הדיירים: הורים ושלושת ילדיהם שחזרו לארץ אחרי שנתיים וחצי שבהן חיו בשטוקהולם בשוודיה בעקבות רילוקיישן.

הדירה: דירת בגודל 150 מ"ר בקומה השלישית והאחרונה בבניין ברמת השרון. הבניין נבנה בשנות ה-80 והדירה – כמקובל אז - הייתה מחולקת לחמישה חדרים. היה צריך להתאים אותה לצורכי הדיירים וסגנון חייהם.

החזון: בעלת הבית חלמה להביא את שטוקהולם לרמת השרון והקו המנחה בעיצוב היה איזון בין ניגודים - בין מסה וקלילות, בין דיוק וחספוס, בין used לחדש ומוקפד – תוך שמירה על סגנון עיצוב נקי החוזר בעבודותיי השונות.

משך השיפוץ: התכנון נמשך שלושה חודשים והשיפוץ שלושה חודשים נוספים.

רוני ברטל, ג, מסדרון (צילום: איתי בנית)
הכניסה. אלמנט פח עם תאים לציוד קטן כמו מפתחות ומשקפי שמש | צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, מסדרון (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, מסדרון (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, מסדרון (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, מסדרון (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, מדרגות (צילום: איתי בנית)
גרם מדרגות מברזל צבוע לבן במראה מוקפד ונקי מאוד | צילום: איתי בנית

עוד בערוץ עיצוב הבית: 

בין מסה לקלילות

במקור הדירה הייתה מחולקת לחדרים והחלל הציבורי היה כלוא בין שני אגפים נפרדים של אזורים פרטיים והיה דמוי כוך, חנוק וקטן ביחס לגודל הדירה. חילקתי מחדש את השטח כדי לאפשר מקסימום מרחב ואור, וכדי ליצור הפרדה בין חלל ציבורי לחלל פרטי. בתכנון החדש החלל הציבורי כולל מטבח, פינת אוכל וסלון.

כדי לצמצם את עלויות השיפוץ אני נוהגת לשלב בין פריטים מיוחדים או כאלו שלא כדאי להתפשר עליהם לבין פריטים זמינים ונגישים או פריטים קיימים ואהובים על בעלי הבית. הפעם ביקרתי את הלקוחות בשטוקהולם שלוש פעמים לימי קניות מרוכזים ורוב הפריטים נרכשו שם. הסיבה הייתה תקציבית אבל בראש ובראשונה עיצובית, כחלק מחלומה של בעלת הבית להביא את שטוקהולם לרמת השרון ובעקבות המגוון העשיר בעיר, שהיא ממש גן עדן קטן למעצבים..

רוני ברטל, מדרגות (צילום: איתי בנית)
המטבח. חזית בשחור פחם וחזית מעץ מלא | צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, מטבח (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, מטבח (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, מטבח (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, מדרגות (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, מטבח (צילום: איתי בנית)
לארונות נבחרו ידיות ישרות מפליז | צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, מטבח (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, מדרגות (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, מדרגות (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית

המבואה: דלת הכניסה נמצאת במרכז החלל הציבורי, בין הסלון למטבח ופינת האוכל. בסמוך לה יש שידה שאפשר להניח עליה דברים שנכנסים. מהצד השני של דלת הכניסה תלוי על הקיר אלמנט פח עם תאים לציוד קטן כמו מפתחות ומשקפי שמש. החלל הציבורי כולו מרוצף באריחים במראה בטון היוצרים בסיס נקי וקלאסי לבית. סמוך לדלת הכניסה יש גרם מדרגות שבמקור היה לולייני ולא בטיחותי. גרם המדרגות שתכננתי עשוי ברזל צבוע לבן במראה מוקפד ונקי מאוד.

המטבח ופינת האוכל: מיד כשנכנסים רואים את המטבח ופינת האוכל. המטבח בנוי בצורת האות L ויש בתוכו אי ושולחן אוכל. בחרתי לתכנן כך את המטבח מכיוון שזהו המקום הפעיל ביותר בבית והדיירים מתכנסים בו כמה פעמים ביום. כך נשמר "הביחד" המשפחתי באופן נוח. בעלת הבית אוהבת סגנון עיצוב מחוספס ולכן תכננתי למטבח חזית בשחור פחם וחזית בעץ מלא. להשלמת המראה ולעידון המסה נבחרו ידיות ישרות ומדויקות מפליז יצוק. האי נצבע בשחור פחם. המשטחים במטבח הם של אבן קיסר – משטח עבודה בגוון אפור כהה מאוד ומשטח לבן לאי. שולחן האוכל שייך לדיירים עוד מדירות קודמות והכיסאות הן מהחנות נטורה. מעליו תלויים שני גופי תאורה בגימור פליז שנקנו בשטוקהולם.

הסלון: הסלון המינימלי מבטא את ערכי העיצוב שעומדים בבסיס הבית: שילוב מאוזן בין כמה ניגודים - בין מסה לקלילות, בין חדש ומוקפד ל-used ובעל אופי, בין דיוק לחספוס. השטיח הדרמטי בשחור לבן ושולחן הברזל השחור נקנו בשטוקהולם. ספת הפשתן הכבדה מאוזנת על ידי כיסא והדום קלילים וקלועים של המותג היפני Yamakawa המשלב פשטות וקפדנות. גוף תאורה שגם הוא נקנה בשטוקהולם המשלב שחור ופליז משלים את התמונה ומאזן את הצבעוניות שבחלל. על הקיר תלויה יצירה ענקית של האמנית סמדר אליאסף (באדיבות גלריית גורדון). בקצה הסלון יש קיר המחולק באופו סימטרי על ידי שלוש דלתות המובילות לאזורי שירות ומעליו תעלת מיזוג חשופה. גם הקיר נטול הקישוטים תוכנן לאור קו העיצוב המנחה ומבטא את הניגוד בין ניקיון ובהירות למסה בנפח וצבע.

רוני ברטל, סלון (צילום: איתי בנית)
הדלתות מובילות לחדרי השירות | צילום: איתי בנית
רוני ברטל, מדרגות (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, סלון (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, סלון (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, סלון (צילום: איתי בנית)
השטיח והשולחו נקנו בשטוקהולם | צילום: איתי בנית

במדור הקודם: תקרה גבוהה ומרשימה בבית בצפון
לכל הכתבות במדור בשיפוץ 

תמהיל מאוזן

חדרי השינה והרחצה: מסדרון מוביל מהמטבח לשלושת חדרי השינה של הילדים, חדר רחצה ויחידת ההורים. חדר הרחצה של הילדים רוצף באריחים בשחור לבן עם דוגמה גיאומטרית. ארון הכיור שתכננתי מורכב מקונסטרוקציית ברזל שעליה הורכבו ארונות מעץ מלא. כיור כביסה פשוט של פעם, העשוי חרס, בעל חזית חשופה מוקם במרכז הארון ומראה ענקית במסגרת ברזל שחורה ודקה משלימה את המראה. השילוב בין קונסטרוקציית הברזל, ארונות העץ וחזית הכיור הפשוטה והחשופה מייצג שילוב בין דיוק וחיספוס, בין מסה וקלילות.

רוני ברטל, ג, חדר ילדים (צילום: איתי בנית)
חדרה של הבת | צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, חדר ילדים (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, חדר רחצה (צילום: איתי בנית)
חדר הרחצה של הילדים. קונסטרוקציית ברזל עם ארונות מעץ מלא וכיור פשוט | צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, חדר רחצה (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, חדר שינה (צילום: איתי בנית)
השולחן בחדר ההורים נקנה בשוטקהולם | צילום: איתי בנית
רוני ברטל, חדר רחצה (צילום: איתי בנית)
חדר הרחצה של ההורים | צילום: איתי בנית
רוני ברטל, ג, חדר רחצה (צילום: איתי בנית)
שירותי האורחים | צילום: איתי בנית

פריט אהוב: גרם המדרגות מברזל צבוע לבן שתכננתי הוא אלמנט פיסולי בעל סגנון מוקפד ומדויק. יש לי גם חיבה עזה לארון הכיור בחדר הרחצה הכללי.

דבר המעצבת: הצלחת הפרויקט נבעה משילוב של עבודה עם האנשים הנכונים, הן בצוות והן בתוך המשפחה. עבדנו בשיתוף פעולה יצירתי והכל זרם בתהליך קבלת ההחלטות וכך גם בביצוע. השילוב בין ניגודים יוצר את תחושת הבית שאני מחפשת בכל הפרויקטים שאני מתכננת ומעצבת.

רוני ברטל, ג, מדרגות (צילום: איתי בנית)
צילום: איתי בנית
רוני ברטל, תוכנית לפני השיפוץ (שרטוט: רוני ברטל)
תוכנית הדירה לפני השיפוץ | שרטוט: רוני ברטל
רוני ברטל, תוכנית אחרי השיפוץ (שרטוט: רוני ברטל)
תוכנית הדירה אחרי השיפוץ | שרטוט: רוני ברטל

רוני ברטל שלם - מעצבת פנים

טיפ: צרו תמהיל מאוזן - תמהיל עיצובי כמו הניגודים בבית הזה, תמהיל ברמה התקציבית כמו בחירה והגדרה על מה לא מתפשרים ועם זאת מבצעים רכישות נגישות, ותמהיל ברמה התכנונית בין מורכבות תכנונית ואיפה שניתן לפשט, איך משלבים נכון מענה מלא לפרוגרמה כעת וכיצד חושבים מעט קדימה.