עיצוב הבית
מגזין סוף השבוע

תל אביב: "המטרה של הבית היא לשדר שמחה"

בני הזוג בשנות ה-60 לחייהם ביקשו לתכנן בית יוצא דופן מלא בצבעים, במקומות אחסון ואור טבעי. האתגר: מגרש צר וארוך שנמצא על צומת סואן. התוצאה: בית של כ-600 מ"ר בלי מפלסים ומדרגות אבל עם דלת כניסה כחולה, קירות צהובים וספרייה שעושה חשק להתיישב

שהרון היבש, LIVING | living | פורסם 13/05/21 15:00  | עודכן 14/05/21 15:07
בית בתל אביב
מבט מהסלון לכיוון פינת האוכל|צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
חלונות גדולים לאורך הבית|צילום: עמית גושר

בני זוג בשנות ה-60 לחייהם ביקשו מאדריכלים שרון נוימן ויפתח חיינר לתכנן עבורם בית שמח, צבעוני, עם מקום רב לאחסון. הגבר מסתייע בקב ובכיסא גלגלים, והבית צריך להתאים לכך - ללא מפלסים, ללא מדרגות, עם פתחים רחבים במיוחד וחדרים גדולים שיאפשרו להתנייד בו בקלות. המגרש הציב בפני האדריכלים אתגר. שטחו 613 מ"ר, אבל הוא צר וארוך: רוחבו הממוצע 11 מטר בלבד ואורכו 55 מטר. בנוסף, המבנה חייב להיצמד לבית הסמוך, כלומר נדרש קיר אחד ארוך ואטום, וקיים שיפוע חד, בגובה קומה, שיורד ממפלס הרחוב לכיוון הרחוב המקביל שבו ממוקם צומת סואן.

כדי להתמודד עם האתגרים החליטו האדריכלים להתייחס למבנה כאילו היה בניין משותף ולא וילה. הם מקסמו את זכויות הבנייה המותרות ותכננו בית ששטחו 740 מ"ר והוא כולל שתי קומות ומרתף גדול. לשם כך שילבו במבנה מעלית וגרם מדרגות. "הבניין שתכננו לא סימטרי – בקומת הקרקע נמצאת הדירה המרכזית (190 מ"ר) שלה שייך גם המרתף (400 מ"ר). התכנון שלה מספק לדיירים תחושה של פרטיות ואינטימיות. למשל, בעלי הבית, שמשכירים את הדירה העליונה, ביקשו שלא נתכנן את החלונות שלה מעל הגינה, כדי שלא ירגישו שהם חיים בבית משותף. יצרנו פטיו פתוח מעל דלת הכניסה, הוא מאוורר את הדירה שבקומה העליונה ומייתר את הצורך בחלונות מעל לאזור הציבורי בדירה התחתונה", אומרת נוימן.

>> לכל הכתבות בערוץ living 

בית בתל אביב
הבית מבחוץ|צילום: עמית גושר

בית בתל אביב
צמחייה לאורך חומת המגרש|צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
הכניסה לבית|צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
דלת רחבה וכחולה|צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
המטבח|צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
נישה צהובה בקיר המטבח|צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
נישה צהובה גם בקיר התוחים את פינת האוכל|צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
צילום: עמית גושר

בית בתל אביב
בקצה החלל נראית דלת יחידת ההורים שעיצב בעל הבית|צילום: עמית גושר

מבחוץ הקומה העליונה והתחתונה צבועות לבן ובאמצעית הבטון נותר חשוף. קצוות המבנה מעוגלים ומרככים את המסה הבנויה שנראית מסיבית בשל רוחבו הצר של המגרש. הכניסה לבית נמצאת במפלס הגבוה של המגרש, שנושק לרחוב צר ושקט. שער כניסה מפלדה נפתח לרחבה מחופה ביציקת בטון חשוף ונגישה. לאורך החומה נשתלו צמחים גבוהים כדי לשמור על פרטיות הדיירים. החלל הציבורי של הבית מוקף בחלונות זכוכית גדולים, שביניהם קירות תומכים, ודרכם אפשר להשקיף על הצמחייה.

דלת רחבה וכחולה מובילה לבית. מימינה לדלת נמצא החלל הציבורי, הכולל את הסלון, המטבח ופינת האוכל. המבואה תחומה בקיר שלא מגיע עד התקרה וממשיך אל המטבח. בעלי הבית מרבים לבשל ולארח והם הקדישו זמן רב לתכנון המטבח. הם ביקשו שהמטבח יהיה פתוח, בהתאם לתכנון של הבית כולו, אבל לא חשוף, ולכן הוא תחום בין שני קירות עשויים בעבודת נגרות – קיר המבואה והקיר המפריד ביו המטבח לפינת האוכל. בקיר הנמשך מהמבואה יש נישה צבועה בצהוב ובה אוסף של בקבוקי מתכת (סיפולוקס). גם בקיר השני, בצדו הפונה לפינת האוכל, יש נישה בצבע צהוב.

במרכז המטבח יש אי המורכב מארונות פח שנצבעו כחול ומעליהם משטח רחב במיוחד ובו מותקנים כיור וכיריים. חלקו השני של המשטח, הממשיך מעבר לארונות, משמש לאכילה. בקצה האי יש עמוד עמוד שעליו תלוי מסך טלוויזיה. מול המטבח, לצד הקיר, נבנתה ספרייה שבה מסודרים ספרי בישול ואפייה שנאספו לאורך השנים. "השקענו הרבה שעות בתכנון במטבח כי היה לנו חשוב במיוחד ליצור פרופורציות נכונות בינו לבין הסלון ופינת האוכל, שיתאימו גם למידת השימוש שלנו בכל אחת מהפונקציות", מספר בעל הבית, שהיה שותף מלא לתכנון ולעיצוב.

בקצה החלל נמצא הסלון, המרוהט ברהיטים שהיו בסלון של הוריו של בעל הבית. "הריהוט הזה מחבר אותי לילדות ומשמח אותי. היה לי ברור שאני רוצה לראות אותו כל יום", הוא מספר. בחצר שליד הסלון יש פינת אוכל חיצונית.

בית בתל אביב
צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
מבט מהגינה לסלון|צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
הקומה העליונה והתחתונה צבועות לבן ובאמצעית הבטון נותר חשוף|צילום: עמית גושר
בית בתל אביב
צילום: עמית גושר

בית בתל אביב
צילום: עמית גושר

משמאל לדלת הכניסה נמצאים שירותי אורחים, ממ"ד ויחידת הורים שכוללת חדר שינה, חדר רחצה וחדר עבודה. ליחידת ההורים מובילה דלת הזזה שתכנן בעל הבית בסגנון המזכיר את ציוריו של האמן ההולנדי פיט מונדריאן. הדלת הצבעונית בולטת כאשר מסתכלים מהסלון לעומק החלל. צמוד לדלת הכניסה מורכבת דלת נוספת שמובילה לחדר מדרגות ולמעלית. כלפי חוץ הם מוסתרים  באמצעות אלמנט מוגבה מבטון, שמתנשא מעל לקומה העליונה. במרתף, החפור רק בחציו בזכות השיפוע במגרש, יש חניה, כניסה נגישה מכיוון חדר המדרגות וסדנת העבודה של בעל הבית, שאחד מתחביביו הוא מכונאות רכב.

כדי להפחית את תחושת המסה הכבדה של קיר הבטון האטום התוחם את החלל, הותקנו עליו יחידות מתכת הכוללות מגירות סגורות ומדפים ועליהם ספרים, אוספים וכלים דקורטיביים. בין המדפים תלויות עבודות אמנות. תקרת החלל היא תקרת בטון חשוף, ולאחר היציקה החליט בעל הבית שהוא לא רוצה לתלות ממנה דבר. האדריכלים שינו את תוכנית התאורה, שכללה גם תאורת תקרה, ויצרו תוכנית חדשה ובה כל המנורות תלויות על הקירות או יוצאות מהם. מעל פינת האוכל, למשל, בולט מוט מפלדה שמקורו בזיז קיר ועליו תלויות המנורות.

הבית מעוצב בחומרים מודרניים ועיצובו משקף את בעלי הבית. "המטרה של הבית היא לשדר שמחה", מספר בעל הבית. "שנינו עם רוח צעירה וקלה, אנחנו חיים חיים אינטנסיביים, עובדים, מטיילים, צוללים ומנסים למצות את החיים". המעורבות הרבה של בעלי הבית בתהליך תרמה לתוצאה. "אני אוהב פרטים קטנים, אם יש משהו עקום זה מפריע לי. לכן בתוך הבית יש הקפדה על רמת הגימורים, יש הפרדה מדויקת בין קיר הבטון לקירות הגבס, הפאנלים אחידים ומוקפדים. למרות זאת, הבית פשוט בחומריו – בטון נקי, פרקט, ארון פח, אבן קיסר. אין אלמנטים 'מפונפנים', הכל פונקציונלי והפיתוח מחייב תחזוקה מינימלית ומאפשר נגישות קלה", אומר בעל הבית.

>> רוצים עוד? עשו לייק ל-living בפייסבוק

>> הירשמו לניוזלטר של  living

 

תכנון ועיצוב: נוימן חיינר אדריכלים

>> לחשבון האינסטגרם של הכתבת שהרון היבש 

בית בתל אביב
שרטוט של הבית|שרטוט: נוימן חיינר אדריכלים
בית בתל אביב
שרטוט חתך הבית|שרטוט: עמית גושר
בית בתל אביב
תוכנית קומת הקרקע|שרטוט: נוימן חיינר אדריכלים
 

תגובות סגור
...טוען
מקרא: = תגובה ללא תוכן   = תגובה עם תוכן