זווית נכונה, השראה, אור וצל, שילוב חומרים, סיפור מרגש שעובר בפריים אחד. איך יוצרים תחושה של בית? איך מעבירים תחושה של חמימות או יוקרה? איך מבליטים פינה קטנה או יוצרים פסיפס מדויק של גוונים? צילום בתים זו אמנות בפני עצמה ובלי הצלמים שמתמחים בכך לא היינו יכולים ליהנות כל כך מהצצות לבתים המעוצבים בארץ. כחלק מסיכום שנת 2018, ביקשנו מצלמי העיצוב והאדריכלות המובילים בארץ לבחור מהתמונות שצילמו בהשנה החולפת את פריים שהכי ריגש אותם, עורר בהם השראה או היה בשבילם שיא מקצועי, ולספר לנו על כך.
עוזי פורת: "זהו צילום של בניין מגורים בקיבוץ גבת. בשנה האחרונה אני עובר ומצלם בקיבוצים ומחפש רגש נראה בנופי הקיבוץ של פעם, סביבה אליה אני חוזר ונעטף בחום גם אם היא דלה ומתפוררת".
הגר דופלט: "איך בוחרים תמונה אחת שריגשה השנה? הרי יש אחת כזאת כמעט בכל פרויקט. זו יכולה להיות זווית צילום מיוחדת ושונה שמחמיאה לחלל, קרני אור שיצרו משהו אחר ומעניין בפריים או למשל חיבור לא צפוי שיצרתי בצילום. עבורי, זה בדרך כלל הפריים שהוא פיסה מהחלל או מהחוץ שמצליח להביא לידי ביטוי את נקודת ההתחלה של העיצוב – החלום. התמונה שבחרתי לקוחה מצילומים עבור אדריכלית עינת ארז קובילר. הבית היה גדול ומורכב והציב לא מעט אתגרים בצילום והרבה צורך בתכנון וחשיבה תוך כדי יום הצילומים. הצילום כלל גם צילומי פנים וגם צילומי חוץ של כל ארבע החזיתות. גם כשאני מצלמת בית גדול, עשיר בעיצוב ומורכב מבחינה אדריכלית, אני מחפשת לחשוף בו את הרגעים הקטנים, את הפיסות שמרכיבות את התחושה והסיפור של הבית. את הפריים הזה צילמתי תוך כדי הסתובבות סביב הבית כדי למצוא את זווית הצילום הנכונה לצילום החזית. אני אוהבת אותו דווקא כי הוא אחר. זה לא הפריים לשער של הכתבה. זה הפריים האחרון, של מבט נוסף מתוך השדות שמסביב, רגע מתמשך של התבוננות אחרת על הבית שמצליח לייצר שקט וחיבור רגשי".
דנה סטמפלר עשהאל: "התצלום שבחרתי – מתוך פרויקט של סטודיו אפרת מידן - מחזיר אותי לאותו בוקר של התבוננות עמוקה בהתרחשות אסתטית ומרגשת של בית מואר, של משפחה מאושרת, של אהבה. חלל שכל הפרטים השונים בו מתלכדים לשלמות אחת שמהדהדת אצלי חודשים אחרי הצילום".
שי אדם: "התמונה מתארת אדריכלות תת קרקעית של העולם הבא. כצלם שמתעד יום-יום סלונים נוצצים של בתי יוקרה, זכיתי להיכנס לבטן האדמה ולהציץ בפרויקט מרגש של אולמות קבורה הנחפרים תחת הרי ירושלים. אין כאן הישג אמנותי גדול במיוחד, אך במישור התודעתי המקום הזה – במיזם של 'רונן פורטל - ניהול פרויקטים' – פתח לי פרספקטיבה חדשה ומעניינת בהקשר של 'חללי מגורים' במשמעות המורחבת של המושג. העתיד כבר כאן".
עודד סמדר: "אור וצל, מפגש בין חומרים - שני אלמנטים חשובים מאוד אשר עוזרים לי להבין את החלל שאני מצלם. בזמן צילום שבו מתקיימים שני המרכיבים הללו, אני תמיד נזכר מה משך אותי לתחום הזה. בבית הזה, שתיכנן אדריכל אריאל פרנקו, יש הכל ובשפע".
שי אפשטיין: "בחרתי בצילום מתוך בית בתל אביב שתכנן אדריכל עדי וינברג (סטודיו ארביג׳אז אדריכלים). הצילום הזה מרגש אותי כי הוא מצליח לשלב מבחינתי חי-דומם מבודד מתוך הקונטקסט של עצמו, כשהוא נוסך הרמוניה ושלווה בתוך שבריר של התבוננות שלי בחלל המצולם ושל הדמויות הנשיות, הניצבות בקיפאון מרחף, כאילו הזמן שם עצר מלכת. השילוב של כל האלמנטים הללו ברובדים ועומקים שונים מצליח לייצר חוויה שהיא גדולה מסך חלקיה".
>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק
שירן כרמל: "בחרתי צילום מתוך דירה שעיצב של גילי אונגר. אני אוהבת מאוד את הצבעוניות שבה, ססגוניות משפריצה אך יחד עם זאת יש בה שקט ותנועה רגועה. אני אוהבת לשלב דמויות בצילום חלל, הן יוצרות תחושה קולנועית ופריים בודד יכול לספר סיפור ולעורר סקרנות".
גלעד רדט: "לפני שנה ביקרתי בפינלנד עם הבן שלי. זהו מקום מאוד מיוחד עבורי, והוא נותן לי הרבה השראה לצילום. בתמונה רואים את כל הפשטות והיופי הטבעי שמשתנה מעונה לעונה ואת האווירה המיוחדת. זה שונה מכל מהבתים שאני מצלם בארץ מהרבה בחינות, אבל זה גם מקום שהצילומים ממנו עזרו לי לקבל זווית אחרת והוא משפיע על האופן שבו אני מצלם עיצוב ואדריכלות".
אבישי פינקשלטיין: "אני אוהב לצלם קניונים ומרכזי מסחר, לצעוד ולהקיף את המבנה העצום מבפנים ומבחוץ, להתרשם מכוונות המעצבים, מהשפה, החומרים, ולהתאהב בהם לכמה שעות. הפרויקט של צילום קניון 'עזריאלי ראשונים' היה עבורי חוויה אדירה, מכיוון שגדלתי בעיר, והנופים סביב הקניון הם נופי ילדותי ונעוריי. האדריכלות של הקניון אינה דומה לשום דבר אחר שצילמתי, כמעט שאין בה קווים ישרים וכדי 'לפלס' את החצובה נאלצתי להיעזר בעמודי תאורה ותמרורים בקומפוזיציות שלי. אחר כך מחקתי אותם בפוטושופ. סוג של צדק פואטי. השילוב של מבנה דמויי ספינת חלל עתידנית נטועה בנוף פרדסי-ילדותי יצר אצלי קונטרסט חזק בלב, שאותו תיעלתי כדי לחקור את האדריכלות עם המצלמה".
אורית ארנון: "בחרתי תמונה מתוך פרויקט שצילמתי למעצבת לטיסיה שיינקמן בבית בעתלית. מעבר לכך שיש פה עיצוב יוצא דופן בעיניי, הסיפור שעומד מאחוריו מרגש במיוחד. בבית מתגוררים מיכל ושחר ושלושת ילדיהם. בתם הבכורה חולה במחלת SMA ומשותקת בכל גופה. הבית מותאם לגמרי לצרכים שלה - האמבטיה מונגשת ובכל חלל יש פינה לכיסא ולמיטת הגלגלים. זה היה יום מאוד מיוחד עם משפחה מאוד מיוחדת ומעוררת השראה, ומדהים לראות כמה העיצוב משתלב עם סיפור החיים שלהם".