבית_
קיר הבזלת הוא הציר המרכזי של הבית | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-_סגנון_יווני_לא_מכביד,_מתבטא_בעיקר_בצבעוני
סגנון יווני קליל שמתבטא בעיקר בצבעוניות | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-_כל_הריהוט_והטקסטיל_מספקים_שעובדים_עם_עזר
כל הריהוט והטקסטיל מספקים שעובדים עם עזר | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-__אבן_טבעית,_המקומית,_בזלת_מאזור_מגדל
אבן בזלת טבעית, מאזור מגדל | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-_הבוזוקי_על_הקיר_מחבר_בין_שתי_האהבות_
הבוזוקי על הקיר מחבר בין שתי האהבות | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-_פלטת_שולחן_ממחסני_החברה_הוסבה_לדלת_אסם
פלטת שולחן הוסבה לדלת אסם | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה__-מטבח_מודרני_עם_נגיעות_כפריות.
מטבח מודרני עם נגיעות כפריות | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-__מיטת_ברזל_מקולקצייה_קודמת_הוסבה_למתלה
מיטת ברזל הוסבה למתלה סירים | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-_סיפור_אהבה_יווני._כלי_האמייל_מוסיפים
סיפור אהבה יווני. כלי האמייל מוסיפים נגיעות כחול עדינות | צילום: איתי סיקולסקי

אני רוצה אותך כמו סלע 

הבוזוקי על הקיר, ליד פינת האוכל, מחבר בין שתי האהבות של המשפחה – מוזיקה ויוון, והוא רק רמז קטן לדבר האמיתי המתגלה בקומת המרתף, המחולקת לפינת משפחה ולאולפן הקלטות פעיל. על הקיר, בדרך לאולפן, תלויות גיטרות בס שלא משאירות ספק לגבי מקומה של המוזיקה בחיי היום יום של המשפחה. "הבן על תופים, הבת על בס, והקטנה בדרך ובינתיים עושה ביטבוקס", אומר עזר. עיצוב המרתף חורג מהקו היווני והוא יותר תעשייתי באופיו, עם טיח על הקירות, תקרת בטון חשופה ושטיחים גדולים הממלאים גם תפקיד פונקציונלי בבידוד האקוסטי הנדרש.

עזר הגיע מגובש מאוד לפרויקט, כשהחומרים ברורים לו, כמו גם זהותם של השותפים לדרך – הספקים ואנשי המקצוע. האבן הטבעית, המקומית, אבן בזלת "מאזור מגדל", מקפיד עזר לדייק, נוכחת בכל הבית. קיר הכוח המרכזי הבנוי מהאבנים נישא לגובה שמונה מטרים, ומחבר בין שלוש הקומות. על הרקע שלו ניצבים שני גרמי המדרגות המובילים מקומת המרתף עד לקומה העליונה. אבני הלבה הפראיות נחתכו באופן ששכבתן החיצונית נותרה שלמה, מה שתורם למראה של דופן מערה בלב הבית. בין האבנים שולבו ידיות פליז המוארות בלד נסתר ויוצרות אפקט של תאורת up and down. התחושה המתקבלת היא של קרני אור טבעי המבצבות דרך החריצים בסלע. גם בחצר נעשה שימוש בפרוסות ענק של בזלת, בעובי שבעה ס"מ, שהופקו מתוך בולדרים ענקיים והשתלבו בבטון הלבן של ריצוף החוץ. את שברי הבזלת שנותרו ניצל עזר לשימושים שונים  – גופי תאורה קטנים צמודי קיר, ספסל במקלחת ההורים, מזרקה, אדנית ענקית לאורך הגינה ואדן חלון במטבח.

בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-_בין_האבנים_שולבו_ידיות_פליז_המוארות_בלד
בין האבנים שולבו ידיות פליז המוארות בלד | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-_חדר_משפחה_רחב_ידיים_בקומת_המרתף.
חדר משפחה רחב ידיים בקומת המרתף | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-_על_הקיר,_בדרך_לאולפן,_תלויות_גיטרות_בס_של
על הקיר, בדרך לאולפן, תלויות גיטרות בס | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה__-אולפן_ההקלטות_הביתי_._עזר,_מוזיקאי_ומפיק
אולפן ההקלטות הביתי של עזר, מוזיקאי ומפיק | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-__קווים_עגולים_ורכים_במעקות_המרפסת_המקיפה
ומשה הכה בסלע. כיור מסלעה בחדר השירותים | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-__קווים_עגולים_ורכים_במעקות_המרפסת_המקיפה
צילום: איתי סיקולסקי

בחוץ: קווים עגולים ורכים

קירות הבית תוכננו בעובי משמעותי - 30 ס"מ, בגימור גס ובקווים רכים ועגולים. עבודת טיח (ידנית בלבד!) ביקשה לשוות לבית את התחושה של תלת ממד וחוסר שלמות, של הזמן והעומק הניכרים בבתים היווניים, הודות לשכבות אינסופיות של סיד וטיח. "שכבות של צבע וסיד על טיח ערבי גס זה הנשמה של הבית", אומר עזר שמעיד על כך שהפועלים בבית התקשו לרדת לסוף דעתו בתחילת העבודה, אבל הצדיעו לו עם סיומה. העובי של הקירות אפשר יצירה של גומחות עגולות בקיר, שבהן שולבה נקודת אור ורק פסל המדונה חסר בתוכן...

הקווים העגולים והרכים בולטים בחוץ, בעיקר במעקות המרפסת המקיפה את הקומה השנייה ("הברקה של נסטור" מפרגן עזר). הם משתלבים נהדר עם המראה החם של תריסי העץ העשויים טיק מיושן  (weathered teak), שהזמין עזר מהמפעלים המייצרים עבורו שולחנות.

"היתרון המשמעותי שלנו כצמד", אומר נסטור בשיחה מאוחרת יותר, "מעבר לחיבור ולזרימה הטבעית שמאוד מייעלים את העבודה, הוא שבבית הזה בעצם פיצחנו את הנוסחה לתכנון וביצוע פרויקט מא' ועד ת' בעלויות שיכולות להגיע ל-25-30 אחוז פחות מהעלות המקובלת. אנשים רואים את התוצאה ומתחברים לרעיון, ועכשיו אנחנו כבר משכפלים את מודל העבודה שיצרנו בפרויקט של בית פרטי גדול באירופה, ובקרוב גם במלון בוטיק כאן בארץ. בעצם, היופי הוא שאנחנו מדלגים על המון בעלי מקצוע בדרך. אין קבלנים, אין מפקחים, אני על הפן האדריכלי ויוסי עושה את כל ההתקשרות מול הספקים בארץ ובחו"ל באופן ישיר. הלקוחות משאירים לנו את ההחלטות העיצוביות והאחריות שלהם נגמרת במציאת המגרש".

בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-_דרישת_שלום_גם_מסיציליה.
וטרינות ענק מכניסות אור | צילום: איתי סיקולסקי
בוזוקי_שיק_גרסת_הרצליה_-_דרישת_שלום_גם_מסיציליה.
צילום: איתי סיקולסקי
_OBJ_OBJ

>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק