ההבדל המהותי בין עיצוב בית רגיל לעיצוב הווילה של האח הגדול הוא שבמקרה הזה - לא הדיירים היו הלקוחות שלי, אלא הצופים בבית. זה אומר שהחלל המרכזי עוצב כך שיהיה מרווח מספיק לכל הדיירים אך בלי לאפשר להם להיעלם בתוכו או להתרחק מטווח המצלמות.
גם ניתנה חשיבות רבה לקשר העין בין המוקדים השונים בבית: הסלון, הבריכה, המטבח, הכניסה לחדר האח הגדול וכו'.
השיפוץ: המחסנים הפכו לחדרי עריכה
אין ספק שהדבר שהכי הפחיד אותי בעיצוב בית האח הגדול זה לא לעמוד בזמנים. עמדו לרשותנו כשלושה חודשים. מעבר לזה, תהליך העיצוב היה כיף אחד גדול ומתמשך, במיוחד בשלב ההתחלתי, כשרואים שטח ריק לגמרי ומדמיינים מה אנחנו הולכים לבנות עליו.
כל מה שידענו על הדיירים זה שמדובר בקבוצה הטרוגנית. קיבלנו את דרישות ההפקה שהבית לא ייראה סתמי אלא מעודכן ומפנק, מן מלון בוטיק עירוני. ויצאנו לדרך.
לפני הכל, השלב הראשון בתכנון בית האח היה במציאת האתר המתאים. מבין מספר אתרים אפשריים, בלט ביתרונותיו שטח ריק בגודל דונם בערך. השטח היה ממוקם בקצה אזור האולפנים של ג.ג.בנווה אילן, בצמוד למבנה טרומי דו קומתי ששימש כמחסן. מיקומו המוצנע של המגרש מחד וצמידותו לאזור האולפנים מאידך, התאימו לבנייה של בית מבודד המתפקד גם כאולפן צילומים.
במקביל לתחילת התכנון ובדיקות התאמת הקרקע ליסודות, גובש גם לוח הזמנים לתחילת שידורי האח הגדול ומהר מאוד נוכחנו לדעת שנדרש פתרון חלופי לבנייה מאפס.
קומת הקרקע, בשטח של כ- 600 מ"ר, יועדה להפוך לווילה מושקעת, בעוד שהקומה העליונה שפונתה גם היא ממחסנים, יועדה לחדרי הקונטרול, העריכה וההפקה.
בחזית המבנה נותר שטח גדול שבו תוכננה חצר רחבה עם משטח דק, דשא, בריכת שחייה וצמחייה טבעית. על מנת לבודד את החצר תוכננה סביבה חומה גבוהה בעלת דופן כפולה שתאפשר לצלמים לנוע בתוכה בחופשיות.
הבחירה במבנה הטרומי הוותיק כמשכן לבית האח הגדול התבררה כמוצלחת ביותר. עם תוספת הבנייה של החצר, גרם המדרגות המוביל אל דלת הכניסה הדרמטית ובעזרת חיפוי לוחות המתכת שמכסה את כל פניו הישנים של המבנה, קיבל המבנה הישן זהות חדשה לגמרי.
המשאבים שנחסכו על ידי שימוש במבנה קיים, הושקעו ביצירת חלל פנימי מרהיב ובמערכת טכנולוגית מורכבת וחדשנית של צילום, עריכה, סאונד ושידור.
על הקירות: מראות ויצירות אומנות
אתגר מרכזי בעיצוב הפנים של הווילה הוא בשבירת המונוטוניות של הקירות בבית, זאת מכיוון שכולם מחופים במראות חד כיווניות שמאחוריהן פועלות המצלמות. ניסינו להשיג גיוון בשימוש בטקסטורות שונות, בצבעים עזים ובעיצוב פתחים אמורפיים, עגולים ואחרים עבור המראות המשולבות בכל קיר.
השונות והססגוניות בתוך הבית משרתות גם את הצופה בתכנית, שלומד לזהות במהירות את מיקומה של כל סצנה.
שפת העיצוב של הבית נוטה לקחת סיכונים וכך היה גם בבחירת הרהיטים בבית, גופי התאורה, ועיצוב ההדפסים הגראפיים המכסים חלק מהקירות כיצירות אמנות גדולות. בניגוד לבית רגיל, כאן היינו צריכים לעצב חלל בלי חלונות, ובעל לוק קיצוני יותר שילכוד את עיניהם של הצופים.
הבתים הרבים של ה"אח הגדול" בעולם שונים מאוד בעיצובם, אולם תכנון הבית בכל מדינה חייב לקחת בחשבון את העקרונות שעליהם בנוי הפורמט.
תכנון חלוקת החללים משלב בין הצורך למקם צלמים סביב כל חדר ובין הצורך לספק לדיירים בית אמיתי בכל מובן אחר, פונקציונלי, בטוח ומתאים למגורים משותפים כקבוצה.
הכי אהבתי בבית: את ההדפסים הגראפיים על הקירות ועל גבי הזכוכיות באמבטיה.
החדר הכי שוס: אני נהנה לראות את הבית מכל הזוויות ובכל החללים, לראות השתקפות של קיר צבעוני אחד בחדר אחר, מבט של המטבח מהסלון זה כיף גדול.
השלב הכי כיפי: ממש בהתחלה, כשמפרקים את הקירות ומתחילים לבנות. וגם בסוף, כשהכל עומד להיגמר וחשוב לשים לב לכל דבר קטן. אני ממש קרציה בכל מה שקשור לפרטים הקטנים.
בית האח הגדול הכי יפה בעולם: קודם כל הבית בנווה אילן. אחריו אני מתחבר ללוק של בית האח הגדול באנגליה; קיצוני ופאנקי.
האם הייתי רוצה לגור בבית כזה? זה לא פייר. ברור שלא, אין בו חלונות.
מיכאל ששון הוא מעצב ומנהל אמנותי לפרסומות בטלויזיה ובעלים של בית העיצוב קרוסלה