מתחם נגה נמצא במיקום אסטרטגי בתפר שבין יפו לתל אביב, בין מתחם התחנה בנווה צדק לשוק הפשפשים, ומכניס בהדרגה את הולכי הרגל לאווירה היפואית עם המבנים ההיסטוריים הרבים והאווירה התוססת והצעירה ברחובות השכונה הקטנה.

סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
בתפר שבין יפו לתל אביב | צילום: סטודיו בזלת

סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
המבנה מבחוץ | צילום: סטודיו בזלת

השבוע קיבלנו הצצה לדירה קסומה בבניין היסטורי הממוקם מול תיאטרון גשר בלב ההתרחשות. הבניין נבנה בתחילת המאה ה-20 בסגנון אקלקטי וקומת הקרקע ערבית יפואית. פינת המבנה קטומה ובכך מייצרת התרחשות בצומת הרחובות, כיכר קטנה ונעימה. מרפסות המבנה מעוטרות ומזמינות את הדיירים לשבת בהן ולצפות במתחם האינטימי. ניתן להבחין בפרטים המיוחדים של המרפסות הכוללים קונזולות התומכות במרפסות הזיזיות ומעקות מקוריים.

חדר המדרגות מרשים ביותר - קנה המידה של החלל גדול מאוד ומכיל פרטים מקוריים רבים, בהם פתחי קשת, סורגים ומאחז יד מעטורים מברזל עבודת חרש, מדרגות פריקסט מבטון ודלתות עץ מקוריות בעלות מפתחים גבוהים. כל הפרטים יפהפיים וטיפוסיים למבנים ההיסטוריים ביפו ומזמינים את העולה במדרגות להיכנס לחוויה אדריכלית.

סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
חדר המדרגות מרשים ביותר | צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
סורגים ומאחז יד מעטורים מברזל עבודת חרש | צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
מדרגות פריקסט מבטון ודלתות עץ מקוריות בעלות מפתחים גבוהים | צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
כל הפרטים יפהפיים וטיפוסיים למבנים ההיסטוריים ביפו | צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
מזמינים את העולה במדרגות להיכנס לחוויה אדריכלית | צילום: סטודיו בזלת

סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
צילום: סטודיו בזלת

עוד באתר לעיצוב הבית:

"בחרתם בדירה במבנה לשימור, תכבדו אותו"

"סיפור האהבה שלנו עם מתחם נגה החל לפני חמש שנים, כאשר לקחנו החלטה לעזוב את מרכז העיר תל אביב ולמצוא דירה ברחוב אילת, מספרת בעלת הבית. "הגילוי היה באחת מריצות הבוקר, פתאום הבחנו ברחובות הקטנים של מתחם נגה ומשם הכל כבר היסטוריה. התאהבנו בשכונה והחלטנו להתמקם בה. אמנם רוב המבנים במצב גרוע, אבל אנחנו לא רואים זאת ומקווים שיום יבוא ויעברו שימור ושיקום".

מה הייתה ההתרשמות הראשונית שלכם מהבית?

"כבר במבט מהרחוב על המבנה הבחנו בקומת הקרקע הטיפוסית לסגנון היפואי אקלקטי ובפרטים המקוריים שנשמרו המרמזים על היסטוריה רבת שנים שהמבנה נושא עמו. חדר המדרגות שנשמר ברובו, מעקה מרשים ומרצפות מצוירות מיד תפסו את תשומת לבנו. הרגשנו שיש פה משהו אחר, מיוחד.

"כשנכנסנו לדירה בפעם הראשונה הבחנו מיד בפוטנציאל הגלום בה - תקרות גבוהות (3.75 מ'!) וחלונות ענקיים שמכניסים אור רב לדירה, שלא לדבר על המרפסת שצופה לרחוב הקטן. העניין הוא שהחלוקה הייתה ממש קלסטרופובית, וללא ספק נדרשה עבודה רבה כדי לשקם את החלל. לפנינו גרו שתי משפחות בדירה. אמנם דירה גדולה ומרווחת, 175 מ"ר, אבל ריבוי האנשים שגרו בדירה נראה לעין מיד".

סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
נדרשה עבודה רבה כדי לשקם את החלל | צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
תקרות גבוהות (3.75 מ'!) וחלונות ענקיים | צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
לתכנן את הבית בלי להרוס את הסכמה המקורית | צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
שמירה על האופי של החלל ופרטיו | צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
בעלת הבית ידעה שהיא רוצה מטבח שחור מיד | צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
צילום: סטודיו בזלת

סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
ידיות הענתיקה נבחרו בשוק הפשפשים, וכך גם גופי התאורה | צילום: סטודיו בזלת

מה היו המחשבה והקו המנחה בעיצוב הדירה?

"הדבר הראשון שהבנו הוא שאנחנו חייבים להיוועץ בבעלי מקצוע מיומנים בתחום. מכיוון שהמבנה מאוד ישן ובעל אופי מיוחד גם בשיטות הבנייה שלו, החלטנו לקחת קבלן מקומי שמכיר את טיפוסי המבנים הללו וידע להתמודד עם כל הסוגיות שלו. גם בעניין הקונסטרוקציה נעזרנו במהנדס אבשלום סדן, מומחה בתחום. הרעיון היה לתכנן את הבית בלי להרוס את הסכמה המקורית, דווקא היה חשוב לנו לשמר את רוח המקום. דמיינו את הדירה עם הפרטים המקוריים שעברו שיפוץ קל וגם הקירות לא עברו החלקה אלא נצבעו וחודשו. שכבות הצבע ללא ליטוש או החלפת הפרטים בפרטים משוחזרים שמרה על האופי של החלל ופרטיו".

סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
החיים עשו את העיצוב מבחינת הרהיטים | צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
הקירות לא עברו החלקה אלא נצבעו וחודשו | צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
דירה קסומה בבניין היסטורי | צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
אבי הדיירת היה שותף מלא בקבלת ההחלטות | צילום: סטודיו בזלת

סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
צילום: סטודיו בזלת

לאבא של בעלת הבית, מתברר יש ראש יצירתי מאוד, הוא הבעלים של חנות הרהיטים "תות", יש לו רעיונות מקוריים גם לתכנון החלל והוא היה שותף מלא בקבלת ההחלטות. "הרעיון ששבה את לבנו הגיע מהאדריכל אלכס מייטליס", היא מוסיפה, "אני זוכרת שאמר לנו: 'בחרתם בדירה במבנה לשימור, תכבדו אותו', והציע לשמור על חלוקת החדרים הכללית ולפתוח עוד פתחים בקירות פנים הבית, כאלו שיזכירו לפתחים המקוריים. הרעיון היה מקסים והרגשנו שזה הדבר הכי נכון לבית. מההחלטה הזו הכל היה פשוט. על התוכניות לביצוע היה ממונה המעצב סמי שלום כנפו, אהבתי את הראש שלו, מאוד רומנטי ומתאים לאווירה של הבית. הבנו שהסגנון קיים רק צריך ללכת איתו".

את תכנון המטבח עשה אבי, והדיירת ידעה שהיא רוצה מטבח שחור מיד. ידיות הענתיקה נבחרו בשוק הפשפשים, וכך גם גופי התאורה. בתור מעצבת טקסטיל הייתה לה מחשבה על הספה בסלון והיא ידעה איך היא רוצה אותה, כך שהיא תכננה ואבי ביצע. "אני תמיד אומרת שהחיים עשו את העיצוב מבחינת הרהיטים", היא אומרת, "הם עוברים איתנו הכול וזה מורגש".

סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
הסגנון קיים רק צריך ללכת איתו | צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום: סטודיו בזלת)
צילום: סטודיו בזלת
סמי שלום כנפו (צילום:  סטודיו בזלת)
צילום: סטודיו בזלת

_OBJ

עיצוב פנים: סמי שלום כנפו

במדור הקודם: טרה שיק: דירה ברובע מארה בפריז
הכתבה הוכנה על ידי סטודיו בזלת - אדריכלות שימור ועיצוב פנים במבנים היסטוריים