עיצוב הבית
עיצוב הבית

אופן ספייס של הלייף: דירת 60 מ"ר בפלורנטין

זוג רופאים ביקשו ליצור בדירתם התל אביב הקטנה מקום לגדל משפחה, לעבוד מהבית, לארח חברים וגם להכיל כמה שיותר מבלי להכביד. תכנון קפדני ומדויק, נגרות אישית וקצת קסם עיצובי יצרו בדיוק את זה

קליה מור | | פורסם 20/12/22 14:20  | עודכן 21/12/22 12:46
דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר

דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
תל אביבית קומפקטית ויש בה הכל. תכנון ועיצוב ליאת דביר רותם|צילום: ניצן הפנר
דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר
בלב שכונת פלורנטין התוססת שבתל אביב, בבניין היסטורי משנת 1936, מתגוררים זוג רופאים עסוקים ושאפתנים בתחילת שנות ה-30, הבונים את ביתם ואת משפחתם. הם מגדלים כלב ומצפים להולדת בתם הראשונה.

הבניין עבר שימור מרקמי בפרויקט תמ"א 38, שבמסגרתו נוספו לבניין עוד שלוש קומות. הדירה בקומה החמישית, ושטחה כ-62 מ"ר (ברוטו) + מרפסת קטנה הפונה למדרחוב האייקוני של השכונה.

>> לכל הכתבות בערוץ living 

באר טוביה: בית נטול פוזות אבל נוטף סטייל למשפחה

הדיירים ביקשו ליצור עבורם בדירה הקטנה עולם ומלואו. כזה שיאפשר להם מקום לגדל משפחה צעירה, לעבוד מהבית, לארח חברים וגם להכיל כמה שיותר מקומות אחסון מבלי להכביד.

בתוכנית הקבלן הסטנדרטית לא היה מענה לכל בקשותיהם, והייתה גם בעיה בחדר הרחצה הקטנטן שבו נדרשו לשלב גם מכונת כביסה, מייבש ודוד. היה להם חשוב מטבח שבו מבשלים ואופים כל יום עם אחסון ופינת אוכל. מאחר ששניהם לומדים, יש להם צורך בפינת עבודה פעילה ונוחה. חדר השינה שלהם מוקם בממ"ד הקטן, ואילו החדר השני יועד עבור התינוקת.

אחד האתגרים בעיצוב דירה קטנה הוא יצירת תחושת מרחב מבלי להתפשר על פונקציונליות החשובה כל כך למשפחה צעירה כזו, ולכן הושקעה מחשבה רבה בתכנון קפדני ומדויק של חלוקת החלל לכדי ניצול מרבי של כל מ"ר.

"הסגנון העיצובי שהתבקש היה מודרני עכשווי שיתחשב בטעם האישי שלהם ויכיל את טביעת האצבע העיצובית שלי", מספרת המעצבת, ליאת דביר-רותם, "וכל זה צריך להתרחש בחלל לא גדול שהצריך 'קסם' עיצובי".

האילוצים הוכתבו מתוכנית הקונסטרוקציה והקבלן כגון מהלך הכניסה, החלונות, מיקום הממ"ד, עמודים, התשתיות והמערכות, האתגר המקצועי היה לפתור את הפונקציות ולהפוך את כל האילוצים לפתרונות מעוצבים ולהביא לשדרוג הנראות הסופית. גן משך הבנייה הוכתב על ידי הקבלן המבצע את התמ"א 38 וערך כשנתיים.

"מבחינתי, המפתח לתכנון דירה כזו מתחיל בניתוח של אורחות החיים והצרכים של מי שיגורו בה", מספרת דביר-רותם, "את חלוקת החלל הכללי תכננתי כאופן ספייס, במטרה למקסם כל מ"ר, ואת הקירות החליפו ארונות ומחיצה. עיצוב נגרות מותאמת אישית הוא השלב האהוב עלי ביצירת הפנים בפרויקטים שלי. הנגרות מאפשרת לי גיבוש שפה עיצובית ייחודית לכל פרויקט. אותם צבעים, מרקמים וחומרים שונים שמשתלבים בכל החלל מהמטבח ועד הסלון".

דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר
דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר
דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר
דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר
דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר

דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר

מחיצת נגרות יפהפייה תוחמת את פינת האוכל והמעברים

מרגע פתיחת הדלת נכנסים לחלל הכללי הנפתח בהדרגה הודות למיקום ארונות מטבח עם דופן נגרות יפה עם ווי תלייה מצד אחד של הדלת ומעט אחרי ממוקמת מחיצת נגרות יפהפייה שחלקה העליון פתוח והיא תוחמת את שולחן פינת האוכל ואת המעברים בחלל הפנים. המחיצה תוכננה מעץ אלון בגוון מעושן על מנת להגדיר את מיקום פינת האוכל בחלל וגם את המעברים סביבה מדלת הכניסה לכיוון המטבח ומהדלת לכיוון החדרים. שולבו בה גם מדפי אחסון (כמו תיבות שטוחות) לכלים וצמחייה מעל פינת האוכל. המחיצה שאינה סגורה עד התקרה מאפשרת רצף מבטים בחלל הפנים.

בקיר אחסון גבוה רוכזו מרבית הפונקציות והמכשירים כגון מקרר, תנור וארונות, ואלו המשיכו ברהיט/ארון גבוה שיועד לאחסון כל מה שיש בחדר שירות. כך נוצרו המשכיות וסדר ויזואלי בחלל קטן. שולבו שני חומרי גמר – אחד לארונות תחתונים (פורמייקה) והשני לארונות הגבוהים עם חזיתות הצבע המחורצות.

המטבח ממוקם בקצה אחד של החלל הכללי, במרכז פינת אוכל ובקצה השני אזור הסלון ופינת העבודה, לאורך כל החלל פרושה מרפסת צרה שהקיר המשותף לה ולחלל כולו עם פתחים - חלונות ודלתות שהם תוצאה של השימור האדריכלי לבניין וזו גם החזית הראשית של הבניין והעיקרית של הדירה. המרפסת הקטנה חשובה לחלל הפנים. היא מכניסה הרבה אור טבעי וצמחייה וממנה נשקפת שכונת פלורנטין והשדרה עם העצים וכל הקסם שלה.

המטבח תוכנן פונקציונלית, מרחק נכון בין המקרר, הכיור והכיריים באופן שמבטיח נוחות שימוש מרבית. האחסון רוכז בחלק הפנימי של החלל, בארונות גבוהים עד התקרה כאלמנט מארגן סביב מקרר ולידו תנור BI שזולגים עד לכניסה לדירה כחוצצים עם חזית דקורטיבית ועליה ווי תליה מעץ אלון. שאר המטבח תוכנן עם ארונות נמוכים תחת משטחי עבודה פרושים לאורך הקיר החיצוני שגובל במרפסת.

בין שתי דלתות היציאה למרפסת אחת מתוך המטבח והשנייה מתוך הסלון תוכננה יחידת המטבח לאפייה, זוהי תוספת משטח עבודה חיונית לאפייה וארונות תחתונים ועליונים שמוסיפים אחסון חסר והמיקום שלה מול פינת האוכל יוצר ציר מרכזי בחלל הכללי.

חלקי המטבח מאוחדים בנראותם בשל חומרי הגמר הזהים והעיצוב הזהה של הנגרות. הקרמיקה נבחרה בצבעונית משלימה עם גלזורה מבריקה בגוון בהיר מעושן עד התקרה לגובה.

שולחן האוכל (עם הגדלה) הוא מרהיטי טבע, 3,000 שקל, וכיסאות אוכל של united seats, 420 שקל לכיסא.

דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר
דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר
דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר
דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר
דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר

דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר

כחולים וירוקים עמוקים משקפים את זהות בעלי הדירה

אותה שפה עיצובית ממשיכה בתכנון הקיר הראשי באזור הישיבה מול הטלוויזיה ופינת העבודה הפינתית. הקיר נצבע בגוון דומה ומהדהד לאריחי הקרמיקה בקיר המטבח שנמצא בצד המקביל של החלל ועליו הנגרות בגוון הירוק אפרפר העמוק שמגיע מהמטבח.

לבסוף נבחרה ספה בגוון רך ומשלים (רהיטי לאופרד, 4,800 שקל).

בקיר הראשי של מסך הטלוויזיה תוכנן רהיט לכל אורכו המשתלב עם פינת עבודה פינתית ליד החלון ומכלול יחידות עיליות לאחסון מצדי המסך ומעל השולחן בהם שולבו ספרים, כלי כתיבה ומזכרות שנאספו בחו"ל.

הגוונים שנבחרו בעיצוב הפנים כחולים וירוקים עמוקים משקפים את זהות בעלי הדירה והם חלק מהדנ"א של הסגנון והאווירה. המעצבת מספרת כי נמנעה מבחירת בסגנון מגדרי גברי כגון שחור ואפור וחום שלטעמה הם בחירה סטנדרטית שגם טמונה בה סכנה של העמסה והקטנת החלל הלא גדול. פריטי הריהוט שנבחרו להשלמה הם מעץ טבעי, כיסאות ירקרקים, ספה רכה ושטיח קלוע בסלון.

מבחינת תאורה נבחרה סדרת גופי תאורה מינימליסטיים, צמודי תקרה שאינם מכבידים על תחושת הזרימה בחלל, שילוב של שחור ופליז וכן פרופילי אורך ארוכים שיתרמו לתחושת אורך בחלל.

גוף התאורה בפינה בסלון תלוי על הקיר ועל התקרה בכבלים דקים שחורים משתלשל  מהתקרה ואינו תופס שטח רצפה ומוסיף אווירה ואור נמוך.

נראות מיוחדת ועשירה באסתטיקה

בחדר שינה הורים, הממ"ד הספיק להכיל רק את המיטה והארון, האתגר העיצובי היה איך ליצור נראות מיוחדת ועשירה באסתטיקה בנתונים כה מגבילים. תוכנן גב מיטה מנגרות בצבע כחול עמוק הבולט מהקיר עם נישות בעומק של 20 ס"מ, בחירת הצבעים והעיצוב חיפו על היעדר שטח רצפה למיקום שידות בצדי המיטה, ובנישות עצמן שולבו מדפי עץ. את גב המיטה הבולט סוגר ותוחם מעל מדף עץ אלון לכל אורך הקיר עד לארון ומעליו מדף אלון נוסף.

הקיר מאחורי הנגרות בגוון כחול מעושן המשלים את הנגרות, את ההשראה לכך קיבלה המעצבת מהתמונה המוצבת במרכז הקיר.

גב המיטה ומדפי העץ מחוברים לארון קיר גדול בצידו הקרוב לקיר המשותף, שהוספה לו דופן צד בכחול מחורץ זהה למשטח גב המיטה ועליה ווי תלייה, פתרון שימושי ועיצובי.

חדר הרחצה צר וקטן לכן עובה קיר האסלה גם מאחורי הכיור והארון כך שהתקבל עומק לכל האורך. מראה עם מסגרת שהיא מדף הרוכב על גבי הבליטה של מנגנון האסלה. גוף התאורה מוקם על גבי המראה. חומרי הגמר של חדר הרחצה נבחרו מסטנדרט הקבלן בשל אילוץ תקציבי, והנראות שודרגה באמצעות בחירת כיור וברז לבנים המונחים על משטח וארון בגמר התואם את הנגרות הכללית בדירה ובחירת פרזול משלים בצבע שחור כולל במקלחון.

כבר בשלבי התכנון הראשוניים נבנתה גומחה צידית (על חשבון החדר הצמוד) שבה הוטמעו מכונת הכביסה והדוד.

חדר הבת עוצב לבקשת האבות כאוסף ריהוט לא קבוע "שיגדל" עם הילדה. נבחר גוון אפרסק לצבע הקיר הראשי, ארון פרי סטנד, מיטה ושידה לבנים ופריטי טקסטיל. 

דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר
דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
צילום: ניצן הפנר

דירה בתל אביב, עיצוב ליאת דביר-רותם, ג,
תכנית הבית|צילום: ניצן הפנר

עיצוב ותכנון פנים: ליאת דביר-רותם

תגובות סגור
...טוען
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן