56 מטרים שהפכו לחלל מגורים פונקציונלי, מסוגנן ומרווח למראה - זהו סיפורה של הדירה הקטנה השוכנת במלון דירות לחוף הים. בעליה, בני זוג בשנות ה-60, ביקשו לעצמם מרחב מחיה נוח שיתאים לשלב זה של חייהם - יאפשר להם ליהנות מחיים שלווים ומנוכחותו השלווה של הים שאליו הוא פונה, ובה בעת גם לארח, ובכלל זה את נכדיהם הנשארים לעתים ללון בביתם. תכנון החלל הופקד בידי משרד ז'אן קלוד, שעל בסיס המבוקש טווה תוכנית שגמישות ופתרונות מושכלים המנצלים מיטבית את המרחב הלא גדול הם ללא ספק מאפייניה. אמנם בגדול, נותרה חלוקת החלל נאמנה למיקומים המקוריים של הפונקציות השונות, אך כמו שכבר נאמר, יחי ההבדל הקטן (ראה תוכניות לפני התכנון החדש ואחריו).

עוד באתר לעיצוב הבית:

בשלב הראשון הוסרו מהחלל כל המחיצות הבנויות, וחלוקתו הוגדרה כשני אזורים: אזור ציבורי הכולל בשטחו מטבח, פינת אוכל וסלון הסדורים ברצף אורכי בהתאם למתארו, ואזור פרטי המכיל חללי שינה ורחצה כֿאופן ספייס. את ההפרדה בין שני האזורים מייצר אלמנט נגרות המהווה בסיס לדלתות הזזה נסתרות שסגירתן/פתיחתן נתונה לתנאים משתנים ולרצון הדיירים, ולמעשה, החלל הסגור היחיד הוא חלל שירותי האורחים הממוקם בכניסה לדירה. בתוך כך, זרימת החלל פתוחה ואוורירית, וכבר מדלת הכניסה ניתן להישיר מבט אל המרפסת החותמת את החלל ואל נוף הים הנשקף ממנה ומאציל את נוכחותו השלווה.

דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
מבט מהכניסה אל מרחב הדירה, שנחלק לשני אזורים מוגדרים באמצעות מחיצות הזזה ומאפשר לבאים להישיר מבט לים | צילום: רז רזובסקי
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק | צילום: רז רזובסקי

דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
ריצוף החלל בוצע ברזינה איטלקית-חומר אפוקסי עמיד שיושם במריחה לקבלת משטח אחיד ללא כל תפרים | צילום: רז רזובסקי

שפת החלל מודרנית

מטבע הדברים, פלטת הצבעים והחומרים שנבחרה נועדה להעצים תחושת מרחב בחלל הלא גדול: הריצוף בוצע ברזינה איטלקית, חומר אפוקסי בעל עמידות גבוהה המבוצע במריחה תוך יצירת משטח אחיד ללא כל תפרים, והקירות נצבעו בלבן, למעט חלקת הקיר בכניסה לדירה שחופתה בבטון בתצורת רצועות אופקיות (קיר זה תוחם את שירותי האורחים ואף מייצר הפרדה נדרשת בין המטבח ואזור הרחצה הממוקם מצדו השני). ליחידת הנגרות והדלתות הוענק גימור בצבע אפור מט המתכתב עם גונו של חיפוי הבטון, כמו גם עם חזיתות האלומיניום של יחידת הכיור, ושפת החלל ככלל היא מודרנית בעיקרה, נקייה ומסוגננת.

תפקיד מרכזי בה משחקת התאורה, שתכנונה המוקפד נועד להתאים את המרחב לסיטואציות חיים משתנות ולכל אווירה רצויה - רגועה ואינטימית, או קצבית ודינמית. בתוך כך היא משלבת גופים מסוגים שונים: גופים סמויים המוצנעים בתקרה המנותקת-צפה, פסי תאורת לד, גופים צמודי תקרה ובכלל זה ספוטים, וגופים דקורטיביים, דוגמת גופים תלויים בעיצובו של טום דיקסון המשתלשלים משני קצותיו של האזור הציבורי וכמו מדגישים את ממד הזרימה הפתוחה. כל הגופים צוידו בעמעמים המאפשרים שליטה על עוצמת האור, ובין פסי הלד יש שתוכננו כך שהם חוצים חלקית את שני אזורי החלל ומייצרים משחק מעודן ועניין ויזואלי.

דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
יחידת קיר לבנה בגימור צבע בתנור ויחידת כיור במראה תעשייתי עם משטח אבן קיסר במראה מחוספס | צילום: רז רזובסקי
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
גופי תאורה משתלבים בחלל | צילום: רז רזובסקי

דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
המטבח וחדר הרחצה שחולקים את אותו קרו רוחב ומופרדים זה מזה באמצעות חלקת קיר מחופה רצועות בטון | צילום: רז רזובסקי

אחסון חכם ונוף לים

מגבלות גודלו של השטח אתגרו את ז'אן קלוד לטוויית פתרונות ייעודיים לניצול מיטבי של החלל, ואחסון חכם הוא אחד הבולטים שבהם. כך, לדוגמה, יחידת הנגרות המפרידה בין שני אזורי החלל מנוצלת משני עבריה לתליית מסכי טלוויזיה ולאחסון ציוד האודיו וידיאו, אך לא רק. באזור השינה היא מפתיעה עם חלוקה ייעודית מובחנת, כשבחלקה העליון נכלל חלל אחסון למזוודות, ומחלקה התחתון נשלפות שתי מיטות מצוידות בגלגלים לניוד קל ונוח. אזור השינה ככלל, משתרע כמרחב פתוח מלווה מקצה לקצה במערך נגרות שתוכנן בקפידה תוך שילוב חללי אחסון ו"גריעות" ייעודיות, דוגמת גריעה שבה משתלבים מיטה וארונות לילה, וגריעה נוספת שבה משתלבת יחידת הכיור של אזור הרחצה. חזיתות מערך הנגרות עוצבו עם ידיות אינטגרליות המשמרות מראה נקי, וביניהן שולבו פסי תאורת לד הנוסכים עניין אסתטי מיוחד. כמו מרבית מרכיבי העיצוב שתוכננו ייעודית, אף האמבט הקוריאן שבאזור הרחצה נתחם בתוך מעין מעטפת שעוצבה מעץ טיק עם דפנות המשמשות כחללי אחסון נוחים, ובתכנון שנשען על פתיחות גם בעת השהייה בה ניתן ליהנות ממראה הים.

דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
יחידת נגרות דו צדדית בגימור אפור מט חוצצת בין אזורי הסלון והשינה ומשרתת את שניהם לתליית הטלוויזיה | צילום: רז רזובסקי
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
צדה הפונה לאזור השינה מכיל גם אזורי אחסון ייעודיים, ובכלל זה שתי מיטות נשלפות המצוידות בגלגלים לניוד | צילום: רז רזובסקי
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
מערך נגרות מלווה את החלל, כשתכנונו משלב חללי אחסון וגריעות ייעודיות למיקום המיטה, השידות והכיור | צילום: רז רזובסקי
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
גב המיטה מרופד, ווילונות רכים מעטרים את הפתחים הגדולים | צילום: רז רזובסקי
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
. פסי תאורת לד בתקרה כמו גולשים אל עבר החלל הציבורי כסוג של קשר ישיר בין שני האזורים | צילום: רז רזובסקי
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
אזור השינה והאפשרויות השונות כשהמחיצות סגורות/פתוחות | צילום: רז רזובסקי
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
האמבט העשוי קוריאן תחום במעטפת עשויה עץ טיק | צילום: רז רזובסקי
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
דפנות המכילות תאי אחסון נוחים למוצרי טואלטיקה | צילום: רז רזובסקי

דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
ידיות אינטגרליות משמרות מראה נקי, ופסי תאורת לד המשתלבים בינות לחזיתות נוסכים עניין מעודן | צילום: רז רזובסקי

המטבח הממוקם מעברו השני של חלל זה משלב יחידת קיר בגימור צבע לבן בתנור עם יחידת כיור במראה תעשייתי, והסלון הממוקם בהמשכו חושף שילוב מדוד אך מובחר של פריטי ריהוט, כך שדבר אינו מפר את הזרימה האוורירית-פתוחה המאפיינת את החלל שמכל פינה בו נגלה נוף הים. שתי ויטרינות גדולות קושרות את חלל הפנים עם מרפסת מרוצפת דק עץ הצופה אליו, כשקיומה כמו מותח אותו לכיוון הים ומעצים את תחושת המרחב בו - מרחב  מצומצם יחסית שעל הנייר אמנם מסתכם ב-56 מטרים, אך בפועל, באמצעות העיצוב הגמיש שהוענק לו, משרה תחושה של חלל מגורים מרווח, שכמו הים המשתרע מולו, מזמן לדייריו ים של אפשרויות לחיים נוחים.

דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
חלל השירותים: עיצוב מוקפד המנצל מיטבית את החלל | צילום: רז רזובסקי
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
כיור קוריאן משלב מעין פנל שיורד מטה והופך למדף, תאורת לד ואביזרים בגימור ניקל או נירוסטה | צילום: רז רזובסקי
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
המרפסת המתעקלת קלות מרוצפת בדק עץ, וכמו מותחת את גבולות החלל לכיוונה תוך תחושה של המשכיות | צילום: רז רזובסקי
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
החלל בסיטואציה אינטימית-רכה עם וילונות סגורים, ובסיטואציה של פתיחות אוורירית כשהם מוסטים לצדדים | צילום: רז רזובסקי
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
צילום: רז רזובסקי
דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
התוכנית | צילום: רז רזובסקי

דירה במלון דירות של ז'אן קלוד בק (צילום: רז רזובסקי )
צילום: רז רזובסקי

תכנון ועיצוב: ז'אן קלוד בק; אדר' אחראית: סילביה ביטר; ניהול וביצוע: רונן רזון. תכנון מרפסת: גנן על הגג; זיגוג ומראות: א.א. מראות; מיטה: עמינח; תאורה: קרני תכלת; ריפוד מיטה ווילונות: גלעד בלוך; מיזוג אוויר: אקלים ליין; נגרות: לייבל נגרות; אודיו וידאו: הד סינמה; ריצוף: פרקטים; חיפוי בטון: CO2; מטבחי דאדא; פריטי ריהוט: הביטאט.

הכתבה פורסמה במגזין "בית ונוי"

במדור הקודם: לחיות את הפנטזיה: בריכת שחייה בקומה העליונה
לכל הבתים של בית ונוי