הדיירת, בשנות ה-60 לחייה, התגוררה ב-40 השנה האחרונות מחוץ לתל אביב ולאחרונה החליטה לשוב לעיר, לדירה שבה גרה בנעוריה. הדירה נמצאת ברחוב בארי, בבניין שבנו בשנות ה-60 האדריכלים אריה שרון, בנימין אידלסון ורם כרמי וזיכה אותם בפרס רוקח. הוא השתמר יפה ולאחרונה נכנס לרשימת שימור של מבנים ברוטליסטיים בעיר.

הדירה, ששטחה כ-100 מ"ר והיא כוללת שלושה וחצי חדרים, לא שופצה מעולם, והדיירת פנתה לאדריכלים רביב בר-נוי וענת בלושטיין ממשרד RA architects כדי שיתאימו את הדירה לצרכיה. "מצד אחד הדיירת רצתה לבצע התערבות גורפת בדירה ולשפצה מהיסוד, אבל מצד שני היה לה חשוב לשמור על האיכויות הקיימות בדירה המקורית", מספרים האדריכלים. "היא ביקשה לפתוח את החלל ולהכניס אור וגם לשמור על אינטימיות. בנוסף, היא ביקשה עיצוב בסגנון חדש ומודרני, לצד שימור של הריהוט הישן מבית נעוריה. נכנסנו אל האתגר מלאי סקרנות". השיפוץ נמשך כחודשיים וחצי ועלותו הייתה כ-600 אלף שקל, כולל עבודות אלומיניום ונגרות, תאורה, מוצרי חשמל וריהוט.

עוד בערוץ עיצוב הבית: 

"כשנכנסנו לדירה בפעם הראשונה הרגשנו שהיא השתמרה יפה ושהחלוקה לשני אגפים - הפרטי והציבורי - נכונה. אמנם לדירה שני כיווני אוויר בלבד, אבל התחושה שלנו הייתה שההעמדה של הבניין ומיקומי הפתחים מחפים היטב על המגבלה הזאת", מתארים האדריכלים. "יחד עם זאת, התחושה הייתה שהדירה סגורה מאוד ובנויה מרצף של חדרים, ולכן הרגשנו צורך לרווח את החלל וליצור זרימה בין החללים".

דירה בבארי, ג, עיצוב רביב בר-נוי וענת בלושטיין, חלל ציבורי - 13
אפשר להציץ דרך המדפים בכניסה | צילום: שי אפשטיין
דירה בבארי, ג, עיצוב רביב בר-נוי וענת בלושטיין, מסדרון - 15
צילום: שי אפשטיין

הכניסה לדירה הייתה אל תוך מסדרון צר וחשוך שמעליו בוידעם. במהלך השיפוץ פורק הבוידעם והקיר בין הסלון לכניסה, וכך אפשר לראות מהכניסה את מרבית החלל. בכניסה, בין העמוד לקיר, נבנו ארבעה מדפים, שמאפשרים להציץ דרכם והם מוסיפים עומק ועניין למבט.

בכניסה לבית הוצב רהיט רדיו משנות ה-60 של בעלת הבית ולידו פרוש שטיח קילים צבעוני. "על מנת להכיר לעומק את הדיירת, את סגנונה האישי, ואת האופן שבו היא מתנהלת במרחב הפרטי, קבענו את אחת מפגישות העבודה הראשוניות בביתה הקודם", מספרים האדריכלים. "בבית היו כמה רהיטים ישנים שצדו את עינינו והיו חלק מהריהוט המקורי בדירה המיועדת לשיפוץ – רהיט הרדיו וכן שולחן, מזנון ושתי כורסאות. היה לנו ברור שכדאי לשלב את הפריטים האלה בדירה, למרות שהדיירת חששה שהם לא יתאימו לסגנון המודרני והנקי שרצתה. הם הפכו להיות גורם משמעותי בתוכניות הדירה".

דירה בבארי, עיצוב רביב בר-נוי וענת בלושטיין - 5
צילום: שי אפשטיין
דירה בבארי, עיצוב רביב בר-נוי וענת בלושטיין - 6
רהיט רדיו משנות ה-60 | צילום: שי אפשטיין
דירה בבארי, עיצוב רביב בר-נוי וענת בלושטיין, חלל ציבורי - 12
צילום: שי אפשטיין

החלל הציבורי הפתוח כולל סלון, פינת אוכל ומטבח, שהוצב ליד חלונות הזכוכית הגדולים. בהמשך נמצא מסדרון המוביל לחדר מואר המשמש כחדר עבודה ואירוח, וצמודה אליו מרפסת, המופרדת בדלתות אלומיניום. "בניגוד לדחף הראשוני להגדיל את פנים של הבית על ידי צירוף המרפסת הסגורה אל חדר העבודה/אירוח, בחרנו לשמר ואף להדגיש את המרפסת, מתוך הבנה שהיא מוקד משמעותי לזוויות מבט שונות מתוך הבית, ובאופן זה יוצרת חיבור בין הפנים והחוץ", מסבירים בר-נוי ובלושטיין.

דירה בבארי, עיצוב רביב בר-נוי וענת בלושטיין, מטבח - 15
צילום: שי אפשטיין
דירה בבארי, עיצוב רביב בר-נוי וענת בלושטיין, חלל ציבורי - 14
צילום: שי אפשטיין
דירה בבארי, עיצוב רביב בר-נוי וענת בלושטיין, חלל ציבורי - 17
צילום: שי אפשטיין
דירה בבארי, עיצוב רביב בר-נוי וענת בלושטיין - 3
המרפסת חופתה באריחים | צילום: שי אפשטיין

הדגשת המרפסת נעשתה על ידי חיפוי באריחי חוץ של גלוסקא, בניגוד לשאר הדירה שחופתה בפרקט. המרפסת מרוהטת ברהיטי גן ובעציצים גדולים, ואפשר לראות אותה מכל חלל בבית. בהמשך נמצא חדר השינה, שגם ממנו יש יצאה למרפסת, עם חדר רחצה בסגנון מודרני.

דירה בבארי, עיצוב רביב בר-נוי וענת בלושטיין, חדר שינה - 4
צילום: שי אפשטיין
דירה בבארי, ג, עיצוב רביב בר-נוי וענת בלושטיין, מסדרון - 2
צילום: שי אפשטיין
דירה בבארי, ג, עיצוב רביב בר-נוי וענת בלושטיין, חדר רחצה - 14
צילום: שי אפשטיין
דירה בבארי, ג, עיצוב רביב בר-נוי וענת בלושטיין, חדר רחצה - 15
צילום: שי אפשטיין

>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק

"האתגר הגדול בפרויקט היה לשמור על הקו העדין שבין הישן והנוסטלגי ובין החדש והמודרני", הם אומרים. "המתח בין דרישת הדיירת להתערבות מסיבית - 'שיפוץ מהיסוד' - לבין שימור ה'איכויות של פעם' דרש מאיתנו לפענח מהן האיכויות האלה, שהיא התקשתה להסביר במילים. אחת האיכויות שזיהינו בדירה המקורית הייתה היכולת לעבור מחדר לחדר בצורה מעגלית - מעין שוטטות בדירה. מאפיין זה היה קיים בדירות של אמצע המאה הקודמת וכבר כמעט ואינו נראה כיום. בחרנו להשתמש בו ככלי תכנוני וכך לשמר איכות מרחבית של פעם, על אף סגנון העיצוב המודרני".

אדריכלים: רביב בר-נוי וענת בלושטיין בעלי משרד RA architects

קבלן: יוסי פרנקל

רשימת מכולת

שטיח קילים צבעוני – 1,000 שקל, שטיחי מתריב
ריפוד כורסה ישנה – 1,200 שקל , סיפור כיסוי
עבודת נגרות במטבח – 45,000 שקל, נגריית דרך העץ , בצרה